Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2005, 19:07   #121
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
uitroeien? stevig woord
waar staan de franstalige gaskamers?
"LA BELGIQUE SERA LATINE OU NE SERA PAS"

Dat motto van een vooraanstaande Belgische patriot volstond om het Nederlands proberen uit te roeien. Gaskamers waren daar echt niet voor nodig.

Citaat:
simpele vaststelling: vlaanderen heeft meer rechten gekregen binnen belgie dan het de eeuwen daarvoor ooit bezat
Dank zij zijn eigen bloed en miserie.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 19:08   #122
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat kan je nauwelijks een meerderheid noemen
Heeft u referenties voor de opvatting dat de meerderheid van de Vlamingen achter de secessie zou gestaan hebben?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 19:09   #123
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Leuke nuancering, maar het het doet niks om de idiotie van de uitspraak weg te nemen.
Ik lig daar niet wakker van! Dat is voor grote denkers.
Oud 25 april 2005, 19:15   #124
Dimitri

Standaard

Citaat:
simpele vaststelling: vlaanderen heeft meer rechten gekregen binnen belgie dan het de eeuwen daarvoor ooit bezat
Dat geldt voor verreweg de meeste volkeren, omdat de huidige (westerse) wereld nu eenmaal een stuk democratischer is georganiseerd dan vroeger - tot en met de negentiende eeuw. In dat opzicht heeft het Nederlandse volk de voorbije honderd jaar ook meer rechten gekregen, al is Nederland de facto al sinds 1581 onafhankelijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 19:24   #125
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uitroeien? stevig woord
Een taal kan je niet vergassen. Gelukkig maar. Maar zo zal jij het wel niet zien.

Citaat:
Inderdaad, en de evolutie was: Minder België, meer Vlaamse rechten. Binnen afzienbare tijd is dat 'binnen België' ook eindelijk helemaal weg.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 19:25   #126
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat geldt voor verreweg de meeste volkeren, omdat de huidige (westerse) wereld nu eenmaal een stuk democratischer is georganiseerd dan vroeger - tot en met de negentiende eeuw. In dat opzicht heeft het Nederlandse volk de voorbije honderd jaar ook meer rechten gekregen, al is Nederland de facto al sinds 1581 onafhankelijk.
Precies. Vlaanderen heeft meer rechten gekregen ondanks België.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 19:38   #127
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die is zo idioot dat er nauwelijks woorden voor zijn. Nazi-Duitsland was extreem links. Dutisland en Rusland waren bondgenoten tijdens de eerste jaren van WW II.
Van idiotie gesproken:
Nazi-Duitsland en de USSR waren helemaal geen bondgenoten.
Het niet aanvalspact van Molotov-Von Ribbentropp was voor Stalin de uitstel om oorlogsvoorbereidingen te doen en stabiliteit te genereren en voor Dolf om het Westen eerst plat te leggen voor hij zich naar het oosten zou begeven.
Oud 25 april 2005, 20:42   #128
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
en nog iets gm10, wat vindt u van de waalse collaboratie in 1830 tegen het grootnederlandse vaderland? het is overduidelijk dat de vlamingen die splitsing nooit gewild hebben.

daar hoor ik u echter nooit over klagen
heeft de revolutie niet in de vlaamse stad brussel plaatst gevonden, u verwijzing is dus historisch incorrect.

Laatst gewijzigd door maarte : 25 april 2005 om 20:45.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 20:48   #129
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
uitroeien? stevig woord

Brabantse omwenteling vergeten missch.
Oud 25 april 2005, 20:52   #130
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vraagje. Was er ook in Vlaanderen geen neerderheid voor afsplitsing van Nederland? Ander vraagje, waar waren dien Fransen in 1831? Waarom bloed en geld vergieten als je er niets aan overhoudt?
Absoluut, brussel was toen nog voor meer als 95% een vlaamse stad en de revolutie was er één van het volk. Het volk dat dus nederlands sprak. Dat de vlamingen belgië niet zou gewild hebben is propaganda geworden van de vlaamse beweging vanaf 1900.
Oud 25 april 2005, 21:54   #131
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Absoluut, brussel was toen nog voor meer als 95% een vlaamse stad en de revolutie was er één van het volk. Het volk dat dus nederlands sprak. Dat de vlamingen belgië niet zou gewild hebben is propaganda geworden van de vlaamse beweging vanaf 1900.
tja, het is een vaststaand feit dat belgicisten niet vies zijn van historisch revisionisme.

bovendien zit er geen enkele logica in uw beweringen : indien de belgisch revolutionairen brussel als vlaams ervaarden waarom wapperde dan de franse vlag aan het stadhuis?

en indien de vlamingen belgie zo graag wilden, waarom verkozen zij dan orangistische gemeenteraden?
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 21:56   #132
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uitroeien? stevig woord

is dat zo? ik meen mij nochtans te herinneren dat onder willem 1 de nederlandstalige universiteit van gent werd gesticht en dat de officiele voertaal in vlaanderen toen het nederlands was. allemaal zaken die door de dat belgisch revolutionair crapuul ongedaan zijn gemaakt.
Oud 25 april 2005, 21:56   #133
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
een klein vraagje, hoe denkt u over henri pirenne?
Oud 25 april 2005, 21:57   #134
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Van idiotie gesproken:
Nazi-Duitsland en de USSR waren helemaal geen bondgenoten.
Het niet aanvalspact van Molotov-Von Ribbentropp was voor Stalin de uitstel om oorlogsvoorbereidingen te doen en stabiliteit te genereren en voor Dolf om het Westen eerst plat te leggen voor hij zich naar het oosten zou begeven.
Duitsland en de USSR waren geen bondgenoten?
Oud 25 april 2005, 21:59   #135
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duitsland en de USSR waren geen bondgenoten?
bezwaarlijk, zoals reeds gezegd is een niet aanvalspact en bondgenootschap totaal niet hetzelfde
Oud 25 april 2005, 22:04   #136
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Mijn moedertaal is Frans. En nu heb je bewezen dat je even grote oogkleppen draagt als alle anderen. Hoe kom je erbij van automatisch taal met bepaalde politieke standpunten te assimileren? Een franstalige zou automatisch tegen Vlaanderen moeten zijn?

Ik spreek thuis Frans omdat mijn moeder franstalige is. Mijn vader is een Vlaming, maar ik spreek geen Nederlands met hem. Hij is helemaal geen nationalist wel integendeel. Ik heb evenwel altijd in het Nederlands gestudeerd, gefuifd en zelf soldaatje gespeeld. Een heel interessante ervaring want ik heb aan den lijve kunnen ondervinden dat Vlamingen in Brussel inderdaad gediscrimineerd worden. Hun verzuchtingen zijn gewoon niet belangrijk. Ik heb ook gemerkt dat mijn Vlaams-zijn vaak een probleem was voor franstalige kenissen terwijl mijn franstalig-zijn heel zelden een probleem was voor Vlamingen. Bij Vlamingen heb je die minachting niet die duidelijk te voelen is bij veel franstaligen wanneer zij het over de Nederlandse taal en de Vlamingen hebben. Vlamingen zijn voor vele franstaligen immers nog steeds omhooggevallen boerenpummels die hun plaats niet (meer) kennen.
Ca explique tout! OK! Sorry dan, Kaal. Nu begrijp ik je standpunt! Ik ben ook Franstalig en thuis spreek ik ook Frans. Maar ik heb al mijn studies in het Frans gemaakt en mijn omgeving (vrienden, kennissen, familie.......) is vooral Franstalig. Bovendien is mijn cultuur toch zeer Franstalig. Zoals het geval is voor de meeste Franstaligen, ben ik meer op de hoogte over wat in Frankrijk gebeurt dan over wat in Vlaanderen gebeurt. Hetzelfde voor de Vlamingen die meer affiniteit met Nederland dan met Franstalige België hebben.
Misschien is die kloof tussen de Franstaligen en de Vlamingen een van de redenen waarom je voor de splitsing van België pleit.

Persoonlijk denk ik niet dat de splitsing een oplossing is. Ik heb te weinig affiniteit voor België in zijn geheel om voor de splitsing te zijn. België interesseert me toch minder en minder met de tijd. Frankrijk boeit me meer. Ik droom van een verhuis naar Frankrijk of nog beter, als ik de middelen heb, Australië, Canada of andere tropische landen. Maar ja, dat blijft tot nu toe een droom..............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 22:07   #137
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Zou Everytime dan toch een hopeloos oubollige, onverdraagzame taalnationalist zijn?

Egidius
Helemaal niet, Egidius! Ver van dat!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 22:15   #138
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bezwaarlijk, zoals reeds gezegd is een niet aanvalspact en bondgenootschap totaal niet hetzelfde
Tiens, ik denk dat de Polen er misschien anders zullen over oordelen.
Oud 25 april 2005, 22:16   #139
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is dat zo? ik meen mij nochtans te herinneren dat onder willem 1 de nederlandstalige universiteit van gent werd gesticht en dat de officiele voertaal in vlaanderen toen het nederlands was. allemaal zaken die door de dat belgisch revolutionair crapuul ongedaan zijn gemaakt.
Fijn, de 2 regimes die geen inzeg duldden openden een unief. Straks hemel je de ook de Inquisitie op.
Oud 25 april 2005, 22:16   #140
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Je weet niet goed wat je met mensen zoals ik moet aanvangen, niet? Ik ben de perfecte Belg : tweetalig opgevoed, Brusselaar, Vlaamse vader, franstalige moeder. Ik kan mij moeiteloos als Vlaming of als Waal laten doorgaan. Ben zelfs lang een Belgische patriot geweest. Maar België werkt niet. Het kan niet werken want de toegevingen zijn niet wederzijds. Ik ben mijn illusies al jaren kwijt.
Het is juist door mensen als u dat België (en Europa uiteraard) niet werkt. Altijd dat verdomde defaitisme. Hoe zit het met de toegevingen tussen West-Vlamingen en Limburgers bijv., tussen mannen en vrouwen, tussen jongeren en ouderen? Daar al bij stil gestaan?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be