![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen: | |||
Een onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Een hereniging met Nederland |
![]() ![]() ![]() |
24 | 50,00% |
Voortzetting België |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onlangs beluisterde ik de toespraak op de Dam van de jonge koningin Juliana in bijzijn van de net afgetreden prinses Wilhelmina. Een Nederlands dat je bij wijze van spreken uit de mond van een Bavo Claes kon horen (even abstracties gemaakt van de gij's die Juliana gebruikt). Vroeger kon je de standaardtaal in Vlaanderen en Nederland bijna als dubbeltjes op elkaar leggen. Dat is gedaan. Kijk een weekje naar zowel VRT- als NOS-journaal en je merkt het zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Zo is ook in het oosten van het land (Twente b.v.) het katholicisme nadrukkelijk aanwezig. Maar in grote lijnen klopt het wel hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
(Ik vraag me trouwens af wat nu al de impact is van al die Studio 100-producties die in Nederland op de buis te zien zijn.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet echt, daar er zich in Nederland een andere ontwikkeling voortdoet dan in Vlaanderen. Op het NOS-journaal hoor ik ook een klankpatroon die afwijkt van wat vroeger in Nederland gebruikelijk was. Ik heb het Nederlands van een Sacha de Boer bijvoorbeeld horen veranderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Zeventien provincies waarvan negen boven en acht onder de grote rivieren. Een veel beter evenwicht dus tussen het katholieke bourgondische zuiden en het iets stuggere en wat meer calvinistische noorden. En wat de Vlamingen erbij te winnen hebben? Nou, hetzelfde als alle andere Nederlanders: één groot Nederlands taalgebied met een prachtige kustlijn, mooie steden en een schitterende cultuur (welke we gezamenlijk ook beter kunnen beschermen)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
België is een Zuid Europees land. Nu zijn de verschillen te groot. Als Vlaanderen onafhankelijk is ,kunnen Nederland en Vlaanderen tot een intensieve samenwerking komen, economisch ,cultureel en geopolitiek in Europa. Daarom zie ik een onafhankelijk Vlaanderen als de beste optie. Laatst gewijzigd door cato : 30 mei 2020 om 06:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Been there, done that... Maaaarre: uit epicuristisch gevoel voor mijn smaakpapillen opteer ik toch maar voor de culinaire verfijndheden van de meer Latijnse regio. Ik ga mijn Europese centen eerder daar opbrassen dan ze overboord te smijten voor de kroket-uit-de-muur-met-een-glas-karnemelk schosjeteit van jullie. Even goei kennissen van ver, he!
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Nederlandse taal verloedert.(in Nederland) (Nederlandse) "Ouders beklagen zich massaal over de verloedering van de Nederlandse taal, blijkt uit onderzoek onder het MAX Opinie Panel. Er is grote ergernis over slordige taal als “die meisje” en “me moeder”, maar ook over chat-, straaten managementtaal. En niet te vergeten: altijd weer dat Engels!" (Max Vandaag, 2018) De vraag is hier nochtans ook: spreken de volwassen Hollanders zelf wel zo goed Nederlands... Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2020 om 07:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U haalt een aantal zaken aan die zich in Nederland voordoen, maar onder de Vlaamse jeugd doen zich ook dergelijke ontwikkelingen voor. Ik geef u er enkele uit mijn onderwijspraktijk: "me" in plaats van "mijn" (inderdaad niet alleen in Nederland), "Jan ze broer" in plaats van "Jans broer", het bijna volledig verdwijnen van het aanvoelen van het woordgeslacht mannelijk/vrouwelijk, enzovoort. Een andere merkwaardige ontwikkeling die ik de laatste tijd zie, is het feit dat een niet onaardig aantal kinderen een VB of INF niet langer op het einde van een zin plaatsen. Dan krijg je zinnen als "me moeder ging werken gisteren". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Willem I aapte dit na: het Hollandse Nederduitsch werd de landstaal. Slechts het Nederduits had juridische bindende kracht voor wat de wetten en besluiten betrof. Het spreekt vanzelf dat op termijn het Vlaams de duimen had moeten leggen en wij op dat vlak verhollandst (cultureel verknecht?) zouden zijn geworden. Willem I had daarenboven - naar het voorbeeld van de Fransen- ook begrepen dat men de bevolking in de pas kon doen lopen door het onderwijs zoveel mogelijk te veralgemenen en te bepalen wat en vooral hoe er moest onderwezen worden. Op termijn zou een uitgekiend onderwijsprogramma gezagstrouwe burgers kweken. Daarom zette Willem I ook in op het onderwijs. De onderwijspolitiek van Willem I steunde dus niet altijd op bezorgde menslievende motieven (zoals sommigen ons maar al te graag willen wijsmaken) maar minstens evenzeer op politieke motieven. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2020 om 08:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Franse tijd was de Nederlandse taal in het Zuiden verkruimeld tot een hele hoop dialecten en wat er nog van de schrijftaal overleefde was zwaar onder invloed van het Frans en dialect. Dit zal trouwens Conscience in het begin parten spelen en hij zal er ook kritiek voor krijgen. Daarnaast was er naar spellingsafspraken het complete chaos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |