![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ik ben niet begaan met jan en alleman, en qua geweten gaat dat me perfect af. Ik ben begaan met mijn naasten, mijn gezin, mijn familie en mjn vriendin en hen help ik ook. Mijn grootouders zijn op een punt gekomen dat hun pensioen niet altijd volstaat, dus waar ze het nodig hebben spring ik hen bij, zonder daar iets tegenover te stellen. Hetzelfde voor mijn moeder. Het besef dat dat al een enorm pak meer is dan veel zelfverklaarde wereldverbeteraars, die er als de kippen bij zijn om te roepen dat anderen meer moeten afstaan omdat zijjbegaan zijn met de hun medemens, maar die als puntje bij paaltje komt weinig doen, helpt dat zelfbeeld enkel vooruit ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ik vraag me af of daar ergens in de wereld al een voorbeeld van is? Ik zou dan wel eens willen zien hoe het daar functioneert alvorens het zomaar over te hevelen naar hier. Ik ben nogal voor evidence-based beleid.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 maart 2008 om 17:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
|
![]() Citaat:
Nog los van het feit dat er al tientallen miljarden euro's per jaar naar al die mensen met lage socio-economische statussen vloeien, en nog los van het feit dat medeleven niet betekent dat je andermans geld afneemt om problemen op te lossen. Dat is geen medeleven, dat is diefstal; niets anders. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens op de bouw van zijn villa's heeft hij belasting en BTW op betaald en dat er mensen zijn die er werk mee hadden en daarvoor bataald zijn. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Hoedanook, ik maak me geen illusies. Dit systeem (de overheid, de hele staat) is opgezet door hoogopgeleiden ergo rijkeren, uiteraard zal het deze mensen dus ook het meest bevoordelen. Citaat:
Neen, als er dan toch geld uitgedeeld moet worden Sfax, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat de armen eerst in de rij mogen staan, en de allerrijksten achteraan aanschuiven en nog wat krijgen als er nog wat over is. Nog beter zou het zijn als ze hun plaats helemaal afstaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
|
![]() Wat de "rechtvaardigheid" van bepaalde belastingsystemen betreft: alvorens je daarover kan beginnen te spreken, moet je eerst aannemen dat belastingen zélf rechtvaardig zijn.
Als ik morgen vier miljoen Belgen wil uitmoorden, kan ik me namelijk ook het hoofd breken over de meest rechtvaardige manier om dat te doen. (Terminaal zieken en hoogbejaarden, want die hebben toch niet lang meer te leven, enzovoort). Niemand zal zo'n overwegingen ernstig nemen, omdat niemand vindt dat het afslachten van vier miljoen Belgen rechtvaardig is. Net hetzelfde geldt voor belastingen. Waarom zou het rechtvaardiger zijn om mensen te bestelen volgens systeem A, dan volgens systeem B? Zolang je niet kan aantonen dat belastingen rechtvaardig zijn, is de rest van de discussie even nuttig als mijn vraagstuk over de rechtvaardige verdeling van vier miljoen willekeurige doodsvonnissen.
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 maart 2008 om 17:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
Btw is de kans dat die persoon in evenredigheid evenveel belastingen heeft betaald als die peresoon in dat krot niet zo groot. Daarvoor is ons belastingssysteem ingenieus genoeg opgezet. En net daartegen treedt men nu in Nederland een heel klein beetje op. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij hebt het monopolie niet op maatschappelijke kennis; dat mijn visies niet stroken met de jouw, wil verre van zeggen dat jij gelijk hebt en ik een ingeïnformeerd stuk vreten ben. Citaat:
![]() Lees je die zelf ook? Citaat:
Jouw enige probleem is dat je niet kan hebben dat er anderen zijn die meer geld verdienen; hence, je platitudes over het feit dat zij die meer geld hebben, een uitgave zoals een ziekenhuisopname minder voelen. Over gelijkheid gaat het je helemaal niet... Citaat:
Of is het feit dat de ene 30% van zijn inkomen betaalt, en de andere 50% voor jou geen andere behandeling? Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als die kerel ook 50% moet betalen, dan staat hij nog steeds 10 keer meer af dan die eerste; ideaal dus in het kader van de sterkste schouuers die de zwaarste lasten dragen. Citaat:
Citaat:
![]() Maar wat is jouw problemen met het gebruiken van wettelijk voorziene middelen? Ben je nu plots niet meer de democraat die je anders bent, wanneer het gaat over het toepassen van regels die je minder goed uitkomen? |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
Het wordt pas echt plezant wanneer de staat zélf kan aanvullen "wat hij/zij er precies mee doet". Oorlog voeren in Irak bijvoorbeeld? Telefoons aftappen? Autosnelwegen aanleggen? Kerncentrales subsidiëren? Industrieterreinen aanleggen? Ongetwijfeld zullen sommigen ook mooie argumenten kunnen vinden om dat allemaal nuttig te noemen. Dat geeft hen niet het recht om mijn centen te gebruiken voor hun doelen. Als jij arme kindjes wil helpen, doe gerust: geef geld aan goeie doelen, overtuig vrienden en kennissen om hetzelfde te doen. Maar ik zie je hier nergens een argumentatie ontwikkelen om mij te overtuigen geld aan een goed doel te geven. Je probeert mij daar niet van te overtuigen, je probeert diefstal goed te keuren. Dat is waar het om draait. Het is tekenend dat je dan maar veronderstelt dat de zwakkeren in de samenleving mij gestolen kunnen worden. Ik kan alleen maar antwoorden dat jij me niet kent en dat het van redelijk wat arrogantie getuigt om aan te nemen dat ik het slecht zou voorhebben met de minderbedeelden - enkel en alleen omdat ik me verzet tegen grootschalige, gelegaliseerde roof. Dat is simpelweg naïef te noemen. Wat alle nutsvoorzieningen betreft: ik zie nog minder reden om andermans waterverbruik te moeten betalen, andermans vervoer, andermans elektriciteitsverbruik, andermans ziekenzorg, enzoverder.
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() De onrechtvaardigheid zit hem niet in het feit dat er geen bijkomende schalen meer zijn bij de hogere lonen (als je daarvoor pleit, bevestig je nog meer dat je het niet kan hebben dat anderen meer verdienen, want dan streef je naar aanslagvoeten van 70-80% en meer), de onrechtvaardigheid zit hemmin het bestaan van verschillende schalen. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Sfax : 16 maart 2008 om 17:31. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Moet' iedereen evenveel hebben? Zo ja, volgens elk principe? ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Dus eigenlijk is de tegenvraag die ik je wil stellen: waarom vraag je dat?
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#138 | ||
|
![]() Citaat:
Op die manier kan je ieders zelf gemaakte putjes blijven vullen natuurlijK. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zou je dan niet beter gewoon je best doen om mensen te overtuigen dat er anderen zijn die minder kansen krijgen en die het verdienen om geholpen te worden? Mocht je dat laatste doen, dan zou ik niet twijfelen aan je oprechtheid, en zou ik je zelfs steunen. Maar dat doe je niet. Tot nader order ben je hier diefstal aan het verpakken als menslievendheid om het een moreel kleurtje te geven. (Erfenissen kunnen trouwens geweigerd worden, dat is niet zo moeilijk. Maar ik neem aan dat je 't in de figuurlijke betekenis bedoelde.)
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
minder betaald dan de arme. En hebben ze beide evenveel steun nodig? Dit is natuurlijk een utopie maar zou de wereld niet een stuk mooier zijn als de rijken die deze overheidssteun niet nodig hadden afzagen van hun recht en dit ging naar de armen zodat deze zich wel zouden kunnen laten behandelen? Citaat:
Ik zeg niet dat hij dit niet verdiend. Maar waarom verdiend een arme dit niet evenzeer?? Kan jij mij een reden geven? Citaat:
Het gaat hier trouwens niet eens om mensen die wat meer verdienen. "Gewone mensen" zullen niet snel in de schijf van meer dan 10 000 euro bruto/maand verdienen. Ik denk dat het gemiddelde inkomen zowat 3000 euro brutto zal zijn? Maar het gaat dus niet om die groep, wel om de groep mensen die +45000 euro per maand verdienen. Gezien dat voor de meeste mensen niet haalbaar is, lijkt me afgunst daar naartoe weinig gezond. ![]() En mocht het je interesseren: ik ben van plan nog heel lang te studeren. Inderdaad, als student heb je geen inkomen. ![]() Wie ben jij trouwens om te zeggen waar het mij om gaat ??? Is een discussiepartner tegenwoordig een betrouwbaarder bron om te weten wat de drijfveer is van zijn opponent dan die opponent zelf?? Dat moet spannend zijn voor jou dan, om een discussie met iemand aan te gaan. ![]() Citaat:
Ik pleit hier dus voor een gelijke behandeling van armen of minder rijken en extreem rijken. Dat is geen andere behandeling, dat is het consequent doortrekken van een lijn voor iedereen! Ik ben benieuwd hoe vaak ik dit hier nog moet gaan herhalen ... Je moet btw weten dat onze regering ooit heeft overwogen om een eenmalige belasting van 100% in te voeren op de topinkomens, las ik ooit. Neen, ik vond dat geen goed idee. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Waar je nog altijd niet hebt op geantwoord: waarom vind jij het eerlijk dat rijken nog meer krijgen als armen? Citaat:
Hoe meer je van iets hebt, hoe minder je het zal merken/schaden als er een deel van weg is. Nogmaals: het gaat hier niet om gewone mensen die het toevallig vergeschopt hebben en zich krom werken en enorm veel verantwoordelijkheid hebben voor een nettoloon van 5000 euro per maand. Wat voor een gewoon mens al vrij hoog is om te bereiken. Maar om mensen die 45 000 euro per maand verdienen. Dat laatste bedrag is onrealistisch hoog en deze mensen zullen het echt niet merken als er 5 euro meer af is voor hun belastingen. ![]() Ik kan er niet bij dat jij dat niet inziet. Citaat:
Citaat:
Als je effectief op zoek moet gaan naar achterpoortjes en allerlei constructies om minder belastingen te moeten betalen, is dat een fout in de wet. (Waar je uiteraard legaal gebruik van kan maken. Maar het zou niet mogen.) Het is niet zo bedoeld. Of laat ik dat allessinds hopen.
![]() |
![]() |