Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2021, 12:59   #121
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Het verhaal van het 'spagettimonster' is natuurlijk onzinnig omdat we weten dat het niet bestaat. Net zoals een vierkantige cirkel niet bestaat.

Hier gaat het over een God zoals mensen die vaak definiëren: eeuwig, almachtig, die veel houdt van de mensen, en die ons mensen en de rest heeft geschapen. Zulk een opperwezen kan niet worden aangetoond. Maar ook niet echt verworpen omdat er nu eenmaal een wereld en een heelal bestaat. Wel kan men in een God geloven maar dat is iets anders dan dit rationeel te weten.
Nu spreekt uw overtuiging, dat mag maar geeft u geen gelijk. Het idee dat een God mensen maakt is voor mij onzinnig, het lijkt me meer waarschijnlijk dat mensen het product zijn van seks.
Behalve het idee van een God zijn er andere verklaringen voor het ontstaan van leven op deze planeet, die wetenschappelijk onderbouwd zijn, en wanneer wetenschap en welvaart toenemen verdwijnt bij velen de overtuiging van het bestaan van een God. Maar zoals u zegt, het idee dat een God bestaat heeft dan ook niets met rationaliteit te maken maar met overtuiging, van mensen wel te verstaan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 13:02   #122
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet gewoon zijn medemens en de natuur met respect behandelen. Of er nu een God is of niet en of er nu later na dit leven een beloning voor goed gedrag is of niet. Of er een hiernamaals is, dat zullen wel dan wel zien (of niet zien).

U gelovigen doen altijd alles om later na dit leven een beloning te verwerven. Alles is berekend bij gelovigen. Niet de naastenliefde behartigen zij door de band, maar wel uiteindelijk het eigen belang.
Hier heeft u een punt!
Oud 12 december 2021, 13:18   #123
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nu spreekt uw overtuiging, dat mag maar geeft u geen gelijk. Het idee dat een God mensen maakt is voor mij onzinnig, het lijkt me meer waarschijnlijk dat mensen het product zijn van seks.
Behalve het idee van een God zijn er andere verklaringen voor het ontstaan van leven op deze planeet, die wetenschappelijk onderbouwd zijn, en wanneer wetenschap en welvaart toenemen verdwijnt bij velen de overtuiging van het bestaan van een God. Maar zoals u zegt, het idee dat een God bestaat heeft dan ook niets met rationaliteit te maken maar met overtuiging, van mensen wel te verstaan.
Neen want het is gerechtvaardigd zich af te vragen wie of wat het heelal en/of kosmos heeft gemaakt. Maar het is niet erg gerechtvaardigd zich de vraag te stellen of er een vierkantige cirkel bestaat. Het is een rationeel weten dat zegt dat zoiets niet kan bestaan. En een niet bestaan van het spagettimonster is ook een rationeel weten.

Maar of er een God bestaat? Ik en weet het niet. Het heelal moet ergens een oorzaak hebben, een begin. Een God? "En wie heeft God gemaakt?" is dan de eeuwige vraag. Hier komen we dus niet uit. Daarom zeg ik: ik weet het niet. En dat is een agnostisch standpunt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 december 2021 om 13:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 13:57   #124
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar of er een God bestaat? Ik en weet het niet. Het heelal moet ergens een oorzaak hebben, een begin. Een God? "En wie heeft God gemaakt?" is dan de eeuwige vraag. Hier komen we dus niet uit. Daarom zeg ik: ik weet het niet. En dat is een agnostisch standpunt.
Dat is het nu net, in deze grootte bestaat geen begin gezien voor de " oerknal " er meerdere " heelallen" waren. Op het eigenste ogenblik zouden er meerde heelallen bestaan, de een al wat ouder dan de andere. ' Begin en einde ' zijn menselijke begrippen. ( ik heb het hier niet over zonnestelsels voor alle duidelijkheid )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 14:07   #125
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is het nu net, in deze grootte bestaat geen begin gezien voor de " oerknal " er meerdere " heelallen" waren. Op het eigenste ogenblik zouden er meerde heelallen bestaan, de een al wat ouder dan de andere. ' Begin en einde ' zijn menselijke begrippen. ( ik heb het hier niet over zonnestelsels voor alle duidelijkheid )
Ik loop daar altijd op vast. Ofwel is er altijd al iets geweest, hoe ver je ook teruggaat in de tijd en tot welke schakel je de "historische" oorzaak-gevolg-keten ook afpelt; ofwel was er ooit 'niets' en dan opeens 'iets'. Het tweede lijkt me een onmogelijkheid; het eerste is vooral onvoorstelbaar in de letterlijke zin van het woord: ik kan mij van zulke oneindigheid geen voorstelling maken.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 14:14   #126
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

Laatst gewijzigd door CUFI : 12 december 2021 om 14:15.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 14:47   #127
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen want het is gerechtvaardigd zich af te vragen wie of wat het heelal en/of kosmos heeft gemaakt. Maar het is niet erg gerechtvaardigd zich de vraag te stellen of er een vierkantige cirkel bestaat. Het is een rationeel weten dat zegt dat zoiets niet kan bestaan. En een niet bestaan van het spagettimonster is ook een rationeel weten.

Is het niet veel rationeler om dat begin te zien als een natuurkundig gebeuren ? Is dat niet veel logischer dan het te willen catalogeren onder mysticisme en religie ? Is dat laatste trouwens geen gemakkelijkheidsoplossing om de echt moeilijke vragen gewoon te omzeilen ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 15:12   #128
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik loop daar altijd op vast. Ofwel is er altijd al iets geweest, hoe ver je ook teruggaat in de tijd en tot welke schakel je de "historische" oorzaak-gevolg-keten ook afpelt; ofwel was er ooit 'niets' en dan opeens 'iets'. Het tweede lijkt me een onmogelijkheid; het eerste is vooral onvoorstelbaar in de letterlijke zin van het woord: ik kan mij van zulke oneindigheid geen voorstelling maken.
Dat is normaal. Ons brein kan dit niet meer vatten. Tijd is dan ook nog een relatief begrip. Dat er geen begin is, is moeilijk te vatten. De slang eet zijn staart.
Oud 12 december 2021, 15:14   #129
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
In de beginne was er enkel logica. Het Woord is geen juiste vertaling.
Oud 12 december 2021, 15:32   #130
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
In de beginne was er enkel logica. Het Woord is geen juiste vertaling.
Logica vereist een waarneming of hoe kan het logisch zijn?
De Logos, Het Woord, God, dat wat is, was en altijd zal zijn.
Niets te big bang: LET THERE BE
Oud 12 december 2021, 16:48   #131
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Natuurlijk is die vraag over het ontstaan van heelal/ kosmos terecht. Maar daarom is het antwoord niet "een God". Het kan even rationeel zijn om er van uit te gaan dat God zeker niet als schepper de kosmos deed ontstaan, voor mij is dat gelijk aan de vierkante cirkel.

U zegt" ik weet niet of God bestaat" en dat is uw goed recht. Maar ik denk dat de mens God heeft geschapen en dat is evengoed mijn recht.
Oud 12 december 2021, 16:51   #132
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Is het niet veel rationeler om dat begin te zien als een natuurkundig gebeuren ? Is dat niet veel logischer dan het te willen catalogeren onder mysticisme en religie ? Is dat laatste trouwens geen gemakkelijkheidsoplossing om de echt moeilijke vragen gewoon te omzeilen ?
Dat denk ik dus ook...
Oud 12 december 2021, 16:54   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wat sommigen denken, maar nergens wordt een naam van een evangelist vermeld. Evangelies onder die naam waren toen nog niet in omloop vermoedelijk. Idem dito voor de Brieven van Paulus.
De tekst is heel duidelijk. Meer zelfs, hij vermeldt de naam "evangeliën". Daarnaast staan er in zijn werk ook citaten uit die werken, ingeleid met een vaste formule.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 16:56   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men hoeft niet onfeilbaar te zijn om te concluderen dat de God van de Wetsonbservante Jood Jezus, natuurlijk deze is van het Oude Testament. U doet precies of Jaweh veranderd is van sinds de komst van Jezus. Is natuurlijk onzin. Jaweh is eeuwig en onveranderlijk als God. En de Jaweh die Jezus aanhaalt is vanzelfsprekend dezelfde als deze die bevel gaf de kinderen en vrouwen van de vijand te vermoorden.
Heel vreemd toch dat de religieuze autoriteiten en figuren uit Jezus' tijd wel tot de omgekeerde conclusie kwamen. Voor Hem schond Jezus de Wet en ging volgens hen zelfs in arrogantie zover om het tot Godslastering te brengen.
Oud 12 december 2021, 16:56   #135
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is er 1 bewijs dat al die bijbelfiguren niet bestaan hebben ,
en dat is dat er geen bewijs van bestaat !! Punt aan de lijn !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 16:57   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men hoeft niet onfeilbaar te zijn om te concluderen dat de God van de Wetsonbservante Jood Jezus, natuurlijk deze is van het Oude Testament. U doet precies of Jaweh veranderd is van sinds de komst van Jezus. Is natuurlijk onzin. Jaweh is eeuwig en onveranderlijk als God. En de Jaweh die Jezus aanhaalt is vanzelfsprekend dezelfde als deze die bevel gaf de kinderen en vrouwen van de vijand te vermoorden.
Heel vreemd toch dat de religieuze autoriteiten en figuren uit Jezus' tijd wel tot de omgekeerde conclusie kwamen. Voor hen schond Jezus de Wet en ging volgens hen zelfs in arrogantie zover om het tot Godslastering te brengen.
Oud 12 december 2021, 16:59   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer Jezus zegt dat er geen letter van de Tora mag worden gewijzigd, dan is hij volgens mij Wetsgetrouw.
Volgens u, maar volgens heel wat farizeeën, schriftgeleerden en leden van het Sanhedrin niet. Een van de zaken die ze Hem verwijten is dat Hij de Wet schendt in zijn sabbatsheiligiging. Ook dat Hij zich uitgeeft voor iets wat Hij niet is en Zich aldus verheft tot de gelijke van de Vader.
Oud 12 december 2021, 17:01   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Misschien is dit enkel nieuws voor Het Oosten, maar Katholieken volgen ook niet de regels van Leviticus.
Ook de huidige strenggelovige Joden volgen de strafbepalingen van Leviticus niet meer, omdat ze juist geen eeuwigheidswaarde hebben. Het waren bepalingen binnen een bepaalde context en voor een bepaalde tijd. Sommigen schijnen te vergeten dat de Bijbel een heel ander boek is en ook anders benaderd wordt dan bijvoorbeeld de koran.
Oud 12 december 2021, 17:04   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De messias? Jezus?? Niets van. De joodse messias zou volgens de joodse profetieën de vijand overwinnen en een koning zijn die vrede zou brengen op aarde. Niets van dit allemaal bij Jezus. Hij was geen koning, hij bracht geen vrede (maar haat als men de geschiedenis bestudeert), en hij werd als een ordinaire boef gekruisigd. Zijn volgelingen hebben daarna een verhaaltje van zijn verrijzenis in mekaar geprutst met alle mogelijke fantasieën (o.a. de 'erfzonde' ; zonde die Jezus zelf niet kent) en zijn geslaagd ons dit op te dissen gedurende bijna 2000 jaar. Men moet wel echt naïef zijn om nu nog altijd te geloven in wat de christenen ons hebben wijsgemaakt gedurende heel die tijd.
Een ordinaire boef werd helemaal niet gekruisigd. Het was een straf voor opstandelingen en vijanden van de staat. Ook werd het toegepast voor vergrijpen waarbij de sociale orde in gevaar kwam (bijvoorbeeld als een slaaf in opstand kwam tegen zijn meester).
Oud 12 december 2021, 17:07   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet gewoon zijn medemens en de natuur met respect behandelen. Of er nu een God is of niet en of er nu later na dit leven een beloning voor goed gedrag is of niet. Of er een hiernamaals is, dat zullen wel dan wel zien (of niet zien).
Moet? Er moet niets in een wereldconcept waar dood dood is. Als iemand dit leven wil invullen door zoveel mogelijk macht en bezit te verwerven, wat zou dan wel de morele struikelsteen zijn? Dit is leven heeft geen inherente waarde en ook geen eeuwigheidswaarde. Iedereen streeft zijn eigen belang na. Altruïsme klinkt goed en geeft bepaalden dan een goed gevoel, maar er is in dit alles niets van moeten. Voelt iemand anders zich goed op een andere manier, tja, dan valt daar vanuit moreel oogpunt weinig tegen in te brengen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be