Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2003, 17:13   #101
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

[quote="Jan van den Berghe"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Is Nederlands een kleine taal? Jongens, jongens, toch... Wat een in-het-stof-kruiperij is dat allemaal. De Engelssprekenden vinden hier waarschijnlijk geen betere lakeien.
Citaat:
Nederlands wordt door ruim 22 miljoen mensen gesproken, waardoor het in Europa een middelgrote taal is. Kunnen we even ophouden met die voortdurend zelfculpabilisering? De Grieken, met hun tien miljoen, zijn heel wat fierder op hun taal dan wij. En in Noorwegen, met nog veel minder, gaven ze op taalgebied ook niet gauw toe. Om dan nog te zwijgen van de IJslanders die zo'n taalfierheid bezitten dat er in hun taal geen enkel leenwoord in komt.
Citaat:
Eh, zelfculpabilisering noemt u dat, realisme noem ik dat.
Citaat:
Dan is dat wel een nieuwe vorm van realisme, als u het mij vraagt. Hoe klein de eigen moedertaal ook is, een zekere taalfierheid is iets heel normaals onder gezond denkende volkeren. Het is immers taal die emotioneel heel wat dieper gaat dan welke taal men later ook moge leren. Tevens is het de taal die met het eigen volk is verbonden, met de geschiedenis en cultuur ervan.

Wie onbevoorbeeld de talen in de wereld bekijkt, stelt vast dat het Nederlands helemaal geen "klein taaltje" is. Realisme noopt ons te besluiten dat onze taal op Europees vlak een middelgrote taal is en dat we dus niet steeds weer onszelf moeten verontschuldigen dat we Nederlands spreken. Zoals boven al gezegd zijn er volkeren die een veel groter taalbewustzijn en -fierheid hebben, nochtans zijn ze met veel minder.
U bedoelt ik moet fier zijn op mijn taal zoals ik moet fier zijn op mijn ras, mijn volk en mijn territorium?

Ge gaat nog bijval krijgen Jan! 600.000 kiezers staan aan uw kant!
Oud 7 maart 2003, 17:18   #102
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Tel nu het BNP van de landen in die tabellen eens samen en kijk dan nog eens naar de belangrijkheid
En hiermee bevestigt u wat al eerder hier is gesteld: de invloed en verspreiding van het Engels is er gekomen door de economische dominantie van de Verenigde Staten. En dat leidt tot allerlei reflexen die in een echt democratische ordening niet passen. De dominantie van een natuurlijke taal heeft altijd inherente schaduwzijden en dat kan vermeden worden door het gebruik van een kunsttaal die aan andere criteria beantwoordt dan de economische wetmatigheden.
Neen, daarmee bevestig ik dat u om het Engels niet heenkunt omdat dat zo gegroeid is in een mobiele wereld (of komt die russische boer bij u alle dagen over de vloer?)

Het is wel heel gedurfd van u om de taal democratisch te laten beslissen, laten we alvast Chinees leren!
Oud 7 maart 2003, 17:18   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark
Esperanto als brugtaal is onzin, de "kunsttaal" wordt slechts gesproken door een stelletje fanatiekelingen, en zoals we in de diverse threads die hier geopend zijn door hun locale sekteleider kunnen lezen is dit louter het gevolg van een hoop geaccumuleerde meelijwekkende frustraties over het succes van het Engels als wereldtaal.
Zielig!
Nu, met fanatisme heeft dat allemaal niets te maken, wel integendeel. Juist doordat men inzicht krijgt in taalmechanismes en inziet hoe door de dominante rol van een bepaalde natuurlijke taal het communicatieschema grondig wordt verstoord, gaan mensen op zoek naar eerlijke, democratische en bovenal rechtvaardige alternatieven.

En heel de zaak heeft niets te maken met het Engels als dusdanig. Het kon evengoed Frans, Duits of Chinees zijn. De verspreiding van de Engelse taal is trouwens niet voorgesproten uit de kwaliteiten van het Engels - wat boven gesuggeerd lijkt te worden - maar door andere factoren die nauwelijks iets met taalkunde te maken hebben. Gelijkwaardigheid en neutraliteit zijn fundamentele sleutelwoorden in heel dit debat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 17:19   #104
Mark
Burger

Standaard

Wat bezielen de schimmige Daffyd ap Fergus (blijkbaar de Baghwan van het Esperanto) , Jan van de Berghe en Dan van Herpe trouwens om het forum hier te komen flooden met een propagandacampagne tegen het Engels als wereldtaal?
Threads geopend door hun sekteleider rijzen als paddestoelen uit de grond.
Het scenario is steeds hetzelfde: het begint met een hoop bodemloze larie van het opperhoofd, gevolgd door salvo's nepargumenten en rond-de-pot-gedraai van Jan en Dan die een regelrechte aanfluiting zijn van de realiteit.
Opvallend daarbij is dat de gifpijlen steeds op het Engels en het Engels alleen gericht zijn.
Wat menen jullie hier te kunnen bereiken?

Jullie propagandacampagne behelst een vorm van brainwashing die nergens gesmaakt gaat worden daar de meeste redelijk denkende mensen die nonsens niet geloven.

Buiten jullie bizarre fundamentalistische milieu ben ik het Esperanto nog nooit tegengekomen in het dagelijkse leven/werken.
Mark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 17:21   #105
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bezielen de schimmige Daffyd ap Fergus (blijkbaar de Baghwan van het Esperanto) , Jan van de Berghe en Dan van Herpe trouwens om het forum hier te komen flooden met een propagandacampagne tegen het Engels als wereldtaal?
Threads geopend door hun sekteleider rijzen als paddestoelen uit de grond.
Het scenario is steeds hetzelfde: het begint met een hoop bodemloze larie van het opperhoofd, gevolgd door salvo's nepargumenten en rond-de-pot-gedraai van Jan en Dan die een regelrechte aanfluiting zijn van de realiteit.
Opvallend daarbij is dat de gifpijlen steeds op het Engels en het Engels alleen gericht zijn.
Wat menen jullie hier te kunnen bereiken?

Jullie propagandacampagne behelst een vorm van brainwashing die nergens gesmaakt gaat worden daar de meeste redelijk denkende mensen die nonsens niet geloven.

Buiten jullie bizarre fundamentalistische milieu ben ik het Esperanto nog nooit tegengekomen in het dagelijkse leven/werken.
Brainwashing samen met de gedachte dat ge fier moet zijn op uw taal, ras, volk etc.

Nog al ergens gezien?
Oud 7 maart 2003, 17:22   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, daarmee bevestig ik dat u om het Engels niet heenkunt omdat dat zo gegroeid is in een mobiele wereld (of komt die russische boer bij u alle dagen over de vloer?)
Ik raad u aan nogmaals mijn berichten te herlezen, daar het me voorkomt dat u de zaken niet alleen eenzijdig maar ook partieel leest. Engels mag dan wel een belangrijke taal zijn, dat betekent niet dat het een goede keuze is om als brugtaal, als communicatiemedium tussen alle volkeren gebruikt te worden. Reeds eerder heb ik uw aandacht gevestigd op dit onderscheid waar u, eens te meer, aan voorbij gaat.

Citaat:
Het is wel heel gedurfd van u om de taal democratisch te laten beslissen, laten we alvast Chinees leren!
Ook hier heb ik al eerder gewezen op de gehanteerde betekenis van "democratisch". Ook dit is blijkbaar aan uw aandacht ontsnapt.

En natuurlijk staat het u vrij Chinees te leren. Alvast veel succes!
Oud 7 maart 2003, 17:23   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Is Nederlands een kleine taal? Jongens, jongens, toch... Wat een in-het-stof-kruiperij is dat allemaal. De Engelssprekenden vinden hier waarschijnlijk geen betere lakeien.

Nederlands wordt door ruim 22 miljoen mensen gesproken, waardoor het in Europa een middelgrote taal is. Kunnen we even ophouden met die voortdurend zelfculpabilisering? De Grieken, met hun tien miljoen, zijn heel wat fierder op hun taal dan wij. En in Noorwegen, met nog veel minder, gaven ze op taalgebied ook niet gauw toe. Om dan nog te zwijgen van de IJslanders die zo'n taalfierheid bezitten dat er in hun taal geen enkel leenwoord in komt.
Eh, zelfculpabilisering noemt u dat, realisme noem ik dat.
Dan is dat wel een nieuwe vorm van realisme, als u het mij vraagt. Hoe klein de eigen moedertaal ook is, een zekere taalfierheid is iets heel normaals onder gezond denkende volkeren. Het is immers taal die emotioneel heel wat dieper gaat dan welke taal men later ook moge leren. Tevens is het de taal die met het eigen volk is verbonden, met de geschiedenis en cultuur ervan.

Wie onbevoorbeeld de talen in de wereld bekijkt, stelt vast dat het Nederlands helemaal geen "klein taaltje" is. Realisme noopt ons te besluiten dat onze taal op Europees vlak een middelgrote taal is en dat we dus niet steeds weer onszelf moeten verontschuldigen dat we Nederlands spreken. Zoals boven al gezegd zijn er volkeren die een veel groter taalbewustzijn en -fierheid hebben, nochtans zijn ze met veel minder.
Oud 7 maart 2003, 17:27   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bedoelt ik moet fier zijn op mijn taal zoals ik moet fier zijn op mijn ras, mijn volk en mijn territorium?

Wat bedoelt u?
Oud 7 maart 2003, 17:29   #109
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Eventjes een optelsommetje maken met enkele landen die u 'vergeten' bent waar de mensen Engels praten:

Nigeria : 130 Miljoen.
Nigeria, waar de mensen Engels praten? O ja, het Engels is er de officiële taal, maar in de praktijk is dat een bijzonder klein laagje vernis dat men over de inheemse talen legt die in het dagdagelijks leven worden gebruikt. Naast het Engels zijn ook het Haoessa, Ibo en Joroeba officiële talen.

In het lager onderwijs worden er 27 door de overheid erkende talen gebruikt. In de rest van het onderwijs was het Engels veel dominanter dan nu. Tegenwoordig is het Joroeba steeds dominanter en men kan in die taal een hele onderwijsloopbaan doormaken (van lagere school tot universiteit). In het dagelijkse leven is het Engels wel aanwezig, maar dat heeft toch een andere erfenis dan een dat het een inheemse taal zou zijn. Trouwens, men mag niet vergeten dat er in het land belangrijke groepen moslims zijn voor wie de tweede taal het Arabisch (dat is zelfs bij wet vastgelegd) en niet het Engels.

Wie Nigeria bij de Engelstalige volkeren rekent dan evengoed de twee Kongo's en alle andere zwart Afrikaanse landen met Frans als voormalige koloniale taal bij de Franssprekende volkeren rekenen. Lachwekkender kan evenwel echter niet...
Ik doe regelmatig zaken met Nigeria en moet de eerste Nigeriaan die niet vlot Engels praat nog tegenkomen.

Maak uw rekensommetje maar gerust met Cameroon etc bij de Fransen.

U hebt blijkbaar niet zoveel Afrika-ervaring.
Oud 7 maart 2003, 17:31   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet het Engels wordt geviseerd, wel de slaafsheid waarmee sommige niet-Engelstaligen naar het Engels grijpen "om erbij te horen". Wie onbevooroordeeld de geschiedenis bekijkt, ziet allerlei parallellen met het 19e eeuwse Vlaanderen (en niet alleen daar: ook in Wales gebeurde hetzelfde) waar mensen ook een beetje Frans gingen stamelen omdat ze dachten dat dit hun sociale positie zou vooruit kunnen helpen. Op lange termijn leidt dat dan tot allerlei scheefgetrokken toestanden waarbij groepen mensen ontworteld achter gelaten worden. Heel de Brusselse verfransing is daarbij tekenend.
Oud 7 maart 2003, 17:35   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik doe regelmatig zaken met Nigeria en moet de eerste Nigeriaan die niet vlot Engels praat nog tegenkomen.

Inderdaad, ik heb geen ervaringen met het zwarte continent. En ongetwijfeld zullen uw zakenpartners Engels met u praten: u woont tenslotte in de Verenigde Staten, niet? Maar of de gewone Nigeriaan ook het Engels beheerst is nog maar een andere vraag.

Aan uw taalgebruik wordt trouwens duidelijk hoe het Engels al begint binnen te sijpelen ("Cameroon" i.p.v. Kameroen). Ook op taalvak heeft de dominantie van een natuurlijke taal allerlei minder aangename gevolgen.
Oud 7 maart 2003, 17:43   #112
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy De Taeye
Het laatste dat men wel van een belgicist mag verwachten is zinnige praat!
Vind jij zelf deze foute veralgemening niet zéér onzinnig, ongeacht je politieke overtuiging?

Citaat:
Superstaaf : forget f***** Esperanto!!!!!!!!
Is dit het soort zinnige formuleringen die jij verwacht?

Citaat:
Zoals al gesteld is het Esperanto lelijk. Ik word er misselijk van.
Wanneer ik Esperanto-teksten lees, dan lijkt het me nogal romaans (beetje Spaans, beetje Latijn, beetje Italiaans etc.)
Word je dan ook misselijk van andere romaans-klinkende talen?

Citaat:
Ook tast het gebruik van die kunstmatige taal het denkvermogen aan.
"Is dit een grap of om te huilen", vraag ik me samen met Herman Van Veen af.............
Oud 7 maart 2003, 17:46   #113
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Niet het Engels wordt geviseerd, wel de slaafsheid waarmee sommige niet-Engelstaligen naar het Engels grijpen "om erbij te horen". Wie onbevooroordeeld de geschiedenis bekijkt, ziet allerlei parallellen met het 19e eeuwse Vlaanderen (en niet alleen daar: ook in Wales gebeurde hetzelfde) waar mensen ook een beetje Frans gingen stamelen omdat ze dachten dat dit hun sociale positie zou vooruit kunnen helpen. Op lange termijn leidt dat dan tot allerlei scheefgetrokken toestanden waarbij groepen mensen ontworteld achter gelaten worden. Heel de Brusselse verfransing is daarbij tekenend.
Ik heb Engels geleerd "Om erbij te horen." Straks gaat men nog verkondigen dat alle openbare plaatsen een Engels-vrije ruimte moeten hebben.

De Evolutie van de taal is natuurlijk, laat dat zijn gang gaan en experimenteer met Esperanto in het onderwijs.

Het toeval wilt nu dat ik ook nog eens van Brusselse afkomst ben en dus volgens u dezelfde slaafse houding naar het Frans toe ooit nog al eens gemaakt heb. Ik wil nu eens dat u met de gemiddelde in Brussel geborene Vlaming Frans gaat praten en dan nog eens komt vermelden dat die mensen 'een paar woorden Frans' stamelen. De kennis van het Frans van de Brusselse Vlaming, Jan, die is beter dan uw kennis van het Nederlands. Maar ja, u komt waarschijnlijk uit een Vlaams dorp waar de kennis van het Frans inderdaad bedroevend kan zijn.
Oud 7 maart 2003, 17:51   #114
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wat bedoelt u?
U weet wel waarom.
Oud 7 maart 2003, 17:53   #115
Mark
Burger

Standaard

Blijkbaar halen Jan v.d. Berghe, Dan van Herpe en Dafydd ad Fergus hun mosterd in Amerika:
Hun optreden vertoont merkwaardige gelijkenissen met deze van de TV-predikanten aldaar.
Oud 7 maart 2003, 17:56   #116
Dan Van Herpe
Vreemdeling

Standaard

Mark schrijft:

Esperanto als brugtaal is onzin, de "kunsttaal" wordt slechts gesproken door een stelletje fanatiekelingen..

In het verdedigen van democratische waarden, namelijk gelijkwaardigheid en gelijkgerechtigdheid van alle talen, culturen en burgers en het bestrijden van discriminatie op basis van politiek-economische macht kan je niet fanatiek genoeg zijn!
Dan Van Herpe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 17:57   #117
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Inderdaad, ik heb geen ervaringen met het zwarte continent. En ongetwijfeld zullen uw zakenpartners Engels met u praten: u woont tenslotte in de Verenigde Staten, niet? Maar of de gewone Nigeriaan ook het Engels beheerst is nog maar een andere vraag.

Aan uw taalgebruik wordt trouwens duidelijk hoe het Engels al begint binnen te sijpelen ("Cameroon" i.p.v. Kameroen). Ook op taalvak heeft de dominantie van een natuurlijke taal allerlei minder aangename gevolgen.
Het tien jaar oud Nigeriaans bazeke dat voor een Euro of twee mijn tennisballen bijeenzamelt als bijverdienste praat perfect Engels, zijn hele familie, die nog nooit zaken gedaan hebben met een Amerikaan buiten mijn tennisballen oprapen, trouwens ook. Is dat gewoon genoeg voor u?

In Cameroon gaat hetzelfde op voor het Frans.

Maar je moet om dit te controleren nog niet zo ver gaan. Ga in Brussel eens naar de hoteletjes rond het Zuidstation en babbel eens met de Nigerianen die zijn afgekomen om een auto te kopen voor hun familie. (Of misschien zijn dat grote zakenmannen voor u)
Oud 7 maart 2003, 18:01   #118
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar halen Jan v.d. Berghe, Dan van Herpe en Dafydd ad Fergus hun mosterd in Amerika:
Hun optreden vertoont merkwaardige gelijkenissen met deze van de TV-predikanten aldaar.
Wanneer ik de hele discussie lees, dan heb ik eerder de indruk dat de tegenstanders van Esperanto door hun argumenten (of wat er moet voor doorgaan) heen zijn.
Bij de pro's merk ik enkel gefundeerde argumentatie, op basis van een gedegen kennis van het onderwerp.
In de hoek van de anti's merk ik enkel koppig weerwerk zonder veel grond. Ik vraag me af of daar echt gelezen wordt wat de kenners erover schrijven. Ik voel veel vooroordelen, onwil, opzettelijke misinterpretatie en stijfhoofdig strijden enkel omwille van de strijd, meer gevoed door een antipathie tegenover Jan's politieke overtuiging, dan door echte kennis van zaken...............
Oud 7 maart 2003, 18:06   #119
Mark
Burger

Standaard

@ Dan van Herpe

Citaat:
In het verdedigen van democratische waarden, namelijk gelijkwaardigheid en gelijkgerechtigdheid van alle talen, culturen en burgers en het bestrijden van discriminatie op basis van politiek-economische macht kan je niet fanatiek genoeg zijn!
In het ontmaskeren van fundamentalistische, machtsgeile, sekte-achtige dictators-in-spe die hun snode bedoelingen verbergen achter dekmantels als gelijkwaardigheid en gelijkgerechtigheid kan je ook niet fanatiek genoeg zijn.
Nog enkelen die zwaaiden met woorden als gelijkwaardigheid en gelijkgerechtigheid in een poging de bestaande structuren hardhandig omver te werpen:

Jozef Stalin, Osama Bin Laden, Saddam Hoessein, Kim Jong il, Mao tse tung, Adolf Hitler...
Allen lieden die met mooie woorden een nieuwe wereldorde propageerden, en op hardhandige wijze alle tegenstand lieten liquideren.

Staat ons een nieuwe culturele revolutie te wachten?
Nee hoor, want de Esperanto-sekte is toch nog enkele maten te plat om de status van de wereldtaal Engels te ondermijnen.
Oud 7 maart 2003, 18:10   #120
Mark
Burger

Standaard

@ Superstaaf:

Ik heb reeds meerdere malen een lijstje met keiharde waarheden opgesomd die het Engels als wereldtaal bevestigen. Gooi ze maar om, maar ARGUMENTEER op basis van feiten!

Het hele verhaaltje van de Esperanto-goeroe's is een constant rond de pot draaien en veralgemenen van geisoleerde feiten.
Wat jij argumentatie noemt!

Al eens nagedacht wat de onderliggende bedoelingen kunnen zijn van lieden die deze werkwijze hanteren?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be