![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een wezenlijk verschil met Brussel is natuurlijk wel, dat Friesland niet geheel tweetalig is. In Stellingwerf zul je geen woord Fries vinden en ik denk niet dat het wordt gewaardeerd als iemand zich in het Fries tot de gemeente richt. Op de scholen wordt ook geen Fries geleerd: de ruimte die elders in de provincie voor het Fries gereserveerd is, wordt op de Stellingwerfse basisscholen ingevuld door het vak Heemkunde. Daarin komt de Stellingwerfse streektaal en cultuur aan bod. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel zou het onredelijk worden wanneer men plotseling van alle randpersoneel zou verwachten dat men in Friesland plotselng overschakelt naar het Fries. Een Nederlandstalige machinist moet gewoon verder kunnen werken in het Nederlands, net zoals een Vlaamse machinist in het Brussels Gewest ook zijn taal hanteert om te communiceren met de stationschef(s) of het andere personeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() Egidius,
Ik heb de Europa-discussie gelezen en ik begrijp je zorgen. Maar in Nederland ervaren wij taal- en dialectkwesties anders dan in Vlaanderen. Dat geldt ook voor zaken betreffende staatsinrichting en democratie. In Nederland hebben wij één en ander nou eenmaal minder moeten bevechten dan jullie in Vlaanderen. Er zijn bij ons ook discussies op het gebied van (directe) democratie, bestuurlijke hervormingen, districtenstelsels etc. maar die komen niet van de grond omdat de democratie eigenlijk naar behoren werkt. Ik ben het met je eens dat vanonderaf regelen het beste is. Ik geloof dat (bijvoorbeeld) het onderwijs bij jullie nog goed geregeld is maar hier is alles gecentraliseerd en het is een ramp. Ook op bestuurlijk en uitvoerend niveau moet hier steeds meer gecentraliseerd worden. De laatste discussie hierover gaat over de politie. Maar zoals u het wilt moeten we toch ook nog kijken naar de bevoegdheden per niveau. In de USA hebben de deelstaten veel bevoegdheden maar ook daar ligt men soms behoorlijk overhoop met de federale overheid. Als het aan sommige staten had gelegen had de segregatie nu nog bestaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Nu apprecieer ik het Nederlands van Balkenende nog duizendmaal meer dan het "verkavelingsvlaams" dat een Guy Verhofstadt hier bijvoorbeeld uitbraakt. 't Leukst vind ik altijd minister Donner die zo'n deftig Nederlands spreekt, net alsof we in de deftigste salons van Haarlem zitten! Nu, beter dit dan de losse, kroegachtige stijl van sommige politici in België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
|
![]() Citaat:
Brussel is volledig tweetalig, dus moet iedereen ook in beide talen geholpen kunnen worden. Dat is te vergelijken met Friesland, maar daar hebben Groningers en Drenten niets mee te maken. Die wonen niet in Friesland en dus kan niet verwacht worden dat zij Fries verstaan. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nederlanders beweren altijd dat "hun Friesjes" het zo goed hebben, maar toch merk ik altijd dat hautaine: "Je gaat het Nederlands toch niet vergelijken met een tweederangstaaltje als het Fries?". Sorry,maar van dit soort gedrag hebben we in België al meer dan genoeg![edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 september 2005 om 18:39. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet het Luxemburgs natuurlijk, dat eigenlijk gewoon een Duits dialect van het Rijnland is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan me trouwens een discussie tussen vlaamse politici herinneren waarbij ze toegaven 'platter' vlaams te praten dan nodig om aan te geven dat ze 'het volk' vertegenwoordigden. Men wilde niet afstandelijk overkomen door teveel algemeen nederlands te praten. De conclusie was dat ze dat toch eigenlijk wél moesten doen om het goede voorbeeld te geven. Want als zij het nederlands al niet serieus namen kon men het ook niet verwachten van de franstaligen vond men. Het was op zich een interessante discussie, volgens mij in verkiezingstijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Maar zoals al gezegd bestaat er in Friesland geen verplichte tweetaligheid, dus zelfs al zouden de spoorwegen een overheidsbedrijf zijn, dan nog kan men niet verplichten dat de machinist of conducteur het Fries gebruikt. Men zou dan alleen mogen verwachten dat hij het Fries zou verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk getuigt het van enige hoffelijkheid dat niet-Friese Nederlanders een woordje Fries trachten te spreken. Alleen is de vraag hoe dat dan overkomt. Ik zou het in deze bijvoorbeeld normaal vinden dat de koningin die in Friesland op bezoek is ook delen van de officiële toespraak/-spraken in het Fries houdt. Is dit echter al ooit gebeurd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waals is altijd een dialect gebleven, net als Champenois, Picardisch, Bourdolais, Bourguignon, enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het koningshuis is trouwens van Friese afkomst dus men zal echt geen dedain voelen t.o.v. de friezen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan niet eisen van een Oostenrijker dat hij Hongaars kan. Maar je ken evenmin van die Hongaarse Oostenrijker eisen dat hij Duits kan. Als een Hongaarse Oostenrijker praat met een Duitstalige landgenoot, dan kan het voor mij niet dat die Duitstalige het de evidentie zelve vindt dat die Hongaar hem in het Duits aanspreekt. Soms praat men Hongaars, soms Duits, of misschien soms iets anders. Maar die Duitstalige mag niet de pretentie hebben te verwachten dat iedereen hem aanspreekt in zijn eigen taal. Dan zou je de ene taal boven de andere stellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En nogmaals, er is geen sprake van "onze Friesjes". De Friezen worden door Nederlanders niet als aparte minderheid beschouwd en beschouwen zichzelf doorgaans ook niet zo. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zélfs het Waals Gewest (of was het de Franse Gemeenschap?) heeft in 1990 Waals, Picardisch, Gaumais en Champenois erkend als streektalen. En we weten allemaal hoe Wallonië zijn eigen talen heeft proberen de nek om te wringen. Vandaag is het voor minderjarigen nog altijd verboden om Letzeburgs te spreken. En niet alleen op school.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 september 2005 om 19:01. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
|
|