![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: IS HET BELGISCH KIESSYSTEEM DEMOCRATISCH ? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,95% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
32 | 82,05% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||||||||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
vergelijk met iemand die zwaar ziek is op de dag van de verkiezingen, die krijgt ook een uitzondering op de opkomstplicht. Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U heeft trouwens niet echt gereageerd op mijn vraag m.b.t. participatie in onze maatschappij. Ik kan namelijk zonder probleem de wet naleven en ten andere absoluut niet deelnemen aan het maatschappelijke leven van die maatschappij. Of u en ik verstaan iets anders onder de term participatie, of u zal mij toch eens de link moeten uitleggen tussen enerzijds participatie en anderzijds het naleven van de wet.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij het kiezen van onze vertegenwoordigers draait het om twee zaken: 1/het afwegen van partijpunten en programma's. 2/het evalueren van de morele kwaliteiten van de kandidaten, zowel op hun eerdere verwezenlijkingen, hun getrouwheid aan beloften, en hun eventueel toekomstige loyauteit, betrouwbaarheid, etc. In punt 1 krijgen we te maken met programma's waar meestal meerdere zaken in 'koppelverkoop' aangeboden worden. B.v.: het Vlaamsblok biedt grote kuis onder de allochtonen aan, maar samen te nemen of te laten met separatisme. De volbloed racist-Belgicist, zowel als de tolerante Vlaamsnationalist, vindt slechts één van de aangeboden programmapunten nastrevenswaard, terwijl het andere hem zowat over de nek doet gaan. Aan dergelijke zooi verplicht meewerken lijkt me niet wat je noemt: in vrijheid beslissen. Punt 2 weegt m.i. nog zwaarder. Bovenop het evalueren van programma's betekent het kiezen van een vertegenwoordiger een soort morele keuze. Je moet afwegen of de kandidaat die jij mandateert een goed bestuurder was, is en vooral zal zijn. Iemand dwingen om moreel bezig te zijn, dus een moreel oordeel afdwingen, is onmogelijk. Je kan niemand verplichten om ethisch bezig te zijn daar moraliteit het gevolg van een vrije i.p.v. een verplichte keuze dient te zijn.. Zoals punt 1 indruist tegen het in vrijheid beslissen, gaat punt 2 lijnrecht in tegen het 'in eer en geweten' kiezen. Samengevat: stemplicht druist in tegen het mandateringsbeginsel (van de kiezer tegenover zijn medeburgers) Wie zich niet met het bestuur wenst in te laten om één of andere reden, mandateert zijn medeburgers en legt zich vooraf bij de uitkomst van hun stemgedrag neer. Die keuze is even waardevol als een effectieve stem uitbrengen.
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om één of andere reden wordt er zo dus niet tegen aangekeken door de partijen. En zij zijn het die de beslissingen nemen. Niet de kiezer. Ook zonder dat de kiezers erom vragen. Kijk maar naar de gevolgen van de kieswet zoals ze vandaag is. De door de kopstukken van de partijen naar voorgeschoven opvolgers krijgen, zelfs zo mogelijk zonder één enkel voorkeurstem, het mandaat dat aan een kopstuk van dezelfde partij gegeven werd door de kiezers. Deze gaat dan 'welke' kiezers 'vertegenwoordigen'? Of gaat hij het kopstuk van zijn partij vertegenwoordigen? Met het op deze wijze misbruiken van de stemmen van de verplichte kiezers is natuurlijk niks mis mee. ![]() Zolang hun stemmen maar kunnen misbruikt worden op velerlei manieren door de MACHTSPARTIJEN moet de kiesplicht behouden blijven. ![]() ![]() ![]() En alleen daarvoor! Het zijn immers dezelfde partijen die dit soort bedriegerij legaal maken die ook voordeel halen uit de stemplicht.
![]() |
![]() |
#125 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Alle leden van de gemeenschap hebben opkomstplicht. Er is een verschil tussen samenleving en gemeenschap. De samenleving van een land omvat alle mensen die feitelijk wonen en leven in een bepaald land, ongeacht hun nationaliteit, afkomst of graad van integratie. De gemeenschap van een land omvat alle burgers die de nationaliteit van dat land hebben. Op basis van die nationaliteit hebben zij bepaalde rechten en plichten. Mensen die de nationaliteit weigeren, plaatsen zichzelf buiten de gemeenschap. Mensen aan wie de nationaliteit geweigerd wordt, worden door de gemeenschap uitgesloten. Beide groepen hebben andere rechten en plichten dan de leden van de gemeenschap. Opkomstplicht bij verkiezingen, is een plicht die specifiek geldt voor de leden van de gemeenschap. Wie niet behoort tot de gemeenschap, heeft zich niet te moeien met het beleid dat die gemeenschap voert, en zou dus zelfs geen stemrecht mogen hebben. Citaat:
Onder participatie versta ik het deelnemen aan het functioneren van de gemeenschap, niet alleen sociaal maar ook bijvoorbeeld politiek en juridisch. Sommige leden van de gemeenschap participeren maximaal, anderen minimaal, volgens hun eigen vrije keuze, maar geen enkel lid van de gemeenschap kan volledig los van de gemeenschap bestaan; elk lid van de gemeenschap heeft een aantal basisplichten ten aanzien van de gemeenschap, waaraan hij moet voldoen, waaronder de wetten naleven en belastingen betalen. Opkomstplicht is één van die basisplichten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Elk lid van de gemeenschap is verplicht om zich te melden in een stembureau. Niemand is echter verplicht zijn stembrief geldig in te vullen. Citaat:
Immers, in een systeem van stemrecht, hoeveel blijven er thuis als gevolg van een morele keuze, en hoeveel omdat ze niet mobiel zijn en/of geen vervoer hebben (senioren! een groeiend deel van onze bevolking!), omdat ze te laat zijn opgestaan, omdat het slecht weer is, omdat de rijen te lang zijn, omdat de verkiezingsdebatten hen niet konden boeien, omdat ze te veel werk hebben, omdat hun hoofd er niet naar staat ... Pas als mensen verplicht worden om die dagelijkse belemmeringen op één of andere manier te overwinnen, zich met hun stembrief in het stemhokje bevinden en daar lijfelijk voor hun volle verantwoordelijkheid gesteld worden, en alleen dan, is een onthouding een zuivere vrije morele keuze. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom opkomstplicht dat zou moeten zijn, is mij nog steeds niet duidelijk.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens, Knuppel, dat probleem van representatieve democratie of beperkte inspraak van de burger in de besluitvorming, of hoe je het ook wil noemen, wordt niet opgelost door stemrecht in plaats van opkomstplicht! Citaat:
In een systeem van stemrecht gaat deze particratie gewoon door zoals ze nu bezig is, alleen zullen minder burgers een stem uitbrengen en een politicus afvaardigen, die zich vervolgens laat vervangen door een opvolger! Citaat:
En stemrecht in plaats van opkomstplicht gaat dit misbruik op geen enkele manier tegen. Citaat:
En voorts ben ik nog niet zo zeker dat het de machtspartijen zijn die hun nadeel zouden doen bij stemrecht. Veel sociologen zijn ervan overtuigd dat het net het Vlaams Blok zou zijn dat de grootste verliezer zou zijn als we zouden overschakelen naar stemrecht. Wat voor de grote roergangers van stemrecht in plaats van opkomstplicht, trouwens het belangrijkste punt op hun verborgen agenda is! |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||||||||||||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Als jij een citaat van mij vindt waar ik pleit voor stemplicht, gelieve mij dat dan te laten weten, dan kan ik dat veranderen, want daar ben ik zeker niet voor. Wél voor opkomstplicht. Citaat:
Mensen die in een bepaald land verblijven, kunnen de nationaliteit van dat land hebben, een permanente verblijfsvergunning hebben, een studenten- of toeristenvisum hebben ... en al deze groepen mensen hebben verschillende rechten en plichten in dat land; dat is overal ter wereld zo, van China tot de VSA en van Zuid-Afrika tot Groenland, en ook bij ons. Citaat:
Laat ons even serieus blijven. Discriminatie is het ongelijk behandelen van gelijke groepen. Er is per definitie een ongelijkheid tussen zij die de nationaliteit hebben en zij die de nationaliteit niet hebben. Beide groepen hebben andere plichten ten overstaan van de gemeenschap en kunnen aanspraak maken op andere rechten. Er zijn natuurlijk basisrechten en basisplichten die voor iedereen gelden. Zo moet iedereen de grondwet, de wetten en decreten naleven, en kan iedereen aanspraak maken op de rechten die zijn vastgelegd in internationale verdragen die het land heeft geratificeerd. Citaat:
Citaat:
Een niet-Belg moet alleen kunnen aantonen dat hij hier sinds zeven jaar verblijft, en een geboorteakte of equivalent document kunnen voorleggen. Deze procedure wordt gratis aan elke meerderjarige vreemdeling aangeboden. Hij moet inderdaad wel zelf naar het stadhuis stappen, maar me dunkt dat dat toch een uiterst minimale moeite is. Mensen die weigeren deze procedure, die hen aangeboden wordt, te doorlopen, zijn nationaliteitsweigeraars, en plaatsen zichzelf buiten de gemeenschap van de burgers en in de gemeenschap van vreemdelingen. Citaat:
Met "uitsluiting uit de gemeenschap van de burgers" heb ik op geen enkel moment een lijfelijke uitsluiting of verbanning in gedachten gehad. Mensen die onze nationaliteit niet hebben maar wel op ons grondgebied verblijven, maken deel uit van onze samenleving. Als dusdanig hebben zij een aantal basisrechten en basisplichten gemeen met de andere leden van de samenleving, waaronder recht op huisvesting, onderwijs en gezondheidszorg, en de plicht de wet na te leven. Andere rechten en plichten zijn groepsspecifiek, en verschillen tussen burgers en vreemdelingen. Citaat:
Burgers van andere landen/gemeenschappen die hier verblijven en niet de nationaliteit hebben, maken deel uit van onze samenleving en hebben als dusdanig een pakket basisrechten en basisplichten, maar geen inspraak. Vergelijk het met het volgende: een aantal van mijn vrienden wonen samen in een gemeenschapshuis. Ik beslis om daar in te trekken. Initieel word ik te slapen gelegd in de logeerkamer, maar na een tijdje kom ik in aanmerking om medehuurder te worden. Ik kan op dat moment weigeren of aanvaarden. Als logée heb ik deels dezelfde en deels verschillende rechten en plichten als de medehuurders. Ik mag naar televisie kijken, maar ik mag niet mee beslissen over de vernieuwing van de keuken (ook al ondervind ik de directe gevolgen van die beslissing). Ik moet de douche proper achterlaten, maar ik moet geen vuilniszakken buiten zetten. Zodra ik medehuurder word, gelden voor mij dezelfde rechten en plichten als voor de andere huurders, en heb ik evenveel inspraak in het reilen en zeilen van het gemeenschapshuis. Als ik verkies om logée te blijven, behoud ik het statuut van gast en gelden voor mij deels andere rechten en plichten. Citaat:
|
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mij lijkt een alternatief zich op te dringen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu goed we nemen even aan dat u gelijk hebt: de moeite is inderdaad gering, doch aanwezig. U noch ik hebben enige moeite moeten doen om Belg te zijn en ik vind het dan ook niet nodig om dat van andere mensen wel te eisen. Wederom zou iemands woonplaats mij een veel eenvoudiger en nuttiger criterium lijken.
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het Belgisch eerst en nu ook het Vlaams kiesstelsel is aangepast aan de ondemocratische wensen van Verhofstadt. Dat uitgerekend deze aanpassing juist het sterkst in de kaart speelt van het Vlaams Blok, dat trouwens subtiel aan die aanpassing heeft meegewerkt en zonder het Vlaams Blok die aanpassing niet kon gebeuren, kan er al op wijzen dat het de ondemocratische richting uitgaat. Het is in het voordeel van BV's (gemaakt door Paars bestuurde Staatszenders en door Van Tillo -ook al Paars- bestuurde commerciële zender), excentriekelingen als De Decker, oplichters-leugenaars, en ondemocratische krachten. Het zorgt er voor dat ons land zijn plichtsbewuste, eerlijke en degelijke politici verliest.
Bovendien krijgen we een parlement van opvolgers-woordvoerders-valiezedragers, enz. van Verhofstadt en zijn hofhouding, waarin ook Stevaert een belangrijke rol krijgt. Als het zo zit kunt u evengoed het geld van de vele ministers-verkiezingspionnen en parlementsleden gewoon besparen door in het parlement maar 1 persoon per partij toe te laten en hem het aantal stemmen toe te kennen die door de kiezers in de grote poll-beurt aan de partij zijn gegund. Verhofstadt kan dan verder als despoot vanuit zijn ivoren toren blijven voortdoen. De toekomst van het land is toch ondergeschikt aan het belang van die dag van de hofhouding van Verhofstadt. |
![]() |
![]() |