Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2012, 21:01   #1201
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Fundamentele wijzigingen die nodig zijn zal men niet merken. Bricolage op bricolage. Troost U, dat is traditie in Belgie, en de grootste bricoleur (na Martens, zijn leermeester) was waarschijnlijk Verhofstadt.

Maar wat je daar schrijft toont nog maar eens de incompetentie van deze regering aan, en het boerenbedrog in haar begroting.

Ik weet wel dat je een probleem hebt met de wet van de uitgesloten derde (in de logica), maar ofwel is 1.3 miljard veel, ofwel is 1.3 miljard niet veel.

A) 1.3 miljard is veel.

Dat is dan in tegenspraak met hierboven. Dan is het niet gemakkelijk om 1.3 miljard te besparen, of extra inkomsten te vinden. Het feit dat er dus 1.3 miljard "mankeert" op het rekenblad van de ingediende begroting is dan heel zwaar boerenbedrog geweest. 1.3 miljard bevriezen om die nadien raprap nog ergens moeten gaan te vinden is dan heel moeilijk.
Het gaat serieus dieper in het (politieke) vlees snijden als men dat nog ergens moet zoeken, en we beseffen ook waarom men moest sjoemelen met de begroting: er KON gewoon geen akkoord gevonden worden tussen de vele regeringspartijen om nog ergens die grote som te vinden.

Er valt hen, met andere woorden, een zware baksteen op het hoofd met dit verdict van Europa en de bittere realiteit is dat er een heel groot bedrag ontbrak op de begroting.

Maar kom, dat is schijnbaar niet uw optie.

B) 1.3 miljard is tenslotte niet zo veel. We moeten dat bedrag relativeren.
Als 't moet zijn er gemakkelijk 1.3 miljard gevonden. Dat is eerder uw standpunt
.

Welnu, als dat waar is, dan zijn ze in de regering nog dikkere oenen dan ik dacht. Want als het zo gemakkelijk is om voor 1.3 miljard maatregelen te nemen, WAAROM DEDEN ZE DAT DAN NIET ?

Waarom een verbloemde begroting opsturen ? Waarom nog aan het maximum getolereerde DEFICIT gaan aanleunen als met een kleine moeite dat deficit verder gereduceerd kon worden zonder teveel zeer ? Waarom de staatsschuld nog verder doen zwellen aan het maximum dat Europa nog wil tolereren (en nog een beetje meer zoals is gebleken) als het gemakkelijk doenbaar was van een betere begroting naar voren te schuiven ?

Of, zelfs als je zou zeggen dat men in moeilijke tijden toch weer zoveel als kan op de poef wil gaan leven (het grootste toegelaten deficit hebben), waarom hebben ze dan tenminste die "gemakkelijke" maatregelen niet als reserve uitgewerkt voor mocht de commissie opmerkingen hebben, of mocht de groei wat tegenvallen of zo ? Waarom dat niet in een algemene bestuurlijke visie als reserve element uitgewerkt hebben ?

Dus hoe je het ook draait of keert, deze regering heeft zich als incompetente bedrieger geillustreerd. Ofwel omdat ze ZWAAR aan 't liegen was en er onoverkomelijke zware problemen in de begroting zaten (geval A), ofwel omdat ze lichtzinnig en onvoorbereid te werk gaat (geval B).

Het probleem met een GEIMPROVISEERD bijstellen, en geen algemene visie met reserve elementen, is dat het geklungel en bricolage is. Zoals we van een belgische regering gewoon zijn. Maar de kredieten om nog veel te klungelen zijn op.
Wel, 1.3 miljard is een te relativeren bedrag mbt tot het bedrag van de ganse begroting. Maar het is wel degelijk betrekkelijk veel mbt tot de al 11 miljard die moeten bespaard worden. En daarom , zoals ik reeds zei, de regering zal het niet makkelijk hebben. Maar dat zijn nu juist de ware staatsmannen en vrouwen: zij regeren! Oók als het moeilijk wordt of is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 januari 2012 om 21:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 21:08   #1202
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wel, 1.3 miljard is een te relativeren bedrag mbt tot het bedrag van de ganse begroting. Maar het is wel degelijk betrekkelijk veel mbt tot de al 11 miljard die moeten bespaard worden. En daarom , zoals ik reeds zei, de regering zal het niet makkelijk hebben. Maar dat zijn nu juist de ware staatsmannen en vrouwen: zij regeren! Oók als het moeilijk wordt of is.
Ik wacht nog steeds op een reactie op mijn post betreffende het rekenhof. Die waren niet mals voor de begroting.
Of steekt uw hoofd nog steeds in de grond zoals de regering van struisvogels.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 21:11   #1203
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom hebben ze dan niet "geregeerd" ? Waarom gaan ze improviseren hiermee ? Zijn ze niet het minste beetje vooruitziend dan ?

Hoe kan het nu tegelijkertijd een kleine pruts zijn waarover we wel een correctietje zullen bedenken, de moeit nog niet om ons over druk te maken, en tevens een belangrijke uitgave (of inkomst) die zou moeten bepaald zijn van in 't begin bij het uitwerken van de beleidsvisie ?

Dat is bedrog of onbekwaamheid, of de twee.

Het is onbekwaamheid als men improviseert met zulke "grote" bedragen. Onbekwaamheid als men daarover geen visie had. En als het geen onbekwaamheid was, en men WIST dat men zou moeten improviseren met zulke grote bedragen, dan was het bedrog van het niet van in 't begin te zeggen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 21:11   #1204
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik wacht nog steeds op een reactie op mijn post betreffende het rekenhof. Die waren niet mals voor de begroting.
Of steekt uw hoofd nog steeds in de grond zoals de regering van struisvogels.
Het is de taak van het Rekenhof de regering te waarschuwen en te adviseren. En ik ben er zeker van dat de regering, in de mate van de mogelijkheden, rekening zal houden in Februari met de opmerkingen van het Rekenhof.
Oud 9 januari 2012, 21:14   #1205
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom hebben ze dan niet "geregeerd" ? Waarom gaan ze improviseren hiermee ? Zijn ze niet het minste beetje vooruitziend dan ?

Hoe kan het nu tegelijkertijd een kleine pruts zijn waarover we wel een correctietje zullen bedenken, de moeit nog niet om ons over druk te maken, en tevens een belangrijke uitgave (of inkomst) die zou moeten bepaald zijn van in 't begin bij het uitwerken van de beleidsvisie ?

Dat is bedrog of onbekwaamheid, of de twee.

Het is onbekwaamheid als men improviseert met zulke "grote" bedragen. Onbekwaamheid als men daarover geen visie had. En als het geen onbekwaamheid was, en men WIST dat men zou moeten improviseren met zulke grote bedragen, dan was het bedrog van het niet van in 't begin te zeggen.
De regering zal er moeten rekening mee houden bij de bijsturing Februari. U bent weer eens te snel en reageert emotioneel en als een kieken zonder kop.
Oud 9 januari 2012, 21:16   #1206
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is de taak van het Rekenhof de regering te waarschuwen en te adviseren. En ik ben er zeker van dat de regering, in de mate van de mogelijkheden, rekening zal houden in Februari met de opmerkingen van het Rekenhof.
Nu bent u er werkelijk mee aan het spotten. Het rekenhof maakte zowat brandhout van die hele begroting. Gegarandeerd moeten ze in februari op zoek naar 3 a 4 miljard als het niet meer is. En dan hebben ze nog een deel van de rekening op smerige weize naar de deelstaten verschoven. Zodat jij wat kan komen zagen over de Vlaamse begroting die anders veel makkelijker terug in evenwicht te brengen zou zijn geweest.
Bijsturen
Regeren

Laatst gewijzigd door stuyckp : 9 januari 2012 om 21:17.
Oud 9 januari 2012, 21:18   #1207
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom pas in februari ? Om juichend kunnen met "een akkoord" te wuiven in november goed wetende dat het "bidon" is maar dat doet er niet toe, eerst een vleugje euforie om ons in 't zadel te helpen ? Circusnummertje ? Beseffende, maar verzwijgende dat men nog vanalles zal moeten verminderen later ?

Want het grote probleem hiermee is dat ondertussen de regeringspartners gevangen zitten in de regering he. Er zijn namelijk vele manieren om nog te besparen. Meer belastingen, of minder uitgaven. En waar ? En in Vlaanderen of in Wallonie ? Toen men nog elkanders akkoord nodig had, had men nog wat "gewicht", maar nu zal het Eliooken zijn die zal dicteren wat er moet gebeuren he. DAT is dus het bedrog. Een kat in een zak verkocht.

(zoals de rest van het regeerakkoord he).
Oud 9 januari 2012, 21:21   #1208
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Wat voor krankzinnigheid kraamt U nu uit?! Europa eiste die bevriezing om niet onmiddellijk België sancties op te leggen, de finale validatie van de begroting moet nog komen. Je beseft toch dat die bevroren fondsen niet zomaar vrijkomen terug hoop ik?

In Februari moeten ze dus al op zoek naar minstens een miljard extra
Het ironische is dat als de regering nu een correcte en eerlijke begroting had ingeleverd, waarvan Europa na ettelijke controles alleen maar kon zeggen: 'dat is een keurige begroting meneer Di Rupo', dat men mogelijk in februari nog had kunnen wegkomen met de overmachtsituatie dat door tegenvallende groei het feitelijke tekort op 3,1 % was uitgekomen. Dat zou nog netjes zijn geweest.

maar nu heeft men door al dit gefoefel de negatieve aandacht van Europa op zich gericht gekregen. Door nu te steggelen over een paar peanuts en uiteindelijk de Europese nood-handreiking te hebben aangepakt heeft men zich zodanig in de kijkerd gespeeld dat hoe je het ook wend of keert straks in februari een sluitende begroting zal moeten worden gemaakt. En dat betekent dus nog een paar ferme bezuinigingen. Mogelijk dat deze houtje-touwtjeregering dat niet overleeft.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 21:23   #1209
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu bent u er werkelijk mee aan het spotten. Het rekenhof maakte zowat brandhout van die hele begroting. Gegarandeerd moeten ze in februari op zoek naar 3 a 4 miljard als het niet meer is. En dan hebben ze nog een deel van de rekening op smerige weize naar de deelstaten verschoven. Zodat jij wat kan komen zagen over de Vlaamse begroting die anders veel makkelijker terug in evenwicht te brengen zou zijn geweest.
Bijsturen
Regeren
Het Rekenhof maakt helemaal geen brandhout. Het Rekenhof geeft zijn mening als expert, maar het Rekenhof geeft op bepaalde punten ook maar zijn eigen schattingen. Het Rekenhof is bovendien nog altijd een adviserend orgaan, maar het is de regering die uiteindelijk regeert, niet het Rekenhof.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 januari 2012 om 21:25.
Oud 9 januari 2012, 21:26   #1210
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
De regering zal er moeten rekening mee houden bij de bijsturing Februari. U bent weer eens te snel en reageert emotioneel en als een kieken zonder kop.
En deze dame heeft ook gelijk.

Laatst gewijzigd door Jakko : 9 januari 2012 om 21:29.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 21:28   #1211
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het ironische is dat als de regering nu een correcte en eerlijke begroting had ingeleverd, waarvan Europa na ettelijke controles alleen maar kon zeggen: 'dat is een keurige begroting meneer Di Rupo', dat men mogelijk in februari nog had kunnen wegkomen met de overmachtsituatie dat door tegenvallende groei het feitelijke tekort op 3,1 % was uitgekomen. Dat zou nog netjes zijn geweest.

maar nu heeft men door al dit gefoefel de negatieve aandacht van Europa op zich gericht gekregen. Door nu te steggelen over een paar peanuts en uiteindelijk de Europese nood-handreiking te hebben aangepakt heeft men zich zodanig in de kijkerd gespeeld dat hoe je het ook wend of keert straks in februari een sluitende begroting zal moeten worden gemaakt. En dat betekent dus nog een paar ferme bezuinigingen. Mogelijk dat deze houtje-touwtjeregering dat niet overleeft.

Inderdaad, dat was ook mijn eerste reactie "wat een oenen". Zelfs in het bedriegen zijn ze onbekwaam (van zodra ze iemand buiten Belgie willen bedriegen natuurlijk).
Wat een afgang, wat een affront.

In het rijtje met Malta, Polen en Hongarije.

(mijn lol kan niet op )

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 januari 2012 om 21:29.
Oud 9 januari 2012, 21:30   #1212
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat was ook mijn eerste reactie "wat een oenen". lZefs in het bedriegen zijn ze onbekwaam (van zodra ze iemand buiten Belgie willen bedriegen natuurlijk).
Wat een afgang, wat een affront.

(mijn lol kan niet op )
Door zulke taal bewijst u -weer eens- dat u geen ernstige gesprekspartner bent.
Oud 9 januari 2012, 21:30   #1213
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Rekenhof maakt helemaal geen brandhout. Het Rekenhof geeft zijn mening als expert, maar het Rekenhof geeft op bepaalde punten ook maar zijn eigen schattingen. Het Rekenhof is bovendien nog altijd een adviserend orgaan, maar het is de regering die uiteindelijk regeert, niet het Rekenhof.
http://www.express.be/sectors/nl/pub...ing/159798.htm
Oud 9 januari 2012, 21:31   #1214
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
De enige die er moeite mee heeft om de werkelijkheid onder ogen te zien, dat bent u.
Oud 9 januari 2012, 21:32   #1215
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als iemand hier als een kieken zonder kop rondkakelt weet ik wel wie dat is.

Maar "bijsturen" kan toch niet over belangrijke bedragen gaan, niewaar ? Want dan is men onvooruitziend geweest, niewaar ?
Ofwel heeft men geen visie en is men maar aan het lummelen van week tot week, niewaar ?

En als het niet over belangrijke bedragen gaat, had men het al moeten doen, niewaar ?
Oud 9 januari 2012, 21:33   #1216
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En JIJ zegt zoiets
Oud 9 januari 2012, 21:34   #1217
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar ofwel is 1.3 miljard veel, ofwel is 1.3 miljard niet veel.
Voordat u holder-de-bolder de berg afgaat met uw 1,3 miljard wil ik in overweging geven dat 1,3 miljard zeer ver afwijkt van de 7 miljard die ik eerder als optimistische inschatting heb gegeven als vermoedelijk noodzakelijke bezuiniging en een meer pessimistische inschatting van een 15 miljard die ik heb overgenomen van andere forummers.
Als uw regering weg komt met 1,3 miljard waar 7-15 miljard eigenlijk noodzakelijk is, wie zei dan dat Belgen geen keiharde, geslepen onderhandelaars zijn? Wie zei dan dat Europa niet redelijk kon zijn?

Jullie komen mogelijk deze week zééér goed weg en dat op een wijze die niet minder dan respect afdwingt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 21:35   #1218
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En JIJ zegt zoiets
Ja, ik zeg dat. En ik wil het nog eens herhalen ook nog.
Oud 9 januari 2012, 21:37   #1219
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ik zeg dat. En ik wil het nog eens herhalen ook nog.
en deze ook nog :
http://www.knack.be/opinie/columns/j...028126622.htm#
2 referenties die u pertinent wijzen op uw ongelijk.
Oud 9 januari 2012, 21:39   #1220
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en deze ook nog :
http://www.knack.be/opinie/columns/j...028126622.htm#
2 referenties die u pertinent wijzen op uw ongelijk.
Ach, de Knack...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be