Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2020, 23:36   #101
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ze zijn BELGEN en het is zeer positief te zien dat zoveel Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen. Men zou hen ook moeten aanmoedigen naar diep Vlaanderen te komen wonen, ver van de faciliteiten en het Vlaamse Rand.
Moedigt ge ook het omgedraaide aan,en mogen de Vlamingen in de winkels in Wallonië dan hun eigen taal gebruiken.....

Laatst gewijzigd door Svennies : 23 augustus 2020 om 23:38.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2020, 23:40   #102
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Moedigt ge ook het omgedraaide aan,en mogen de Vlamingen in de winkels dan hun eigen taal gebruiken.....
misschien wel, maar de meeste franstalige winkeliers gaan die Vlamingen dan wel aankijken zoals koeien die voor het eerst een trein zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2020, 23:54   #103
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
misschien wel, maar de meeste franstalige winkeliers gaan die Vlamingen dan wel aankijken zoals koeien die voor het eerst een trein zien.
Ze zullen mogen kiezen,verkopen of niet,en raak je ze in de geldbeugel ,ze zullen het dan wel redelijk rap gaan snappen....

Den tijd is voorbij dat ik in 1976 als laborant in de provincie Antwerpen,en met name in de gemeente Willebroek in de papierfabriek van Denaeyer het met hoofdzakelijk Franstalige instructieboeken moest stellen...
Oud 23 augustus 2020, 23:55   #104
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat is evenmin een bizarre gedachte als Wilmés een Vlaming noemen omdat ze in de Vlaamse rand woont. Ik denk niet dat dit soort "Vlamingen" het leuk zal vinden om, officieel, hun belzieke nationaliteit kwijt te spelen en te ruilen voor de Vlaamse. Het verder verfransen van Vlaanderen zullen ze hoe dan ook op hun arrogante buik kunnen schrijven in een vrij Vlaanderen, terwijl ze nooit hun verfransingspogingen zullen opgeven zolang dit fransdolle vvorstendom bestaat.
Maar niemand wil Vlaanderen verfransen! Het is niet omdat u niet accepteert dat Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen, dat u onzin moet zeggen.
De Franstaligen die in Vlaanderen wonen, hebben het volste recht er te wonen. Dat dit u bevalt of niet.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2020, 23:56   #105
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw discours was toch dat jullie Franstaligen jullie blik op Frankrijk én Parijs gericht hadden,tot en met alle media gebeuren incluis...

U was toen naar eigen zeggen mentaal meer Fransman dan Belg.of ga je nu ontkennen wat jij destijds hier allemaal gezegd hebt.....
Mensen kunnen veranderen.................
Oud 23 augustus 2020, 23:58   #106
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moedigt ge ook het omgedraaide aan,en mogen de Vlamingen in de winkels in Wallonië dan hun eigen taal gebruiken.....
Tuurlijk wel.
Oud 24 augustus 2020, 00:05   #107
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overdrijf toch niet.
Oud 24 augustus 2020, 00:18   #108
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen kunnen veranderen.................
Echt,waarom kunnen mijn geburen dan na bijna 30 jaar hier te wonen nog altijd geen brood in het Nederlands bij de bakker te bestellen....

Ja man....

Is het van niet kunnen,of is het eerder van niet willen,zal ik u zeggen dat de Zweedse famillie langs mijn vrouw haar kant die hier jaarlijks enkele weken op bezoek komen beter Nederlands kunnen ...
Oud 24 augustus 2020, 00:32   #109
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Den tijd is voorbij dat ik in 1976 als laborant in de provincie Antwerpen,en met name in de gemeente Willebroek in de papierfabriek van Denaeyer het met hoofdzakelijk Franstalige instructieboeken moest stellen...
Nu zijn die boeken in het Engels.
Is dat vooruitgang?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 00:39   #110
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Is dat vooruitgang?
Nu is voor u blijkbaar gelijk aan 1976,goed bezig gast ,toen waren die er nog geeneens in het Engels beschikbaar in het bedrijf,noch in het Nederlands

Maar ik begrijp het....

Gij blijkbaar niet hé....

Waarom zou ik ook op enig begrip mogen wachten...

Ik was daar destijds,gij niet hé gast,ik wéét waarover ik praat ,en gij vooralzeker niet hé .....
Oud 24 augustus 2020, 07:46   #111
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik doe dat al van voor de tijd van het BHV-circus, en in ongeveer de helft van de brasseries, café's, hotels, restaurants, toeristische diensten en winkels waar ik iets wil verkrijgen probeert men mij toch in het Nederlands te bedienen. Zelfs wanneer ik met pakweg de SNCB te maken krijg, gebeurt het niet zelden dat ik word geholpen door iemand die toch een beetje moeite wil doen om mij in mijn gebruikelijke omgangstaal te woord te staan.

Ik moet wel toegeven: het Nederlands waarmee men mij een plezier wil doen, is niet altijd van een goed niveau, maar de intentie is er wél. In zo'n gevallen schakel ik zonder daar van dood te gaan op het Frans over. Dan zijn die mensen zichtbaar opgelucht, en sloven ze zich extra uit

Als ik op 'onwilligen' stuit, begin ik in het Engels. En als ik ook daar niks mee opschiet, in het Duits.

In Brussel is het uiteraard gemakkelijker dan in Wallonië om een ééntalig francofone zaak te laten voor wat ze is en elders te gaan.

Het is sowieso een interessant experiment, overal in het land je eigen taal gebruiken.

Let wel: dat hoeft niet op arrogante wijze te gebeuren, hé. Ik blijf gewoon m'n eigen genereuze joviale vrolijke zelf () en weiger onder wat voor complex dan ook gebukt te gaan. De mensen appreciëren dat méér dan ge zou denken.

Edit: met m'n 'eigen taal' bedoel ik ook het West-Vlaams, hé. Ik spreek dat ook graag overal in mijn land. En ver daarbuiten

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 24 augustus 2020 om 07:48.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 09:46   #112
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik doe dat al van voor de tijd van het BHV-circus, en in ongeveer de helft van de brasseries, café's, hotels, restaurants, toeristische diensten en winkels waar ik iets wil verkrijgen probeert men mij toch in het Nederlands te bedienen. Zelfs wanneer ik met pakweg de SNCB te maken krijg, gebeurt het niet zelden dat ik word geholpen door iemand die toch een beetje moeite wil doen om mij in mijn gebruikelijke omgangstaal te woord te staan.

Ik moet wel toegeven: het Nederlands waarmee men mij een plezier wil doen, is niet altijd van een goed niveau, maar de intentie is er wél. In zo'n gevallen schakel ik zonder daar van dood te gaan op het Frans over. Dan zijn die mensen zichtbaar opgelucht, en sloven ze zich extra uit

Als ik op 'onwilligen' stuit, begin ik in het Engels. En als ik ook daar niks mee opschiet, in het Duits.

In Brussel is het uiteraard gemakkelijker dan in Wallonië om een ééntalig francofone zaak te laten voor wat ze is en elders te gaan.

Het is sowieso een interessant experiment, overal in het land je eigen taal gebruiken.

Let wel: dat hoeft niet op arrogante wijze te gebeuren, hé. Ik blijf gewoon m'n eigen genereuze joviale vrolijke zelf () en weiger onder wat voor complex dan ook gebukt te gaan. De mensen appreciëren dat méér dan ge zou denken.

Edit: met m'n 'eigen taal' bedoel ik ook het West-Vlaams, hé. Ik spreek dat ook graag overal in mijn land. En ver daarbuiten
Zie je gie nie van Bruhhe ?
Ton klap je gie eigentlik (plat ?) Bruhhs ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 10:14   #113
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zie je gie nie van Bruhhe ?
Ton klap je gie eigentlik (plat ?) Bruhhs ?
Nie echt.

Geboren in Vassenaore ("Zandberg"), maar daar nooit gewoond.

Opgegroeid en -gevoed in Diksmuide, Leisele, Loppem, Torhout en Veldegem en pas na m'n twintigste en slechts voor enkele jaren ook nog in Brugge gewoond.

De meeste van m'n familieleden en vrienden wonen nu nog steeds in die streek, en meer bepaald het 'Houtland'.

Maar m'n allerbeste kameraad (en na m'n broer en m'n beste neef ook de oudste) is wel 'n geboren en getogen Bruggeling, uit de Wollestraat.

En omdat ik nogal vaak bij hem en/of m'n ouders op bezoek ga, krijg ik gelegenheid genoeg om m'n échte moedertaal te bezigen.

Ook woont een zus van me hier niet zo heel ver vandaan.
Met haar kan ik dus ook blijven oefenen.

En voor de rest: in Aalst, Amsterdam, Antwerpen, Berlijn, Denderleeuw, Düsseldorf, Eupen, Hamburg, Hasselt, Keulen, Leuven, Maastricht, Rotterdam, Stockholm, Utrecht, ... bedien ik me graag van het soort West-Vlaams dat ik gewoon ben.

De reacties zijn héél uiteenlopend

Laatst gewijzigd door djimi : 24 augustus 2020 om 10:20.
Oud 24 augustus 2020, 10:17   #114
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Is dat vooruitgang?
Ja, Engels is nu eenmaal de wereldtaal.

Frans is passé.
Oud 24 augustus 2020, 10:20   #115
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Goed opiniestuk van Luckas Vander Taelen in De Standaard vandaag.

Goed dat dit in de nationale media komt!

Citaat:
Weten de Vlaamse partijen wel met wie ze in zee gaan?

Luckas Vander Taelen

Freelancejournalist.

Maandag 24 augustus 2020 om 3.25 uur

Als Georges-Louis Bouchez zijn Vlaamse partners meesleurt in de communautaire tijdmachine, opent hij volgens Luckas Vander Taelen de doos van Pandora.

Er zijn weinig zekerheden in de politiek, maar dit is er toch één: alles komt terug. Als Egbert Lachaert (Open VLD) zijn boude zet kan uitvoeren en een paarse coalitie op de been brengt, dan zal Bart De Wever (N-VA) snel een oude bijnaam voor de liberale partij bovenhalen: Pest Voor Vlaanderen. Zo werd de voorganger van Open VLD, de PVV, lang geleden genoemd.

Liberalen en groenen konden zich niet vinden in het communautaire luik van de nota-Magnette-De Wever. Ze vreesden dat die een aanzet was om de confederale droom van de N-VA waar te maken. In de Franstalige pers doken geruchten op dat de taalfaciliteiten in de Brusselse randgemeenten afgeschaft zouden worden. Maar het was vooral MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez die meteen een communautair offensief inzette.

Tricolore mondmasker

Het zou interessant zijn een reactie te horen van Groen en Open VLD op wat Bouchez afgelopen weekend tweette naar aanleiding van het overlijden van François van Hoobrouck d’Aspre, oud-burgemeester van faciliteiten?*gemeente Wezembeek-Oppem. Van Hoobrouck werd als burgemeester geschorst omdat hij de taalwetten weigerde toe te passen. Voor Bouchez is hij waarschijnlijk onder meer daarom ‘een symbool van het Franstalige gevecht in de rand en de verdediging van de faciliteiten, die het resultaat waren van de weigering om de taalgrens te laten evolueren’.

Om zijn ideeën nog te verduidelijken voegde hij er na een paar Vlaamse reacties aan toe dat de Vlaamse randgemeenten Franstalig geweest zouden zijn ‘als er talentellingen gehouden zouden zijn’. Wie de faciliteitenregeling in vraag stelt, tweette Bouchez, moet aanvaarden dat er over de taalgrens gesproken wordt.

Hopelijk weten de Vlaamse partijen die de communautaire voorstellen van de N-VA te radicaal vonden, met wie ze in zee gaan. Wat de MR-voorzitter tweette, sluit naadloos aan bij de recente oproep van oud-Défi-voorzitter Olivier Maingain om de uitbreiding van Brussel weer op de politieke agenda te zetten. Alles komt terug, nietwaar?

Bouchez zei al eerder dat hij een voorkeur had voor het België van voor de staatshervormingen. Hij trok naar de koning met een tricolore mondmasker. Nu gebruikt hij een taal die het handelsmerk was van het FDF in zijn meest fransdolle jaren. Hoopt Bouchez op een revival van de vroegere alliantie van zijn partij met de volgelingen van Maingain? De Vlamingen kunnen maar beter op hun hoede zijn.

Communautair gestook

Misschien moet Lachaert eens een goed gesprek hebben met de MR-voorzitter om de puntjes op de communautaire i’s te zetten. In dat liberale onderonsje zou Lachaert Bouchez kunnen vragen waarom de afgesproken faciliteiten nooit zijn verleend aan Nederlandstaligen in Franstalige gemeenten op de taalgrens. Hij zou hem ook kunnen vragen waarom de Fédération Wallonie-Bruxelles nooit één euro heeft gegeven aan een Vlaams schooltje in een Franstalige faciliteitengemeente, zoals in Komen. Dat is nochtans wettelijk verplicht. Franstalige scholen in de rand krijgen elk jaar 9 miljoen euro van de Vlaamse overheid.

Lachaert zou kunnen wijzen op de merkwaardige paradox van Franstaligen die alleen een strikte naleving eisen van de taalwetten als dat in hun belang is. Dat die in Brussel nooit worden toegepast, zal Bouchez waarschijnlijk een zorg zijn. Misschien vindt hij het normaal dat volgens het jaarlijkse rapport van de Vlaamse vicegouverneur de Brusselse gemeenten bij hun aanwervingen in 85 procent van de gevallen de wettelijke taalverplichtingen naast zich neerleggen? Het Gewest zou die kunnen schrappen, maar doet dat nooit. Is dat wat de MR-voorzitter bedoelt als hij zegt dat voor ‘een sterk België, het noodzakelijk is dat iedereen zich gerespecteerd en begrepen voelt’?

Als Bouchez zijn Vlaamse partners mee in de communautaire tijdmachine wil sleuren, moet hij beseffen dat hij een doos van Pandora opent, die Franstaligen liever dicht houden. Nu hij De Wever en Paul Magnette (PS) voor schut heeft gezet, lijkt er op zijn arrogantie geen rem meer te staan.

Lachaert past maar beter op voor het gestook van Bouchez. Of is zijn ambitie om een Open VLD’er in de Wetstraat 16 te krijgen zo groot dat het hem niet kan schelen dat zijn partij weer het koosnaampje Pest voor Vlaanderen verdient?
Hear, hear!

Laatst gewijzigd door Zeno! : 24 augustus 2020 om 10:31.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 10:29   #116
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, Engels is nu eenmaal de wereldtaal.

Frans is passé.

Engels is eigenlijk een soort verbasterd West-Vlaams (met vooral véél Franse invloed; die is er ook voor het West-Vlaams, maar anders).

Overal in Engelstalige gebieden kan ik in m'n West-Vlaamse moedertaal 'hey!' zeggen of 'elks ne goen achternoene, goe folk ier!' en 'water' en/of 'bier' vragen en die mensen verstaan mij zonder de minste problemen

Oud 24 augustus 2020, 10:32   #117
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Engels is eigenlijk een soort verbasterd West-Vlaams (met vooral véél Franse invloed; die is er ook voor het West-Vlaams, maar anders).

Overal in Engelstalige gebieden kan ik in m'n West-Vlaamse moedertaal 'hey!' zeggen of 'elks ne goen achternoene, goe folk ier!' en 'water' en/of 'bier' vragen en die mensen verstaan mij zonder de minste problemen

Ja, zo zei de West-Vlaamse landbouwer tegen zijn vrouw, Marie, eft joen gat es op, want ek kan er ni goodbye.
Oud 24 augustus 2020, 11:18   #118
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 12:24   #119
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Goed opiniestuk van Luckas Vander Taelen in De Standaard vandaag.

Goed dat dit in de nationale media komt!

Hear, hear!
ALS Bouchez dit en ALS Lachaert dat...
dan zal Coens het laatste woord hebben.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 12:50   #120
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar niemand wil Vlaanderen verfransen! Het is niet omdat u niet accepteert dat Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen, dat u onzin moet zeggen.
De Franstaligen die in Vlaanderen wonen, hebben het volste recht er te wonen. Dat dit u bevalt of niet.
Wat versta jij niet in de titel van de draad, die verwijst naar de eigenste tweet van den Bouche ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be