Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2007, 23:08   #101
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waarnemer Bekijk bericht
Niet echt. Punt is hier dat een regering die zich moet bezighouden met het hervormen van de staat riskeert om andere zaken minder goed te beheren. Wat kennelijk tijdens een regering Martens het geval was met de staatsschuld. Het lijkt erop dat die tijdens de periode van communautaire spanningen veel sneller steeg dan het Europees gemiddelde.

Een andere vraag is of een gefederaliseerde staat efficiënter is dan een unitaire. Om dit te vergelijken kan je niet gewoon de periode voor en na vergelijken want er spelen andere factoren. (bv. de internationale economische "olie" crisis van de jaren 70) Je gaat dan best telkens vergelijken met de buurlanden.

Een elders aangehaalde recente studie bijvoorbeeld vergelijkt met het buitenland en besluit dat we aan de top staan wat betreft het aantal mensen dat in de administratie werkt. De kans bestaat dat dit het gevolg is van de staatshervormingen en dat dit ervoor anders was. En dat dit onze welvaart aantast.
fout!
In Wallonië werkt 40% in de openbare dienst
In Vl 25%
dus Wallonië tast onze welvaart aan.

Laatst gewijzigd door luc broes : 6 juli 2007 om 23:09.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 01:42   #102
waarnemer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
fout!
In Wallonië werkt 40% in de openbare dienst
In Vl 25%
Wat moest dat dan weer aantonen?

Het probleem met het hoge aantal ambtenaren kan zowel liggen
- aan slecht bestuur omdat communautaire spanningen de energie opslorpten en er compromissen gesloten zijn die geld kosten om de vrede te bewaren
- als aan de staatshervorming zelf waardoor bv. Wallonië de bevoegdheid heeft om ambtenaren te benoemen en omdat de staatsstructuur door opsplitsing en spitsvondigheden complexer wordt. (Maar daar had ik het elders over)

Maar als de staatsschuld tijdens een periode met communautaire spanningen duidelijk sneller oploopt dan in de buurlanden wijst dit volgens mij op problemen met slecht bestuur.

Om het vermeld onevenwicht te verklaren moeten we eerst degelijke getallen hebben. Je zou bv. moeten zeggen tov wat dat percentage berekend is. (Bv. de hogere werkloosheid in Wallonië mag de cijfers niet vervormen.)

Dit is een laat antwoord, maar we hebben tijd, tijd om nu weer te zien wat de gevolgen zijn als communautaire spanningen een normaal beleid in de weg staan.

Citaat:
dus Wallonië tast onze welvaart aan.
Vreemd. Ik dacht dat de Vlaamse welvaart het niet slecht deed. Zouden we dan zo uitzonderlijk zijn dat we het zoveel beter zouden doen moesten die stomme walen er toch niet zijn. Of zou het weer zo simpel niet zijn?

Laatst gewijzigd door waarnemer : 18 augustus 2007 om 01:43.
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 08:48   #103
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Wat moest dat dan weer aantonen?

Het probleem met het hoge aantal ambtenaren kan zowel liggen
- aan slecht bestuur omdat communautaire spanningen de energie opslorpten en er compromissen gesloten zijn die geld kosten om de vrede te bewaren
- als aan de staatshervorming zelf waardoor bv. Wallonië de bevoegdheid heeft om ambtenaren te benoemen en omdat de staatsstructuur door opsplitsing en spitsvondigheden complexer wordt. (Maar daar had ik het elders over)

2) Maar als de staatsschuld tijdens een periode met communautaire spanningen duidelijk sneller oploopt dan in de buurlanden wijst dit volgens mij op problemen met slecht bestuur.

3) Om het vermeld onevenwicht te verklaren moeten we eerst degelijke getallen hebben. Je zou bv. moeten zeggen tov wat dat percentage berekend is. (Bv. de hogere werkloosheid in Wallonië mag de cijfers niet vervormen.)

4) Dit is een laat antwoord, maar we hebben tijd, tijd om nu weer te zien wat de gevolgen zijn als communautaire spanningen een normaal beleid in de weg staan.

5) Vreemd. Ik dacht dat de Vlaamse welvaart het niet slecht deed. Zouden we dan zo uitzonderlijk zijn dat we het zoveel beter zouden doen moesten die stomme walen er toch niet zijn. Of zou het weer zo simpel niet zijn?
1) Dat toont gewoon aan dat men in Wallonië niet efficiënt werkt
Eenvoudig gesteld dat men 3 postmannen aanstelt waar er maar 2 nodig zijn.
Communautaire spanningen en 'complexere staatsstuctuur' dat geldt ok voor vlaanderen en leidt daar niet tot meer overheidspersoneel.
2) communautaire spanningen zijn er altijd, reeds 100 jaar.
3)We hebben degelijke getallen. Aantal werklozen heeft niets te zien met het 'aantal nodige postmannen'
4) Zet de wereld niet op zijn kop;
de Vlamingen eisen dat de twee werelden Vl & W een eigen bestuur krijgen, wat nu ontbreekt.
Jouw zgn 'normaal bestuur' verhindert goed bestuur
5) Bedoel je dat een rijke niet kan bestolen worden?
Ik denk inderdaad moesten we die 12 miljard niet doorschuiven aan Wallonië, we dat geld veel beter zouden kunnen gebruiken. bv om wachtlijsten in de ziekenzorg te vermijden, of om economische vluchtelingen te helpen in eigen land.
Mogelijk wordt Wallonië er dan ook beter van, als ze verplicht worden de handen uit de mouwen te steken, en een beetje fierheid herwinnen door te leven van eigen werk en niet op kosten van de buurman.
Oud 18 augustus 2007, 09:28   #104
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Gewoon dat federalisme afschaffen en België weer unitair maken met provinciale decentralisatie, behoud van taalwetten en een actieve tweetaligheidspolitiek.

Simpel, maar efficiënt en véél goedkoper.
Dat is een politieke onmogelijkheid. Zowel de Vlamingen als de Walen hangen vast aan hun gedeeltelijke autonomie en hoewel ze een onbelangrijke politieke factor zijn, de Duitstaligen zelfs fanatiek.

Electoraal is de idee van een eenheidsstaat België ook morsdood, er is geen enkele partij van betekenis die dit wenst.

Ik hoop dat u ooit de steriliteit van uw beweging inziet en beseft dat ze eerder dient tot karikatuur waarvan uw tegenstanders gretig gebruik maken om het belgicisme an sich in diskrediet te brengen.

De echte discussie waar het nu om gaat is het failliet van de federale structuur zoals die nu is. Komt zulke indeling met gewesten en gemeenschappen eigenlijk nog ergens anders voor dan in België?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 10:04   #105
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Gewoon dat federalisme afschaffen en België weer unitair maken met provinciale decentralisatie, behoud van taalwetten en een actieve tweetaligheidspolitiek.

Hans, inderdaad simpel, inderdaad goedkoper. Meer efficiënt? Voor verfransing misschien. Nooit, en dat is wel bewezen in de geschiedenis van België (én andere landen) zullen de Walen ONZE taal spreken in ons landsgedeelte. Het zullen steeds de Vlamingen zijn die tweetalig moeten zijn, nooit de franstaligen.

Jouw oplossing is er dus een van verfransing. Nee, dank je, dat is GEEN oplossing.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 12:07   #106
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Hans, inderdaad simpel, inderdaad goedkoper. Meer efficiënt? Voor verfransing misschien. Nooit, en dat is wel bewezen in de geschiedenis van België (én andere landen) zullen de Walen ONZE taal spreken in ons landsgedeelte. Het zullen steeds de Vlamingen zijn die tweetalig moeten zijn, nooit de franstaligen.

Jouw oplossing is er dus een van verfransing. Nee, dank je, dat is GEEN oplossing.
Juist;
Hans weet dat de frankofonen nooit Nl zullen leren of als gelijkwaardig aanvaarden.
Toch zal hij zijn hersenschim blijven herhalen.
Oud 1 september 2007, 00:47   #107
waarnemer
Burgemeester

Standaard

Hier is werk aan.

Citaat:
1) Dat toont gewoon aan dat men in Wallonië niet efficiënt werkt
Eenvoudig gesteld dat men 3 postmannen aanstelt waar er maar 2 nodig zijn.
Communautaire spanningen en 'complexere staatsstuctuur' dat geldt ok voor vlaanderen en leidt daar niet tot meer overheidspersoneel.
Dat toont niet aan dat, tussen de twee genoemde oorzaken, dit de belangrijkste zou zijn. De Belgische staatsschuld is spectaculair sneller gestegen in een periode van politieke spanningen dan in de omringende landen. In perioden van meer communautaire rust lijkt ze teruggelopen.

Citaat:
2) communautaire spanningen zijn er altijd, reeds 100 jaar.
Nog een paar jaar geleden, voor het b-h-v maneuver waren ze zo goed als onbestaand. Niets waar een regering zich de hele tijd mee bezighoud. Een groepje loopt er natuurlijk altijd gespannen bij. De door U aangehaalde Waalse inefficiëntie zou veeleer een constante factor moeten zijn.

Citaat:
3)We hebben degelijke getallen. Aantal werklozen heeft niets te zien met het 'aantal nodige postmannen'
Geef ze dan. Ten opzichte van wat is het aantal ambtenaren hoger? Alleen als dat is t.o.v. het werkvolume kan je je stelling ondersteunen.

Citaat:
4) Zet de wereld niet op zijn kop;
de Vlamingen eisen dat de twee werelden Vl & W een eigen bestuur krijgen, wat nu ontbreekt.
Jouw zgn 'normaal bestuur' verhindert goed bestuur
Is misschien uw wereld op zijn kop, maar een land zonder regering is geen normaal bestuur. Welk romantisch beeld je misschien ook gekregen hebt van een Vlaams zelfbestuur.

Citaat:
5) Bedoel je dat een rijke niet kan bestolen worden?
Het gebruik van de term bestolen zegt genoeg over de overspannen atmosfeer. Als je buurman meer gebruik maakt van de door de gemeenschap betaalde openbare weg, besteelt hij U dan? Als hij meer ziek wordt, besteelt hij U dan? Als hij meer werkloos is, besteelt hij U dan? Ik stel voor terug tot rede te komen.

Het onwaarschijnlijke zit niet in het bestolen worden, maar in het zo rijk zijn dat er veel van zou kunnen verdwijnen en men toch erg rijk zou kunnen blijven. Mogelijk zijn er terugverdieneffecten, een economie is een ingewikkeld systeem, of misschien zijn de cijfers van die transfers zwaar opgeblazen door de interpretatie van vooringenomen onderzoekers.
Oud 1 september 2007, 09:45   #108
luc broes

Standaard

Citaat:
Hier is werk aan.
1) Dat toont niet aan dat, tussen de twee genoemde oorzaken, dit de belangrijkste zou zijn. De Belgische staatsschuld is spectaculair sneller gestegen in een periode van politieke spanningen dan in de omringende landen. In perioden van meer communautaire rust lijkt ze teruggelopen.
2) Nog een paar jaar geleden, voor het b-h-v maneuver waren ze zo goed als onbestaand. Niets waar een regering zich de hele tijd mee bezighoud. Een groepje loopt er natuurlijk altijd gespannen bij. De door U aangehaalde Waalse inefficiëntie zou veeleer een constante factor moeten zijn.
3) Geef ze dan. Ten opzichte van wat is het aantal ambtenaren hoger? Alleen als dat is t.o.v. het werkvolume kan je je stelling ondersteunen.
4) Is misschien uw wereld op zijn kop, maar een land zonder regering is geen normaal bestuur. Welk romantisch beeld je misschien ook gekregen hebt van een Vlaams zelfbestuur.
5) Het gebruik van de term bestolen zegt genoeg over de overspannen atmosfeer. Als je buurman meer gebruik maakt van de door de gemeenschap betaalde openbare weg, besteelt hij U dan? Als hij meer ziek wordt, besteelt hij U dan? Als hij meer werkloos is, besteelt hij U dan? Ik stel voor terug tot rede te komen.
6) Het onwaarschijnlijke zit niet in het bestolen worden, maar in het zo rijk zijn dat er veel van zou kunnen verdwijnen en men toch erg rijk zou kunnen blijven. Mogelijk zijn er terugverdieneffecten, een economie is een ingewikkeld systeem, of misschien zijn de cijfers van die transfers zwaar opgeblazen door de interpretatie van vooringenomen onderzoekers.
1) Mogelijk moeten we dan maar de oorzaak van die politieke spanningen maar eens wegnemen door Vl & W eigen bestuur en eigen verantwoordelijkheid voor eigen problemen te geven.
2) volledig in tegenspraak met zijn eigen programma in de Burgermanifesten heeft Verhofstadt de dringende problemen in de ijskast gestopt (met schijnbaar communautaire vrede) tot alles nu weer ontploft.
W heeft in alle overheidsdiensten de helft meer personeel nodig dan vlaanderen, met zoals bv in het onderwijs slechtere dienstverlening. Hoe kun je volhouden dat dit niets te zien heeft met inefficiëntie?
Onder Verhofstadt (toen volgens jou communautaire vrede heerste) is de VLD spectaculair gedaald en VB (en LDD) spectaculair gestegen. Volledig tegengesteld met W. toch een bewijs dat er grote tegenstellingen waren en zijn.
Vanwaar haal je het dat voor het BHV 'maneuver' geen spanningen waren?
En natuurlijk is de waalse inefficiëntie een constant verschijnsel
3) Het personeel in overheidsdienst is in W de helft groter dan in Vl.
Zopas werden ook aangetoond dat het ziekteverzuim bij de post in W de helft hoger is dan in Vl.
4) Voer nu eens een normale discussie, waar heb ik ooit gezegd dat een land zonder regering een normaal bestuur is.
Vl & W hebben andere problemen en wensen andere oplossingen. Dus lijkt me eigen bestuur en eigen verantwoordelijkheid de goede oplossing. Wat is daar nu 'romantisch' aan?
l'union fait la force vind ik eerder romantisch en wereldvreemd
5) 12 mijard, elk jaar vind ik ruim de moeite om zich druk over te maken.
Is dat voor jou een peulschilletje?
Als mijn buurman een tegenslag heeft help ik hem graag. Maar als ik hem vele jaren zeer royaal help en hij geen inspanning levert, een deel van mijn tuin wil inpalmen, er bezwaar tegen heeft dat ik mijn oprit verbeter, ziekteverlof neemt om in de zon te zitten, verwacht dat ik mee zijn tuin onderhoudt, zegt dat ik Frans moet leren want dat hij me anders niet kan verstaan en dat mijn dialect hem op de zenuwen werkt.
Ja, dan word IK wel eens onredelijk!
6) 'De rijke vlamingen moeten bestolen worden door arme walen om het evenwicht in de wereld te herstellen.
Maar wellicht worden we niet bestolen want de cijfers zijn opgeblazen en er zijn terugverdieneffecten en het is ingewikkeld.
Veiligheidshalve moeten die 12 miljard verder verhoogd worden om zeker te zijn dat het evenwicht in de wereld wel degelijk hersteld wordt.'

Zoals je wel gemerkt hebt ben ik nu niet meer romantisch en overspannen, niet vooringenomen en opnieuw tot rede gekomen.
Oud 1 september 2007, 11:59   #109
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Moest men België op provinciaal vlak gedecentraliseerd hebben, dan was er op dit moment een N-LA of een Limburgs Belang. Dan had men geëist dat Limburgs een taal werd in België, net als in Nederland en was België ook in gevaar geweest. (Net als men in andere streken/provincies dan meer autonomie had blijven eisen, ik denk niet in het minst aan Luxemburg.)

België heeft de Franse taktiek gehanteerd, nl. dring een nationaal gevoel op en maak de andere regionale gevoelen kapot. Spijtig genoeg voor de Belgicisten is dat hier niet gelukt.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 1 september 2007 om 12:00.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 12:21   #110
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Juist;
Hans weet dat de frankofonen nooit Nl zullen leren of als gelijkwaardig aanvaarden.
Toch zal hij zijn hersenschim blijven herhalen.
Ik ken er nochtans veel die heel goed Nederlands spreken maar een probleem is dat veel Nederlandstaligen zelf op FR overschakelen, zelfs als de franstalige NL wil spreken.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 13:38   #111
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ik ken er nochtans veel die heel goed Nederlands spreken maar een probleem is dat veel Nederlandstaligen zelf op FR overschakelen, zelfs als de franstalige NL wil spreken.
In Wallonië is Nl geen verplichte taal. Dus waar zouden 'veel heel goed Nl leren'?
Als veel heel goed Nl spreken, waarom zouden de Vl dan op Fr overschakelen?
Oud 22 september 2007, 03:06   #112
waarnemer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
1) Mogelijk moeten we dan maar de oorzaak van die politieke spanningen maar eens wegnemen door Vl & W eigen bestuur en eigen verantwoordelijkheid voor eigen problemen te geven.
En wie zegt dat dat beter werkt. En is dat wel de echte oorzaak voor die spanningen. Het is ...
Citaat:
2) volledig in tegenspraak met zijn eigen programma in de Burgermanifesten heeft Verhofstadt de dringende problemen in de ijskast gestopt (met schijnbaar communautaire vrede) tot alles nu weer ontploft.
... zo simpel om dat soort spanningen op te wekken. Kijk naar Beiroet, Joegoslavië enz.
Citaat:
W heeft in alle overheidsdiensten de helft meer personeel nodig dan vlaanderen, met zoals bv in het onderwijs slechtere dienstverlening. Hoe kun je volhouden dat dit niets te zien heeft met inefficiëntie?
Zolang je geen getal geeft. Dit is een boute bewering en nog steeds enorm vaag. Welke overheid, Federaal, Regionaal? De helft meer? Dus voor elke 100 Vlaamse ambtenaren zijn er 140 Waalse? Ook al woont er veel minder volk? Het is ook compleet iets anders dan wat je daarvoor gezegd hebt. "Wallonië werkt 40% in de openbare dienst" wat niet gaat over de bemanning van de overheidsdiensten, maar over welk werk dat die mensen doen. Je hebt er dus nog niet over nagedacht. Als je dat nog niet wist, in de federale overheid worden de jobs tussen de taalgroepen verdeeld naargelang het werkvolume. Als je dus Federale overheidsdiensten hebt waar 50% Franstaligen werken, dan komen die uit een kleinere bevolkingsgroep dan bij de Vlamingen. Een groter percentage van de Waalse beroepsbevolking zal dan in de diensten werken dan van Vlaamse. En zonder dat dat één bal te maken moet hebben met efficiëntie. (Misschien wel met het onredelijk verdelen van de posten.) Nu vraag ik een referentie naar volledige cijfers, want voor mij maak je van dit punt echt een potje.
Citaat:
Onder Verhofstadt (toen volgens jou communautaire vrede heerste) is de VLD spectaculair gedaald en VB (en LDD) spectaculair gestegen. Volledig tegengesteld met W. toch een bewijs dat er grote tegenstellingen waren en zijn.
Nu maak je een veronderstelling naar de oorzaak van de stijging van het VB en de daling van de VLD. Daartegen pleiten: Het VB was al jaren aan het stijgen. Nu is dat niet meer het geval, ook al zit Verhofstadt er nog steeds. Het VB kon van conflict situaties en een slachtoffer rol profiteren. Toen de VLD ook met stoere uitspraken kwam, en bovendien met ruzie in de partij zelf, zijn ze enorm weggezakt. Dat wegzakken is gestopt in de peilingen nadat de ruziemakers buitengezet waren, en uiteindelijk viel het verlies bij de verkiezingen mee tov de SP.A. Dus ik maak zeker dezelfde veronderstelling niet.
Citaat:
Vanwaar haal je het dat voor het BHV 'maneuver' geen spanningen waren?
Er waren peilingen die aangaven hoezeer de Vlamingen niet in het communautaire geïnteresseerd waren. Een beperkt groepje had natuurlijk zijn hobby's.
Citaat:
En natuurlijk is de waalse inefficiëntie een constant verschijnsel
Waardoor je redenering daar een probleem heeft, want de veronderstelde inefficiënte zou inderdaad contant moeten zijn.
Citaat:
3) ...
Zopas werden ook aangetoond dat het ziekteverzuim bij de post in W de helft hoger is dan in Vl.
Ja, dat cijfer, als het juist is, is bruikbaar omdat het over dezelfde overheidsdienst gaat. Maar dat toont alleen aan wat het zegt, dat bij de post het ziekteverzuim..., een deeltje van de efficiëntie in één overheidsdienst. Een andere conclusie moet met andere cijfers aangetoond worden.
Citaat:
4) Voer nu eens een normale discussie, waar heb ik ooit gezegd dat een land zonder regering een normaal bestuur is.
Dat er geen regering is, is wel het echte resultaat van heel de poespas
Citaat:
Vl & W hebben andere problemen en wensen andere oplossingen.
Dat is een stelling die misschien vlot klinkt, maar die niet echt aangetoond is.
1. Zijn we echt zo verschillend? Of is dit maar een mooie uitleg om de transfers te stoppen. We spreken aan andere taal. Maar we gelijken heel sterk op elkaar als het erop aankomt aan communautair opbod te doen. En we verschillen naar het schijnt heel sterk van de Nederlanders. Dus is taal wel een goede basis voor het onderscheid te maken? In veel landen bestaan groepen die veel sterker van elkaar verschillen.
2. Kleiner heeft voor en nadelen. En er bestaan andere oplossingen voor die problemen, maar dat heb ik elders al gezegd.
Citaat:
Dus lijkt me eigen bestuur en eigen verantwoordelijkheid de goede oplossing. Wat is daar nu 'romantisch' aan?
l'union fait la force vind ik eerder romantisch en wereldvreemd
Is dat op een nuchtere analyse gebaseerd? Als ik zie hoe je met statistische gegevens omspringt.
En, bekijk de voorgeschiedenis van die beweging en zeg dan nog dat het niet romantisch is.
Citaat:
5) 12 mijard, elk jaar vind ik ruim de moeite om zich druk over te maken.
Is dat voor jou een peulschilletje?
Als mijn buurman een tegenslag heeft help ik hem graag. Maar als ik hem vele jaren zeer royaal help en hij geen inspanning levert, een deel van mijn tuin wil inpalmen, er bezwaar tegen heeft dat ik mijn oprit verbeter, ziekteverlof neemt om in de zon te zitten, verwacht dat ik mee zijn tuin onderhoudt, zegt dat ik Frans moet leren want dat hij me anders niet kan verstaan en dat mijn dialect hem op de zenuwen werkt.
Ja, dan word IK wel eens onredelijk!
Je gebruikt hetzelfde voorbeeld, maar praat eigenlijk over iets anders. Uit gemeenschapsvoorzieningen zullen verschillende mensen altijd verschillende bedragen halen, en dat noemt nog altijd geen diefstal.
Je geeft een zeer eenzijdig beeld, een karikatuur van een veralgemeende waal. Een even eenzijdig beeld kan een waal ook opmaken van een Vlaming. Elk punt dat je in die karikatuur opsomt ga ik hier niet beginnen te bepreken.
Citaat:
6) 'De rijke vlamingen moeten bestolen worden door arme walen om het evenwicht in de wereld te herstellen.
Dat zijn uw woorden.
Citaat:
Maar wellicht worden we niet bestolen want de cijfers zijn opgeblazen en er zijn terugverdieneffecten en het is ingewikkeld.
Spijtig maar economische structuren zijn inderdaad ingewikkeld. Verschillende gerenommeerde bronnen komen met verschillende cijfers. Ik dacht dat recent gezegd was dat de grootste afzetmarkt voor Vlaamse bedrijven buiten Vlaanderen Wallonië was. En het is ook erg onwaarschijnlijk dat we zoveel meer zouden hebben (dan onze buren) moesten de transfers wegvallen.
Citaat:
Veiligheidshalve moeten die 12 miljard verder verhoogd worden om zeker te zijn dat het evenwicht in de wereld wel degelijk hersteld wordt.'
Dat zijn uw woorden.
Citaat:
Zoals je wel gemerkt hebt ben ik nu niet meer romantisch en overspannen, niet vooringenomen en opnieuw tot rede gekomen.
Maar je had je kennelijk laten opwinden door een onnauwkeurige en emotionele voorstelling van zaken.
Overigens nergens gezegd dat er geen problemen zijn, maar...

Als wij daar zo opgewonden van geraken, hoe opgewonden moet men dan niet geraken over onrecht, levensbedreigende vervuiling, geweld, economische onderdrukking in al die landen waar die toestanden erger zijn dan hier. Dubbel zo hard opgewonden? Meer ? Minder?
Oud 22 september 2007, 03:55   #113
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Actieve tweetaligheidspolitiek is in Frankofonië niet simpel maar onmogelijk.
Wel heel handig om Vlaanderen te verfransen
Frans wordt al vanaf 10-11 jaar aangeleerd in Vlaanderen. Ik zou graag eens zien dat er werk van gemaakt wordt van een actief beleid om de Walen Nederlands te leren. Na al die jaren zou dat wel eens mogen. Betere communicatie zorgt ook onder andere voor beter wederzijds begrip.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 03:58   #114
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Macht der gewoonte...

Ik moet toegeven dat ik dat ook doe.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be