![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier zie dat zal U leren met dat links gespuis om te gaan !
![]() |
#122 |
Europees Commissaris
|
![]() Huursubsidie ? Neen, neen en nogmaals neen zeg ik U : ik ben voor de vrije markt !
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Europees Commissaris
|
![]() Als dit geen echte trappist is : dan mag ik hier ter plekke doodvallen !
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lang voor Constantijn was het christendom al verspreid over bijna heel het toenmalig Romeinse Rijk. Aan Constantijn hebben we dat alvast niet te danken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik schrijf de christelijke bronnen niet af. Alleen, ik neem ze niet voor 100% aan voor historisch juist. De evangelies zijn propagandageschriften, stichtelijke teksten met alle overdrijvingen vandien. Bijvoorbeeld de vermenigvuldiging van de broden. Het wonderbaarlijke en het magische in de evangeliën. Ik neig ook naar de mening dat de Evangelies geschreven zijn voor de val van Jeruzalem, behalve het Johannesevangelie dus. Maar ik denk niet dat de eerste evangelies dezelfde waren als deze van nu. De eerste evangelies waren vermoedelijk logia. Het verhaal tussen de logia is er later stilaan bijgekomen. De vraag is ook of alle evangelies eerst in het Aramees geschreven werden. Dat Mattheus denkelijk wel omdat hij voor de joden schreef, misschien ook het 'goede nieuws' van Marcus, maar dat van Lucas? Lucas was van Antiochië, een Syriër, die Grieks sprak vermoedelijk. Dat van Johannes zal meer dan waarschijnlijk ook in het Grieks zijn opgetekend. Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is de spirit. Een waarlijk (links-)libertariër zou echter zeggen: "Huursubsidie? Neen, neen en nogmaals neen zeg ik U: ik zal samenslaan met andere kameraden om de staatsmacht via een woningcoöperatieve te breken, dát is pas revolutionair marktanarchisme!"
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Maar allez ....... ze mogen nu toch al bij bosjes ( want gedeeltelijk ) naar binnen.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 april 2007 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
*Neen, indien we kijken naar het Evangelie van Thomas. Volgens Quispel-zie mijn vorige postings in een andere discussie- zou dit evangelie ontstaan zijn in de jaren 40 in een Joods milieu in Jeruzalem en later vertaald in het Grieks naar de gemeente in Alexandrië en daarna vertaald in het Kopitisch. Quispel heeft zich heel zijn leven bezig gehouden met dit Evangelie. Hij was de eerste die het vertaalde. Wat zien we daar. We lezen daar perikopen, uitspraken, logia, die zeer kort zijn maar wel zeer essentieel, to the point. Zonder enig verhaal, zonder enige historische omkadering. Ja, misschien wel. Men zit met een probleem van de synoptische evangeliën. En men zoekt naar (ondermeer) een gemeenschappelijke bron voor de grote congruentie tussen de evangeliën. En probeert er een oplossing voor te vinden. In die zin is zijn het zeker hypotheses. Ja, dat is zo. 2)Het gaat eigenlijk niet over het al dan niet vroege bestaan van de 4 evangeliën. Vermoedelijk bestonden zij reeds vrij vroeg , tenminste toch voor Mattheus en Markus, maar ook eventueel Lucas(te relativeren in de zin van minstens toch enkele decennia na de dood van Jezus voor wat betreft de synoptische evangeliën en zeker voor wat betreft Mattheus en Marcus, maar nog meer voor Lucas en Johannes). Het gaat er over wat in deze eerste evangeliën stond. Ik zou graag eens een evangelie van de Ebionieten in handen krijgen, of het evangelie van de Narzoreeërs of het evangelie van de Hebreeën. In hoeverre week het af van de evangelie van de Ebionieten af van de Mattheus zoals we die nu kennen. Dat is de vraag. Goguel (protestant, maar christen)heeft ook een interessante theorie in dit verband. Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 20:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() Hier hebben we het al over gehad. Daarom is deze discussie ook zo moeilijk. U hebt er geen probleem mee dat u letterlijk een heilig geloof aan de dag legt in het feit dat alles waarlijk gebeurd is wat in de evangeliën staat. Ik begrijp dat (en ik respecteer dit ook). Maar dit is een kwestie van geloof. Ik denk niet dat men broden kan vermenigvuldigen. Dit is iets dat tegen mijn rationeel denken indruist. In mijn ogen is dit onmogelijk. Dit is dus (weeral in mijn ogen) historisch onjuist. En zo zijn er vele dingen in het Nieuwe Testament onmogelijk, te veel dingen om hier op in te gaan. Maar dit heeft al consekwentie dat men heel veel dingen op de helling gaat zetten die er in de evangelies staan. Onterecht volgens u, zeer terecht volgens mij.
Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 20:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het gaat hier enkel om de historische Jezus. De enige vraag die we ons hier stellen is: "Heeft hij ooit bestaan?" Wat u hier zegt over geloof in het evangelie heeft niets met de discussie te maken, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed: ook daar we hebben het al over gehad. Echt zeker weten we niet of hij heeft bestaan. Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 22:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind het nogal zielig dat mensen die een dergelijke invloed hebben in de wereld zich bezig houden met dergelijke zaken.
Waarom mocht een doodgeboren baby trouwens niet naar de hemel ? Is dat omdat God hem geen toestemming heeft gegeven om te leven. Heel triestig allemaal, vooral voor de ouders van die baby. ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Inderdaad, volstrekt onbegrijpelijk en bovendien tenzeerste in tegenstrijd met het principe van de naastenliefde. Zeker voor de ziel van een doodgeboren kind. De ziel van het kind werd dus gestraft omdat het lichaam niet levensvatbaar was. Begrijpe wie begrijpen kan. Laatst gewijzigd door system : 23 april 2007 om 00:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
"Echte" gelovigen hebben natuurlijk een streepje voor. Onderscheid moet er zijn, nietwaar? Citaat:
![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 april 2007 om 06:16. |
|||
![]() |
![]() |