![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De slimme Vlaming, commercant als hij is, denkt dan: de klant is koning; ik zal maar vlug FR leren. En ik wil geen klant verliezen door zijn taal niet te spreken. Enfin, misschien moet ik zeggen, dacht want alsmaar meer VL denken dat VL het centrum van de wereld is en zeker van BE en omgekeerd beginnen alsmaar meer WAL te beseffen dat een goede kennis van het NL hen nogal wat voordelen kan opleveren om zijn boterham te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#145 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vermits zeer veel Vlaamse professionelen meestal meertalig zijn en de Franstaligen meestal niet zou je in de eerste plaats de Franstaligen moeten overtuigen. En die zitten niet op dit forum.
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
'Node' of niet... thuisonderwijs blijft mogelijk. Geen argument te rapen daar. Citaat:
Citaat:
Paradoxaal genoeg, en dat wil er maar niet in blijkbaar, zijn onze Vlaamse jongeren niet slechter in het engels dan hun nederlandse leeftijdsgenootjes. (ik zwijg zedig over andere landen) Netto komt het hele pleidooi erop neer dat het frans gewoon moet uitgerangeerd worden als extra taal, want de facto zal er niet (meer) voor gekozen worden. En sta me dan toe om dat een verschraling te vinden; een verschraling die even groot is als het afschaffen van een vak als -pakweg- geschiedenis. Het ligt ook nog eens in dezelfde grootorde. Latijn of frans heb je absoluut niet nodig om gelukkig te worden of succesvol te zijn, maar een beetje bagage helpt altijd in het leven. Door dat nu eens in te bouwen in het basisonderwijs zet je ontzettend veel mensen net dat stukje sterker in het leven. En geloof me, ik heb dat zeventien jaar na dato héél sterk ondervonden: heeft ontzettend veel deuren geopend, vooral in de UK en de US; het feit dat ik franse teksten makkelijk aankon speelde een bijzonder (zeer verrassend zelfs) belangrijke rol. En wat die francofonen betreft... nogmaals, in de geest leef ik in feite al in Vlaanderen. Bruxelles dicteert mijn denken alleszins niet.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 5 februari 2008 om 22:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens Desi zullen de Vlamingen geen Frans meer leren als ze er niet toe verplicht worden (dat is natuurlijk onzin, maar nemen we het even aan pour le besoin de la cause). Gelukkig is er de Vlaamse regering om het hen desondanks door de strot te duwen, de cultuur en het historisch sentiment ter ere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die evolutie valt niet meteen op; maar binnen 20 jaar zouden de VL wel eens verrast kunnen opkijken als ze zien dat er vooral 2-talige Franstaligen worden aangeworven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, jij zou liever zien dat een lasser latijn kent, en een dokter kan maar beter een goeie lastechniek onder de knieën hebben. En last but not least. Frans mag noch voor een toekomstige dokter noch voor een lasser ontbreken op het schoolmenu.
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlamingen hebben geen 20 jaar nodig om aangeworven te worden.
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#152 |
Minister-President
|
![]() Nee, die is er zover naast dat je in feite al niet meer weet waar hij nou precies op mikte.
![]() tsjongejonge... het minderwaardigheidsgevoel zit er stevig ingestampt... nouja </zucht>
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is er die keuzevrijheid, dan zal dit alleen maar positief uitdraaien. Nu ervaren de meeste leerlingen de lessen Frans als een verschrikkelijke beproeving: ze "moeten" het studeren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De slechtere kennis van de jonge Vlamingen valt nu nog niet zo op aangezien er nog oudere Vlamingen zijn die wel nog vrij behoorlijk tweetalig zijn en de hogere rangen bezetten. Maar (ik kan er ook niet aan doen dat ik veel mensen ken): een Franstalige vrouw die in Kortrijk is komen wonen en het NL vrij goed beheerst, werkt in een federaal ministerie. Zij probeert alle bellers in het FR en NL te helpen, maar ze zegt: wanneer een Franstalige belt dan beschouwen haar Vlaamse collega's de Franstalige beller als een untermensch en ze doen alsof ze amper FR kennen en proberen zo vlug mogelijk in te haken of geven de telefoon door als de Franstalige vrouw in de buurt is. De chef die ook een Vlaming is, ziet daar geen graten in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U heeft weer eens niet goed gelezen. Dat was immers geen "argument", maar wel een vaststelling. Aan die vaststelling koppelde ik de keuzevrijheid, want die zal de negatieve ervaring aan het Franse vak verbonden kunnen verlichten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het begint met de leerlingen vrijheid van taalkeuze te geven, uiteraard....
![]() |
![]() |
#159 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat is ook de vraag niet. De vraag is welke basisvaardigheden en -kennis wil je jonge gastjes meegeven op school? En hoe wil je hen de mogelijkheid geven om doordacht hun toekomst te kiezen? D�*�*r gaat het om. En voor die lasser kan een confrontatie met wiskunde, taal, geschiedenis, aardrijkskunde en... tweede taal hem in staat stellen om te weten waarvoor hij NIET wil kiezen. Toegegeven, op 12-jarige leeftijd is dat wellicht nog behoorlijk vroeg, maar vaak is dan de toon al gezet. Daar is niks mis mee; ik heb meer respect voor stielmannen dan voor gesjeesde universitairen overigens. Liever een goeie loodgieter dan een slechte dokter. Of denk jij er anders over, misschien? Maar waar het écht om gaat: jongeren krijgen kansen om zich in één of andere richting verder te onplooien. Op datgene waar ze sowieso dag-in-dag-uit mee bestookt worden, hoef je niet al te veel nadruk te leggen. Op datgene waar ze anders niet aan toe zouden komen, des te meer. Nouja, ik merk dat het jullie vooral te doen is om de 'politiek' en de 'goeie zaak' en minder om datgene waar het in feite om draait: het best mogelijke onderwijs voor onze kinderen. En alle vergelijkingen met 'de rest van Europa' op een hoopje: onze Vlaamse kinderen krijgen écht wel goeie kwaliteit geserveerd. Wieweet zit dat taalonderricht er wel voor iets tussen ???
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En 'toevallig' komen zijn ervaringen altijd neer op negatieve bevestigingen ten overstaan van de Vlamingen en positieve voor zijn eigen volk.