Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2019, 09:43   #1201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Of hoe je totaal naast de kwestie reageert! Het ging over de vrije keuze voor abortus en verworven rechten van holebi's die u; mocht uw gedachtengoed ooit aan de macht komen in de " juiste maatschappelijke context" zou plaatsen. Dat is verlies van rechten. Waarom je dan totaal ergens anders over begint is onduidelijk. De broeders van de Heer? Wie zijn dat juist?
U schijnt nog steeds niet door te hebben dat in een democratie een voortdurend proces aan de gang is van verandering. Wetten worden afgeschaft, bijgewerkt, veranderd.

Bij het voorgestelde pad is er geen "verlies van rechten" voor homoseksuele koppels. Er komt alleen een duidelijke scheiding van wat het huwelijk is (voorbehouden voor een man-vrouwrelatie) enerzijds en wat het partnerschap is (voor alle andere vormen van samenwonen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 09:43   #1202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik hier dan eindelijk eens een duidelijk antwoord op? Ja of nee Jan?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al meermaals heeft Jan nochtans de waarde aangegeven van een maatschappelijke die op christelijke beginselen is gestoeld. Ik weet dan ook niet goed waar u het vandaan haalt dat Jan "glashard ontkent" wat hij zelf al meermaals in heel duidelijke trekken heeft geschetst. Daarnaast heb ik al talloze keren onderstreept dat de weg ernaar toe in mijn ogen slechts langs de geëigende democratische kanalen kan gebeuren. Of anders gezegd: u creëert weer eens een vijandbeeld dat niet voortkomt uit wat mensen zelf betrachten maar wat u er graag zelf bijfantaseert.
Oud 25 juni 2019, 09:45   #1203
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk dat het wel mee valt, zolang het over marginale clubjes geestelijk gestoorden gaat.
Waar maakt gij U dan druk over ? Als het een marginaal clubje is dat de spelregel van de democratie wil respecteren, dan gaan die wensen nooit een meerderheid vormen en is er dus geen probleem (op het eerste gezicht). En als jij ook het democratische spel wil respecteren, dan moet je ook aanvaarden dat als zijn marginaal clubje de meerderheid meekrijgt, zij hun dada's aan iedereen mogen opleggen - omdat dat nu eenmaal de essentie van het democratische spel is: de meerderheid mag zijn onnozelheden opleggen, WAT DIE OOK ZIJN.

Maw, voor mij is Jan's positie glashelder, en ontkent dat ook niet:

- als zijn visie minoritair is, aanvaardt hij het democratische spel, dat zijn minoritaire wensen geen wet worden

- als zijn visie majoritair is, vindt hij het normaal dat zij aan iedereen opgedrongen worden (zoals het hoort in een democratie).

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juni 2019 om 09:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 09:47   #1204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is de discussie niet. Uw visie heeft niet per definitie " waarde" maar ik begrijp uit uw gedraai en gekronkel dat u via democratie een theocratisch gedachtengoed wil opleggen. En dat is dan volgens u geen dwang...maar zaligmakend zeker? De democratie moet zich beschermen tegen dit soort fanatici met politieke ambitie. Niet dat die noodzaak er nu is.
Patrickve heeft u al al uitgelegd dat uw woordkeuze niet alleen ongelukkig maar zelfs foutief is. Als een land als Polen een strikte abortuswetgeving heeft, dan betekent dat niet dat Polen plotseling een theocratie is geworden. Louter op uw redenering dat een wet geconcipieerd van het christelijk gedachtegoed inhoudt dat een staat een theocratie wordt.

De democratie beschermt zichzelf door democratie te blijven. U schijnt een ander advies genegen te zijn. Dan vraag ik me trouwens af wat het concreet dan wel betekent als u hier stelt dat "de democratie zich beschermen moet tegen dit soort fanatici met politiek ambitie". Wat houdt dat in? Wat moet "de" democratie dan wel doen?
Oud 25 juni 2019, 09:49   #1205
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar alice, elke democratische beslissing is een "verlies aan rechten".
Is dat zo? Wat vb met het recht op werkloosheids- of ziekteuitkering?
Als dat niet in de wet was gegoten, had je niks.
Oud 25 juni 2019, 09:50   #1206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat het antwoord daar uiteraard "ja" op is, en ik denk niet dat Jan dat wegsteekt. Welke is uw probleem eigenlijk ? Dat in een democratie, de meerderheid beslist en haar waarden en opinies onder de vorm van wetten aan iedereen opdringt ?
Alice houdt van drama. Om de haverklap stelt ze het voor alsof ik een soort heimelijke agenda heb die ik hier angstvallig verborgen wil houden, terwijl in draden over ethische thema's ik er nooit enig geheim van hebt gemaakt dat bestaande ethische wetgeving naar mijn oordeel veel te ver gaat en de noodzaak tot verandering zich opdringt. Wel heb ik al talloze malen onderstreept dat dit een democratisch proces hoort te zijn. Toch vindt alice het nodige om niet alleen steeds weer naar hetzelfde te vragen, maar ook voortdurend beschuldigingen te lanceren als zouden "christelijke fanatici als JvdB" allerlei zaken willen "opleggen". Hiermee wil ze natuurlijk suggereren dat christenen die hun geloof ook een politieke vertaling willen geven, ondemocratisch te werk zouden willen gaan.
Oud 25 juni 2019, 09:51   #1207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Als de wetgeving op langdurige werkloosheid gewijzigd wordt, is dat dan ook "een verlies van rechten"?
Oud 25 juni 2019, 09:53   #1208
werkman
Europees Commissaris

Standaard

En voor de zoveelste maal weigert Jan antwoord te geven op gestelde vragen.
Hij blijft zeuren over zijn visie! De anderen doen alles verkeerd.
Mocht ik gelovig zijn dan zou ik knielen en bidden en vragen :"Heer verlos ons van het kwade?" Goed! Een gedeelte van de mensheid is toch debiel.
We kunnen niet vermijden dat ze hier rond lopen. Leren mee leven is de enige oplossing.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 09:54   #1209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee daar hebben we het dus niet over gehad. Een ontwijkend antwoord draagt niets bij aan de discussie. U zegt een overtuigd Christen te zijn, strikt in de leer die mocht dat tot de mogelijkheid behoren, via democratie uw gedachtengoed als ordening voor de samenleving te willen zien. Ja of Nee Jan?
Niet dat met uw gekend gedraai en gedoe er veel hoop is op een duidelijk antwoord maar soit, het toont uw zwakte , niet van anderen.
Op 22 juni schreef ik nochtans al:

Citaat:
Dat laatste is totaal niet aan de orde (wel is het voor uw mentaliteit tekenend dat u in dergelijke schema's denkt...).

Terug naar de inhoud: u bent weer op het verkeerde pad als u ons, gelovigen, een intentie toeschrijft die er totaal niet is. Wij wensen niet "op te leggen". Dat zou ondemocratisch zijn. Wel mogen we, net als iedere andere burger, een politiek engagement opnemen vanuit onze eigen levensfilosofie. Als ons politiek engagement u niet zint (wat uw recht is natuurlijk), is het dan aan u om de geëigende democratische middelen te gebruiken: die van woord en wederwoord, alsook het eigen engagement op het politieke terrein.
Oud 25 juni 2019, 10:00   #1210
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Het is uiteraard een verlies aan rechten voor zij die gedwongen zijn om daaraan bij te dragen. Voor zij die dat VRIJWILLIG wilden doen, was het vrij opzetten van een "verzekeringsfonds" altijd een mogelijkheid he.

Maw, zonder wetgeving daarover, waren mensen die toch al wilden bijdragen (en ook gebruik maken) van een verzekering tegen werkloosheid of ziekte verzekering in de mogelijkheid om te doen wat ze wilden, en verandert de wet niks. Voor zij die daar enkel maar nadeel van ondervinden, omdat de condities zo zijn, dat zij meer moeten bijdragen dan eruit kunnen/willen krijgen, is de wet een verlies aan rechten.

Natuurlijk is het een winst aan voordeel voor zij die nu dingen krijgen die van anderen onder dwang afgenomen werden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 11:11   #1211
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U schijnt nog steeds niet door te hebben dat in een democratie een voortdurend proces aan de gang is van verandering. Wetten worden afgeschaft, bijgewerkt, veranderd.

Bij het voorgestelde pad is er geen "verlies van rechten" voor homoseksuele koppels. Er komt alleen een duidelijke scheiding van wat het huwelijk is (voorbehouden voor een man-vrouwrelatie) enerzijds en wat het partnerschap is (voor alle andere vormen van samenwonen).
Wat niet betekent dat democratie zich niet mag beschermen tegen dictaturen zoals een theocratie.
Hoe iemand in alle ernst kan vertellen dat het recht om te trouwen wordt afgeschaft voor holebi's en tegelijkertijd zegt" er is geen verlies van rechten" is nu net de waanzin van mensen met uw opvattingen. Uiteraard is dit verlies van rechten in vergelijking met nu.
En wat met de rest van uw opvattingen? Mag een bakker weigeren om aan homoseksuelen de normale dienstverlening te verlenen, mag een werkgever iemand weigeren in dienst te nemen omdat hij homoseksueel is of mag om die reden de huur van een appartement geweigerd worden?

Moeten zij zich laten behandelen voor wat u als hun afwijking ziet en wordt er opnieuw straffen ingesteld zoals voor pedofilie? Hoe consequent bent u op basis van uw opvattingen en welke houdt dit nu echt in?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 11:16   #1212
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op 22 juni schreef ik nochtans al:
Meer gekronkel maakt uw antwoorden niet beter, ja of nee Jan?
Beweren dat omdat je via democratie aan de macht komt je nog onmogelijk van dwang kunt spreken is volksverlakkerij, dit forum zit vol mensen die door die uitspraken echt wel door kijken. Want natuurlijk is, ook al heeft democratie u de mogelijkheid geboden, een samenleving met de strikt Christelijke leer dwang; voor ieder die God als uitvinding van mannen ziet met drang naar onbeperkte macht.
Oud 25 juni 2019, 11:17   #1213
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
En voor de zoveelste maal weigert Jan antwoord te geven op gestelde vragen.
Hij blijft zeuren over zijn visie! De anderen doen alles verkeerd.
Mocht ik gelovig zijn dan zou ik knielen en bidden en vragen :"Heer verlos ons van het kwade?" Goed! Een gedeelte van de mensheid is toch debiel.
We kunnen niet vermijden dat ze hier rond lopen. Leren mee leven is de enige oplossing.
Dank u wel dat u dit ook opmerkt!
Oud 25 juni 2019, 11:19   #1214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat niet betekent dat democratie zich niet mag beschermen tegen dictaturen zoals een theocratie.
In deze en andere draden hebt u al vele malen die uitspraak gebruikt: "De democratie mag zich beschermen tegen..." Wel verandert u regelmatig wat volgt na het voorzetsel.

Natuurlijk moet een democratie zich wapenen tegen dictaturen. Anders houdt een democratie op te bestaan. Als we alles samen nemen, dan wordt echter duidelijk dat u hiermee iets anders bedoelt: ieder gedachtegoed dat het uwe niet is.

Een belijdend christen is volgens u een "fanaticus", daar hij - horresco referens! - zijn leven inricht naar de christelijke principes. Nogal merkwaardig: het is een groene jongen verwijten dat hij consequent naar zijn eigen groene principes door het leven gaat en die levenshouding dan omschrijven als "fanatiek". Consequent lijkt me eerder het passende woord.
Oud 25 juni 2019, 11:20   #1215
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de wetgeving op langdurige werkloosheid gewijzigd wordt, is dat dan ook "een verlies van rechten"?
Als de wet op het recht om te trouwen voor holebi's gewijzigd wordt is dit dan verlies van rechten?
Oud 25 juni 2019, 11:21   #1216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe iemand in alle ernst kan vertellen dat het recht om te trouwen wordt afgeschaft voor holebi's en tegelijkertijd zegt" er is geen verlies van rechten" is nu net de waanzin van mensen met uw opvattingen. Uiteraard is dit verlies van rechten in vergelijking met nu.
Natuurlijk kan ik dat in alle ernst stellen: een partnerschap definieert een juridische verhouding tussen twee (of meer) mensen. Een van die vormen van het partnerschap vormt het huwelijk. Een specifiek partnerschap kan het erfrecht regelen, de wederzijdse bijstand, enzovoort.
Oud 25 juni 2019, 11:22   #1217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de wet op het recht om te trouwen voor holebi's gewijzigd wordt is dit dan verlies van rechten?
Niet anders iedere andere wetswijziging.
Oud 25 juni 2019, 11:23   #1218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat met de rest van uw opvattingen? Mag een bakker weigeren om aan homoseksuelen de normale dienstverlening te verlenen, mag een werkgever iemand weigeren in dienst te nemen omdat hij homoseksueel is of mag om die reden de huur van een appartement geweigerd worden?
Mijn leidend principe is steeds geweest en blijft onveranderd (niet doel alsof u nu weer uit de lucht valt): vrijheid voor iedereen. Vrijheid voor de consument, maar ook vrijheid voor de producent.
Oud 25 juni 2019, 11:25   #1219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeten zij zich laten behandelen voor wat u als hun afwijking ziet en wordt er opnieuw straffen ingesteld zoals voor pedofilie? Hoe consequent bent u op basis van uw opvattingen en welke houdt dit nu echt in?
Als ik linkshandigen een afwijking van de norm, betekent dit dan dat ik linkshandigen de gevangenis wil indraaien? Is dat dan inconsequent?
Oud 25 juni 2019, 11:25   #1220
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In deze en andere draden hebt u al vele malen die uitspraak gebruikt: "De democratie mag zich beschermen tegen..." Wel verandert u regelmatig wat volgt na het voorzetsel.

Natuurlijk moet een democratie zich wapenen tegen dictaturen. Anders houdt een democratie op te bestaan. Als we alles samen nemen, dan wordt echter duidelijk dat u hiermee iets anders bedoelt: ieder gedachtegoed dat het uwe niet is.

Een belijdend christen is volgens u een "fanaticus", daar hij - horresco referens! - zijn leven inricht naar de christelijke principes. Nogal merkwaardig: het is een groene jongen verwijten dat hij consequent naar zijn eigen groene principes door het leven gaat en die levenshouding dan omschrijven als "fanatiek". Consequent lijkt me eerder het passende woord.
Er zijn weinig mensen die " belijden " zoals u dit doet.
Maar mocht u ooit via democratie proberen uw strikt christelijke leer als uitgangspunt om de samenleving te ordenen er door te krijgen; dan spreken we over een dictatuur. Gedachtengoed van fanatici met dromen over gebruik van democratie om hun theocratie op te leggen is inderdaad nooit mijn gedachtengoed te noemen, dat klopt.

Ik hang geen fundamentalistisch, religieus dogmatisch gedachtengoed aan, u duidelijk wel. Dus ja, democratie mag zich tegen uw gedachtengoed beschermen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be