Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2003, 14:11   #121
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Ma Jan toch , gij zijt toch ne goeie mens ...

allé , zouden die Friezen dan binnen een paar jaar , dankzij uw hulp , ook zo kunnen zagen tegen de rest van NL over Hoe slecht ze behandeld worden in NL ?
Er zit al een lid van de Friese Nationale Partij (Fryske Nasjonale Party) in de Eerste Kamer, dus die kan 'zagen' wat hij wil. Maar voorlopig hield hij zijn maidenspeech, tegen de verwachtingen in, in het Nederlands.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 17:16   #122
Dimitri

Standaard

Vanochtend in de krant: voor de liefhebbers is vanaf vandaag de Monopoly Edysje Fryslân te koop, in 'beheinde oplage'. Adviesprijs € 44,95.

Het spelbord (het spel is duidelijk meebetaald door regionale bedrijven): http://www.identitygames.nl/xtra/dow...n_Spelbord.jpg

Zeg nou zelf, 'nei de finzenis' klinkt toch een stuk aangenamer?
Oud 23 oktober 2003, 18:43   #123
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Drietalig...

www.philately.post.be

Nederlands, Frans en Engels.

Voor de Post bestaan er blijkbaar geen Duitstaligen. En ook hierover hebben we de Blubbers nog niet gehoord. Wanneer wordt hun webstek trouwens in het Duits aangeboden?
Daarom wensen wij individuele meertaligheid, zodat meer mensen vloeiend duits, frans, nederlands en engels kunnen, om een foutloze vertaling te kunnen maken !

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 20:21   #124
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Vanochtend in de krant: voor de liefhebbers is vanaf vandaag de Monopoly Edysje Fryslân te koop, in 'beheinde oplage'. Adviesprijs € 44,95.

Het spelbord (het spel is duidelijk meebetaald door regionale bedrijven): http://www.identitygames.nl/xtra/dow...n_Spelbord.jpg

Zeg nou zelf, 'nei de finzenis' klinkt toch een stuk aangenamer?
Voor wanneer de afscheiding?

Dat Vlaams-nationalisten zich van België geen * aantrekken, is nu ook geen nieuws, hè.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 20:42   #125
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Voor wanneer de afscheiding?
Voor als de bevolking daar achter zou staan, denk ik?

Er is overigens ook een editie Rotterdam verschenen. En een editie Utrecht, Den Haag, A'dam en Breda. Voor wanneer de afscheiding?

Oud 23 oktober 2003, 20:48   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik maak er een punt van de drie landstalen te gebruiken , afhankelijk van het gebied waar ik mij bevind . 8)
Daarom zeker dat er op de webstek van de BUB nog geen letter Duits te lezen valt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 20:51   #127
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik maak er een punt van de drie landstalen te gebruiken , afhankelijk van het gebied waar ik mij bevind . 8)
Daarom zeker dat er op de webstek van de BUB nog geen letter Duits te lezen valt.
"A" heeft het wellicht over het Frans, Waals, en Zuid-Belgisch.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2003, 20:52   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Drietalig...

www.philately.post.be

Voor de Post bestaan er blijkbaar geen Duitstaligen. En ook hierover hebben we de Blubbers nog niet gehoord. Wanneer wordt hun webstek trouwens in het Duits aangeboden?
Daarom wensen wij individuele meertaligheid, zodat meer mensen vloeiend duits, frans, nederlands en engels kunnen, om een foutloze vertaling te kunnen maken !

Een enkele vertaler Nederlands-Duits of Frans-Duits zou ruimschoots volstaan. Een echte talenknobbel weet hier weg mee, dus daarvoor hebben we geen gedwongen viertaligheid nodig. Vertaalbureaus zijn er meer dan genoeg. Misschien even in de Gouden Gids kijken?

Maar de Blubbers mogen toch wel het voorbeeld geven? Blijkbaar beheersen zij het Duits helemaal niet, daar ze hun eigen teksten nog niet in die taal kunnen omzetten. En zouden jullie de rest van de bevolking de les willen lezen en voor drie/viertaligheid opkomen. De rechtlijnigheid is duidelijk zoek...
Oud 24 oktober 2003, 13:15   #129
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:
Drietalig...

www.philately.post.be

Het belgikske houdt een deeltje van Duitsland nog steeds bezet, en beschouwt de Duitsers aldaar dan ook niet als volwaardige medeburgers.
Wel sneu dat zelfs de 'Duisters' daar zich niet eens als 'Duitsers' beschouwen... Er is daar niemand, een enkele nostalgische 'oud-strijder' niet te na gesproken, die 'Heim ins Reich' wil.
Inderdaad! Meer: Eupen e.d. behoorden vroeger ook al tot België, of toch tot Limburg. Dat zijn gewoon Belgen!
Oud 24 oktober 2003, 13:21   #130
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Citaat:
Ma Jan toch , gij zijt toch ne goeie mens ...

allé , zouden die Friezen dan binnen een paar jaar , dankzij uw hulp , ook zo kunnen zagen tegen de rest van NL over Hoe slecht ze behandeld worden in NL ?
Er zit al een lid van de Friese Nationale Partij (Fryske Nasjonale Party) in de Eerste Kamer, dus die kan 'zagen' wat hij wil. Maar voorlopig hield hij zijn maidenspeech, tegen de verwachtingen in, in het Nederlands.
Daaraan zie je hoever de Friezen nog moeten gaan in NL eer ze hun rechten verwerven. In het progressieve België verwierven de Nederlandstaligen al in 1930 een Hogeschool.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2003, 13:54   #131
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Daaraan zie je hoever de Friezen nog moeten gaan in NL eer ze hun rechten verwerven. In het progressieve België verwierven de Nederlandstaligen al in 1930 een Hogeschool.
Ik kan helaas niet in jouw hoofd kijken, dus je zult me toch eerst even moeten uitleggen wat een Hogeschool met het taalgebruik in de Eerste Kamer te maken heeft. Vervolgens mag je nog even toelichten hoe je dan hieraan kunt zien "hoever de Friezen nog moeten gaan in NL eer ze hun rechten verwerven" en waarom je denkt dat er in Friesland geen hogescholen zijn. Gelieve dit te doen in Nederlandse volzinnen, ter voorkoming van verder onbegrip.
Oud 24 oktober 2003, 14:25   #132
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik kan helaas niet in jouw hoofd kijken, dus je zult me toch eerst even moeten uitleggen wat een Hogeschool met het taalgebruik in de Eerste Kamer te maken heeft. Vervolgens mag je nog even toelichten hoe je dan hieraan kunt zien "hoever de Friezen nog moeten gaan in NL eer ze hun rechten verwerven" en waarom je denkt dat er in Friesland geen hogescholen zijn. Gelieve dit te doen in Nederlandse volzinnen, ter voorkoming van verder onbegrip.
Ik wist niet dat er eentalig Friese universiteiten waren.
Oud 24 oktober 2003, 14:32   #133
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weet dat het moeilijk voor je is om normaal te reageren, maar probeer het gewoon nog een keer. Je kan het!

Dan mag je trouwens ook nog uitleggen waarom jij denkt dat universiteiten en hogescholen hetzelfde zijn.
Oud 24 oktober 2003, 14:35   #134
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weet dat het moeilijk voor je is om normaal te reageren, maar probeer het gewoon nog een keer. Je kan het!

Dan mag je trouwens ook nog uitleggen waarom jij denkt dat universiteiten en hogescholen hetzelfde zijn.
Dat denk ik niet.
Oud 24 oktober 2003, 14:43   #135
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet.
Wat denk je niet? Dat je normaal kunt reageren of dat universiteiten en hogescholen hetzelfde zijn?

Ik denk dat het eerste, normaal reageren, inderdaad niet meer gaat lukken. Of wel?
Oud 24 oktober 2003, 18:42   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Inderdaad! Meer: Eupen e.d. behoorden vroeger ook al tot België, of toch tot Limburg. Dat zijn gewoon Belgen!
Vroeger? Wat bedoelt u dan? 19e eeuw? 18e eeuw? 16e eeuw? 14e eeuw? 9e eeuw?

Hoever laat u België wel in de geschiedenis teruggaan? België bestaat echter maar vanaf 1830 - en met de grenzen voor WO I van 1839 - en toen maakte de streek van Eupen en Sankt-Vith er geen deel van uit.

Trouwens, als u naar een bepaald moment van de geschiedenis teruggaat, dan zijn we met z'n allen gewoon Nederlanders.

Kortom, dergelijke redeneringen ("het behoorde vroeger al tot...") leiden ons nergens, tenzij tot allerlei inhalige en irrendentistische bewegingen.
Oud 24 oktober 2003, 18:45   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergelijkt wel appelen met peren, beste Blubber. In België vormden/vormen de Vlamingen de meerderheid, terwijl de Friezen in Nederland een wel niet onbelangrijke, maar toch zwaar doorwegende minderheid vormen.

België progressief? U moet toch wel eens de geschiedenis van de vernederlandsing van de Gentse Universiteit gaan lezen voor u dergelijke onzin nog eens uitkraamt. Het is interessant eens na te gaan welke perikelen er allemaal aan die stap zijn voorafgegaan. In 1930 was de zaak trouwens nog niet "vernederlandst", maar werden er tweetalige leergangen ingericht. Pas veel later wordt Gent volledig vernederlandst.
Oud 24 oktober 2003, 18:47   #138
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
U vergelijkt wel appelen met peren, beste Blubber. In België vormden/vormen de Vlamingen de meerderheid, terwijl de Friezen in Nederland een wel niet onbelangrijke, maar toch zwaar doorwegende minderheid vormen.

België progressief? U moet toch wel eens de geschiedenis van de vernederlandsing van de Gentse Universiteit gaan lezen voor u dergelijke onzin nog eens uitkraamt. Het is interessant eens na te gaan welke perikelen er allemaal aan die stap zijn voorafgegaan. In 1930 was de zaak trouwens nog niet "vernederlandst", maar werden er tweetalige leergangen ingericht. Pas veel later wordt Gent volledig vernederlandst.
De Friezen hebben geen landstaal in NL maar de Duitstaligen zouden hier een Gewest moeten hebben. En die onzin slikt u?
Oud 24 oktober 2003, 18:52   #139
Dimitri

Standaard

Citaat:
De Friezen hebben geen landstaal in NL maar de Duitstaligen zouden hier een Gewest moeten hebben. En die onzin slikt u?
Het referendum is dan weliswaar om populistische redenen (nl. na maandenlange kritiek van de potentiële achterban op dit forum) in het partijprogramma ingeschreven, maar de consequenties ervan worden nog niet helemaal aanvaard geloof ik.

Het gaat er dus om wat de bevolking zelf wil. Politieke verhoudingen en enquêtes geven aan dat een grote meerderheid in Duitstalig België vóór en een grote meerderheid in Friesland tègen meer onafhankelijkheid is.
Oud 24 oktober 2003, 18:53   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar, beste Blubber Tacitus, leest u dat ik de situatie in Nederland ideaal vindt? Dat moet u mij dan toch eens aantonen. Mocht u mijn eerdere berichten gelezen hebben, dan zou u nu weten dat ik de Friese Beweging daadwerkelijk steun in haar gang naar grotere aanwezigheid van het Fries in alle geledingen van de staat.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be