![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou best de nieuwe Vlaamse hoofdstad worden? | |||
Brugge |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,67% |
Gent |
![]() ![]() ![]() |
6 | 8,00% |
Antwerpen |
![]() ![]() ![]() |
20 | 26,67% |
Mechelen |
![]() ![]() ![]() |
15 | 20,00% |
Leuven |
![]() ![]() ![]() |
6 | 8,00% |
Hasselt |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,00% |
andere |
![]() ![]() ![]() |
20 | 26,67% |
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor mijn part mag Amsterdam de hoofdstad worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Lees de beschrijvingen van Antwerpen eens in internationale reismagazines. Misschien vallen je oogkleppen dan eens af. Lonely Planet plaatste Antwerpen al in 2009 in de top 20 van te bezoeken steden. Laatst gewijzigd door Zeno! : 31 mei 2011 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Die dikke nekken?
liever niet...
![]() |
#124 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Dan krijgen die Westfluten vanaf heden alleen nog maar te horen dat "deizen traajn stopt oep 't Zoajd, Baarchoem Stoase & de Middestoase". Dan moeten ze zelf maar zien dat ze 'just' afstappen ![]() Maar niet iedereen ![]() PS volgens mij zijn 'de meesten' gewoon de zwijgende massa die eigenlijk nauwelijks een uitgesproken mening hebben over standaard-/tussentaal, anders dan de voorgekauwde mening te 'eurreken' (herkauwen) die we ingespoten krijgen, namelijk 1 is goed en 2 is lelijk en slecht ![]()
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
het verschil is niet dat dat de West-Vlaming dat beseft en ik niet want dat doe ik wel - het verschil is dat de West-Vlaming zijn best doet maar het mij daarentegen geen ruk kan schelen. Weg met dat vuil ABN. Der is niks A aan en al evenmin iets B. Blijft nog over de N. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit heet eigenwaarde. Het valt me op dat sommige streken daarvan gespeend lijken. Verder is er niet gezegd dat Antwerpenaars geen eigen manier hebben om Nederlands te praten, nogal wiedes. Eigenlijk zijn Antwerpenaars minder arrogant dan rest-Vlaanderen wil doen uitschijnen, maar men let gewoon hard op die vermeende eigenschap en men ziet zijn eigen punt snel bewezen. Laatst gewijzigd door Weyland : 31 mei 2011 om 19:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
[NB ik ben Antwerpenaar maar ben niet in het dialect opgevoed maar sprak het meest AN van mijn klas in't lager hoewel dat later een beetje verwaterd is; maar mijn 'moedertaal' is dus wel AN] maar toch nog wordt/werd mij dikwijls in het Engels geantwoord. Ze horen een raar accent en ze denken 'buitenlander!' neem ik aan, en omdat ze zo gewend zijn met toeristen om te gaan zullen ze dan wel automatisch op Engels overschakelen zeker? Hoewel ze mij zo te zien wel redelijk verstonden, want ik bestel bijv. iets in het Nederlands, en ze antwoorden mij in het Engels waaruit blijkt dat ze mij wel verstaan hebben? Begrijpe wie kan.
![]() |
![]() |
#130 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik snap dat het frustrerend is dat iemand zijn best doet om ABN te spreken en dat andere mensen dan genoeg zelfvertrouwen hebben (men noemt dat dan 'arrogantie') om gewoon te spreken gelijk dat ze zelf willen. Niemand moet mij voorschrijven hoe ik moet spreken; als iemand mij niet verstaat zal ik mij meer en meer aanpassen of herformuleren totdat die persoon mij wel snapt - maar dat komt maar 1 in de 1000 voor. Dus waarom zou ik kunstmatig een andere taal moeten gaan spreken tegen die 999 anderen. Ik vraag die Westvlaming ook niet om zuiver op de letter te gaan spreken, zolang ik hem maar versta mag hij spreken gelijk dat hij wilt. Dat mag ook half of zelfs helemaal dialect zijn.
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() Wat dus mijn punt bevestigt dat Antwerpen gewoon Vlaanderen in het kwadraat is. Jammer genoeg inclusief negatieve kanten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() En ze zullen eerder iets vragen in de genre van "Vlaming?" of "Vlaanderen?" Ik weet dat sommigen hier der 't vliegend schijt aan hebben dat wij zeggen dat we Vlaams spreken; maar Nederlanders zeggen dat ook zenne. Als ik in Nederland zeg dat ik Nederlands spreek, dan lachen ze 9 op de 10 en ze vinden dat wat wij spreken helemaal geen Nederlands is, maar Vlaams. geen diskuteren mee mogelijk ![]()
![]() |
![]() |
#134 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik noem dat eerlijkheid en vind het positief (zolang het binnen de perken blijft en ge der nog mee kunt lachen) maar anderen zien daar inderdaad het negatieve van. (voorbeeld: gemiddelde westvlaming (maar geldt ook voor andere prov., sorry dat gider het typevoorbeeld zijt ![]()
![]() |
![]() |
#135 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bah, Vlaanderen. Dat is klein Nederlandstalig België, met een lelijke leeuwenvlag die eigenlijk enkel maar een wapenschild is van een belangrijk historisch graafschap uit dezelfde cultuur als de onze. De grootste ramp van onze geschiedenis moet wel de keuze voor een Vlaams-nationalisme over een Zuid-Nederlands nationalisme zijn. Het Vlaams-nationalisme is trouwens een hersenspinsel van intellectuelen die al hun onderwijs in het Frans genoten (die ook vaak in het Frans dachten of zelfs soms Franstalig waren). Kunstmatig verhoffen is deze regio, een pijnlijke waarheid.
Laatst gewijzigd door Weyland : 31 mei 2011 om 20:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() Wat dan, dat Vlaanderen een constructie is? Natuurlijk is dat zo, net als elke andere natie. En dan? Wat heeft dat trouwens te maken met de vraag naar wat de Vlaamse hoofdstad zou moeten zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Gulik |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat de hoofdstad betreft: dat maakt me weinig uit eerlijk gezegd. Verder zijn Antwerpenaars helemaal niet hoogdunkend over hun stad, dat is een mythe; wel trots uiteraard zoals het hoort. Antwerpenaars zijn eerder onverschillig over stadsvetes en bezitten geen minderwaardigheidscomplex zoals sommige niet-Antwerpenaars. De meeste Antwerpenaars, waaronder ikzelf, zijn pas op latere leeftijd te weten gekomen hoezeer sommige niet-Antwerpenaars klagen om de vermeende 'arrogante' Antwerpenaar (en het komt vaak over alsof de klagers weinig over Antwerpen weten dan roddels die elkaar versterken door steeds te herkauwen). Nu ja, er wordt ook gezegd dat Nederlanders 'arrogant' zouden zijn (andere beperken dat tot Hollanders). Daar is evenmin iets van waar. Uiteraard ziet men de arrogantie bevestigd wanneer die Antwerpenaar daar terecht aan opmerkt dat het een typisch uiting is van een dorpsmentaliteit (en dat is het ook !) Daar heeft die Antwerpenaar nog niet gezegd dat zijn stad kan tippen aan bijvoorbeeld Londen, Parijs, Wenen of New York. Hij heeft evenmin gezegd dat Antwerpen zoveel voorstelt vergeleken met bijvoorbeeld Gent of Leuven. Laatst gewijzigd door Weyland : 31 mei 2011 om 21:14. |
|
![]() |
![]() |