Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2005, 16:03   #121
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roscoe
Leuk leuk dit en je gelooft het ook nog, prachtig dat heilige geloof in die eenheidsstaat, gepaart met een oprecht Oranjegevoel zeker. Ha.
Deze reactie had niks met geloof in het een of ander te maken, maar gewoon met het feit dat in een gedecentraliseerde eenheidsstaat de verhoudingen zo liggen.

Citaat:
Verder, die ruimte , eh... welke ruimte bedoel je ?
De ruimte waarvan jij zegt dat die er is , die is er niet. Wij kunnen het weten, wij leven in Fryslân ! Alle onderwijs is gestaaft op AN onderwijs en niet het Fries. Ja een uurtje in de week. Tsja , dat zegt toch genoeg wie de baas wil zijn op taalkundig gebied ?
Nee, dat zegt genoeg over welk belang men in Friesland aan Fries taalonderwijs hecht. Men kan immers zelf bepalen om tweetalige scholen op te richten. Van de bijna 500 basisscholen in Friesland zijn er echter maar zo'n 90 tweetalig. De rest wil blijkbaar Nederlandstalig blijven.

En dat "uurtje in de week", daar kan de provincie zelf over beslissen. Men kan zelf besluiten het meer of minder te maken en dat gebeurt ook: in het nieuwe beleid zal het in scholen met veel Friestalige kinderen meer worden en in scholen met nauwelijks Friestalige kinderen minder. Beleid van de provincie Fryslân zelf!

De Nederlandse overheid legt het Fries niets in de weg, je moet dus bij de provincie en de gemeenten zijn om je te beklagen over het onderwijsbeleid.

Citaat:
Zie je wel Dimitri dat de wereld niet is zoals jij het wilt zien....getuige Egidius z'n woorden.Vele Friezen voelen hetzelfde en vele Groningers en Drenten ook.
Ons idee wint steeds meer aanhang.
Dat blijkt voorlopig nog niet uit de verkiezingen: ik zie geen partijen in de Tweede Kamer pleiten voor een autonoom Friesland.

Citaat:
Bestuurlijke autonomie, een grotere soevereiniteit is wat we willen Dimitri en niet kulturele want dat hebben we al en daar schieten we niks mee op want dat is een zuurtj voor bij de boodschappen wat je meeneemt naar huis, oftwel een zoethoudertje !
Kijk Egidius, culturele autonomie hebben ze al! Fijn dat je het even zegt, want daar is hij nog niet van overtuigd.

Fijn dat je ook even aangeeft dat het je daar niet om te doen is, want Egidius denkt dat het daar wel over gaat.

Citaat:
Je bedoeld , ik zit daar niet op te wachten.
Kun je aantonen dat men er in die gebieden op zit te wachten? Ik ben erg benieuwd naar enquêtes en bewegingen (incl. ledentallen) waaruit blijkt dat men in Groningen, Oost-Friesland en Noord-Friesland voor een Groot-Friesland is.

Citaat:
Seelterfries als linqua franca is maar een voorbeeld. Dat zijn in eerste instantie secundaire zaken. Samengaan en samenwerking is eerst een must !
Engels kan ook de linqua franca zijn omdat de wereld in rap tempo verengels Dimitri of Egidius !
Kijk eens aan, zelfs Engels zou nog goed zijn. En die verengelsing, daar werken jullie natuurlijk graag aan mee. Alles beter dan die afschuwelijke klotetaal Nederlands, nietwaar?

Citaat:
Zullen we maar niet over het Nederlands koloniaal verleden beginnen Dimitri of over de huidige Nederlandse Antillen , die trouwens ook confedraler willen !
Oh, je wilt terugkeren naar de koloniale politiek en daarmee rechtvaardigen dat Oost- en Noord-Friesland ineens bij de Nederlanden horen. Klinkt veelbelovend...

De Nederlandse Antillen willen niet confederaler, de eilanden willen dat de overkoepelende Nederlandse Antillen verdwijnt.

Citaat:
Dus begin niet over buitenposten want in eerste instantie Friesland zelf had nooit bij nederland moeten horen , is onze mening !
Wij zijn er opgeweldadige manier in verleden bijgeplaatst tegen onze wil !

Zo'n soort van karma wreekt zich tegen de agressor....
En wanneer is dat dan wel niet gebeurd, die 'gewelddadige bijplaatsing'? Ik kan me toch niet herinneren dat men in Friesland tegen aansluiting bij de Republiek was hoor.

Maar goed, als je vindt dat Friesland niet bij Nederland hoort, dan moet je natuurlijk niet pleiten voor aansluiting bij de 'confederale Nederlanden'. Dan moet je je gewoon aan het programma van de GfA houden en pleiten voor onafhankelijkheid. Maar dan blijft de vraag hoe groot die groep is. Voorlopig hoor ik niemand buiten de GfA daarvoor pleiten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 16:07   #122
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
1/ Dat kan maar ik heb dat in deze draad nog niet aan bod zien komen.
Nee, daar ging alleen de hele discussie tussen Roscoe en mij over. Verder is dat inderdaad niet aan bod gekomen.

Citaat:
2/ Zelf heb ik ook nergens gepleit voor de onafhankelijkheid van Friesland, wel voor de overheveling van de bevoegdheid over Friesland naar Friesland. Ik voel me dan ook niet aangesproken als jullie met de onafhankelijkheid van Friesland komen aanzwaaien.
Daar heb ik (wie zijn "jullie" trouwens?) jou ook niet op aangesproken, ik geef alleen aan dat Roscoe en zijn GfA daar voor pleit. Jij lijkt nl. maar niet te beseffen dat het hem niet om het overhevelen van wat bevoegdheden gaat, maar om volledige onafhankelijkheid.

Citaat:
3/ Off-topic: als de Friezen onafhankelijk zouden willen worden, dan is dat vanzelfsprekend hun goede recht, en zou ik hen daarin steunen.
Uiteraard, maar voorlopig zie ik nog geen enkele politieke partij in Friesland daar voor pleiten.
Oud 21 september 2005, 16:13   #123
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Jij lijkt nl. maar niet te beseffen dat het hem niet om het overhevelen van wat bevoegdheden gaat, maar om volledige onafhankelijkheid.
Het klinkt als een misdaad, Dimitri.

Als er in zijn "nieuw-Friesland" een meerderheid is voor die onafhankelijkheid, dan is er toch geen probleem? En als er geen meerderheid is, komt het niet van en hoef je je toch geen zorgen te maken?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 16:15   #124
Egidius

Standaard

Citaat:
Uiteraard, maar voorlopig zie ik nog geen enkele politieke partij in Friesland daar voor pleiten.
Of dat gebeurt of niet, hangt volledig van de reactie van de centrale staat af. 25 jaar geleden pleitte hier ook nog geen enkele partij voor onafhankelijkheid, enkele marginale groepjes niet te na gesproken. Nu hoor je het elke dag.

Egidius
Oud 21 september 2005, 16:21   #125
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het klinkt als een misdaad, Dimitri.
Zo was het niet bedoeld. Het leek alleen dat je niet begreep waar het over ging.

Citaat:
Als er in zijn "nieuw-Friesland" een meerderheid is voor die onafhankelijkheid, dan is er toch geen probleem? En als er geen meerderheid is, komt het niet van en hoef je je toch geen zorgen te maken?
Ik maak me er ook totaal geen zorgen over. Ik reageer alleen op de misvattingen die hier verspreid worden. Dat dat Groot-Friesland er niet zal komen, daar twijfel ik geen moment aan.
Oud 21 september 2005, 16:23   #126
Dimitri

Standaard

Citaat:
Of dat gebeurt of niet, hangt volledig van de reactie van de centrale staat af. 25 jaar geleden pleitte hier ook nog geen enkele partij voor onafhankelijkheid, enkele marginale groepjes niet te na gesproken. Nu hoor je het elke dag.
Als je dan toch de vergelijking wil maken: volgens mijn gegevens bestond er al tussen de wereldoorlogen een Frontpartij in België die voor autonomie pleitte, terwijl er in de Tweede Kamer nog nooit zo'n partij is geweest.
Oud 21 september 2005, 16:35   #127
Egidius

Standaard

Citaat:
Als je dan toch de vergelijking wil maken: volgens mijn gegevens bestond er al tussen de wereldoorlogen een Frontpartij in België die voor autonomie pleitte, terwijl er in de Tweede Kamer nog nooit zo'n partij is geweest.
Autonomie is duidelijk iets anders dan onafhankelijkheid.

Het idee van een onafhankelijke Vlaamse staat leefde bij mijn weten zelfs in de jaren dertig en veertig niet bij de Vlaamsnationalisten. De meesten wilden federalisme, en een minderheid streefde naar een Groot-Nederland.

Pas na de oorlog, in de jaren '50, ontstond de idee van een onafhankelijke Vlaamse staat in marginale extreemnationalistische groepjes. 50 jaar later is het gemeengoed geworden.

Egidius
Oud 21 september 2005, 17:10   #128
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

Pas na de oorlog, in de jaren '50, ontstond de idee van een onafhankelijke Vlaamse staat in marginale extreemnationalistische groepjes. 50 jaar later is het gemeengoed geworden.
De eersten die Vlaamse onafhankelijkheid eisten, waaren de VU Jongeren. Dat is niet meteen wat ik zie als marginaal en extreem...
Oud 21 september 2005, 17:44   #129
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De eersten die Vlaamse onafhankelijkheid eisten, waaren de VU Jongeren.
Ow ow, dat was in de jaren '70. Zoek eens goed in de overgekomen rommel van het Barrikadenplein, misschien vind je daar nog ergens het gestencilde congresboek "Republiek Vlaanderen" (op recyclagepapier, meen ik).

Citaat:
Dat is niet meteen wat ik zie als marginaal en extreem...
Volgens mij eiste Voorpost (of een voorloper) dat al in de jaren '60.

Egidius
Oud 21 september 2005, 21:42   #130
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

"Uiteraard, maar voorlopig zie ik nog geen enkele politieke partij in Friesland daar voor pleiten."

FNP in Fryslân pleit hier voor en Partij voor het Noorden in Groningen pleit hier voor.
D66, Gemeentebelangen Friesland en kleine Drentse Partijen zijn ook al aan het warm aan het raken voor het idee, mede door ons . Jij schat ons veel te laag in Dimitri ! In Friesland beginnen dus veel partijen ook al in die richting te denken. Politiek is wakker aan hetr worden voor ons idee en als je twee jaar geleden dit bij de FNP had gezegd dan was je voor gek verklaard !
FNP heeft trouwens vanaf hun oprichting altijd al het federale in hun program gehad Dimitri.

Nu spreekt hun voorman Kramer over noordelijke autonomie, met Groningen als hoofdstad van Friesland.Hij heeft in een interview in het Dagblad voor het Noorden gestaan en dit letterlijk zo gezegd !

Dat je dit niet wist Dimitri ?

De PvhN en de FNP hebben inmiddels een conventant afgesloten om gezamenlijk mee te doen aan de komende landelijke tweede kamer verkiezingen !

Dimitri, mag jij raden waar ze op in gaan zetten met z'n tweeën ?

Kijk Dimitri zoals Egidius al aangaf er is verschil tussen onafhankelijkheid en meer autonomie. Weet je trouwens wel wat een confederatie betekent ?

Laat het ff weten .....
Roscoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 15:49   #131
Dimitri

Standaard

Citaat:
Autonomie is duidelijk iets anders dan onafhankelijkheid.

Het idee van een onafhankelijke Vlaamse staat leefde bij mijn weten zelfs in de jaren dertig en veertig niet bij de Vlaamsnationalisten. De meesten wilden federalisme, en een minderheid streefde naar een Groot-Nederland.

In 1917 werd anders al eens een Vlaamse republiek uitgeroepen...

Dat men niet dacht aan een onafhankelijk Vlaanderen, maar aan een Groot-Nederland, zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat Vlaanderen toen nog niet als deelstaat bestond en men zich wellicht eerder op Nederland richtte om de 'vergissing van 1830' te herstellen. Politiek gezien lijkt me een Groot-Nederland echter even vergaand als een onafhankelijk Vlaanderen.
Oud 22 september 2005, 16:10   #132
Dimitri

Standaard

Citaat:
FNP in Fryslân pleit hier voor en Partij voor het Noorden in Groningen pleit hier voor.
D66, Gemeentebelangen Friesland en kleine Drentse Partijen zijn ook al aan het warm aan het raken voor het idee, mede door ons . Jij schat ons veel te laag in Dimitri ! In Friesland beginnen dus veel partijen ook al in die richting te denken. Politiek is wakker aan hetr worden voor ons idee en als je twee jaar geleden dit bij de FNP had gezegd dan was je voor gek verklaard !
FNP heeft trouwens vanaf hun oprichting altijd al het federale in hun program gehad Dimitri.

Nu spreekt hun voorman Kramer over noordelijke autonomie, met Groningen als hoofdstad van Friesland.Hij heeft in een interview in het Dagblad voor het Noorden gestaan en dit letterlijk zo gezegd !

Dat je dit niet wist Dimitri ?

De PvhN en de FNP hebben inmiddels een conventant afgesloten om gezamenlijk mee te doen aan de komende landelijke tweede kamer verkiezingen !

Dimitri, mag jij raden waar ze op in gaan zetten met z'n tweeën ?

Kijk Dimitri zoals Egidius al aangaf er is verschil tussen onafhankelijkheid en meer autonomie. Weet je trouwens wel wat een confederatie betekent ?

Laat het ff weten .....
Autonomie is geen onafhankelijkheid, inderdaad. FNP en Partij van het Noorden pleiten niet voor onafhankelijkheid. Zij zijn voor de oprichting van een deelstaat Noord-Nederland (Groningse naam) of Friesland (Friese naam). Merk op dat men het daar al niet over eens kan worden en dat zo'n interview van Johannes Kramer in DvhN met provocerende uitspraken als "Groningen mag wel de hoofdstad van Friesland worden" eerder tegenstanders in Groningen en Drenthe oplevert dan voorstanders.

Dat idee van landsdelen is overigens zo revolutionair niet meer: in de landelijke politiek zijn ook al stemmen opgegaan om de provincies te vervangen door de landsdelen. Een PvdA-commissie heeft daar vorig jaar (of was het 2003?) ook al voor gepleit.

Of die plannen doorgaan, hangt maar helemaal af van de vraag of het nuttig is en of de bevolking het daarmee eens is. Ik kan me voorstellen dat men in een aantal gebieden liever vasthoudt aan de provincies. We gaan in ieder geval niet federaliseren om het federaliseren. Ik vraag me af of een federale staat wel bij Nederland past. Het klinkt voor sommigen misschien wel leuk, maar of mensen ook bereid zijn de gevolgen te accepteren, nl. ongelijkheid in bestuur en beleid tussen de landsdelen, is nog maar helemaal de vraag. Volgens de jaarlijkse enquêtes in DvhN (Barometer van het Noorden) is in Groningen en Drenthe in ieder geval de overgrote meerderheid tégen de oprichting van landsdelen.

Dat de FNP en PvhN samen aan de Kamerverkiezingen gaan meedoen is interessant, maar gezien de stemmenaantallen bij Staten- en Europese verkiezingen zal het nog moeilijk worden een zetel te bemachtigen.
Oud 22 september 2005, 17:48   #133
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of die plannen doorgaan, hangt maar helemaal af van de vraag of het nuttig is en of de bevolking het daarmee eens is. Ik kan me voorstellen dat men in een aantal gebieden liever vasthoudt aan de provincies. We gaan in ieder geval niet federaliseren om het federaliseren. Ik vraag me af of een federale staat wel bij Nederland past. Het klinkt voor sommigen misschien wel leuk, maar of mensen ook bereid zijn de gevolgen te accepteren, nl. ongelijkheid in bestuur en beleid tussen de landsdelen, is nog maar helemaal de vraag. Volgens de jaarlijkse enquêtes in DvhN (Barometer van het Noorden) is in Groningen en Drenthe in ieder geval de overgrote meerderheid tégen de oprichting van landsdelen.
Waarom niet decentraliseren? Zwitserland, Duitsland, USA zijn federale landen. Ze worden vrij behoorlijk bestuurd.
Wat is er fout aan ongelijkheid in bestuur en beleid?
Het Amerikaanse voorbeeld toont aan dat dat de eenheid vh land niet in gevaar brengt.
Hoe dan ook , als je een eventuele vereniging van VL met NL voorstaat, kan ik mij moeilijk inbeelden dat dit zonder een serieuze vorm van federalisme kan gebeuren.
Oud 22 september 2005, 18:02   #134
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Waarom niet decentraliseren? Zwitserland, Duitsland, USA zijn federale landen. Ze worden vrij behoorlijk bestuurd.
Wat is er fout aan ongelijkheid in bestuur en beleid?
Het Amerikaanse voorbeeld toont aan dat dat de eenheid vh land niet in gevaar brengt.
Hoe dan ook , als je een eventuele vereniging van VL met NL voorstaat, kan ik mij moeilijk inbeelden dat dit zonder een serieuze vorm van federalisme kan gebeuren.
Ik bedoel dat men in Nederland niet gewend is aan zo'n ongelijkheid. Is men bereid te accepteren dat het beleid in het ene gebied anders is dan in het andere gebied, m.a.w. dat niet de Rijksoverheid ervoor zorgt dat de standaard overal gelijk is, maar dat de landsdelen ervoor zorgen dat het beleid in het ene gebied wellicht beter geregeld is dan in het andere.

In de genoemde landen is men gewend aan bestuur op een laag schaalniveau: in Zwitserland met de kantons, in Duitsland met de vroegere staatjes. Nederland is echter al meer dan 200 jaar een eenheidsstaat. Het zal dus heel erg moeten wennen, zo'n federaal systeem. En dan hebben we het nog niet gehad over het aantal en de aard van de bevoegdheden. Ongelijkheid in het economisch beleid, in volkshuisvesting en ruimtelijke ordening zal bijv. niet zo'n probleem zijn, maar ongelijkheid in de publieke sector (onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid, nutsvoorzieningen) zal men zeker niet accepteren.
Oud 22 september 2005, 19:46   #135
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Politiek gezien lijkt me een Groot-Nederland echter even vergaand als een onafhankelijk Vlaanderen.
Mij lijkt het zelfs beter...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 21:00   #136
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat men in Nederland niet gewend is aan zo'n ongelijkheid. Is men bereid te accepteren dat het beleid in het ene gebied anders is dan in het andere gebied, m.a.w. dat niet de Rijksoverheid ervoor zorgt dat de standaard overal gelijk is, maar dat de landsdelen ervoor zorgen dat het beleid in het ene gebied wellicht beter geregeld is dan in het andere.

In de genoemde landen is men gewend aan bestuur op een laag schaalniveau: in Zwitserland met de kantons, in Duitsland met de vroegere staatjes. Nederland is echter al meer dan 200 jaar een eenheidsstaat. Het zal dus heel erg moeten wennen, zo'n federaal systeem. En dan hebben we het nog niet gehad over het aantal en de aard van de bevoegdheden. Ongelijkheid in het economisch beleid, in volkshuisvesting en ruimtelijke ordening zal bijv. niet zo'n probleem zijn, maar ongelijkheid in de publieke sector (onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid, nutsvoorzieningen) zal men zeker niet accepteren.
Dimitri,

Die ongelijkheid in bepaalde sectoren die je hier boven neerzet, is die in Zwitserland ook zo ? Dacht het niet..... of ik ben verkeerd geïnformeerd.
Trouwens wij zijn er soweiso niet voor dat er in bepaalde sectoren teveel verschil in komt. Kijk, nutsvoorzieningen, sociale voorzieningen, gezondheidszorg zijn allemaal voorzieningen die per deelstaat ingeregeld kunnen worden naar de huidige maatstaven. De nutsbedrijven zijn er , dus waarom hierin verandering aanbrengen. Niks mis mee. Het verschil zit hem in de sectoren die te maken hebben met culturele en het onderwijs.

Deze opmerking ben ik ook niet zo blij mee :"Ik bedoel dat men in Nederland niet gewend is aan zo'n ongelijkheid".

Dacht van wel, Holland heeft al zo'n twee honderd jaar de eerste viool gespeeld dus de ongelijkheid is al twee honderd jaar (of is het feitelijk al vanaf rond 1650 ?) een feit.Kun je nagaan hoe de Friezen hier altijd tegen aan hebben gekeken Dimitri. Zij waren altijd een federaal systeem gewend totdat Napoleon er een centraal systeem van maakte en Holland er daarna dankbaar gebruik van maakte.....

Wel ben ik met de vorige sprekers eens dat Groot-Nederland alleen kan op basis van federalisme als eerste stap maar dat het daarna verder dient te worden uitgewerkt naar confederalisme.
Verschil in gebied of (deel)staat kun je nooit helemaal tegen gaan daar er altijd verschil in inwoners, inkomsten en uitgaves zullen blijven bestaan !
Dit ga je iets tegen door de gebieden kleiner zijn dan de huidige nationale staten.

In een eenheidstaat beslist feitleijk de regering en niet het volk.
In een federaal systeem beslist eerst het volk en daarna mag de regering namens het volk de beslissing uitvoeren.

Welk is de betere democratie vraag ik jullie ?

En wat betekende democratie ook alweer, juist , het volk regeert !
Roscoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 22:19   #137
Dimitri

Standaard

Citaat:
Die ongelijkheid in bepaalde sectoren die je hier boven neerzet, is die in Zwitserland ook zo ? Dacht het niet..... of ik ben verkeerd geïnformeerd.
In Zwitserland hebben de kantons zeer veel autonomie, dus kunnen ze op heel veel terreinen een ander beleid voeren dan andere kantons. De ongelijkheid kan daardoor erg groot zijn tussen de kantons.

Citaat:
Trouwens wij zijn er soweiso niet voor dat er in bepaalde sectoren teveel verschil in komt. Kijk, nutsvoorzieningen, sociale voorzieningen, gezondheidszorg zijn allemaal voorzieningen die per deelstaat ingeregeld kunnen worden naar de huidige maatstaven. De nutsbedrijven zijn er , dus waarom hierin verandering aanbrengen. Niks mis mee. Het verschil zit hem in de sectoren die te maken hebben met culturele en het onderwijs.
Ik denk niet dat men in Friesland staat te trappelen om zelf alle nutsvoorzieningen, sociale voorzieningen en gezondheidszorg op te hoesten. Dan zullen de Friezen, gezien de economische situatie in hun provincie, er zeer sterk op achteruit gaan. Laten we eerlijk zijn: er gaat meer geld van Den Haag naar Friesland dan omgekeerd. Geen probleem hoor, maar daarmee is autonomie in de publieke sector volstrekt onhaalbaar, wil Friesland hetzelfde niveau behouden.

Citaat:
Dacht van wel, Holland heeft al zo'n twee honderd jaar de eerste viool gespeeld dus de ongelijkheid is al twee honderd jaar (of is het feitelijk al vanaf rond 1650 ?) een feit.Kun je nagaan hoe de Friezen hier altijd tegen aan hebben gekeken Dimitri. Zij waren altijd een federaal systeem gewend totdat Napoleon er een centraal systeem van maakte en Holland er daarna dankbaar gebruik van maakte.....
Ik weet niet welke ongelijkheid jij bedoelt, maar ik bedoelde hier ongelijkheid in beleid. Dat een uitkering in Friesland dan niet meer even hoog is als in Utrecht, dat de pensioenen wellicht lager zullen zijn, dat er minder geld is voor onderwijs, enz. Zo'n ongelijkheid bestaat in Nederland niet, doordat alles centraal geregeld wordt. Vorm je een federale staat, dan kunnen zulke ongelijkheden wel ontstaan.

Citaat:
In een eenheidstaat beslist feitleijk de regering en niet het volk.
In een federaal systeem beslist eerst het volk en daarna mag de regering namens het volk de beslissing uitvoeren.

Welk is de betere democratie vraag ik jullie ?

En wat betekende democratie ook alweer, juist , het volk regeert !
Zolang er geen vormen van directe democratie bestaan, maakt het werkelijk niets uit of je een eenheidsstaat of een federale staat hebt.
Oud 26 september 2005, 08:37   #138
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Precies wat ik hier al enkele dagen aan het verdedigen ben...

Egidius
Oud 26 september 2005, 08:41   #139
Egidius

Standaard

Citaat:
Ongelijkheid in het economisch beleid, in volkshuisvesting en ruimtelijke ordening zal bijv. niet zo'n probleem zijn, maar ongelijkheid in de publieke sector (onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid, nutsvoorzieningen) zal men zeker niet accepteren.
Waarom zou men dat niet accepteren? Is Nederland socialistisch?

Een van de belangrijkste argumenten in het huidige Vlaamse discours voor confederalisering van België, is precies de uiteenlopende noden en mentaliteiten tussen Vlaanderen en Wallonië, waardoor een unitair beleid de facto onmogelijk wordt en tot steeds meer blokkage leidt.

Dat is waarom Vlamingen geen Nederlandse eenheidsstaat zullen accepteren.
Mij lijkt het dat Rijksnederland op dit vlak wat kan leren van de kleinere zuidelijke broer.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 26-09-2005 at 09:41
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ongelijkheid in het economisch beleid, in volkshuisvesting en ruimtelijke ordening zal bijv. niet zo'n probleem zijn, maar ongelijkheid in de publieke sector (onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid, nutsvoorzieningen) zal men zeker niet accepteren.
Waarom zou men dat niet accepteren? Is Nederland socialistisch?

Een van de belangrijkste argumenten in het huidige Vlaamse discours voor confederalisering van België, is precies de uiteenlopende noden en mentaliteiten tussen Vlaanderen en Wallonië, waardoor een unitair beleid de facto onmogelijk wordt en tot steeds meer blokkage leidt.

Mij lijkt het dat Rijksnederland op dit vlak wat kan leren van de kleinere zuidelijke broer.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Waarom zou men dat niet accepteren. Is Nederland socialistisch? Een van de belangrijkste argumenten in het huidige Vlaamse discours voor confederalisering van België, is precies de uiteenlopende noden en mentaliteiten tussen Vlaanderen en Wallonië, waardoor een unitair beleid de facto onmogelijk wordt en tot steeds meer blokkage leidt.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 26 september 2005 om 08:41.
Oud 26 september 2005, 12:24   #140
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De ideale confederatie is die waarbij men volgens de plaatselijke noden en behoeftes confederalizeert en wel zodanig dat een rechtstreekse democratie mogelijk wordt ie. op wijk en/of gemeentelijk (dorps)niveau. Op die manier kan men rijke en arme gemeenschappen maken, waarbij de rijken met de armen geen zaken hebben.. Een confederale overheid heeft men dan nog slechts nodig om ervoor te zorgen dat er autostrada komen doorheen de arme gemeenten, zodat de mensen van de rijke gemeenten daar zo vlug mogelijk door kunnen rijden zonder iets van de armoede te moeten zien. Bovendien kan men de arme gemeetes rondom vliegvelden, spoorlijnen en havens concentreren zodat
er geen protesten meer vernomen worden.

In dit systeem moet ook dringend het stemrecht ipv de stemplicht ingevoerd worden. Armen gaan niet stemmen : we moeten ze bijbrengen dat "alle politiekers zakkenvullers zijn" en dat het bijgevolg zinloos is te gaan stemmen.
Vermits de meeste bevoegdheden aan de geconfedereerde gemeentes worden gegeven heeft het stemmen voor de representatief verkozen confederale overheid toch weinig zin - buiten wat bevoegdheden hoofdzakelijk om ieder op zijn plaats te houden heeft die in zulk bestel toch niets te zeggen.
In de gemeente/dorpen voert nl. de hardste schreeuwer het hoogste woord.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be