Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2013, 13:19   #121
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het gaat hier over de nijd tegenover ambtenaren en hun pensioen.
Dat is geen nijd, dat is terechte verontwaardiging.

Verontwaardiging over mensen die een heel leven geprofiteerd hebben van de maatschappij en dubbel zoveel trekken als mensen mensen die een heel leven hard gewerkt hebben.

Uw opmerking over nijd is schaamteloos.
Oud 12 april 2013, 13:21   #122
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
voorgespiegelde hogere pensioenen
We zijn er.

Nergens staat er op papier dat een ambtenaar recht heeft op een hoger pensioen.
Oud 12 april 2013, 13:25   #123
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ambtenaren verdienen vandaag de dag gemiddeld meer dan in de privé, hebben meer jaarlijks verlof, etc... De loongroei bij de overheid was trouwens groter dan in de privé. 4,5% jaarlijks gemiddeld, tegenover 1,5% in de private sector. Dat ambtenaren minder zouden verdienen is dus een fabeltje.
Zever,

Vele ambtenaren hebben minder.
Zeker de lagere managementfuncties, ingenieurs, tussen de 30 en 40 jaar.

Die blijven voor:

1; Werkzekerheid (indien benoemd)
2. Pensioen.

Ik stel voor dat je dit topic gewoon omhoog blijft houden ipv om de 2 maanden een anti-ambtenaar topicje te posten met steeds dezelfde argumenten.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 13:26   #124
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
We zijn er.
Nee ? Hoe komen we dan aan die hogere pensioenen ? Valt dat uit de lucht ? Nattevingerwerk ? Kunnen we zelf kiezen soms hoeveel pensioen we zullen krijgen ? Slaan ze er bij de berekening van ons pensioen er een slag naar....'Hoeveel gaan we de deze eens geven ?'...
http://www.sdpsp.be/pdos/faq/faq_914.htm
Oud 12 april 2013, 13:27   #125
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn er.

Staat er ergens dat hij er geen recht op heeft?
Lijkt mij nog belangrijker.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 13:29   #126
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Met dat verschil dat voor al die mistoestanden in de ambtenarij het enkel de belastingbetaler is die er voor moet opdraaien.
Hiervoor gelieve men zich te wenden tot de politiekers, niet tot de ambtenaren.....
Tussen haakjes, ambtenaren betalen ook belastingen, al zijn er hier enkele die beweren van niet omdat belastingen die komen van weddes die betaald worden met belastingsgeld geen 'echte' belastingen zouden zijn....
Oud 12 april 2013, 13:39   #127
demonen
Banneling

Standaard

Alle tijdelijke personeelsleden van de gemeente Alken krijgen op hun 55ste de kans op een vaste benoeming.
Hierdoor krijgen ze op het einde van hun loopbaan een ambtenarenpensioen dat bijna dubbel zo hoog is als dat van tijdelijken. Als alle gemeenten dit voorbeeld volgen, springen de pensioenkassen. Burgemeester Hendrik Verbrugge wil de hogere overheid wakker schudden.

“Ze noemen mij al de ‘Robin Hood’ van het pensioensysteem, dat is een mooie geuzentitel die ik graag wil dragen”, lacht Verbrugge. Alken besliste al in maart om alle tijdelijken (contractuelen) op hun 55ste vast te benoemen (statutairen) als ze in hun examen slagen. “Ik had een storm van protest verwacht, maar we hebben daar nooit enige commentaar op gekregen. Hopelijk schiet men nu wakker”, aldus Verbrugge.

De gemeente Alken telt 82 personeelsleden, 30 vastbenoemden en 52 contractuelen. Ze allemaal vast benoemen, is onbetaalbaar voor Alken. Een pensioenfonds aanleggen voor de tijdelijken, vindt Verbrugge ook te duur. “Moet ik het geld dan halen bij de Alkense belastingbetaler? Overigens, ik mag de belastingen niet verhogen want we hebben een pact met de Vlaamse gemeenschap. Moet ik dan minder geld gegeven aan de politie of personeel aan de deur zetten?”

Nee, Verbrugge kiest ervoor om één of twee keer per jaar een tijdelijke vast te benoemen. “Wanneer iemand 90 procent van zijn carrière als contractuele werkt en de rest als statutair, worden al zijn jaren meegeteld en krijgt hij een mooi pensioen. Weet u dat er nu contractuelen met pensioen gaan, die amper de helft pensioen krijgen van een statutaire die precies hetzelfde werk doet? Men kent dit probleem al jaren, maar in België moet er eerst een ramp gebeuren voor men wakker schiet.”

Pervers
Minister van Pensioenen Marie Arena is met vakantie. Volgens haar woordvoerder gebeurt het soms dat gemeenten hun ambtenaren op het einde van hun loopbaan nog gauw vast benoemen. “We hebben daar niets meer over te zeggen. Alken is trouwens een kleine gemeente.”

Er zijn ook in Limburg nog meer gemeenten die het systeem van late benoemingen toepassen. Johan Tollenaere, schepen van Personeel in Maaseik, is daar niet over te spreken. “Ik ben zelfs woest”, zegt Tollenaere. “Het kan niet dat andere besturen nog gaan benoemen vlak voor pensioen en dat wij die pensioenen moeten gaan betalen terwijl we zelf braaf zijn. Er is trouwens nog een pervers effect, want het zorgt voor valse concurrentie onder gemeenten. Eén van onze buurgemeenten doet hetzelfde als Alken. Mensen gaan liever daar solliciteren omdat ze weten dat ze ooit vastbenoemd geraken. En er zijn nog meer negatieve effecten, want eens in een veilig statuut gaan mensen ziekendagen oppotten.” Tollenaere noemt de vraag naar gelijke behandeling wel terecht, maar vindt dat de gemeenten dit samen moeten oplossen.

Tweede pijler
Dat is ook het standpunt van Jef Gabriels, burgemeester van Genk en voorzitter van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten). Hij is voorstander van een tweede pensioenpijler, een groepsverzekering, voor de tijdelijken. “We moeten een pensioenkas creëren voor de contractuelen. Het ZOL (Ziekenhuis Oost-Limburg) heeft dat al gedaan en ook de regering Verhofstadt was dat van plan. Maar onder druk van de PS is het voorstel afgevoerd omdat de Waalse vakbond FGTB niet wil weten van contractuele ambtenaren.”

Genk heeft overigens al 1,25 miljoen opzij staan om een pensioenfonds voor de tijdelijken op te richten. “Ook de provinciebesturen van Antwerpen en Limburg zijn daarmee bezig”, zegt Gabriels. “De tijdelijken kunnen niet de paria’s van de gepensioneerden blijven. Op termijn moeten we het verschil dichtrijden. Als we met zoveel mogelijk besturen een tweede pijler opbouwen, moet de federale regering wel handelen.”
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 13:44   #128
demonen
Banneling

Standaard

De pensioenkas voor de statutaire ambtenaren van grote steden, gemeenten, intercommunales en OCMW's zal volgend jaar een tekort kennen van 130 miljoen euro. Om de pensioenen van 47.000 oud-ambtenaren correct te kunnen uitbetalen, zijn er dus inspanningen nodig.

"Ze zullen elders moeten besparen of op zoek gaan naar nieuwe inkomsten", aldus Jan Leroy van de Vereniging van Steden en Gemeenten.

"Dat is op korte termijn. Op lange termijn gaan we een discussie moeten voeren over een aantal structurele ingrepen om de statutaire pensioenen in de lokale besturen betaalbaar te houden."

http://www.hbvl.be/nieuws/economie/a...-bedreigd.aspx
Oud 12 april 2013, 13:55   #129
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
...
ik zie niet direkt wie aan vlaamse kant van het politieke spectrum zijn hoofd op de rails zal leggen als men onvermijdelijk bij het hoodstuk "bestaande ambtenarenpensioenen" aankomt.
...
Geen enkele politieke partij heeft in het programma nog maar een verwijzing staan naar het afbouwen van eenderwelke bestaande toegekende pensioenrechten.

En zelfs mocht het zo zijn: de onafhankelijkheid van Vlaanderen is de beste garantie, niet alleen voor Vlaanderen, maar zelfs vooral voor Wallonië.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 13:56   #130
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik betaal wèl voor 'het' pensioen.
Indien ik daarvoor niet zou betalen, dan zou ik netto dat bedrag meer op mijn rekening krijgen. Of mijn 'baas' dat nu stort, of ikzelf, dat heeft geen enkel belang...moest het niet betaald worden kreeg ik netto meer.
Wat de staat daar mee doet, heeft daar tenandere niets mee te maken. ALs ik iets betaal aan X, dan heeft het feit of die dit of dat daarmee doet, niks van invloed op het feit dat ik dat bedrag heb betaald.....
Heeft men in de privé soms een andere soort wiskunde ?
http://www.wedden.fgov.be/calcul/sal...ut/FOP_FPS.htm
Idd²
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 14:07   #131
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2/ Uit eigen ervaring : een recent examen voor de recrutering van een bepaalde categorie federale ambtenaren. +/- 600 inschrijvingen; +/- 400 aanwezigen op het examen; iets over de 200 geslaagden.
Uit eigen ervaring (terugwerkende kracht tot 1969 ) zo´n goede 400 kandidaten voor 70 plaatsen (enkel de 70 beste geslaagden namen ze), van die 70 plaatsen zat ik in een klas met 22 leerlingen, 7 bleven er over na 4 jaar (geslaagd enz...), allez ze waren dan officieel beroepsmilitair (federaal ambtenaar) want ze hadden toen voor 6 jaar getekend, echter van die 7 stapten er 2 uit na 6 jaar en gingen naar de burgerij met hun A2-diploma electronica (zeer gevraagd toen en (veel) beter betaald, en meer kans op ... nog betere carriere... maar wel langer werken met kans op minder pensioen.. wat men toen niet zo wist...).

Dus van die 22 bleven er uiteindelijk 5 over, 1 van de 5 stapte naar de burgerij na ~ 20 jaar dienst, de 3 anderen buiten mij trekken nu volledig pensioen als ze gebleven zijn tot 56... (max pensioen = 75 % van bruto is na minimum 37,5 jaar dienst, militaire school inbegrepen, dat waren de wetten toen)

Laatst gewijzigd door Micele : 12 april 2013 om 14:15.
Oud 12 april 2013, 14:15   #132
demonen
Banneling

Standaard

Nochthans waarschuwt De Europese Centrale Bank dat omslagstelsels in hun huidige vorm finaal onhoudbaar zijn, en dat structurele hervormingen nodig zijn willen we een instorting van ons sociaal stelsel alsnog vermijden. De ECB hanteert daarbij de verhouding van opgebouwde pensioenrechten tot het beschikbaar inkomen als richtinggevende maatstaf voor de duurzame financierbaarheid. Volgens die maatstaf scoort België met een gecombineerde staatsschuld en pensioenverplichtingen van 778% van ons beschikbaar inkomen beduidend slechter dan Portugal, Ierland, Spanje en zelfs Griekenland (591%), dat nu al in acute financieringsproblemen is verzeild.
Oud 12 april 2013, 14:27   #133
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn er.

... ergens staat dat:
Citaat:
http://www.pdos.fgov.be/pdos/profess...onals_1676.htm

Koninklijke besluiten (DI 603)

Koninklijke besluiten: van 1868 tot nu

Alle belangrijke koninklijke besluiten over pensioenen van de overheidssector (pdf-bestand):
Koninklijke besluiten van 1868 tot nu (2 096 KB)

Verwante onderwerpen:
Wetten (DI 601)
Coördinatiewetten (DI 602)
Regentsbesluiten (DI 604)
Ministeriële besluiten (DI 605)
Decreten (DI 606)
Ministeriële rondzendbrieven (DI 607)
veel zoekplezier.

In Wiki staat ook ´t een en ´t ander:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambtenaar

tussen de regels mss ook waarom ze een hoger pensioen krijgen, of ze het altijd verdienen weet ik niet.

Beroepsmilitairen vergat men af en toe wel eens en dat meerdere jaren...
http://www.standaard.be/artikel/deta...ST26012001_023
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-De-Crem.dhtml

Betogingen van militairen zijn eerder zeldzaam - ze hebben geen stakingsrecht. De laatste manifestatie vond plaats in 1998, een "dag van de lege gamellen" op 6 juni 2002 niet meegerekend. (belga/ka)

Laatst gewijzigd door Micele : 12 april 2013 om 14:42.
Oud 12 april 2013, 15:23   #134
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Nochthans waarschuwt De Europese Centrale Bank dat omslagstelsels in hun huidige vorm finaal onhoudbaar zijn, en dat structurele hervormingen nodig zijn willen we een instorting van ons sociaal stelsel alsnog vermijden. De ECB hanteert daarbij de verhouding van opgebouwde pensioenrechten tot het beschikbaar inkomen als richtinggevende maatstaf voor de duurzame financierbaarheid. Volgens die maatstaf scoort België met een gecombineerde staatsschuld en pensioenverplichtingen van 778% van ons beschikbaar inkomen beduidend slechter dan Portugal, Ierland, Spanje en zelfs Griekenland (591%), dat nu al in acute financieringsproblemen is verzeild.
Och, men zal nog wel eerst een hele resem nieuwe belastingen uitvinden, vooraleer men het probleem werkelijk gaat aanpakken. Maar dat er een probleem is, dat is nogal duidelijk. Het zijn trouwens niet alleen de ambtenaarspensioenen (daar wel iets meer, omdat ze het hoogst zijn) die een probleem zijn, doch ook arbeiders/bediendenpensioenen, waar nooit reserves voor zijn aangelegd.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 15:29   #135
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Geen enkele politieke partij heeft in het programma nog maar een verwijzing staan naar het afbouwen van eenderwelke bestaande toegekende pensioenrechten.

En zelfs mocht het zo zijn: de onafhankelijkheid van Vlaanderen is de beste garantie, niet alleen voor Vlaanderen, maar zelfs vooral voor Wallonië.

.
Ik heb eerder het idee, dat de bestaande pensioenrechten het cement zijn (samen met nog wat andere sociale rechten - in 't kort de transfers) dat Belgie samenhoud.
Wallonie kan zich financieel nooit permitteren, om dit alles zelf te dragen, en wil hier ook geen afstand van doen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 15:36   #136
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ik heb eerder het idee, dat de bestaande pensioenrechten het cement zijn (samen met nog wat andere sociale rechten - in 't kort de transfers) dat Belgie samenhoud.
Wallonie kan zich financieel nooit permitteren, om dit alles zelf te dragen, en wil hier ook geen afstand van doen.
Gij onderschat onze zuiderburen enorm.

Eens ze door zullen hebben dat ze moeten, zijn ze er bovenop binnen twee drie jaar.

En wat precies het cement is (of de elementen van dat cement) dat b. samenhoudt, is een interessante discussie. Te interessant om af te doen met "ik heb eerder het idee, dat ..."

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 april 2013, 15:45   #137
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ambtenaren hebben nooit pensioensbijdragen betaald aan de staat, het is dan ook belachelijk dat zij net de grootste pensioenen hebben.
Kom, nu niet beginnen te overdrijven.
Integendeel, zij betaalden het meeste en daarom hadden zij zo een kleine wedde.
Men ging vroeger bij staat en stad werken voor 2 reden
-A) Vast kontrakt
-B) Dik pensioen

Men kan zich wel de vraagt stellen, wat verstaat een ambtenaar onder de noemer - werken ?
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 15:48   #138
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Kom, nu niet beginnen te overdrijven.
Integendeel, zij betaalden het meeste en daarom hadden zij zo een kleine wedde.
Men ging vroeger bij staat en stad werken voor 2 reden
-A) Vast kontrakt
-B) Dik pensioen
Men kan zich wel de vraagt stellen, wat verstaat een ambtenaar onder de noemer - werken ?
Doen wat de chef zegt, die doet wat zijn/haar chef zegt, die doet wat zijn/haar chef zegt, die doet wat zijn/haar chef zegt, die....enz....enz...en zo komen we uit bij de politiekers.....dju toch....
Oud 12 april 2013, 16:00   #139
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Net zoals geen enkele politieke partij in haar programma verwijst naar belastingverhogingen, afbouwen van fiscale aftrekposten, verhogen accijnzen, beperken van bankgaranties, afbouwen van sociale zekerheidsuitkeringen, en toch is het dat wat we krijgen.
Geeft dit je werkelijk een veilig gevoel voor de toekomstige verderzetting van je pensioen, het feit dat niemand er nu al op voorhand over praat op politiek niveau om ook hier een forse besparing te doen ? Denk je echt dat dit de enige zware uitgavenpost is van de staat die men zal blijven ontzien ?
Ik denk dat ze je in de Luikse PS federatie op het schild zouden ronddragen, voor zoveel geloof in het systeem.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 17:53   #140
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Net zoals geen enkele politieke partij in haar programma verwijst naar belastingverhogingen, afbouwen van fiscale aftrekposten, verhogen accijnzen, beperken van bankgaranties, afbouwen van sociale zekerheidsuitkeringen, en toch is het dat wat we krijgen.
Geeft dit je werkelijk een veilig gevoel voor de toekomstige verderzetting van je pensioen, het feit dat niemand er nu al op voorhand over praat op politiek niveau om ook hier een forse besparing te doen ? Denk je echt dat dit de enige zware uitgavenpost is van de staat die men zal blijven ontzien ?
Ik denk dat ze je in de Luikse PS federatie op het schild zouden ronddragen, voor zoveel geloof in het systeem.
Da's een mooi beeld !

Maar ik geloof niet zozeer in het systeem, maar wel in de toekomst. De toekomst van Vlaanderen en van Wallonië.

En dat schild dan. Daar heeft Cools ook op gestaan, dus, neen bedankt.

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be