![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Burger
|
![]() @ Superstaaf
Aanvullend hierop een berichtje dat ik op een andere thread gepost heb: @ Jan v.d. Berghe Quote: Om redenen door Dan hierboven nogmaals uiteengezet komt Engels niet in aanmerking om als brugtaal op wereld- of Europees vlak te functioneren. Maar Engels IS wel degelijk de wereldtaal. En Esperanto IS wel degelijk een onbelangrijk kunsttaaltje dat in bepaalde fundamentalistische milieu's circuleert, zonder de minste internationale betekenis op om het even welk vlak dan ook. Is het volgende niet vreemd? stelling: Engels komt niet in aanmerking om de wereldtaal te zijn. Feit: Engels is de wereldtaal. Rare manier van argumenteren: feiten tegenspreken. Of ook wel liegen genoemd. Hier al eens over nagedacht? Lieden die onwaarheden verkopen zijn nooit door hun argumenten heen daar hun fantasiewereld veel groter is dan de reeele wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch niet. Als u in een discussie een punt wil maken, dan moet u leren verwoorden waarvoor u staat. Iets suggeren is meestal een teken dat men geen argumenten achter de hand heeft en dat men anderen iets tracht toe te schrijven. Maar omdat die suggestie eigenlijk niets met de discussie te maken heeft, wordt die ook niet verwoord. Een soort laatste redmiddel dus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al wat u schrijft getuigt van slechte smaak. Daarenboven staat het volledig buiten de discussie. Daar u blijkbaar niets kunt inbrengen tegen de principiële beweegredenen die ons voor het Esperanto doen kiezen, probeert u gewoon op een zeer laffe manier het idealisme van mensen te kleineren. En dat is des te meer daar sommigen deze idealen, die vreedzaam zijn, met hun eigen bloed hebben bekocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Citaat:
Als je het aantal native speakers met het aantal mensen die het Engels als tweede taal gebruiken optelt is het wel zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Citaat:
Ik breng niks in tegen de principiele beweegredenen van diegenen die voor het Esperanto kiezen, evenmin tegen deze van diegenen die voor de moon-sekte kiezen of Eminem for president scanderen. Maar het Engels relateer ik niet aan het groepje dat jij "ons" noemt maar aan de wereldgemeenschap. En die heeft blijkbaar geen enkele reden om voor het Esperanto te kiezen. Kleine groepjes fanatici hebben niet het recht hun wil en obsessies als algemene normen te gaan doordrukken, zeker niet wanneer de gemeenschap er helemaal niet om vraagt. Ik raad je trouwens aan eens een commercial op CNN te lanceren i.p.v. hier het forum te flooden. Je bereikt een wereldwijd publiek en zal spoedig zelf merken hoe groot of hoe klein de interesse is. Want de Energie die je er hier insteekt is alvast vergeefse moeite. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Burger
|
![]() @ Superstaaf
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of er niet naar gevraagd wordt? Vaak weten mensen niet dat er een alternatief bestaat. Maar de ervaring leert dat wanneer mensen over de achterliggende ideeën van het Esperanto horen, velen er wel voor gewonnen zijn. En alhoewel een aantal de taal niet leren, blijven ze wel het idee genegen. Dat is eenvoudig te verklaren: het beantwoordt aan iets algemeen menselijks. Het respect voor elkaars taal en de fundamentele gelijkheid bij internationale contacten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vroeg immers een nadere toelichting, liefst met argumentatie van hetgeen je hier schreef: Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gebruik van Engels vloeit ook niet voort uit een vrijwillige keuze, maar uit een opdrongen beweging. Als economische en militaire macht legt de VS gewoon haar taal anderen op. Door haar voorsprong op bepaalde terreinen worden samen met de producten die men uitvoert of lanceert ook de taal mee naar buiten gebracht. Dit is nu eenmaal de wetmatigheid in de verspreiding van het Engels. Daarom is Engels als "wereldtaal" democratisch noch rechtvaardig: er hangt een te sterk luchtje aan. Over de onterechte associatie Esperanto - sekte hebben we het al meerdere malen gehad. De hardnekkigheid waarmee u het toch weer steeds boven haalt, is geen goed teken voor de openheid waar u uzelf op beroept. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Citaat:
Kan men het de VS kwalijk nemen dat ze veel technologieen ontwikkeld hebben en heel wat wetenschappelijk werk verricht hebben? Dat hun multinationals veel en overal investeren en aanwezig zijn? Of moet ik concluderen dat je anti-Engels ingesteldheid eerder een gevolg is van nijd en jaloezie? Want hoezeer je ook ontkent dat de Esperanto-beweging geen reactie TEGEN het Engels is, ik constateer wel de volgende feiten: -Als je de termen onrechtvaardig en imperialistisch hanteert zijn deze steeds gelinkt aan een Engelstalig land. -Het personage "Daffyd ap Fergus" leidt de thread steeds in met een artikel dat duidelijk duidelijk zijn afkeer tegen het Engels en enkel het Engels richt. - Ook jij en Dan vernoemen enkel de Engelse taal als er negatieve kritiek moet geleverd worden. - Wat die Esperanto-site met opsomming van Engelstalige vacatures betreft: waarom wordt ook hier weer enkel het Engels geviseerd? Waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laat mij u een weblink geven van een andere groepering die ook fier zijn op eigen taal, volk, ras en cultuur: www.vlaamsblok.be Misschien begrijpt u nu ineens waarom u wel weet waarom en waarom ik het over 600,000 kiezers had.
![]() |
![]() |
#137 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe komt het, denkt u, dat zelfs een grote Amerikaanse firma als CocaCola Franse slagzinnen en publiciteitsborden maakt in Frankrijk? En niet zoals bij ons, gewoon het Engels blijft gebruiken? Juist, omdat men weet dat men in bepaalde volkeren niet zomaar over zich heen laat walsen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Europa heeft toch echt 700 miljoen inwoners en geen 470 zoals jij beweert. Dat is nog altijd 2,5 keer zoveel als de VS (280 miljoen, inderdaad meer dan ik zei) en 2 keer zoveel als het aantal Engelstaligen in de westerse wereld. Waar je die vergelijking met België vandaan haalt is mij echt een raadsel. Het gaat mij er alleen om dat er een neutrale oplossing moet komen voor het groeiende taalprobleem in de EU en dat een neutrale eenheidstaal de beste oplossing zou zijn daarvoor. Ik heb dan ook geen boodschap aan jouw patriottisme en het is mij evenmin te doen om anti-Amerikanisme. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ben eigenlijk tegen tweetalige scholen. Volgens mij is dit nefast voor de kwaliteit van ons onderwijs. ik vind echter wel dat het Frans en engels meer in de lessen geïntegreerd moet worden, en niet altijd als saaie, gewone vakken worden gegeven.