Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2008, 23:59   #141
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MonKannon1 Bekijk bericht
Met deze verontschuldig ik mij voor mijn nogal ondoordachtige uitlating, daar ik bovenvermelde post van U nog NIET had gelezen.
In uw 1* post kwam het over alsof U leedvermaak had met gehandicapten en deze sociaal gelijkstelde met een vreemdeling (dus iemand zonder echten)
Ere wie ere toe komt - ik was verkeerd
Ik heb dik vel, Monkannon.

Absoluut geen leedvermaak hier.
Geen excuses nodig.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 00:04   #142
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Toch wel. Want dan zou je weten dat het VAPH weldegelijk oordeelt op basis van een pakje papieren.
Gehandicapten worden dus volgens jou niet langer onderzocht door een geneesheer van de medische dienst van de federale overheidsdienst sociale zekerheid, maar worden beoordeeld door een ambtenaar die zijn beslissing baseert op "een pakje papieren"? Dat is toch wat je zegt hé?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 00:05   #143
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Het onderscheid tussen vergelijkende examens en selectie zoals Raf het voorstelt is voorts zever in pakskes; als het vergelijkende examen goed is afgestemd op de functie in kwestie, dan mag dat niet het probleem zijn.
Het is niet zo dat dat 'niet het probleem' is.
Het kan weldegelijk een probleem zijn.

Ik zie verschillende van de mensen die ik beroepsmatig ben tegengekomen niet direct naar zo'n vergelijkend examen gaan, of daar optimaal presteren, terwijl ze in andere omstandigheden wel heel goed op zo'n examen zouden presteren.
Creeër dan die 'andere omstandigheden'.
Oud 7 januari 2008, 00:09   #144
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet zo dat dat 'niet het probleem' is.
Het kan weldegelijk een probleem zijn.

Ik zie verschillende van de mensen die ik beroepsmatig ben tegengekomen niet direct naar zo'n vergelijkend examen gaan, of daar optimaal presteren, terwijl ze in andere omstandigheden wel heel goed op zo'n examen zouden presteren.
Creeër dan die 'andere omstandigheden'.
( versta me nu niet verkeerd, beste Nynorsk )
maar zit je dan (soms) niet met een blijvend probleem dat die 'omstandigheden' blijvend moeten gecreëerd worden ?
ik denk aan nu gelijk aan bepaalde psychische handicaps
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 00:10   #145
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
*zucht*

Omdat men bij een vergelijkend examen verplicht is de kandidaat aan te werven die het hoogste aantal punten scoorde en bij een gewone selectieprocedure niet.
???

kan dat niet ten alle tijden aangevuld worden met een andere selectietechnieken ? waaronder een gesprek
Oud 7 januari 2008, 00:11   #146
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gehandicapten worden dus volgens jou niet langer onderzocht door een geneesheer van de medische dienst van de federale overheidsdienst sociale zekerheid, maar worden beoordeeld door een ambtenaar die zijn beslissing baseert op "een pakje papieren"? Dat is toch wat je zegt hé?
Voor een inschrijving bij het VAPH laat je jeonderzoeken door een multidisciplinair team, die stellen een MDV op, dat MDV gaat naar de PEC, die lezen dat, en die oordelen op basis van dat pakketje of je al dan niet recht hebt op de gevraagde ondersteuning.
Het gaat dan inderdaad over ondersteuning en speciale maatregelen waar men recht op kan hebben. Aangezien dit ook zo een speciale maatregel is, zal het me niet verbazen als men het oordeel of een handicap zwaar genoeg is om geen examen te moeten afleggen op een gelijkaardige manier zal afhandelen.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 7 januari 2008 om 00:13.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 00:13   #147
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
( versta me nu niet verkeerd, beste Nynorsk )
maar zit je dan (soms) niet met een blijvend probleem dat die 'omstandigheden' blijvend moeten gecreëerd worden ?
ik denk aan nu gelijk aan bepaalde psychische handicaps
wat bedoel je?
Oud 7 januari 2008, 00:13   #148
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
???

kan dat niet ten alle tijden aangevuld worden met een andere selectietechnieken ? waaronder een gesprek
Een gesprek maakt standaard deel uit van het vergelijkend examen.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 7 januari 2008, 00:15   #149
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een inschrijving bij het VAPH laat je jeonderzoeken door een multidisciplinair team, die stellen een MDV op, dat MDV gaat naar de PEC, die lezen dat, en die oordelen op basis van dat pakketje of je al dan niet recht hebt op de gevraagde ondersteuning.
Het gaat dan inderdaad over ondersteuning en speciale maatregelen waar men recht op kan hebben. Aangezien dit ook zo een speciale maatregel is, zal het me niet verbazen als men het oordeel of een handicap zwaar genoeg is om geen examen te moeten afleggen op een gelijkaardige manier zal afhandelen.
http://handicap.fgov.be/nl/about/dgph.htm

Citaat:
Medische dienst

De medische dienst is verantwoordelijk voor de medische onderzoeken met het oog op de bepaling van de vermindering van verdienvermogen of van zelfredzaamheid: deze onderzoeken worden uitgevoerd om na te gaan of een tegemoetkoming kan worden toegekend en/of attesten kunnen worden afgeleverd inzake fiscale en sociale voordelen. De dienst houdt zich, wat de rechthebbenden op een tegemoetkoming betreft, ook bezig met de herziening van medische beslissingen en met de opvolging van dossiers waarvan het medisch aspect het onderwerp uitmaakt van een betwisting voor de arbeidsrechtbank.

Deze dienst is eveneens belast met de medische onderzoeken van kinderen op vraag van de kinderbijslagfondsen voor de toekenning van de bijkomende kinderbijslag voor kinderen met een handicap

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 7 januari 2008 om 00:16.
Oud 7 januari 2008, 00:26   #150
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
*zucht*

de mensen die een job zoeken in het reguliere circuit zijn mijns inziens niet van plan om een inkomensvervangende tegemoetkoming en dergelijke aan te vragen eh.

je denkt nu toch niet dat iedere gehandicapte die dienst passeert, of wel?
Oud 7 januari 2008, 03:14   #151
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat bedoel je?
( mijn excuses moest de respons wat uitgebleven zijn... wat netwerkproblemen )
wel, je sprak over dat de juiste omstandigheden voor bepaalde gehandicapten zouden gecreëerd moeten worden opdat ze dan optimaal zo'n vergelijkend examen zouden afleggen

nu kan ik uiteraard raden welke problemen zich aan de orde doen... maar ik denk nu even gelijk aan die gehandicapten met bv één of andere psychische aandoening

zo heb je er bv die gewoon 'flippen'(blokeren) moesten ze daar geconfronteerd worden in een aula samen met zo'n 300 andere kanditaten... voor deze mensen kan je bv een alternatief bedenken
echter ... de werksituatie achteraf kan misschien ook een situatie genereren waardoor die personen blokeren
Oud 7 januari 2008, 03:18   #152
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gesprek maakt standaard deel uit van het vergelijkend examen.
dat dacht ik ook al... al weet ik niet precies of dit ook standaard bij de overheid is
goed
wat is verschil dan ?
je zei eerder dat indien men de gehandicapte gewoon laat deelnemen aan een vergelijkend examen men dient te kiezen voor diegene met de hoogste score ( moet ik dat als totaal bekijken ? ) zodoende dat er niet veel van die gehandicapten uiteindelijk geselecteerd zullen worden
Oud 7 januari 2008, 03:21   #153
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*zucht*

de mensen die een job zoeken in het reguliere circuit zijn mijns inziens niet van plan om een inkomensvervangende tegemoetkoming en dergelijke aan te vragen eh.

en zelfs indien....
Oud 7 januari 2008, 07:20   #154
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*zucht*

Daar ging het ook helemaal niet om. Je vroeg je af hoe men kon beoordelen hoe zwaar een "zwaar gehandicapte" is en vertelde er meteen bij dat het VAPH dat doet "op basis van een pakje papieren". Ik heb je duidelijk proberen te maken dat er boven het Vlaamse niveau ook nog zoiets bestaat als het federale niveau en dat men daar de beoordeling overlaat aan geneesheren; dat het m.a.w. mogelijk is om de zwaarte van een handicap te beoordelen op een andere basis dan "een pakje papieren".

Citaat:
Oud 7 januari 2008, 07:33   #155
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat dacht ik ook al... al weet ik niet precies of dit ook standaard bij de overheid is
goed
Een examen bestaat meestal uit een schriftelijk gedeelte en een mondeling gedeelte. Het schriftelijk gedeelte wordt tegenwoordig ook al eens door een soort van computertest vervangen. In dat schriftelijke gedeelte wordt gepeild naar een aantal vaardigheden en competenties die van belang zijn voor het uitoefenen van de job, terwijl in het mondelinge gedeelte eerder gepeild wordt naar de persoonlijkheid, de motivatie van de kandidaat.

Citaat:
wat is verschil dan ?
je zei eerder dat indien men de gehandicapte gewoon laat deelnemen aan een vergelijkend examen men dient te kiezen voor diegene met de hoogste score ( moet ik dat als totaal bekijken ? ) zodoende dat er niet veel van die gehandicapten uiteindelijk geselecteerd zullen worden
Bij het examen gaat het inderdaad om een totaalbeeld, zij het dan een momentopname. Zo kan iemand zeer goed scoren op het schriftelijke gedeelte, maar omwille van een aantal factoren minder goed scoren op het mondelinge gedeelte. Niet iedereen is immers even rad van tong, zeker niet onder stresserende omstandigheden zoals een examen. Ik kan me voorstellen dat een zwaar gehandicapte bijzonder competent kan zijn om een bepaalde functie uit te oefenen, maar er toch niet in slaagt om goed te scoren voor een examen...

Citaat:
Oud 7 januari 2008, 14:17   #156
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Effe kort door de bocht.

Omdat iemand gehandicapt is, moet ie maar achterlijk of kompleet waardeloos bechouwd worden? En om dat standpunt erin te wrijven gaat de overheid meer jobs creeren om deze "waardeloze" burgers toch een "nuttig" plekje te geven.

Wat gaan de overheid doen?
Mensen met het syndroom van Down asbakken laten ledigen?
Doven als telefonist op de klachtendienst van de belastingen zetten?
Blinden de gewestplannen laten inkleuren?
Volledig verlamden inzetten als Veiligheidscontroleurs op bouwwerven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Een examen bestaat meestal uit een schriftelijk gedeelte en een mondeling gedeelte. Het schriftelijk gedeelte wordt tegenwoordig ook al eens door een soort van computertest vervangen. In dat schriftelijke gedeelte wordt gepeild naar een aantal vaardigheden en competenties die van belang zijn voor het uitoefenen van de job, terwijl in het mondelinge gedeelte eerder gepeild wordt naar de persoonlijkheid, de motivatie van de kandidaat.
Helaas zijn er problemen met dit als men omgaat met "erkende" mindervalieden.
Probeer maar eens een schriftelijk examen af te nemen van een sydroom van Down leider.
Of een inschatting te maken van de interactiemogelijkheden van een schizofreen.

Neen, volgens mij krijgt Raf dan concurentie op zijn niveau door mensen die geen examens hebben afgelegd, maar wel hetzelfde uitkering ontvangen.
1 groot geluk, op dat niveau mogen de "positief gediscrimineerden" wel alle dagen 3 blunders maken. Zal toch niet opvallen, ten slotte is het maar -indien het voorstel geen dode letter blijft- 4.5% van het totale ambetantenarenkorps.

En ik denk niet dat de "ongeëxamineerden" zonder examens of goeie partijkaart op iets of wat niveau terecht komen.
Oud 7 januari 2008, 14:26   #157
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zoals Monkannon al meld in de andere tread, mag een erkend gehandicapte niet werken, op straffe van verlies van sociale zekerheid.

Voorbeeld, een compleet verlamde persoon die dankzij een aangepaste werkplek als computerprogrameur aan de slag gaat.Als deze persoon door een herstructurering van zijn werkgevers bedrijf zijn C4 krijgt.
Dan komt die op "den Dop" en kan niet terug in de "invaliditeit" voor zijn handicap.
Oud 7 januari 2008, 14:49   #158
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

En ik die dacht dat de meest competenten de jobs kregen, niet dus.
Oud 7 januari 2008, 14:55   #159
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Arf is voor een vorm van discriminatie, namelijk de positieve.
Positieve discrminatie Zucht dat lijkt me zoiets als: zinloos geweld, verplichte solidariteit...
Als er positief gediscrimineerd wordt dan wordt er automatisch ook negatief gediscrimineerd.
Oud 7 januari 2008, 17:55   #160
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Positieve discrminatie Zucht dat lijkt me zoiets als: zinloos geweld, verplichte solidariteit...
Als er positief gediscrimineerd wordt dan wordt er automatisch ook negatief gediscrimineerd.
Neen. Als er positief gediscrimineerd wordt, wordt er een bestaande negatieve discriminatie voor een stukje terug rechtgetrokken.

Citaat:
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be