![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#123 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#124 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#125 |
Europees Commissaris
|
![]() Historisch gezien zijn de Walen de eersten die België wilden opsplitsen -
ze hadden na de laatste wereldoorlog zelfs een congres waarbij een meerderheid voor aanhechting van Wallonië aan Frankrijk was. Hou toch een deftig referendum - en laat die uitslag bindend zijn voor een flink aantal jaartjes - dan hoeft er zich niemand meer moe te maken aan die diskussie en kunnen er belangrijker zaken aangepakt worden. Het moment nadert dat er meer geldtransferten naar Polen zullen gaan dan naar Wallonië.
#126 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Moet Bourgeois met een vies gezicht zijn hand wegtrekken en zijn tong uitsteken naar stoute Mangain? Politiek is een zaak waar een minimum aan volwassenheid vereist is, vriend. |
|
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#128 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#129 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#130 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nu het duidelijk is dat het Blok blijft geloven in het
vanzelf onploffen van de Belgische staat, stel ik mijn 2de vraag. Wat mee Brussel ? N-VA stelt, dat op dat ogenblik Brussel zal moeten beslissen, via een referendum, over zijn toekomst. N-VA hoopt dat,gezien de economische en financiële meerwaarde van Vlaanderen, Brussel voor Vlaanderen zal kiezen. Natuurlijk kan Brussel ook aansluiting zoeken bij Wallonië of onder het gezag van Europa gaan staan. Brussel als zelfstandig stadsstaat lijkt onwaarschijnlijk gezien de beperkte financiële draagkracht. Men zal in elk geval van Brussel op voorhand moeten eisen dat ze een tweetalige stad blijft. Dan blijft de vraag, hoe wil het Blok het probleem Brussel oplossen. We kennen natuurlijk de stelling van Blok-parlementair Guido Tastenhoye, die Brussel wil annexeren bij Vlaanderen, desnoods met geweld.
#131 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() De tweetaligheid van een Brussel bij vlaanderen zou ik wel waarborgen, maar ik zou toch het nederlands trachten te stimuleren zodat dat op termijn terug een nederlandstalige stad wordt. (stimuleren is niet hetzelfde als een rondje 'franstalige pest' spelen) Realistisch gezien denk ik dat de kans zeer groot is dat Brussel voor vlaanderen een verloren strijd is, daarvoor zijn vlamingen een te kleine minderheid geworden in het Brusselse. Nu ja voor mij is het grootste belang van Brussel het economische, ik heb er een paar jaar gewerkt en alhoewel een niet onaardige stad voel ik me daar als vlaming toch niet meer erg thuis. Ik ga er ergens van uit dat ook wanneer Brussel bij Wallonië zou horen of onafhankelijkheid zou verkiezen dat voor de vlaamse tewerkstelling in Brussel weinig gevolgen zal hebben. Voorbereidend zou het misschien niet slecht zijn om alvast te beginnen met te proberen wat instellingen uit Brussel naar Antwerpen (of eventueel Gent) te halen. |
||
![]() |
![]() |
#132 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder oeverloze discuties. En zeker zonder verdere defederalisatie. Alles snel en effiecent ![]() |
||
![]() |
![]() |
#133 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Fernand schreeft omtrent de de big-bang
Plots. Zonder oeverloze discuties. En zeker zonder verdere defederalisatie. Alles snel en effiecent En Fernand, voor wanneer is de BLOK big-bang geplant? Of heeft Guido Tastenhoye zijn bezettingsleger nog niet in slagorde gebracht. Het uithongeren van Brussel door Blokker Tastenhoye hoe ver staat hij daar mee? |
![]() |
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zoiets kan je niet voorspellen, dat kan nog 5 jaar duren of misschien is het binnen 50 jaar nog altijd niet gebeurd... |
|
![]() |
![]() |
#135 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
#136 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar je vergist je. Het Blok heeft het tenminste in zijn programma opgenomen. De N-VA dénkt zelfs daar niet aan. ![]() Standpunt van het Blok ivm het referendum: Citaat:
![]() |
#137 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Knuppel
Als N-VA-er heb ik mijn twijfels over het referendum. Niet principieel, alleen omdat nog niemand mij kunnen overtuigen heeft van het tegenovergestelde. Daarom nogmaals mijn vraag, overtuig mij van het tegendeel. Ik heb hier reeds tot tweemaal toe een praktisch voorbeeld gegeven omtrent een mogelijk referendum. “Al of niet nachtvluchten over Zaventem” Een zeer actueel probleem. Ik ben er vast van overtuigd, dat een referendum onder de bevolking hieromtrent, grosso mode dezelfde uitslag zou geven als de globaliteit van de standpunten die de diverse partijen hieromtrent zullen innemen. Ofwel blijven de regeringspartijen achter deze nachtvluchten staan en zullen ze dat, gesteund door de media, dit standpunt voluit verdedigen bij een referendum. De uitslag van een referendum zal zowiezo voor het behoud van de nachtvluchten zijn. (en zeker gesteund door Wallonië die van de nachtvluchten geen hinder hebben.) Gevolg een nutteloos en kostbaar referendum. Ofwel gaat Di Rupo zijn wil doorzetten voor een Waalse vlieghaven in Bierset. Gezien Di Rupo de echte regeringsleider is, zal de ganse regering hier gaan achter staan. Wel de regering kan dan een referendum houden over nachtvluchten. En om de Waalse eisen voor een Waalse luchthaven te ondersteunen, zal de regering een negatief stemgedrag vragen aan de bevolking in het referendum. Wij mogen ervan overtuigd zijn dat de meerderheid in dit geval tegen de nachtvluchten zullen stemmen. (Ook weer omdat de Walen het globaal zullen willen). Knuppel dit zijn 2 mogelijke senario’s omtrent dezelfde problematiek maar vertrekkende van 2 verschillende zienswijzen van de regering. Mijn besluit. De bevolking krijgt de indruk inspraak te hebben maar worden door de regering en Wallonië om de tuin geleidt. Overtuig mij van het tegendeel, en ik ben gewonnen voor een referendum.
#138 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Wat het Blok zegt of schrijft is verre van wat zij in realiteit doen of zullen doen. De dag dat ze het BROV toepassen in eigen rangen zal ik hen geloven, echt waar ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#139 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik ken zelfs een partij die zogezegd voor de vlaamse belangen strijden, en via een egmont-soap de vlaamse brusselaars monddood hebben gemaakt. Van realiteit gesproken. |
||
![]() |
![]() |
#140 |
Lokaal Raadslid
|
![]() McDaddy schreef :
“Ik ken zelfs een partij die zogezegd voor de vlaamse belangen strijden, en via een egmont-soap de vlaamse brusselaars monddood hebben gemaakt.”. McDaddy Schijnbaar hent u van de Vlaamse politieke geschiedenis niet op de hoogte. Het Egmontpact is NOOIT uitgevoerd, hoe kan ze dan de Vlaamse Brusselaars monddood hebben gemaakt. Tenandere het inschrijvingsrecht ging niet over de Brusselaars, maar wel over de inwoners uit de rand. En wat nog meer is, door het NIET splitsen van het kiesarrondissement BHV hebben de Franstaligen tot op vandaag nog steeds stemrecht in GANS Vlaams-Brabant. Als u in het vervolg iets schrijft, informeer u beter, Dan zult u niet zo’n onzin schrijven.