Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2013, 10:12   #121
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Goed dat er dan ook steeds minder kinderen geboren worden, hè. In De meeste Europese landen zitten we ondertussen al ver onder het vervangingsniveau.
Het probleem zit hem in Azie, W-Amerika maar vooral Afrika. Nigeria bvb is echt aan het boomen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 12:57   #122
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Ik zou elk vlaams autochtoon koppel aanraden om vijf tot tien kinderen te krijgen (gemiddeld 7,5 dus).
Vanaf vijf kinderen compenseert het kindergeld ruimschoots voor een gederfd inkomen zodat één ouder thuis kan blijven.
Richting tien kinderen kunnen beide ouders thuisblijven.
Ik ken iemand, die heeft twee kinderen.
Zij zijn al verschillende jaren werkloos.
Zij krijgen verhoogd kindergeld.
Zij krijgen studiebeurzen voor hun twee kinderen.
Het oudste kind zit sinds 1 jaar op kot aan sterk gereduceerde kostprijs (subsiedies).
Het koppel heeft een huisje van Ons dak, de huurprijs is zeer laag.

Wie is hier de zot?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 19:38   #123
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zal de Vlaamse/Belgische entiteit niet vervangen worden door die van andere landen, maar zal ze veranderen. Ze is trouwens al heel wat veranderd, de laatste 2 - 3 generatie's.

Stellen dat het hier een Moslim-land wordt is overdreven. Ik zie wel een mengelmoes aan allerlei entiteiten en culturen. Ook aan mensen: blank en zwart wordt bruin.
Ik geloof sterk dat de drang naar het beleven van een religie afneemt naarmate de materiële en algemene welvaart en de algemene kennis stijgt.

Het is altijd zo geweest, overal ter wereld: migranten krijgen vooral in de eerste generatie veel kinderen, omdat zij in hun nieuwe wereld geen mensen rond zich hebben. De familieband is steeds de sterkste. Eens volledig geïntegreerd (dat is dan de volgende generatie of die daar achter), zal hun aantal kinderen afnemen. Zo lang ze nog in de marginaliteit leven, zullen ze blijven kweken. Dit was ook zo met de Vlamingen die naar bv Amerika en Frankrijk trokken.

De teloorgang van een godsdienst kun je enkel tegen houden door mensen in materiële en mentale armoede te houden.

Ik persoonlijk had liever een maatschappij gehad waar alles gebleven was zoals het jarenlang was: zonder of met een beperkt aantal migranten. Want die nieuwe aanpassing (de verandering van Vlaams/Belgische cultuur naar multicultuur) zorgt voor veel problemen en overlast.
Nu, ze zijn er, dus laten we zorgen dat het voor iedereen goed is. Dat wil zeggen: investeer in de migranten die er nu zijn, en zorg dat er geen nieuwe meer toekomen. Want België zit vol. Trouwens, Amerika, Frankrijk ea konden de Belgische emigranten destijds land en werk bieden, maw die migranten konden trots verwerven. Hier in België kan men de migranten weinig bieden, behalve ocmw en andere steun. Daarmee kweekt men geen trotse burgers maar verschoppelingen.
Oud 30 juli 2013, 21:38   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Voor wie het nog niet wist moge dus bij deze duidelijk wezen dat uw ego dus op de eerste plaats een binding aangegaan heeft met het Kristendom, en slechts op de tweede plaats met de Nederlandstaligheid.
Wel, wat een verwoording...! "... uw ego heeft een binding aangegaan met het Kristendom..." Dat klinkt niet alleen heel vreemd; het voelt ook niet echt als vlot Nederlands aan.

Ja, geloof is mijn ogen veel belangrijker dan taal. Dit gaat immers om de waardenbalans van waaruit men het leven richt en stuurt. Vertrekkend daarvan maakt men dan een aantal keuzes, niet alleen op ethisch maar ook politiek vlak. Daarom stem ik niet voor de N-VA, daar deze partij over een aantal ethische onderwerpen een positie inneemt die ik als gelovige niet kan delen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 21:42   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Op de zeer lange termijn zie ik echter die moslims minder radikaal worden en zich aanpassen, dwz buitenkerkelijk worden zoals de meeste blanke "Kristenen". Intussen zijn het echter dank zij nu nét wél de langetermijn strategie van de Brusselse Francité echter wel lekker Franstaligen geworden...
U ziet dan de tekenen des tijds niet. De generaties die hier geboren zijn, vallen vaak veel sterker terug op de islam dan bijvoorbeeld de eerste generatie. Alhoewel komende uit landelijke gebieden, beleefden die een volkse islam met daarboven een zekere rekbaarheid. Nu zien we hoe die volkse islam wordt weggeduwd door een van salafistische inspiratie. Veel strikter, veel strenger.
Oud 30 juli 2013, 21:47   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik geloof sterk dat de drang naar het beleven van een religie afneemt naarmate de materiële en algemene welvaart en de algemene kennis stijgt.
U onderschat de kracht van de islam die immers veel meer is dan alleen maar een religie. De islam houdt immers een geheel in dat alle aspecten van het leven reguleert. Daarom ook blijft de islam de norm voor de samenleving, ook in de superrijke Arabische oliestaten.

Indien we uw stelling enige waarheid bevatte die betrekking heeft op de islam, dan was Qatar bijvoorbeeld al lang een geseculariseerd land. Niet dus.
Oud 30 juli 2013, 21:50   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De teloorgang van een godsdienst kun je enkel tegen houden door mensen in materiële en mentale armoede te houden.
Dat lijkt verdacht veel op het 19e eeuwse gedachtegoed van de progressiviteit, maar die uiteindelijk niet overeenkwam met de sociologische wetmatigheden. In het milieu waar ik kerk, vindt men een sociologische verscheidenheid. Gaande van de bankdirecteur tot de eenvoudige arbeider. Met allemaal dezelfde gedeelde beleving: traditioneel katholicisme.
Oud 30 juli 2013, 21:50   #128
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Ik wil zelf geen kinderen , niet direkt omwille van mijn handicap ,
maar ik wil er geen , ik ben vrijgezel & ben er gelukkig mee
Trouwens , ik ben graag alleen ; ik kan daarvan zalig genieten
Maar ok , omwille van mijn handicap , is mijn eigen beslissing !!
En ja , ik moet eerst voor mezelf kunnen zorgen !!
Ik ook. Maar mijn vrouw niet
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 22:05   #129
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat lijkt verdacht veel op het 19e eeuwse gedachtegoed van de progressiviteit, maar die uiteindelijk niet overeenkwam met de sociologische wetmatigheden. In het milieu waar ik kerk, vindt men een sociologische verscheidenheid. Gaande van de bankdirecteur tot de eenvoudige arbeider. Met allemaal dezelfde gedeelde beleving: traditioneel katholicisme.
Ik heb het dan vooral over fanatisme:
in kringen waar welstand en kennis is, is fanatisme helemaal niet nodig, en die beleven hun Godsdienst zoals het moet beleefd worden: ingetogen en in stilte, met respect voor de medemens.

Fanatisme komt vooral voor in marginale kringen, wordt gevoerd door individuen die eigenlijk weinig voorstellen, maar de Godsdienst gebruiken voor eigen doelstellingen, om er macht me te kunnen uitvoeren (door een groep voor zich te spannen, tegen andere groepen).
Ik heb dus helemaal geen problemen met de (gematigde) Godsdienst op zich, als die normaal beleefd worden met respect voor ieder mens (zoals het Christendom alhier tegenwoordig beleefd worden en ook voor een deel de Islam), maar ik heb wel problemen met de fanatici zoals tegenwoordig vele Islam-groeperingen.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 30 juli 2013 om 22:07.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 22:15   #130
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Wie is hier de zot?
Degene die werkt én kinderloos blijft natuurlijk.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2013, 22:19   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het dan vooral over fanatisme:
in kringen waar welstand en kennis is, is fanatisme helemaal niet nodig, en die beleven hun Godsdienst zoals het moet beleefd worden: ingetogen en in stilte, met respect voor de medemens.
De rijke Arabische golfstaten ontkrachten uw stelling. Daarnaast is het zo dat de volkse islam beleefd door bijvoorbeeld de armere bedoeïen in Noord-Afrika lang niet zo fanatiek is dan bijvoorbeeld die in de golfstaten.
Oud 30 juli 2013, 22:21   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb dus helemaal geen problemen met de (gematigde) Godsdienst op zich, als die normaal beleefd worden met respect voor ieder mens (zoals het Christendom alhier tegenwoordig beleefd worden en ook voor een deel de Islam), maar ik heb wel problemen met de fanatici zoals tegenwoordig vele Islam-groeperingen.
Het christendom wordt in een veelheid van aspecten beleefd. Je treft strenge bijbelvaste protestanten naast modernistische katholieken.

Wat is trouwens "gematigd"? Wat is "fanatiek"? Dat lijkt me nogal moeilijk in te vullen, daar dit heel subjectief is.
Oud 30 juli 2013, 22:24   #133
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
De rijke Arabische golfstaten ontkrachten uw stelling. Daarnaast is het zo dat de volkse islam beleefd door bijvoorbeeld de armere bedoeïen in Noord-Afrika lang niet zo fanatiek is dan bijvoorbeeld die in de golfstaten.
Het is niet omdat de machtigste pionnen fanatisch zijn (of zich zo voordoen, om welke reden?) dat daarvoor alle welvarende burgers fanatisch zijn.

Wat dichter bij de deur: in Turkije (die al zeker geen derdewereldland is) zijn al redelijk vrijzinnige stromingen. Maar helaas ook nog fanatische. Het valt af te wachten hoe het daar zal evolueren.
Oud 30 juli 2013, 22:27   #134
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Het christendom wordt in een veelheid van aspecten beleefd. Je treft strenge bijbelvaste protestanten naast modernistische katholieken.

Wat is trouwens "gematigd"? Wat is "fanatiek"? Dat lijkt me nogal moeilijk in te vullen, daar dit heel subjectief is.
Gematigd is in mijn ogen personen die niet de neiging hebben hun mening en 'visie' op anderen op te leggen. Fanatici doen dit wel. Maar dit betekent niet dat zij daarom dichter bij het geloof staan, zoals ze ons willen doen geloven. Geloven is iets wat je zelf beleeft, niet wat je anderen wilt opdringen.
Oud 30 juli 2013, 22:29   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat de machtigste pionnen fanatisch zijn (of zich zo voordoen, om welke reden?) dat daarvoor alle welvarende burgers fanatisch zijn.

Wat dichter bij de deur: in Turkije (die al zeker geen derdewereldland is) zijn al redelijk vrijzinnige stromingen. Maar helaas ook nog fanatische. Het valt af te wachten hoe het daar zal evolueren.
De vrijzinnige stromingen putten hun inspiratie hoofdzakelijk uit het kemalisme, een staatsideologie die de islam heel argwanend bekijkt.
Oud 30 juli 2013, 22:31   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gematigd is in mijn ogen personen die niet de neiging hebben hun mening en 'visie' op anderen op te leggen. Fanatici doen dit wel. Maar dit betekent niet dat zij daarom dichter bij het geloof staan, zoals ze ons willen doen geloven. Geloven is iets wat je zelf beleeft, niet wat je anderen wilt opdringen.
Een amischer ("Amish") is volgens uw definitie niet fanatiek. Hij legt zijn geloof immers aan niemand op. Hij is pacifistisch. Wel volgt hij de verboden, geboden van het mennonitisch christendom heel streng op.
Oud 30 juli 2013, 22:46   #137
Laynee
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Ik zou elk vlaams autochtoon koppel aanraden om vijf tot tien kinderen te krijgen (gemiddeld 7,5 dus).
Vanaf vijf kinderen compenseert het kindergeld ruimschoots voor een gederfd inkomen zodat één ouder thuis kan blijven.
Richting tien kinderen kunnen beide ouders thuisblijven.
Dit moet ware vaderlandsliefde zijn. Laat het trouwens zeker weten wanneer ge er ene hebt gevonden die er 5 voor u op de wereld heeft gezet.
Laynee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 11:07   #138
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U ziet dan de tekenen des tijds niet. De generaties die hier geboren zijn, vallen vaak veel sterker terug op de islam dan bijvoorbeeld de eerste generatie. Alhoewel komende uit landelijke gebieden, beleefden die een volkse islam met daarboven een zekere rekbaarheid. Nu zien we hoe die volkse islam wordt weggeduwd door een van salafistische inspiratie. Veel strikter, veel strenger.
Hetgeen U hier schildert is inderdaad misschien een teken des tijds. Maar dan wel van deze tijd.
Ik daarentegen, sprak mij uit over de zeer lange termijn.

Soennieten en sjiieten staan nu mekaar naar het leven zoals hier katholieken en protestanten vier, vijfhonderd jaar geleden.
Maar eens komt ongetwijfeld de tijd dat ze daar totaal onbegrijpend zullen op terugkijken net zoals wij ons nu niet meer kunnen voorstellen dat de godsdienstoorlogen mogelijk waren.

En afgezien daarvan, wat u vaststelt als teken des tijds, hoeveel procent van de islamietische bevolking in Brussel betreft dat?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 juli 2013 om 11:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 11:14   #139
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U onderschat de kracht van de islam die immers veel meer is dan alleen maar een religie. De islam houdt immers een geheel in dat alle aspecten van het leven reguleert. Daarom ook blijft de islam de norm voor de samenleving, ook in de superrijke Arabische oliestaten.
Dat was destijds ook zo hier, niet alleen ten tijde van de middeleeuwen en de godsdienstoorlogen maar ook nog in de 19 e eeuw en zelfs tot pakweg de jaren 50.

Maar dat is nu dus verleden tijd. De islam zal ook wel eens aan kracht en macht verliezen. Als geschiedkundige weet ge beter dan wie ook dat niets voor altijd is.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 juli 2013 om 11:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 15:21   #140
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Er is wel overbevolking, het is alleen niet dat dat het grote probleem is.

De problemen zijn er nog steeds als de helft van de bevolking dood zou gaan. Door onder andere overconsumptie.

Daarbij, voor wie zou het precies beter zijn als de helft van de bevolking dood gaat? Voor die arme Afrikaantjes? Nee want "overconsumptie".
Overbevolking en overconsumptie.
Stel je een balans voor (oud model met twee schalen en een naald die het evenwicht aanwijst genre model van vrouwe justitia)
Stel je dan het volgende voor:
Links leg je de bevolking en rechts de productie/(consumptie) (liefst op duurzame basis - anders ben je aan het valsspelen).
Zolang de naald rechts van het midden blijft zit je goed, gaat ze voorbij het midden naar links komen steeds meer mensen in de problemen.

BTW we zijn al een hele tijd aan het valsspelen.

Iets uitvoeriger uitleg kan je ook hier vinden
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be