![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niettemin, in een Vlaamse staat - met al haar fouten en tekortkomingen, zou er over het algemeen welzijn beslist worden door Vlamingen over Vlamingen. Gewoon doen wat het beste is voor Vlaanderen zonder dat er iemand anders zich moeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar een kind van varkenshoeder heeft dit nooit gepresteerd. Van een aantal personen uit de zestiende en zeventiende eeuw is bekend dat ze met zes jaar konden lezen en schrijven in twee of meer talen. Laatst gewijzigd door Piero : 19 maart 2010 om 19:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was emotioneel heel aangrijpend, we communiceerden met elkaar nog voor hij geboren was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of mijn vriendin morgen vlees of vis gaat eten bij haar thuis. God wel ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() God /= Mens
Laatst gewijzigd door Heftruck : 20 maart 2010 om 00:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met andere woorden, wat we als bewust subject subjectief meemaken vindt zijn oorsprong in verschillende fysische processen in de hersenen van dat subject. Dat wil niet zeggen dat hoe dat in zijn werk gaat, op enige manier is opgehelderd of zelf ophelderbaar is. Maar men gaat er wel van uit dat elke bewuste ervaring het gevolg is van een of ander fysisch hersenproces. Maar dat wil niet zeggen dat elk fysisch proces zelf "ervaren" wordt. Slechts een klein deeltje wordt bewust ervaren. Een beetje zoals je kan stellen dat alles wat op het beeldscherm te zien is, het gevolg is van een of ander proces in de computer. Je kan dan denken dat het "de wil" is van het prentje op het beeldscherm om te veranderen of te reageren op stimuli, maar het is het onderliggende gevolg van processen in de computer. Onze bewuste ervaringen zijn zoals wat er op een beeldscherm gebeurt, en die zijn het gevolg van de onderliggende fysische processen in de hersenen.
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoel hiermee, stel dat die alwetende god gewoon een figuur in de toekomst is. Die weet dan wat ik morgen zal kiezen, he. Mijn keuze ligt dus vast voor die toekomstfiguur.
![]() |
![]() |
#132 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is zoals mijn vrouw, he. Die weet ook wat ik ga beslissen (nadat ze het mij gezegd heeft
![]()
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
God is namelijk een zichzelf evoluerende God en weet en kan dan ook niet alles, vandaar dat Hij de Mens schept om zichzelf verder te ontwikkelen. Want ware Hij reeds volmaakt, waarom zou Hij dan nog de Mens moeten scheppen? De paradox (tegenstrijdigheid) is het wezen van de Logica, ontdekt en ontwikkeld door Hegel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
|
![]() dan hebt ge gelijk natuurlijk. Maar ik denk niet dat volgens de katholieke leer, God een "toekomstige" figuur is..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een dogma binnen een religie wordt beschouwd als een waarheid die het begrips- en taalvermogen van de mens overstijgt en die slechts geloofd kan worden of ervaren; bijvoorbeeld via contemplatie, liturgisch gebed... Het vertalen van dogma's naar logische stellingen gaat bijgevolg in tegen de aard van het dogma en het is onzinnig er op deze manier over te gaan redeneren. Het debat wordt gewoon een eindeloze reeks van speculaties. Voor de moderne wetenschappelijk georiënteerde mens is het gruwelijk dat dit blijkbaar uitspraken zijn waarover intrinsiek niet logisch geredeneerd kan worden, maar dat moeten we nu eenmaal gewoon aanvaarden. Als iemand zegt dat hij wielrennen interessant vindt, kan ik deze "waarheid" ook enkel maar aanvaarden. Ik ken dat gevoel echter helemaal niet, maar dat wil niet zeggen dat hij dat gevoel ook niet kan kennen. Ik kan het wielrennen kapot redeneren, maar dat gaat zijn gevoel niet veranderen.
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind James eerder een filosoof, al heeft hij veel over de psychologie van godsdienst geschreven, en dat interesseert me mateloos. Zijn pragmatisch humanisme is zelfs nu nog hedendaags en relevant. |
|
![]() |
![]() |