Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2006, 20:16   #121
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Wat heeft het aantal namen in het doopregister te maken met subsidies? Het is immers niet zo dat de katholieke kerk in België x aantal euro subsidie krijgt per gedoopte.

En de reglementering betreffende lidmaatschap van de katholieke kerk staat gewoon in het Wetboek van Canoniek Recht.
1) Oei, dan ben ik verkeerd geïnformeerd, mijn excuses. Maar toch blijf ik er bij dat het doopregister een verkeerd beeld geeft van het aantal gelovigen.

2) Staat dat boek ergens online? Ik wil me graag laten schrappen als katholiek.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 21:28   #122
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
...

2) Staat dat boek ergens online? Ik wil me graag laten schrappen als katholiek.
Het Wetboek van Canoniek Recht is hier te vinden: http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pag...item=2952&page=

Maar als u echt de katholieke kerk wil verlaten, wil ik u het opzoekwerk wel besparen en u die informatie geven:

Om uzelf uit te schrijven uit de katholieke kerk, dient u een brief te sturen naar het bisdom waarin u gedoopt bent met daarin:
- uw wens om uit de kerk te treden
- uw naam
- uw adres
- het adres van uw ouders toen u gedoopt werd
- de plaats van het doopsel

Let wel, uw naam zal dan niet geschapt worden maar er zal bij uw naam een aantekening geplaatst worden dat u de katholieke kerk verlaten heeft.
Oud 19 september 2006, 23:45   #123
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik vind het flauwekul om die volksmisleiders nog bij te staan in hun door mij niet gewenste administratie; zoekraken is, zoals ik reeds beschreef, een relatief elegante tegenzet.

"Godsdienst" wordt in de Nederlandse grondwet apart genoemd, met alle privileges vandien. Zoiets zouden voetbal- en biljartclubs ook wel lusten.

Graag schrappen uit de grondwet (en GEEN voetbal in de plaats daarvan, niet vervangen dus). Kamer van Koophandel moet genoeg zijn voor alle "organisaties".

Ook de geluidsoverlast (acoustische milieuverontreiniging) vanuit al dan niet electrisch versterkte klokke- en krijstorens zou ik graag een halt zien/horen toegeroepen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 19 september 2006 om 23:46.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 00:31   #124
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het Wetboek van Canoniek Recht is hier te vinden: http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pag...item=2952&page=

Maar als u echt de katholieke kerk wil verlaten, wil ik u het opzoekwerk wel besparen en u die informatie geven:

Om uzelf uit te schrijven uit de katholieke kerk, dient u een brief te sturen naar het bisdom waarin u gedoopt bent met daarin:
- uw wens om uit de kerk te treden
- uw naam
- uw adres
- het adres van uw ouders toen u gedoopt werd
- de plaats van het doopsel

Let wel, uw naam zal dan niet geschapt worden maar er zal bij uw naam een aantekening geplaatst worden dat u de katholieke kerk verlaten heeft.
Bedankt voor de info, ik zal er direct eens werk van maken
Ik vind het wel niet correct dat mijn naam niet geschrapt zal worden. Als ik aan een vereniging of bedrijf vraag dat ze al mijn gegevens die ze van mij hebben schrappen, dan moeten ze dat wettelijk gezien doen. Sinds wanneer staat de kerk boven de wet?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 20 september 2006, 01:15   #125
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Fozzie: .... Sinds wanneer staat de kerk boven de wet?
Ik vermoed dat, evenals in Nederland, ook in België "godsdienst" een aparte DUS privilegerende vermelding kent in de Grondwet.

Ooit vernomen dat een kindmisbruikende geestelijke door een burgerrechtbank werd veroordeeld?
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 05:52   #126
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedankt voor de info, ik zal er direct eens werk van maken
Ik vind het wel niet correct dat mijn naam niet geschrapt zal worden. Als ik aan een vereniging of bedrijf vraag dat ze al mijn gegevens die ze van mij hebben schrappen, dan moeten ze dat wettelijk gezien doen. Sinds wanneer staat de kerk boven de wet?

De kerk staat niet boven de wet. De katholieke kerk is, wettelijk gezien, geen vereniging of bedrijf.
Oud 20 september 2006, 06:34   #127
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
De kerk staat niet boven de wet. De katholieke kerk is, wettelijk gezien, geen vereniging of bedrijf.
Welke rechtspersoon heeft ze dan wel? Of heeft ze net als politieke partijen geen rechtspersoon? Zijn - net als bij feitelijke verenigingen - de individuele leden dan hoofdelijk aansprakelijk? Wie zou er moeten betalen als de RKK failliet gaat?

Trouwens, ook feitelijke verenigingen (zonder rechtspersoon) moeten de wet op de privacy respecteren en gegevens verwijderen uit hun lijsten & bestanden van de personen die daar om vragen.

Laatst gewijzigd door Fozzie : 20 september 2006 om 06:36.
Oud 20 september 2006, 08:43   #128
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ooit vernomen dat een kindmisbruikende geestelijke door een burgerrechtbank werd veroordeeld?
Natuurlijk. Daarnaast wordt in de canonieke rechtbank óók een proces gegeven, om die misdadige priester uit zijn ambt te zetten.

M.a.w. hij wordt 2 keer gestraft: Eén keer door de burgerlijke rechtbank (wat logisch is) veroordeeld en gestraft,
en één keer door de kerkelijke rechtbank veroordeeld en gestraft (wel geen gevangenisstraf, maar vernietigklaring van diens ambtsbekleding).
Oud 20 september 2006, 11:25   #129
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Natuurlijk. Daarnaast wordt in de canonieke rechtbank óók een proces gegeven, om die misdadige priester uit zijn ambt te zetten.

M.a.w. hij wordt 2 keer gestraft: Eén keer door de burgerlijke rechtbank (wat logisch is) veroordeeld en gestraft,
en één keer door de kerkelijke rechtbank veroordeeld en gestraft (wel geen gevangenisstraf, maar vernietigklaring van diens ambtsbekleding).
Dat is de theorie, in de praktijk is het nogal vaak anders... Een vriend van mij werd als kind aangerand door een priester en ook mijn vader vertelde van een priester die - in de broederschool waar mijn vader les volgde als kind - niet van de kleine jongentjes kon blijven. De slachtoffertjes in die school werden aangemaand om hun mond te houden als ze hun schooljaar niet wilden herdoen, en ook die vriend van mij werd onder druk gezet van de superieuren van die aanrander om die priester vooral geen slechte naam te geven (als hij de RKK toch een slechte naam zou geven, dan zou hij in de hel terecht komen). Als kind kan je niet op tegen het machtsmisbruik van 1 misdadige priester, zeker niet als hij gesteund wordt door zijn superieuren die om te voorkomen dat de Katholieke Kerk een slechte naam krijgt alles in de doofpot willen steken.
Toen er toch iets teveel roddels kwamen over die priesters werden ze naar een andere parochie over geplaatst, zodat ze weer verder konden doen met hun kindermisbruik, wetende dat ze beschermd worden van bovenaf...
Oud 20 september 2006, 11:27   #130
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is de theorie, in de praktijk is het nogal vaak anders... Een vriend van mij werd als kind aangerand door een priester en ook mijn vader vertelde van een priester die - in de broederschool waar mijn vader les volgde als kind - niet van de kleine jongentjes kon blijven. De slachtoffertjes in die school werden aangemaand om hun mond te houden als ze hun schooljaar niet wilden herdoen, en ook die vriend van mij werd onder druk gezet van de superieuren van die aanrander om die priester vooral geen slechte naam te geven (als hij de RKK toch een slechte naam zou geven, dan zou hij in de hel terecht komen). Als kind kan je niet op tegen het machtsmisbruik van 1 misdadige priester, zeker niet als hij gesteund wordt door zijn superieuren die om te voorkomen dat de Katholieke Kerk een slechte naam krijgt alles in de doofpot willen steken.
Toen er toch iets teveel roddels kwamen over die priesters werden ze naar een andere parochie over geplaatst, zodat ze weer verder konden doen met hun kindermisbruik, wetende dat ze beschermd worden van bovenaf...

dit mijn beste , heeft te maken met het NWO/illuminati verhaal!
Zie aldaar

Pin d'Ar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 18:23   #131
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De katholieke kerk is, wettelijk gezien, geen vereniging of bedrijf.
Hoe verklaar je dan dat het loon van een priester kan betaald worden?

aha, de kerkfabriek ... en in de fabriek werken arbeiders

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be