Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2006, 01:35   #121
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik zie enkel ontwikkelingssamenwerking als iets dat federaal kan blijven. Maar dat is een bevoegdheid die geld kost en niets opbrengt. Niet toevallig een bevoegdheid die we zonder problemen van de Walen hebben gekregen...
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 10:37   #122
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Mijn logisch verstand zegt mij dat wanneer iets op Belgisch en/of Europees niveau kan worden beheerd dat alles op die niveaus kan worden beheerd.

Er is inderdaad geen logisch criterium om bevoegdheden te splitsen (ik zeg niet: decentraliseren).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 10:44   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Mijn logisch verstand zegt mij dat wanneer iets op Belgisch en/of Europees niveau kan worden beheerd dat alles op die niveaus kan worden beheerd.

Er is inderdaad geen logisch criterium om bevoegdheden te splitsen (ik zeg niet: decentraliseren).
Uw "logica" vertrekt van de primauteit van de staat, waardoor u het overige van de redenering niet kunt begrijpen.

Me dunkt echter dat het interessant zou zijn welke bevoegdheden u bij welke overheid wilt liggen. Daarenboven ben ik nog steeds geïnteresseerd in een concrete uitwerking van uw zogenaamde decentralisatie (in een vroegere discussie zijn we er eens over begonnen, met name over het toekennen van allerlei gelden voor kinderopvang - jammer genoeg verdween u toen uit de discussie).

Wat hoort volgens u dus op landelijk vlak te worden gelegd?
Welke bevoegdheden op Europees niveau?
Hoe en in welke mate wordt er naar de provincies gedecentraliseerd en op welke wijze wordt hun vrijheid op wetgevend en uitvoerend vlak gegeven?
En tenslotte, wat ligt bij de gemeenten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 10:47   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik zie enkel ontwikkelingssamenwerking als iets dat federaal kan blijven. Maar dat is een bevoegdheid die geld kost en niets opbrengt. Niet toevallig een bevoegdheid die we zonder problemen van de Walen hebben gekregen...
De ervaring leert dat kleinschalige projecten veel hogere slaagkansen hebben dan de grote megalomane hulpprojecten. Bijgevolg kan een deelregering ook ontwikkelingssamenwerking voor haar rekening nemen: op kleinere schaal en strikter gecontroleerd.

In het verleden heeft de Belgische staat zoveel naar Zaïre gestuurd. Heel veel van die ontwikkelingshulp is blijven plakken bij leden van Mobutu's clan...
Oud 1 maart 2006, 11:38   #125
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik zie geen logische verklaring voor het bestaan van gewesten (i.t.t. gemeenschappen). Kan u er mij één geven?
Oud 1 maart 2006, 11:49   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie geen logische verklaring voor het bestaan van gewesten (i.t.t. gemeenschappen). Kan u er mij één geven?
Ook een volksgemeenschap mag de hefbomen in handen hebben voor haar economische en sociale vooruitgang, zeker als blijkt dat die hefbomen haar niet tenvolle toekomen in een staatkundig geheel waar steeds rekening moet worden gehouden met een andere volksgemeenschap die andere noden en opties heeft.
Oud 1 maart 2006, 11:52   #127
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat een "volksgemeenschap"? Horen bijv. u en ik tot hetzelfde "volk"? Hoe definieert u dat "volk"? En wat als de meerderheid van dat "volk" uw stelling niet volgt dat het om een "volk" gaat?
Oud 1 maart 2006, 11:57   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat een "volksgemeenschap"? Horen bijv. u en ik tot hetzelfde "volk"? Hoe definieert u dat "volk"? En wat als de meerderheid van dat "volk" uw stelling niet volgt dat het om een "volk" gaat?
Stel uw vragen misschien eens aan een Deen... Of een Hongaar... Of Ier... Wat voor hen opgaat, is evenzeer het geval onder de Vlamingen of Walen.
Oud 1 maart 2006, 12:09   #129
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
laten we die quote eens parafraseren.

Citaat:
Wat is dat de "Belgische volksgemeenschap"? Horen bijv. u en ik tot hetzelfde "Belgische volk"? Hoe definieert u dat "Belgische volk"? En wat als de meerderheid van dat "Belgische volk" uw stelling niet volgt dat het om een "Belgisch volk" gaat?
doek de BUB dus maar op.
Oud 1 maart 2006, 12:10   #130
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De ervaring leert dat kleinschalige projecten veel hogere slaagkansen hebben dan de grote megalomane hulpprojecten. Bijgevolg kan een deelregering ook ontwikkelingssamenwerking voor haar rekening nemen: op kleinere schaal en strikter gecontroleerd.

In het verleden heeft de Belgische staat zoveel naar Zaïre gestuurd. Heel veel van die ontwikkelingshulp is blijven plakken bij leden van Mobutu's clan...
De Esperantobeweging kent zo een aantal voorbeelden van projecten die wél geslaagd zijn (opgerichte schooltjes e.d.), iets waar de ontwikkelingshulp Staat Aan Staat nooit in geslaagd zou zijn.
Oud 1 maart 2006, 12:54   #131
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel uw vragen misschien eens aan een Deen... Of een Hongaar... Of Ier... Wat voor hen opgaat, is evenzeer het geval onder de Vlamingen of Walen.
En denken die "Vlamingen" en "Walen" er ook zo over? Dat is nu juist de hamvraag.
Oud 1 maart 2006, 12:59   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En denken die "Vlamingen" en "Walen" er ook zo over? Dat is nu juist de hamvraag.
Om dit juist te weten, zou men, net als in Joegoeslavië gebruikelijk was, een volkskundige telling moeten houden. Daar heeft men aan de bevolking de vraag voorgelegd of men zich als Kroaat, Serviër, Bosniër, Macedoniër, Sloveen, Hongaar, Duitser... of Joegoeslaaf identificeerde. Iets gelijkaardigs zou men ook kunnen doen in België.
Oud 1 maart 2006, 12:59   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Esperantobeweging kent zo een aantal voorbeelden van projecten die wél geslaagd zijn (opgerichte schooltjes e.d.), iets waar de ontwikkelingshulp Staat Aan Staat nooit in geslaagd zou zijn.
Inderdaad. Waren die projecten niet in Togo? Of vergis ik mij?
Oud 1 maart 2006, 13:38   #134
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
En dan nog zijn er daar ook belangrijke provinciale verschillen.
Kun je die provinciale verschillen kwantificeren of zit je weer op goed geluk te lullen?
Oud 1 maart 2006, 13:56   #135
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik lees gewoon wat er in het artikel staat.

Maar wees blij. Het is een goede dag voor de flaminganten want het buitenhangen van een Waalse vlag is sinds vandaag strafbaar gelet op de ophokplicht. Hopelijk gaat de ziekte niet over op zoogdieren.
Oud 1 maart 2006, 16:29   #136
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dan nu argumenten. Trouwens ik zie veel liever Waalse vlaggen wapperen dan Belze vodden, dus de ophokplicht is wat mij betreft een unitaristische (en dus fascistische) maatregel die wij ooit met de gepaste middelen weer zullen afschaffen 8)
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 17:28   #137
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar ook de bevoegdheid ligt voor ontwikkelingssamenwerking, de uitgestippelde politiek wordt steeds bepaald door verkozen politici en men moet dit steeds kaderen in de tijdsgeest.

In die tijd was er een politieke consensus om de hulp aan Zaire te geven via grootschalige projecten zoals bv de Inga waterkrachtcentrale in Bas-Congo.
Immers lange tijd hebben de politici geloofd dat Mobutu de persoon was die rust en stabiliteit in Centraal-Afrika kon garanderen en dit in volle Koude Oorlog. Zelfs toen meer en meer getuigenissen over wanpraktijken (politieke moorden, corruptie...) naar boven kwamen bleef men in het Westen (niet alleen in Belgie) de andere kant opkijken.
Bovendien speelde er ook een schuldgevoel omwille van de niet voorbereidde en chaotische dekolonisatie mee.
Een groot deel van het geld ging ook als loon naar de duizenden Belgische cooperanten die werkzaam waren in Zaire en dit tot een stuk in de jaren 80.

Het is pas in de jaren 90 onder staatssecretaris Moreels dat de ontwikkelingssamenwerking geherorienteerd werd naar kleinschaliger projecten en hulp aan NGO's.

Er is geen reden om aan te nemen dat een Vlaamse ontwikkelingssamenwerking een andere politiek zou voeren dan de huidige Belgische politiek.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 17:51   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Er is geen reden om aan te nemen dat een Vlaamse ontwikkelingssamenwerking een andere politiek zou voeren dan de huidige Belgische politiek.
't Eerste deel van uw tekst beschrijft het verleden. En vervolgens plaatst u een conclusie over de toekomst. Kortom, u geeft geen enkele, maar dan ook geen enkele reden waarom de Vlaamse ontwikkelingssamenwerking het niet op een andere manier zou bezien.
Oud 1 maart 2006, 17:55   #139
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Misschien zou ze het wel anders doen, maar "anders" is niet noodzakelijk beter. Gesplitste budgetten zijn nooit een goede zaak, vooral niet als men zich met serieuze en grootschalige projecten wil bezighouden. Hoedanook zal een verschillend beleid ten koste gaan van bestaande projecten, terwijl onze oud-kolonies echt wel veel steun nodig hebben.
Oud 1 maart 2006, 18:11   #140
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Eerste deel van uw tekst beschrijft het verleden. En vervolgens plaatst u een conclusie over de toekomst. Kortom, u geeft geen enkele, maar dan ook geen enkele reden waarom de Vlaamse ontwikkelingssamenwerking het niet op een andere manier zou bezien.
Het eerste deel was een antwoord op uw opmerking dat de Belgische ontwikkelingssamenwerking vroeger grootschalig was en van staat tot staat verliep.
Ik wou dit gewoon even in zijn juiste historische context plaatsen.
Daarna heb ik aangegeven dat de tijdsgeest veranderde en dat met Moreels werd overgeschakeld naar kleinschaligere projecten ter ondersteuning van NGO's die ter plaatse werkzaam zijn.

Tenslotte geeft u ook geen argumenten waarom een Vlaamse ontwikkelingssamenwerking anders zou zijn dan een Belgische.

Ontwikkelingssamenwerking dient ten dienste te staan van de hulpbehoevende in de getroffen landen en niet als symbool voor binnenlandse profilering.

Laatst gewijzigd door Sneta : 1 maart 2006 om 18:12.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be