![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En weer staat ie met de billen bloot...
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Ik citeer uit de Nederlandse Grondwet:
[FONT=ScalaLF-Regular][SIZE=1] Ingeval een Koningin regeert of het Koninklijk gezag door een Regent of door de Raad van State wordt waargenomen, wordt de daardoor nodige [/SIZE][/FONT]wijziging in dit formulier gebracht. En toch gebruikt men overal de term "Koning". |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
De Engelse constitutionele traditie is dus ouder dan de Zuid-Nederlandse, die op zijn beurt dus weer ouder is dan de Belgische. Hop, weer sta je met de billen bloot ![]()
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Gouverneur
|
![]() Ik mis de Guanche-partij van de Imazighen op de Canarische Eilanden, zie http://elguanche.net/.
België is een synoniem voor Groot-Wallonië Laatst gewijzigd door Supervlaming : 2 juli 2006 om 00:14. Reden: Website was niet meer bereikbaar |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
…Als vroege natie-staat was Engeland er uiteraard vroeg bij om een “nationale” grondwet te verkrijgen, maar in Vlaanderen verwierven de steden hun “grondwetten” (charters en keuren) reeds een eeuw voor er sprake was van de “Magna Charta”… …Het is een feit dat Engelse parlementaire instellingen ontstonden vooraleer er gelijkwaardige organen onstonden in de Nederlanden, maar alleen op het nationale niveau. Als we het lokale en regionale niveau eveneens in beschouwing nemen, dan hadden de Engelsen zeker geen voorsprong… Jan en Tantist, mag ik nu zeggen dat jullie mij teleurstellen? ![]() Laatst gewijzigd door Wilhelmus : 2 juli 2006 om 08:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Let wel, er wordt nergens beweerd dat Vlaanderen tijdens de middeleeuwen republikeins zou zijn. Er werd enkel gesteld dat de wortels van de moderne republikeinse democratie er al te vinden zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik meen dat dit niet juist is. In IJsland en Noorwegen bestonden de Alltings al, een soort parlementen waarin de vrije mannen het woord mocht voeren en waar er beslissingen werden genomen. We schrijven dan 9e eeuw...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Parlementslid
|
![]() België staat op zijn kop!!! ? Wel simpel: zet het weer recht, toch nie zo moeilijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Burger
|
![]() Citaat:
1) een duidelijke link leggen tussen deze Alltings uit de 9de eeuw en de Noorse grondwet van 1814, 2)bewijzen dat deze hele Noorse kwestie van internationaal belang was voor de evolutie van de democratie in het algemeen. Ik snap niet helemaal waar U een probleem in ziet, maar deze voorwaarden gaan wel op voor de situatie in Vlaanderen. Immers, de tradities die zich in de (Zuidelijke) Nederlanden ontwikkeld hebben, vormden de ruggegraat van de "Unie van Utrecht" en de "Acte van Verlating". Deze documenten zijn mede een belangrijke inspiratiebron geweest voor de politieke evolutie in het 18de eeuwse Amerika, misschien wel het meest belangrijke democratische experiment wat de wereld tot nu toe gezien heeft. De "Unie van Utrecht" inspireerde de "Articles of Confederation", de "Acte van Verlating" de "Declaration of Independence". Ik begrijp dat U (terecht) om verwijzingen zult vragen voor deze stelling, helaas kan ik U geen link verschaffen, en zal U de moeite moeten doen om "Historical considerations on judicial review and federalism in the United States of America, with special reference to England and the Dutch Republic" van van Caeneghem te raadplegen. (Als U ook nog de belangrijkheid van de Amerikaanse ontwikkelingen voor de evolutie van de democratie in het algemeen wil aanvechten, moet U zich wenden tot een geduldiger persoon) Enfin, ik hoop dat U begrijpt dat uw Alltings mij niet overtuigen. U bewijst er enkel mee dat er in de loop van de geschiedenis meerdere, dikwijls oudere, democratische projecten ontstaan zijn. Helaas is ouderdom op zich geen voorwaarde voor relevantie: ze zijn ontstaan, en weer verdwenen zonder veel sporen na te laten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, de instellingen van het Oude Bestel uit de (zuidelijke) Nederlanden werden op een bepaald moment volledig afgeschaft en verdwenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |