Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2020, 21:50   #121
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Het tweede.
Nogal utilitaristisch... En wat hebben de Vlamingen erbij te winnen?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 21:59   #122
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overeenkomsten tussen Nederlanders van beneden de grote rivieren en Vlamingen zijn over het algemeen een stuk groter dan de overeenkomsten tussen Nederlanders van beneden de grote rivieren en Nederlanders van boven de grote rivieren.

De verklaring hiervoor is simpel, nl. de reformatie: waar ten noorden van de grote rivieren het protestantisme vaste voet aan de grond wist te krijgen hield ten zuiden van de grote rivieren het katholicisme goed stand.
De culturele verschillen tussen noord en zuid vinden hier hun oorsprong.
Laat gerust de Hollanders of ze nu beneden of boven de "grote" rivieren zitten bij elkaar blijven. On s'en fout. Maar hier hebben ze niets verloren. We hebben hun bijna 200 jaar geleden buiten gegooid en laat het ons zo houden. Wij vreten niet uit de muur en eten geen broodje kroket en spreken geen Hollands met Amerikaanse tongval.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 21:59   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Uit elkaar aan het groeien? Daar merk ik toch weinig van, eerlijk gezegd.
Onlangs beluisterde ik de toespraak op de Dam van de jonge koningin Juliana in bijzijn van de net afgetreden prinses Wilhelmina. Een Nederlands dat je bij wijze van spreken uit de mond van een Bavo Claes kon horen (even abstracties gemaakt van de gij's die Juliana gebruikt). Vroeger kon je de standaardtaal in Vlaanderen en Nederland bijna als dubbeltjes op elkaar leggen. Dat is gedaan. Kijk een weekje naar zowel VRT- als NOS-journaal en je merkt het zo.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 22:01   #124
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En toch vind ik dat niet volledig correct, want het katholicisme stond en staat nog altijd heel sterk in bijvoorbeeld Noord- en Zuid-Holland.
Een tikkeltje zwart wit inderdaad, het ligt uiteraard wat genuanceerder.
Zo is ook in het oosten van het land (Twente b.v.) het katholicisme nadrukkelijk aanwezig.
Maar in grote lijnen klopt het wel hoor.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 22:12   #125
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onlangs beluisterde ik de toespraak op de Dam van de jonge koningin Juliana in bijzijn van de net afgetreden prinses Wilhelmina. Een Nederlands dat je bij wijze van spreken uit de mond van een Bavo Claes kon horen (even abstracties gemaakt van de gij's die Juliana gebruikt). Vroeger kon je de standaardtaal in Vlaanderen en Nederland bijna als dubbeltjes op elkaar leggen. Dat is gedaan. Kijk een weekje naar zowel VRT- als NOS-journaal en je merkt het zo.
Wat eerder wijst op een verloedering van de standaardtaal in Vlaanderen (en in elk geval op de VRT) dan de ontwikkeling van twee verschillende standaardtalen. Om dat probleem op te lossen hoef je Nederland en Vlaanderen niet te verenigen.

(Ik vraag me trouwens af wat nu al de impact is van al die Studio 100-producties die in Nederland op de buis te zien zijn.)
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 22:18   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat eerder wijst op een verloedering van de standaardtaal in Vlaanderen (en in elk geval op de VRT) dan de ontwikkeling van twee verschillende standaardtalen. Om dat probleem op te lossen hoef je Nederland en Vlaanderen niet te verenigen.
Niet echt, daar er zich in Nederland een andere ontwikkeling voortdoet dan in Vlaanderen. Op het NOS-journaal hoor ik ook een klankpatroon die afwijkt van wat vroeger in Nederland gebruikelijk was. Ik heb het Nederlands van een Sacha de Boer bijvoorbeeld horen veranderen.
Oud 29 mei 2020, 22:18   #127
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik luister graag naar Hanne Decoutere.... al zou ze uit het telefoonboek voorlezen ; )
Oud 29 mei 2020, 22:22   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik luister graag naar Hanne Decoutere.... al zou ze uit het telefoonboek voorlezen ; )
Met haar heel open ij/ei. Los daarvan: het timbre van haar stem is warm en aangenaam.
Oud 30 mei 2020, 05:54   #129
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nogal utilitaristisch... En wat hebben de Vlamingen erbij te winnen?
Het zou de boel mooi in balans brengen.
Zeventien provincies waarvan negen boven en acht onder de grote rivieren.
Een veel beter evenwicht dus tussen het katholieke bourgondische zuiden en het iets stuggere en wat meer calvinistische noorden.

En wat de Vlamingen erbij te winnen hebben?
Nou, hetzelfde als alle andere Nederlanders: één groot Nederlands taalgebied met een prachtige kustlijn, mooie steden en een schitterende cultuur (welke we gezamenlijk ook beter kunnen beschermen)...
Oud 30 mei 2020, 06:16   #130
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Oud 30 mei 2020, 06:35   #131
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We zijn nog niet gescheiden en we zouden al meteen met een andere partner het bed induiken? Goe zot. Trek uw plan maar, Hollanders.
Nederland sluit zich aan bij Noordelijke landen in Europa en
België is een Zuid Europees land.
Nu zijn de verschillen te groot.
Als Vlaanderen onafhankelijk is ,kunnen Nederland en Vlaanderen tot een intensieve samenwerking komen,
economisch ,cultureel en geopolitiek in Europa.
Daarom zie ik een onafhankelijk Vlaanderen als de beste optie.

Laatst gewijzigd door cato : 30 mei 2020 om 06:36.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 07:00   #132
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als Vlaanderen onafhankelijk is ,kunnen Nederland en Vlaanderen tot een intensieve samenwerking komen,
Economisch gezien hebt ge gelijk, daarni van.
Been there, done that...
Maaaarre: uit epicuristisch gevoel voor mijn smaakpapillen opteer ik toch maar voor de culinaire verfijndheden van de meer Latijnse regio.
Ik ga mijn Europese centen eerder daar opbrassen dan ze overboord te smijten voor de kroket-uit-de-muur-met-een-glas-karnemelk schosjeteit van jullie.

Even goei kennissen van ver, he!
Oud 30 mei 2020, 07:26   #133
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(Ik vraag me trouwens af wat nu al de impact is van al die Studio 100-producties die in Nederland op de buis te zien zijn.)
Vaak is het soort metataal Dat is altijd zo geweest. Het ABN heeft de dialecten nooit echt kunnen verdringen bij ons. En daarom gebruiken mensen dikwijls een tussentaaltje. In Nederland echter grijpt er een mega verloedering plaats van het Nederlands + is de verengelsing van de standaardtaal troef. Wees daar maar zeker van. En dan spreek ik nog niet over het feit dat kinderen vaak maar moeilijk nog zonder fouten kunnen schrijven noch goed begrijpend kunnen lezen. Maar dat is niet alleen zo in Nederland, dat is ook zo op dit forum. Zelfs en vooral hier door de door zichzelf benoemde schoolmeesterkes.

De Nederlandse taal verloedert.(in Nederland)
(Nederlandse) "Ouders beklagen zich massaal over de verloedering van de Nederlandse taal, blijkt uit onderzoek onder het MAX Opinie Panel. Er is grote ergernis over slordige taal als “die meisje” en “me moeder”, maar ook over chat-, straaten managementtaal. En niet te vergeten: altijd weer dat Engels!"

(Max Vandaag, 2018)

De vraag is hier nochtans ook: spreken de volwassen Hollanders zelf wel zo goed Nederlands...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2020 om 07:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 07:59   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vaak is het soort metataal Dat is altijd zo geweest. Het ABN heeft de dialecten nooit echt kunnen verdringen bij ons. En daarom gebruiken mensen dikwijls een tussentaaltje. In Nederland echter grijpt er een mega verloedering plaats van het Nederlands + is de verengelsing van de standaardtaal troef. Wees daar maar zeker van. En dan spreek ik nog niet over het feit dat kinderen vaak maar moeilijk nog zonder fouten kunnen schrijven noch goed begrijpend kunnen lezen. Maar dat is niet alleen zo in Nederland, dat is ook zo op dit forum. Zelfs en vooral hier door de door zichzelf benoemde schoolmeesterkes.
Vervang "in Nederland" gerust door "in Vlaanderen". Het is trouwens een vrij algemene trend die zich ook voordoet in de ons omringende landen. Het Franse onderwijsveld zit al jaren met de handen in het haar hoe ze de achteruitging in schrijf- en leesvaardigheid en bijgevolg de algemene taalvaardigheid een halt kunnen toeroepen.

U haalt een aantal zaken aan die zich in Nederland voordoen, maar onder de Vlaamse jeugd doen zich ook dergelijke ontwikkelingen voor. Ik geef u er enkele uit mijn onderwijspraktijk: "me" in plaats van "mijn" (inderdaad niet alleen in Nederland), "Jan ze broer" in plaats van "Jans broer", het bijna volledig verdwijnen van het aanvoelen van het woordgeslacht mannelijk/vrouwelijk, enzovoort. Een andere merkwaardige ontwikkeling die ik de laatste tijd zie, is het feit dat een niet onaardig aantal kinderen een VB of INF niet langer op het einde van een zin plaatsen. Dan krijg je zinnen als "me moeder ging werken gisteren".
Oud 30 mei 2020, 07:59   #135
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reden te meer om de erfenis van Willem I eens goed te bekijken en meer dan alleen dan een provincienaam te eren.
Willem I nam overigens heel wat meer over van de Fransen. Bestuursmatig had hij had begrepen dat er maar één landstaal moest zijn, net zoals in Frankrijk. Frankrijk dat al een heel tijdje een hevig strijd leverde tegen de 'patois', de plaatselijke dialecten. Iedereen moest willens nillens dezelfde taal spreken vonden de Franse revolutionairen.

En Willem I aapte dit na: het Hollandse Nederduitsch werd de landstaal. Slechts het Nederduits had juridische bindende kracht voor wat de wetten en besluiten betrof. Het spreekt vanzelf dat op termijn het Vlaams de duimen had moeten leggen en wij op dat vlak verhollandst (cultureel verknecht?) zouden zijn geworden.

Willem I had daarenboven - naar het voorbeeld van de Fransen- ook begrepen dat men de bevolking in de pas kon doen lopen door het onderwijs zoveel mogelijk te veralgemenen en te bepalen wat en vooral hoe er moest onderwezen worden. Op termijn zou een uitgekiend onderwijsprogramma gezagstrouwe burgers kweken. Daarom zette Willem I ook in op het onderwijs. De onderwijspolitiek van Willem I steunde dus niet altijd op bezorgde menslievende motieven (zoals sommigen ons maar al te graag willen wijsmaken) maar minstens evenzeer op politieke motieven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2020 om 08:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 08:01   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De culturele verschillen tussen Nederland (om even van die veralgemening uit te gaan) en Vlaanderen zijn niet groter dan die tussen het zuiden en noorden van Duitsland. Binnen Frankrijk zijn de cultuurverschillen zelfs vele malen groter. Er gaapt een afgrond tussen le Midi en le Nord bijvoorbeeld.
Oud 30 mei 2020, 08:04   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Willem I aapte dit na: het Nederduitsch werd de landstaal. En het Nederduits had juridische bindende kracht voor wat de wetten en besluiten betreft. Het spreekt vanzelf dat op termijn had het Vlaams de duimen moeten leggen en wij op dat vlak verhollandst (cultureel verknecht?) zouden zijn geworden.
Daar gaan we weer met de stelling die u tot op heden niet met teksten hebt kunnen aantonen. Nochtans legde ik u al een uitdaging voor aan de hand van twee boeken uit dezelfde tijd, maar de ene in Nederland gepubliceerd en het andere in België.

In de Franse tijd was de Nederlandse taal in het Zuiden verkruimeld tot een hele hoop dialecten en wat er nog van de schrijftaal overleefde was zwaar onder invloed van het Frans en dialect. Dit zal trouwens Conscience in het begin parten spelen en hij zal er ook kritiek voor krijgen. Daarnaast was er naar spellingsafspraken het complete chaos.
Oud 30 mei 2020, 08:07   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willem I nam overigens heel wat meer over van de Fransen. Bestuursmatig had hij had begrepen dat er maar één landstaal moest zijn, net zoals in Frankrijk. Frankrijk dat al een heel tijdje een hevig strijd leverde tegen de 'patois', de plaatselijke dialecten. Iedereen moest willens nillens dezelfde taal spreken vonden de Franse revolutionairen.
Willem I zag het niet zoals de Fransen: hij ging uit van één rijkstaal, het Nederlands met daarnaast het Frans en Duits als regionaal door de overheid gebruikt ambtstalen. De Fransen gingen uit van één taal voor heel het grondgebied, met het volledig terugdringen van alle anderen talen.
Oud 30 mei 2020, 08:09   #139
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samenwerken, al wat je wil maar spaar er ons Vlamingen van om Hollanders te worden. Geen nood aan, noch behoefte.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 08:11   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Samenwerken, al wat je wil maar spaar er ons Vlamingen van om Hollanders te worden. Geen nood aan, noch behoefte.
Zijn Zeeuws-Vlamingen en Limburgers dan Hollanders? En de Friezen en inwoners van Groningen zijn dat in uw ogen ook Hollanders?

Ik vraag me nu toch wel echt af of u ooit in Nederland bent geweest...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be