![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat deze mogen gebruikt worden klopt wel dat dit enkel bij gratis van deze sectoren kan. Elk gebruik van alternatieve energie betekend namelijk een verlies aan inkomsten voor hen. Maar de waarheid is dat we deze twee vormen van energiewinning en drager pas de laatste 75jaar gebruiken en dat we er slechts de laatste 25 jaar totaal afhankelijk van zijn geworden. Dit omdat de wetten zodanig gemaakt zijn dat men zijn eigen energie gewoon niet kan winnen zonder toelatingen van 1001 instanties. Zelfs een klacht van een bejaarde die een paar dagen na het neerleggen van haar klacht in de hoogoven verdwijnt is voldoende om een windmolenpark in volle zee enkele jaren tegen te houden en van locatie te doen veranderen. Een klacht van een wandelaar uit een grootstad voldoende om een windmolentje in je tuin te doen verdwijnen. Een nee, van een bediende op een kantoor ergens ver weg in Brussel voldoende om een watermolen te verhinderen te draaien. Een tegenwerking van een staatsinstantie om een paar honderden biogascentrales van het stroomnetwerk te houden. Een klacht van een paar onwetende gemeente bewoners om biogaswinning in hun gemeente te verhinderen. Maar het gekke is dat al de alternatieve energiewinningen reeds een paar duizenden jaren gebruikt werden voor men overschakelde op fossiele en nucleaire energiën. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ondertussen heeft de JEP geoordeeld:
de campagne is niet misleidend. Meer hoeft daar niet over gezegd te worden.
![]() |
#143 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ah ja? Waarom is België dan een netto invoerder van electriciteit? Welke centrales heeft Electrabel al moeten stilleggen omdat er alternatieve energie gebruikt werd?
![]() |
#144 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Minister
|
![]() Uhhh.
![]() |
#146 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De fundamentele kritiek, bekijk je zelfs niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En mijn installatie staat er voor de kerncentrales en is op het net aangesloten. Ik heb er dus nooit een vergunning voor nodig gehad toen deze gebouwd werd. Allé, mijn ouders. Maar waar mijn fustratie ligt is het feit dat er zoveel natuurlijke energie word genegeerd enkel en alleen om de fossiele en nucleaire centrales open te kunnen houden. En hun bestaansrecht te kunnen verantwoorden. En dat ik het bekijk vanuit mijn standpunt is een normale zaak, moest ik dat niet doen, zou ik hetzelfde standpunt als jou innemen. Namelijk het door de staat en energiebaronnie opgedrongen standpunt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jantje, als je de politici goed betaalde postjes in een beheerraad kan bezorgen, dan is jouw "small scale, multiple" biogas instalaties idee even levensvatbaar als een kerncentrale.
Het is nu trouwens het ideale moment voor de staat om grootschalige projecten, zoals een Trois-Pont centrale gecombineerd met fotothermische-, wind- en biogas electriciteitswinning te starten.
![]() |
#150 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
wat betreft de medische stralingsstoffen, ik dacht wel dat het laatste incident juist een pakket betrof voor die sector dat verloren geraakt was. de vraag is of de controleerbaarheid wel zo groot is... kerncentrales, dikwijls kop van jut, zijn wel beter controleerbaar en niet zo verspreid. nu goed het doet er niet zo toe, in het algemeen wil ik gewoon zeggen dat wij soms iets te nauw kijken naar een heel breed maatschappelijk gegeven dat vandaag de dag kernenergie heet. zonder er veel van te weten dan nog. daar komt nog bij dat als men in belgië dan al structureel geïnvesteerd heeft in alternatieve duurzame energie (zonnepanelen) dat gebeurde in de nucleaire onderzoekssector (die ooit in belgië wel een paradepaardje was, nu misschien iets al te veel verwaarloosd, want hoe je het ook draait of keert, we zullen nucleaire ingenieurs en chemici nodig hebben de komende vijftig jaar, of we nu kernenergie willen of niet. een kerncentrale afbreken kost alleen al 25-30 jaar) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En sommige van die installaties draaien reeds een tijdje zonder de nodige vergunningen, gewoon omdat de staat te lang doet over het geven van de vergunningen. En de boetes voor het draaien zonder vergunning liggen zo hoog dat ze slechts een week netto winst kosten. Er is dus reeds een inhaalbeweging ingezet door de energiebaronnie zelf, maar de staat werkt niet mee. Maar het probleem ligt dus heel ingewikkeld, want de bio-energie die op dit ogenblik word opgewekt kande noden voor de fossiele brandstofomzetting niet aan, dit omdat daar een enorme verspilling gebeurd door te veel zinloze verlichting en zinloos gebruik van machines. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Reeds in de jaren 20 en 30 van vorige eeuw werd er stroom opgewekt, dit vaak door de bedrijven zelf, die de stroom dan verdeelde onder hun werknemers die in de buurt woonden.
Sommige bedrijven gebruikte daar de waterlopen naast op hun bedrijfsterreinen voor. Andere bedrijven verstookte hun afval op stoom te maken. Weer andere gebruikten paarden en/of ossentredmolens. Maar er waren er ook die turf en bruinkool stookten. En dan waren er nog de bedrijven die zelf hun stadgas wonnen. En er waren bedrijven die mestvergasten en/of stookten. Daarnaast zijn er op dit ogenblik buiten Europa reeds een groot pak bedrijven die nu draaien op alternatief gewonnen energie, dit gewoon omdat ze niet kunnen vertrouwen op de door staatsinstellingen geleverde stroom. Integenstelling tot wat jij dus beweerd, heb ik nooit van de partikulier verwacht dat hij massaal zelfs stroom gaat opwekken. Dit is immers enkel mogelijk voor hen die en de plaats en de kennis en de handigheid ervoor hebben. Maar zijn het juist de bedrijven die het moeten doen. Dit omdat het voor hen goedkoper is dan energie inkopen en zij zo een nevenbron van inkomsten verwerven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||||||
Banneling
|
![]() Kijk, we komen er uiteindelijk nog wel hoor.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er zijn heus nog landen die vandaag massaal op kool en bruinkool stoken hoor; straffer nog, er zijn in Duitsland zelfs nog heelder bruinkoolcentrales. Maar ik ga liever in de buurt van een kerncentrale wonen, dan d�*�*r te gaan wonen. Citaat:
Van Colruyt stelde je dat immers ook, terwijl dat helemaal het geval niet is... Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een ruwe schatting van de gemiddelde hoeveelheid water in m³ per m verval in België: 250m verval 200m³/seconde. Hoeveel Mw/u kunnen we hier uit puren zonder alle rivieren af te dammen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ik heb al gevraagd om de koppen eens bij elkaar te steken om een aanvaardbare biogas instalatie voor particulier gebruik te bedenken en misschien zelfs te bouwen.
![]() |
![]() |
#158 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik ben geen contra-nucleair fanaticus, maar ze hebben gelijk! Ook ik had al snel het gevoel dat de campagne niet neutraal is, maar het toch wil insinueren. Pure brainwashing en propaganda dus. Heeft Noël Slangen deze campagne ontworpen?
Tis gewoon weer een manier om de goedgelovige meerderheid van de Vlamingen achter een bepaalde kar te spannen. Als ze echt een open dialoog willen: laat de bevolking dan argumenten aandragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tof, met 95% van de bevolking die nog niet eens beseft wat de materie inhoudt, en die wil U laten beslissen? Ik niet. Zeker niet. Als U ziet dat een "democratie" dingen kan verwezelijken zoals de "Belgische" staat, dan wil ik het resultaat niet zien ivm met kernenergie.
![]() |
![]() |
#160 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. het is spijtig dat de groene lobby u dat beeld heeft aangepraat. De onafhankelijke instantie JEP heeft namelijk geoordeeld dat alle argumenten over "manipulatie", "brainwashing", etc. nonsens zijn. 2. natuurlijk is de campagne niet "neutraal": er zit namelijk altijd een bedoeling achter reclame. De bedoeling hier, is de bevolking "sensibiliseren" over het gebruik van nucleaire toepassingen in België, juist omdat de torenhoge clichés en gemakkelijke simplismen (ook op dit forum) welig tieren. De "goedgelovige meerderheid van de Vlamingen" moet wat meer geïnformeerd worden (feiten, geen emoties) over het nucleaire. 3. U kan argumenten aandragen: maandelijks is er een chatsessie voorzien.
![]() |