Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2008, 14:07   #141
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Mja, maar 100% van de Brusselse kiezers heeft z'n stem kunnen uitbrengen voor z'n vertegenwoordigers in het Brusselse parlement. Als er legaal gesproken geen quorum is voor een aantal effectief uitgebrachte stemmen opdat een uitslag geldig en representatief zou zijn, zou men kunnen argumenteren dat die vertegenwoordigers, ook al heeft maar 10% ervoor gekozen, wettelijk gezien even representatief zijn voor het geheel van de Brusselaars als de vertegenwoordigers uit de kieskring Antwerpen, die door ca. 85-90% van de potentiële kiezers verkozen is.
Dat zou je kunnen stellen, maar dan moet ik er toch op wijzen dat 100% van de Antwerpse kiezers de kans gehad heeft om te stemmen bij de verkiezingen voor het Vlaams Parlement. In Brussel heeft slechts iets meer dan 10% die kans gehad daar alleen de kiezers die hun stem uitbrengen op een Nederlandstalige lijst daarna de kans krijgen te stemmen voor hun vertegenwoordigers in het Vlaams Parlement. Dit om ervoor te zorgen dat die 6 Brusselse zetels ook effectief naar Brusselse Vlamingen gaat.

Dat is in feite een democratisch deficit in de Brusselse structuur. Per slot van rekening is het mogelijk dat een Brusselse Vlaming zich meer vindt in het programma van een Franstalige lijst, en vice versa. Voor de Franstalige Brusselaar ontstaat in zo'n situatie geen (rechtstreeks) probleem, en hij of zij krijgt er nog de kans bovenop om voor het Vlaamse Parlement te stemmen. Voor de Brusselse Vlaming ontstaat in zo'n situatie wel een probleem, als hij of zij voor een Franstalige lijst wil stemmen dan verliest hij of zij de kans om te stemmen in de verkiezing van het Vlaams Parlement. In feite zit die anomalie in heel het Belgische systeem, op alle niveaus gaat men ervan uit dat een Franstalige enkel op Franstaligen stemt en een Vlaming enkel op Vlamingen.

Maar ik wijk af.

Langs de andere kant is er dan een instelling waarvoor alle Brusselse kiezers hebben kunnen stemmen, het Brussels Hoofdstedelijk Parlement.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 maart 2008 om 14:10.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 14:11   #142
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat zou je kunnen stellen, maar dan moet ik er toch op wijzen dat 100% van de Antwerpse kiezers de kans gehad heeft om te stemmen bij de verkiezingen voor het Vlaams Parlement. In Brussel heeft slechts iets meer dan 10% die kans gehad daar alleen de kiezers die hun stem uitbrengen op een Nederlandstalige lijst daarna de kans krijgen te stemmen voor hun vertegenwoordigers in het Vlaams Parlement. Dit om ervoor te zorgen dat die 6 Brusselse zetels ook effectief naar Brusselse Vlamingen gaat.
Wel: ze hadden dus toch allemaal de kans om op een Nederlandstalige lijst te stemmen

Maar je kent mijn antwoord op dat democratisch deficit wel: afschaffen dat schertsgewest
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 14:14   #143
Geert C

Standaard

Citaat:
Wel: ze hadden dus toch allemaal de kans om op een Nederlandstalige lijst te stemmen
Zo kan je het ook bekijken natuurlijk.

Citaat:
Maar je kent mijn antwoord op dat democratisch deficit wel: afschaffen dat schertsgewest
Ik zou het behouden, maar dan eerder in een systeem met twee deelstaten en twee autonome regio's.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 18 maart 2008, 14:15   #144
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zou het behouden, maar dan eerder in een systeem met twee deelstaten en twee autonome regio's.
Mag ik dat interpreteren als: Brussel geen gewest in de huidige zin van het woord?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 18 maart 2008, 14:25   #145
Geert C

Standaard

Citaat:
Mag ik dat interpreteren als: Brussel geen gewest in de huidige zin van het woord?
Moeilijk te zeggen, dat hang een beetje af van het deelstatelijke statuut. Maar geen volwaardige deelstaat alleszins.

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 maart 2008 om 14:28.
Oud 18 maart 2008, 14:27   #146
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Moeilijk te zeggen, dat hang een beetje af van het deelstatelijke statuut. Maar geen volwaardige deelstaat alleszins.
Is het volledig opgeven dan een Brussels "uitzonderingsgewest" en het vervangen door een Franse taalgemeenschap binnen een Vlaams gewest niet een veel logischer stap?
Oud 18 maart 2008, 14:30   #147
Geert C

Standaard

Citaat:
Is het volledig opgeven dan een Brussels "uitzonderingsgewest" en het vervangen door een Franse taalgemeenschap binnen een Vlaams gewest niet een veel logischer stap?
Ik hou het liever bij het haalbare. Voor mij mag Brussel als autonome regio blijven bestaan.
Oud 18 maart 2008, 16:22   #148
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Als Vlaanderen de onafhankelijkheid verklaart, dan heeft Brussel drie opties: onafhakenlijkheid, Vlaanderen of Wallonië.

Het is niet onwaarschijnlijk dat Brussel dan voor Vlaanderen kiest.

De keuze voor Wallonië is in elk geval uitgesloten.

Op grond van het territorialisteitsbeginsel kan ook gesteld worden dat Brussel tot Vlaanderen behoort, met of zonder hun toestemming. De ironie is echter dat ditzelfde territorialiteitsbeginsel voor de eenheid van België kan pleiten. Een mes dat snijdt langs twee kanten dus.

Maar waarom zou Vlaanderen Brussel erbij willen hebben? Die stad is gewoon de hel van Europa.
http://www.landdag.org/www2/brusselC...-24042007.html
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 16:36   #149
willem1940NLD

Standaard

Het handigst zou, denk ik, zijn vanuit een zelfstandig Groot Limburg Antwerpen annexeren en de IJzeren Rijn in eigen beheer upgraden; dan kunnen de meeste formaliteiten in de prullenbak en heeft niemand meer iets Brussel-achtigs nodig.
Oud 18 maart 2008, 17:40   #150
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het handigst zou, denk ik, zijn vanuit een zelfstandig Groot Limburg Antwerpen annexeren en de IJzeren Rijn in eigen beheer upgraden; dan kunnen de meeste formaliteiten in de prullenbak en heeft niemand meer iets Brussel-achtigs nodig.
Zouden we dat als Limburgers nu niet allemaal willen (op een paar uitzonderingen na natuurlijk)? Een vraag moet echter ernstig worden gesteld: is zo een nobel streven niet een fata morgana? Een beetje zoals Dietsland?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 18:48   #151
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zouden we dat als Limburgers nu niet allemaal willen (op een paar uitzonderingen na natuurlijk)? Een vraag moet echter ernstig worden gesteld: is zo een nobel streven niet een fata morgana? Een beetje zoals Dietsland?
Als voornaamste remming schat ik het grote aantal uitkeringen in, waarvoor men moeilijk los kan van nederland.
Oud 19 maart 2008, 00:43   #152
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn trouwens maar 6 miljoen Vlamingen.
6 miljoen Nederlandstalige Vlamingen, 1/2 miljoen Franstalige Vlamingen en 1/2 anderstalige en tweetalige Vlamingen. Een eenvoudig rekensommetjes dat ons leert dat er dus 7 miljoen Vlamingen zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 00:47   #153
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
de Franssprekende Brusselaar zijn grotendeels van Romaanse afkomst
Het grootste deel van de Brusselaars is van Vlaamse afkomst. En het zou mij écht niet verbazen mocht het berbers de tweede meest voorkomende afkomst zijn. Het aantal Brusselaars van Waalse afkomst, is beperkt tot 150.000.
Niet dat die "afkomst" mij ook maar iets kan schelen, maar dat mag geen excuus zijn om zo'n onzin te verkopen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 maart 2008 om 00:48.
Oud 19 maart 2008, 00:55   #154
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Bizar dat daar dan studierichtingen en dergelijke in bestaan...
Ofwel bedoelt U iets anders dan dat U hier neerpent...
Ik bedoel dat internationaal recht in praktijk niet wordt nageleefd. Enkel de belangen van de grootmachten zijn bepalend. De VN heeft immers niet de macht noch de middelen om 'schurkenstaten' zoals de VS en Israël over hun knie te leggen en pletsen op de billen te geven.
Oud 19 maart 2008, 00:56   #155
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geloof me, de dag dat Vlaanderen onafhankelijk wordt en België ophoudt te bestaan, dan kies ik het statuut van Staatloze. En ik denk zelfs dat ik dat dan ook voor de rest van mijn leven zo zal houden.
Dan hebt u zich waarschijnlijk al een knusse thuis ineengeflast in de internationale wateren?
Oud 19 maart 2008, 00:59   #156
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor hen tellen maar twee dingen: respectievelijk macht en geld.
Ik heb nog niet veel politici meegemaakt die geen zier geven om macht of om geld.
De strijd om macht is zelfs een essentieel element binnen de politiek.
Oud 19 maart 2008, 01:06   #157
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Minderjarigen en buitenlanders die niet stemmen tellen we niet mee, hé.
U gaat er wel zéér lichtzinnig over heen dat er zoveel niet-stemgerechtigden in Brussel zijn. Ik vind dat toch wel iets zeer fundamenteels. Toen het Belgisch parlement midden 19e eeuw verkozen werd door 40.000 stemgerechtigden, was dat parlement dan representatief? Ik denk het niet. Toen hadden ze waarschijnlijk even "goeie" redenen als jij om die bezwaren van tafel te vegen.
Maar feit blijft wel dat de Brusselse Raad niet de helft van de Brusselse inwoners vertegenwoordigt. En dus kan de Brusselse Raad zich op geen enkele manier legitimeren als "de stem van de Brusselaars".
Oud 19 maart 2008, 01:09   #158
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
De werking van de Belgische Staat zou verbeterd kunnen worden indien België voor het eerst in 176 jaar een democratie zou kunnen worden.
België kan geen democratie worden. Ze is gebouwd op de fundamenten van imperialisme, racisme, liberaal kapitalisme en royalisme. Neem deze anti-democratische fundamenten weg, en België bestaat niet meer.
Oud 19 maart 2008, 01:11   #159
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
België is helemaal niet ontstaan door de Walen. België is ontstaan door de Franstalige Brusselse bourgeoisie.
²
Oud 19 maart 2008, 01:28   #160
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Voor 99% is Brussel wel een Gewest als een ander en oefent ze haar bevoegdheden uit zoals Vlaanderen en Wallonië.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een aantal regionale bevoegdheden niet die de andere wel hebben. De bevoegdheden over gemeenten is zo'n rare: Het Vlaams Gewest is bevoegd over haar gemeenten. Tot zovel alles normaal. Het Waalse Gewest is qua gemeentebeleid enkel bevoegd over de Franstalige gemeenten, aangezien teven de Duitstalige Gemeenschap die bevoegdheid heeft. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft die bevoegdheid zelf niet aangezien haar gemeenten op dat vlak autonoom zijn. Tof hé?

Maar strikt genomen is Brussel een "Hoofdstedelijk Gewest". Zij is dus geen autonoom gewest dat instaat voor haar burgers. Neen, zij is een gewest dat van de federale overheid een aantal bevoegdheden en een zéééér riante dotatie krijgt om haar taken als hoofdstad op te nemen. Met andere woorden, de Brusselse regering zou eigenlijk verantwoording moeten afleggen aan de hele Belgische bevolking.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be