Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2010, 10:46   #141
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
zodra het peakoil probleem toeslaat, zullen steden wereldwijd weer krimpen.
Eerder groeien. Mensen gaan dichter bij mekaar wonen om nutteloze verplaatsingen (energieverbruik) te vermijden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 20:44   #142
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eerder groeien. Mensen gaan dichter bij mekaar wonen om nutteloze verplaatsingen (energieverbruik) te vermijden.
Dat klopt en.. ze vinden wel een oplossing:

http://www.express.be/business/nl/te...een-doosje.htm
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 13:23   #143
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De uitbreiding van een grote stad kan men niet tegenhouden.(...)
Als men de uitbreiding van een grote internationale luchthaven kan tegenhouden (Zaventem) dan kan met ook de uitbreiding van Brussel tegenhouden. Niet alleen om communautaire redenen maar ook om ecologische redenen. Wie staat er op te wachten dat de natuur en het platteland volledig worden opgeofferd op het altaar van een verstedelijking zonder grenzen? Ik niet. En vele mensen ook niet. Het volk heeft de Lange Wapper tegen gehouden. Niet alles kan zomaar boven onze hoofden worden beslist.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 6 maart 2010 om 13:25.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 13:40   #144
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Het alternatief voor verdichting van de stad en uitbreiding ervan, is dat nog meer ruimte en energie wordt gebruikt door steeds nieuwe verkavelingen ergens te lande. Eerlijk gezegd vind ik dat beeld nog schrikbarender.
Overigens is Brussel al jaren veel groter dan het gewest, en niet alleen in in de faciliteitengemeenten. Ga maar eens kijken in Ruisbroek, Zellik, Machelen, Zaventem, Dilbeek, Vilvoorde... Zelfs als je de verfransing negeert, moet je toegeven dat de meeste inwoners daar feitelijke Brusselaars zijn. Ze gaan naar de winkel in Brussel, ze werken er, ze gaan er uit, en heel vaak zijn ze er ook van afkomstig, maar zijn ze op zoek naar betaalbare ruimte de 19 ontvlucht. Ook Waals-Brabant is in sneltempo aan het 'verbrusselen', trouwens.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 16:44   #145
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het alternatief voor verdichting van de stad en uitbreiding ervan, is dat nog meer ruimte en energie wordt gebruikt door steeds nieuwe verkavelingen ergens te lande. Eerlijk gezegd vind ik dat beeld nog schrikbarender.
Overigens is Brussel al jaren veel groter dan het gewest, en niet alleen in in de faciliteitengemeenten. Ga maar eens kijken in Ruisbroek, Zellik, Machelen, Zaventem, Dilbeek, Vilvoorde... Zelfs als je de verfransing negeert, moet je toegeven dat de meeste inwoners daar feitelijke Brusselaars zijn. Ze gaan naar de winkel in Brussel, ze werken er, ze gaan er uit, en heel vaak zijn ze er ook van afkomstig, maar zijn ze op zoek naar betaalbare ruimte de 19 ontvlucht. Ook Waals-Brabant is in sneltempo aan het 'verbrusselen', trouwens.
De Vlamingen zullen zich blijven verzetten tegen de uitbreiding van Brussel tot binnen 20 �* 30 jaar in al die gemeente enkel nog Franstaligen zullen wonen en geen enkele Vlaming daar nog aanwezig zal zijn om zich te verzetten tegen gemeenteraden, documenten, enz... in het Frans.
Ze zouden veel beter zorgen voor een (zeer) groot-Brussel met 50% Franstaligen en 50% Nederlandstaligen zodat ze nog tweetaligheid in de brede rand rond Brussel uit de Brand kunnen slepen.
Maar nee, nu liever kortzichtig koppig zijn en dan later alles verliezen.
Oud 7 maart 2010, 00:23   #146
groentje
Minister-President

Standaard

Veel van die 'Brusselaars' in de brede Rand zijn wel Nederlandstalig, azert
Net zoals in Waals-Brabant er weinig Nederlandstalige Brusselaars wonen, maar wel Franstalige. De faciliteitengemeenten zijn 'verloren' voor een eentalig Vlaanderen, maar in de rest staat het Nederlands wel voldoende sterk, ondanks de grote stad ernaast.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 7 maart 2010, 01:48   #147
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zullen zich blijven verzetten tegen de uitbreiding van Brussel tot binnen 20 �* 30 jaar in al die gemeente enkel nog Franstaligen zullen wonen en geen enkele Vlaming daar nog aanwezig zal zijn om zich te verzetten tegen gemeenteraden, documenten, enz... in het Frans.
Ze zouden veel beter zorgen voor een (zeer) groot-Brussel met 50% Franstaligen en 50% Nederlandstaligen zodat ze nog tweetaligheid in de brede rand rond Brussel uit de Brand kunnen slepen.
Dus zouden ze het maar op moeten geven? Men zou ook kunnen beredeneren dat die Franstaligen vrijwillig naar Vlaanderen zijn verhuisd, dat wisten ze na +/-1963 zeker. Kortom stel dat ze juist bewust uit Brussel en Wallonië zijn weggegaan, misschien vonden ze hooguit de taal lastig (hoewel dat voor echte Brusselaars (Brabanders) geen probleem mag zijn). Daarbij vrees ik dat veel Vlamingen argwanend zijn, omdat in 1830 de meerderheid van Brussel nog Nederlandstalig was; uitbreiding zien zij waarschijnlijk dus als inleveren, kortom dat zal niet gebeuren.
Oud 7 maart 2010, 07:39   #148
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik jou was, zou ik beter op letten.
De meest gesproken taal in Brussel is reeds lang het Frans niet meer.

In Brussel zijn er enkele andere talen die daar veel meer gesproken worden en het Frans naar de achtergrond hebben gestuurd.

Als Vlaanderen toelaat dat er binnen zijn grenzen gronden aan Brussel worden gegeven, dat krijgt het binnen enkele jaren te horen dat het har schuld is dat de Franstaligen uit het land verdreven worden, door anderstaligen.

En als de Franstalige Brussel willen uitbreiden is er niemand die hen verhinderd om grondgebied van Wallonië aan Brussel te schenken.

Maar zelfs binnen de 19 gemeentes van Brussel heerst er meer onenigheid tussen de politici dan men zou denken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 21:27   #149
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verkondigt hier de onstuitbare komst van de onoverwinnelijke francofonie en dat verder verzet nutteloos is. Begrijp ik dit zo goed?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 21:32   #150
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ja, belgicist, weet je nog?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 22:04   #151
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ja, belgicist, weet je nog?
Ja, en dan nog wel een van het Franstalige en reactionaire type. Over diezelfde tijdspanne als waarover azert het heeft, voorzie ik dat het museum van oudheidkundige artefacten een in het wild gevangen belgicist, volledig geprepareerd, ten toon stelt met op het bordje onder de vitrine: "belgicist, vroeg 21e-eeuws, kwam voor in en om Brussel."
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 22:11   #152
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Rand zowel in Vlaams-als Waals-Brabant zijn totaal aan het internationaliseren. Moet is in naar Brussels Airport, den Ikea of domweg de As Adventure of Decathlon binnen lopen en de oren spitsen. Het gaat veel verder dan Nederlands of Frans.

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 8 maart 2010 om 22:13.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2010, 23:07   #153
groentje
Minister-President

Standaard

Er is een kanttekening te plaatsen bij wat azert zegt. De verbrusseling in de rand is zeker niet zomaar gelijk te stellen aan verfransing. Ook de Nederlandstaligen rond Brussel verbrusselen, hoe je het ook draait of keert. De hele zone rond Brussel is er zo innig mee verbonden, dat die gewestgrens vooral administratief is. En eigenlijk vooral niet zou moeten zijn, als je het mij vraagt. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat de geluidsnormen zouden zijn mocht Zaventem in Brussel liggen...
Jeroen Boone
Oud 8 maart 2010, 23:16   #154
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
(...) Overigens is Brussel al jaren veel groter dan het gewest, en niet alleen in in de faciliteitengemeenten. Ga maar eens kijken in Ruisbroek, Zellik, Machelen, Zaventem, Dilbeek, Vilvoorde... Zelfs als je de verfransing negeert, moet je toegeven dat de meeste inwoners daar feitelijke Brusselaars zijn. Ze gaan naar de winkel in Brussel, ze werken er, ze gaan er uit, en heel vaak zijn ze er ook van afkomstig, maar zijn ze op zoek naar betaalbare ruimte de 19 ontvlucht. Ook Waals-Brabant is in sneltempo aan het 'verbrusselen', trouwens.
Het is een feit dat zowel de Belgische als regionale overheden ons sterk afhankelijk maken van Brussel door er van alles en nog wat te concentreren . Dat gaat onvermijdelijk ten koste van andere steden, provincies en regio's. Dat gaat ten koste van werk in eigen streek. België verplicht elke dag + 350.000 Vlamingen en Walen om in Brussel te komen werken. Dergelijke dwaze centralistische politiek maakt van Brussel een waterhoofd en van de andere regio's een suburbia. Hoopvol is dat de Vlaamse administratie gedeeltelijk gedecentraliseerd werd en dat Wallonië maximaal decentraliseert over 4 "hoofdstedelijke" Waalse steden. We moeten verder in die richting durven en willen werken.
Oud 8 maart 2010, 23:23   #155
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er is een kanttekening te plaatsen bij wat azert zegt. De verbrusseling in de rand is zeker niet zomaar gelijk te stellen aan verfransing. Ook de Nederlandstaligen rond Brussel verbrusselen, hoe je het ook draait of keert.
Een andere kanttekening : verstedelijking kan je ook niet zomaar gaan gelijk stellen met verbrusselen. Gans het Vlaams gewest is sterk aan't verstedelijken, niet alleen de Vlaams-Brabantse gemeenten rond Brussel. We mogen ons gerust de vraag stellen of we dat wel wensen. Mag en kan Vlaanderen in de volgende decennia een megagrote verkaveling worden gerund als een KMO ?

Citaat:
De hele zone rond Brussel is er zo innig mee verbonden, dat die gewestgrens vooral administratief is. En eigenlijk vooral niet zou moeten zijn, als je het mij vraagt. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat de geluidsnormen zouden zijn mocht Zaventem in Brussel liggen...
Die gewestgrens is in min of meerdere mate ook een (permeabele) taalgrens, een culturele grens, een politieke grens, een sociale grens, ... Niet alleen een administratieve grens dus. Wat Zaventem betreft : totdat ze de wet aanpassen zijn de vliegtuigen die opstijgen uit Zaventem en over Brussel vliegen in principe onderheving aan de Brusselse geluidsnormen onafhankelijk of Zaventem nu deel uitmaakt van Vlaanderen of het Brussels Gewest.
Oud 9 maart 2010, 01:18   #156
groentje
Minister-President

Standaard

En net dat is mijn punt. Dat de gewestgrens bij Brussel lang niet zo'n breuklijn is als jij zegt. Een doordringbare taalgrens is zowat het enige waar ik het met je eens ben, de rest is echt wel zwaar vervaagd. Op een gegeven moment zie je wel dat je in een ander gebied zit, maar de overgang is een pak flou-er dan de gewestgrens. De randbewoners zijn qua mentaliteit weinig van een Brusselaar te onderscheiden.
Ik zei het al eerder, ik ben een stadsliefhebber. Een stad is veel efficiënter te bedienen dan een uitgebreid platteland met lintbebouwing, waar de rest van Vlaanderen ziek aan is. Ik zie dus veel liever Brussel op een georganiseerde manier uitbreiden (toegegeven, dat is nu niet het geval, maar dat heeft meer te maken met de concurrentie tussen de gewesten, ik denk bijvoorbeeld aan het dossier van de winkelcentra. De opmerking over de Brusselse geluidsnormen past ook in dat verhaal), en samen met Brussel ook de andere steden, dan de suburbanisatie van het platteland te zien verderzetten. En net daarom moeten de steden versterkt worden.
Het is trouwens voor het belang van het Nederlands in Brussel onontbeerlijk dat er veel Vlamingen blijven komen, want met de Brusselse Vlamingen alleen zullen we er niet komen, of er moest een massale toevloed van Vlamingen in Brussel komen. Ik heb niets tegen decentralisatie, maar ik hoop wel dat Vlaanderen (Vlaams) Brussel niet in de steek laat.
Jeroen Boone
Oud 9 maart 2010, 03:00   #157
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En net dat is mijn punt. Dat de gewestgrens bij Brussel lang niet zo'n breuklijn is als jij zegt.
Geen enkele grens is zwart/wit. De grens tussen het Gewest Brussel en het Vlaams Gewest is dat niet maar dat geldt evenzeer voor de grens tussen Vlaanderen en Wallonië, Vlaanderen en Nederland of Wallonië en Frankrijk.

Citaat:
De randbewoners zijn qua mentaliteit weinig van een Brusselaar te onderscheiden.
Je kan niet vergelijken met "de Brusselaar" omdat die niet bestaat. De inwoners van bv. Molenbeek zijn sterk verschillend van bv. de inwoners van Watermaal-Bosvoorde zowel taalkundig, sociologisch, economisch als cultureel. En zo lopen er veel verschillende breuklijnen binnen het Brussels Gewest. Idem wat betreft " de Brusselse mentaliteit". De Brusselse bevolking is op een rap tempo zo heterocliet geworden dat je nog moeilijk kan spreken van "de Brusselse mentaliteit". We leven niet meer in de jaren 50 of vroeger.

Citaat:
Ik zei het al eerder, ik ben een stadsliefhebber. Een stad is veel efficiënter te bedienen dan een uitgebreid platteland met lintbebouwing, waar de rest van Vlaanderen ziek aan is. Ik zie dus veel liever Brussel op een georganiseerde manier uitbreiden (toegegeven, dat is nu niet het geval, maar dat heeft meer te maken met de concurrentie tussen de gewesten, ik denk bijvoorbeeld aan het dossier van de winkelcentra. De opmerking over de Brusselse geluidsnormen past ook in dat verhaal), en samen met Brussel ook de andere steden, dan de suburbanisatie van het platteland te zien verderzetten. En net daarom moeten de steden versterkt worden.
Laten we de realiteit eens onder ogen zien: in Vlaanderen de steden nog verder doen uitbreiden op de klassieke manier gaat ten koste van het beetje platteland en het beetje natuur dat ons nog rest. Daarom moeten we ervoor zorgen dat de eventuele groei van steden zoals Antwerpen, Gent, Brussel, ... eerder horizontaal gaat dan verticaal. Er moet meer gekozen worden voor het verdichten van het stadsweefsel ipv het omliggende plattelandsweefsel aan te tasten. Het Brussels Gewest bv. heeft een bevolkingsdichtheid dat 3 keer lager ligt dan Parijs. Er is dus op dat vlak nog meer dan genoeg rek. De BENeLux behoort tot de dichtsbevoilkte gebieden van Europa. En binnen die BeNeLux behoort Vlaanderen tot één van de dichtsbevolkte regio's met een bevolking die bijna het dubbel is van Wallonië maar op een kleiner grondgebied. Vlaanderen nog meer verstedelijken betekent een eentoniger Vlaanderen waar de huidige diversiteit aan steden, dorpen, platteland en natuur zwaar ondergraven wordt. Het is genoeg geweest. We moeten ophouden met roofbouw te plegen op Vlaanderen.

Citaat:
Het is trouwens voor het belang van het Nederlands in Brussel onontbeerlijk dat er veel Vlamingen blijven komen, want met de Brusselse Vlamingen alleen zullen we er niet komen, of er moest een massale toevloed van Vlamingen in Brussel komen. Ik heb niets tegen decentralisatie, maar ik hoop wel dat Vlaanderen (Vlaams) Brussel niet in de steek laat.
De Franstalige politici bereiden hun "Fédération Wallonie-Bruxelles" voor. En tegelijk is het aantal Nederlandstalige stemmen in Brussel op een historisch dieptepunt van 11% beland. Op termijn denk ik dat Vlaanderen Brussel alleen maar zal kunnen loslaten. Brussel heeft Vlaanderen al lang grotendeels losgelaten en het omgekeerde is op termijn ook onvermijdelijk.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 9 maart 2010 om 03:06.
Oud 9 maart 2010, 07:20   #158
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Rand zowel in Vlaams-als Waals-Brabant zijn totaal aan het internationaliseren. Moet is in naar Brussels Airport, den Ikea of domweg de As Adventure of Decathlon binnen lopen en de oren spitsen. Het gaat veel verder dan Nederlands of Frans.
Met het verschil dat de "internationalen" er vaak geen bezwaar tegen hebben om een woordje FR te leren; maar NL; hum; liever niet.
Ze weten vaak niet eens dat NL bestaat; Frans daarentegen is door iedereen gekend als taal.
Oud 9 maart 2010, 07:22   #159
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Het is een feit dat zowel de Belgische als regionale overheden ons sterk afhankelijk maken van Brussel door er van alles en nog wat te concentreren . Dat gaat onvermijdelijk ten koste van andere steden, provincies en regio's. Dat gaat ten koste van werk in eigen streek. België verplicht elke dag + 350.000 Vlamingen en Walen om in Brussel te komen werken. Dergelijke dwaze centralistische politiek maakt van Brussel een waterhoofd en van de andere regio's een suburbia. Hoopvol is dat de Vlaamse administratie gedeeltelijk gedecentraliseerd werd en dat Wallonië maximaal decentraliseert over 4 "hoofdstedelijke" Waalse steden. We moeten verder in die richting durven en willen werken.
BE is een piepklein land
leg het op de kaart van een ander land en je ziet dat het daar een regio zou zijn
en ook in die regio's heb je 1 centrum dat alles naar zich toezuigt.
Oud 9 maart 2010, 08:15   #160
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met het verschil dat de "internationalen" er vaak geen bezwaar tegen hebben om een woordje FR te leren; maar NL; hum; liever niet.
Ze weten vaak niet eens dat NL bestaat; Frans daarentegen is door iedereen gekend als taal.
ik ken persoonlijk zo een internationalist, die spreekt liever Nederlands dan Frans hoor.....

of ga jij nu afkomen met al die mensen die het omgekeerde vinden???
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be