Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 mei 2010, 13:59   #141
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisc...piniepeilingen

Je snapt hoe dat peilingen werken denk ik. Enkele personen kunnen een redelijk nauwkeurige peiling maken zelfs met maar 1000 deelnemers.

Zoals je hierboven kan zien was het de vorige keer redelijk nauwkeurig hoor, zelfs met de extra moeilijkheid van LDD.
Inderdaad, ik snap hoe dat peilingen werken.
De vorige keer, op 7 dagen vóór de verkiezingen zat er een peiling voor de SPA 3 % naast !!!
Er zijn in Vlaanderen +/- 4,6 miljoen stemgerechtigden. 3 % betekent 58.000 stemmen...
Boduo is offline  
Oud 26 mei 2010, 13:59   #142
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ach in volle bankencrisis scoorde de SP-a toch ook slechts : 13.60 %

http://verkiezingen2009.belgium.be/n..._EUC12025.html

die 16 % lijkt me dus heel hoog voor SP-a.
Je kijkt naar Europa. Dat is geen goede representatie... immers daar ging het in feit tussen twee personen, Dehaene en Verhofstadt en verdween Van Brempt in het niets.

Indien je naar de gelijktijdige Vlaamse verkiezingen ziet, dan vind je dat de SP.a daar voor het hele Vlaamse parlement meer haalde dan voor Europa... (15,3 vs 13,6)
Wiley E Coyote is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:01   #143
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Inderdaad, ik snap hoe dat peilingen werken.
De vorige keer, op 7 dagen vóór de verkiezingen zat er een peiling voor de SPA 3 % naast !!!
Er zijn in Vlaanderen +/- 4,6 miljoen stemgerechtigden. 3 % betekent 58.000 stemmen...
En? Zowat al die peilingen hebben marges van 2-3% Echter zoals je zag kwamen de orde van grote en de trends heel duidelijk over. De meest partijen zat men amper 1% naast en zoals ik al zei met het nieuwe LDD was dit een speciaal geval. Niemand zegt trouwens dat dit de preciese uitslag zal zijn he? Een peiling blijft een peiling .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:04   #144
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bij iedere normale coalitie worden inderdaad compromissen gesloten.

NVA: wij willen onafhankelijkheid
Walen: wij willen een federale staat

Compromis: Confederatie

Zullen de Walen dit aanvaarden?
Dat is geen compromis. De Geschiedenis leert dat een confederatie niet werkt. Hoeveel confederale staten bestaan er momenteel? GEEN ENKELE. Zelfs Zwitserland is een confederatie.

Ik ben geen fan van Maingain maar hij heeft wel gelijk wanneer hij stelt dat confederalisme een sluipweg is naar onafhankelijkheid. De geschiedenis leert immers dat confederaties ofwel een federatie worden (USA in 1789, Zwitserland in 1848) ofwel uit elkaar gaan ( Egypte-Syrië, Noorwegen-Zweden,...).
Oud 26 mei 2010, 14:05   #145
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
De media bepaalt wat het thema van de verkiezingen is, niet de partijen. SP.a doet krampachtig pogingen om het kiesdebat juist over deze zaken te laten gaan omdat communautaire verkiezingen nooit in haar voordeel spelen. Gelet op de politieke toestand en de media, zijn het echter communautaire verkiezingen. In die optiek is 16 procent (halve procent vooruit t.o.v. 2009) nog een goed resultaat.
Goed resultaat? In 2007 was de 16.3% een dieptepunt, vandelanotte stapte op. Nee spa komt amper nog aan bod omdat ze amper nog een boodschap en beleid hebben. "we steunen als we het goed vinden" is zowat het domste wat je kan zeggen als politicus.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:07   #146
k9

Standaard

Citaat:
Dat is geen compromis. De Geschiedenis leert dat een confederatie niet werkt. Hoeveel confederale staten bestaan er momenteel? GEEN ENKELE. Zelfs Zwitserland is een confederatie.

Ik ben geen fan van Maingain maar hij heeft wel gelijk wanneer hij stelt dat confederalisme een sluipweg is naar onafhankelijkheid. De geschiedenis leert immers dat confederaties ofwel een federatie worden (USA in 1789, Zwitserland in 1848) ofwel uit elkaar gaan ( Egypte-Syrië, Noorwegen-Zweden,...).

Maingain geeft niks om wat er al dan niet zou gebeuren met belgie. het gaat hier om deftig en goed bestuur van de belgen wat maakt dit uit op welk niveau? De EU is trouwens voor een groot deel een confederatie, blijkbaar is het FDF daar wel voor . Maingain is tegen een confederaal belgie omdat dit alle hoop op uitbreiden van brussel en het FDF als politieke macht wegvaagt. Puur eigenbelang dus.

k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:10   #147
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Theysen is gisteren als een gieter afgegaan in ter zake toen men haar vroeg wat de cd&v dan wel verstaat onder confederalisme (staat immers nog in hun programma, oops) en welke bevoegdheden precies men wil overhevelen.
Als ik de tjeven goed bezig hoor, dan gaan ze nu al plat op de buik gaan liggen voor de Franstaligen.
Vraag : "Is een staatshervorming noodzakelijk ?"
Antwoord : "Idealiter zou er een grote staatshervorming moeten komen".
('t zijn niet de exacte woorden, maar het kwam daar wel op neer.
Bij een tjeef betekent dat zoveel als, "5 minuten proberen of het aanvaard wordt door de tegenpartij, en als het dat niet is, afblazen."
Nu begrijp ik wat Leterme bedoelde met zijn 5 minuten politieke moed )

Een andere vraag die ik de laatste maand gehoord heb was van "kan de volgende regering opnieuw met een minderheid aan Vlaamse kant ?"
En het antwoord was iets in de trand van "We zouden dat beter niet meer doen."
Maw. we laten die deur rekwijd openstaan.

Mijn conclusie is duidelijk : als CD&V rond de 18 �* 20% haalt dan gaan ze toch proberen een olijfboomcoalitie op de been te brengen met een minderheid aan Vlaamse kant.
De koning kan een ontroerend stukje spelen in dat toneel.
Ik zie hem al trillend van emotie oproepen tot een regering van nationale eenheid met alle "gematigde" partijen erin.
En dan haakt MR af, en blijft de olijfboom over.
En Vlaanderen is weer gekloot voor zolang het duurt : geen staatshervorming, alleen meer geld voor de Franstaligen, overheerst door een minderheid (de Franstaligen), maar ook door een politieke minderheid aan eigen kant.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 26 mei 2010 om 14:10.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:13   #148
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Zoals ik zei ben ik geen fan van Maingain en sta ik totaal niet achter die man zijn ideeën. Maar louter geschiedkundig gezien heeft hij inhoudelijk wel gelijk dat de staatsvorm confederatie onwerkbaar is. Volgens mij weet Dewever als historicus en de NVA dit ook perfect en past dit in hun plan om België pragmatisch als een bruistablet te laten oplossen.

Verwar confederatie en supranationaal orgaan niet met elkaar. De EU is eigenlijk nog steeds geen confederatie, al gaat ze wel die richting uit.
Oud 26 mei 2010, 14:13   #149
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Als ik de tjeven goed bezig hoor, dan gaan ze nu al plat op de buik gaan liggen voor de Franstaligen.
Vraag : "Is een staatshervorming noodzakelijk ?"
Antwoord : "Idealiter zou er een grote staatshervorming moeten komen".
('t zijn niet de exacte woorden, maar het kwam daar wel op neer.
Bij een tjeef betekent dat zoveel als, "5 minuten proberen of het aanvaard wordt door de tegenpartij, en als het dat niet is, afblazen."
Nu begrijp ik wat Leterme bedoelde met zijn 5 minuten politieke moed )

Een andere vraag die ik de laatste maand gehoord heb was van "kan de volgende regering opnieuw met een minderheid aan Vlaamse kant ?"
En het antwoord was iets in de trand van "We zouden dat beter niet meer doen."
Maw. we laten die deur rekwijd openstaan.

Mijn conclusie is duidelijk : als CD&V rond de 18 �* 20% haalt dan gaan ze toch proberen een olijfboomcoalitie op de been te brengen met een minderheid aan Vlaamse kant.
De koning kan een ontroerend stukje spelen in dat toneel.
Ik zie hem al trillend van emotie oproepen tot een regering van nationale eenheid met alle "gematigde" partijen erin.
En dan haakt MR af, en blijft de olijfboom over.
En Vlaanderen is weer gekloot voor zolang het duurt : geen staatshervorming, alleen meer geld voor de Franstaligen, overheerst door een minderheid (de Franstaligen), maar ook door een politieke minderheid aan eigen kant.
Idd daarom hoop ik op een dermate grote afstraffing dat ze dit zelf niet aan durven denken. Alleen nu nog al die gepensioneerde-voor-het-leven-cvp-stemmende oudjes overtuigen dat dit echt niet het beste voor hen is.

k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:14   #150
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Aan de andere kant van de taalgrens zit de schrik er ook al goed in. De verkiezingen zijn nog niet gepasseerd en Bart Dewever krijgt nu al van langs alle kanten een NON. Reden te meer om hem naar een ongeziene overwinning te stemmen!
fox is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:18   #151
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan de andere kant van de taalgrens zit de schrik er ook al goed in. De verkiezingen zijn nog niet gepasseerd en Bart Dewever krijgt nu al van langs alle kanten een NON. Reden te meer om hem naar een ongeziene overwinning te stemmen!
Jammer genoeg zal het niets uithalen.

NVA zegt nu al zelf dat ze zelfs bij een meerderheid van Vlaamse partijen, VB en NVA dus, ze nooit of nooit voor onafhankelijkheid zullen gaan. We blijven liever in Belgie zei Bracke.

Hoe neurotisch kan je zijn?
Oud 26 mei 2010, 14:18   #152
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Wist ik niet, aangezien het niet echt strookt met hun manier van handelen.

Soit, we doen er dan maar 20 procent bij en we komen dan op een slordige 73 procent van Vlaanderen dat een confederatie wil. Ik vraag me af op welke manier de Franstaligen er weer in gaan slagen (en dat zullen ze waarschijnlijk nog doen ook), om 73% van de Vlaamse kiezers te negeren.
Niet moeilijk, de meeste partijen gebruiken intern de slogan van het Vlaams Blok : "Eigen volk eerst".
Dat gaat dan niet over vreemdelingen of zo, maar om het feit dat de postjes van de mandatarissen belangrijker zijn dan hetgeen ze voor de kiezers kunnen doen.
De tjeven hebben geen enkele beginselvastheid, en je ziet nu al Thyssen die bereid is om op haar knieën te gaan zitten en om het even wat te slikken ('t lijken wel misdienaartjes bij de CD&V) als ze maar weer een postje voor 4 jaar kunnen bemachtigen.
En de meeste van die partijen die dat in hun programma gezet hebben zijn niet veel beter.
Als ze moeten kiezen tussen confederalisme bereiken en een schoon postje, dan zal dat confederalisme rap opgeborgen zijn.
Oud 26 mei 2010, 14:19   #153
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Marijke Bekijk bericht
Kijk maar eens naar mijn verkiezingspoll op mijn site! Hier hebben NV-A en VB de absolute meerderheid! Scroll naar beneden, links zie je hem staan.

http://www.hotmarijke.be/index.asp?taal=nl
Op een politiek forum wordt het geapprecieerd dat u er bij plaatst dat de site waar u naar verwijst niet geschikt is voor op de werkvloer.
fox is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:19   #154
k9

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei ben ik geen fan van Maingain en sta ik totaal niet achter die man zijn ideeën. Maar louter geschiedkundig gezien heeft hij inhoudelijk wel gelijk dat de staatsvorm confederatie onwerkbaar is. Volgens mij weet Dewever als historicus en de NVA dit ook perfect en past dit in hun plan om België pragmatisch als een bruistablet te laten oplossen.

Verwar confederatie en supranationaal orgaan niet met elkaar. De EU is eigenlijk nog steeds geen confederatie, al gaat ze wel die richting uit.
Probleem is dat dit geschiedkundig feit geen enkele argument inhoud. Belgie anno 2010 vergelijken met egypte syrie lybie anno 1970.

Belgie heeft al confederal eigenschappen, net zoals de EU . Men moet iets maken waar belgie het beste in presteerd, of dit unitair, federaal of confederaal is maakt mij weinig uit, zelfs al veranderd die structuur 10-20 jaar later terug. Hardnekkig vasthouden aan het verleden is zowat het slechste wat je in deze tijd kan doen maar dat kan het FDF en een groot deel van de franstaligen gestolen worden. Liever wat drogreden zoals it verzinnen en de mensen bang maken dan eens moedig deze stap te zetten.

k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:21   #155
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

NVA zegt nu al zelf dat ze zelfs bij een meerderheid van Vlaamse partijen, VB en NVA dus, ze nooit of nooit voor onafhankelijkheid zullen gaan. We blijven liever in Belgie zei Bracke.

Logisch vlaanderen is helemaal niet klaar. Wat wilt je dat NVA doet ? vlaanderen in de afgrond duwen uit princiepe?

k9 is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:21   #156
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Zucht. Vlaamse onafhankelijkheid is wel degelijk het einddoel met als tussenstap het confederalisme. NVA is daar al duidelijk genoeg in geweest. Elke keer uw zelfde liedje herhalen zal het waarheidsgehalte ervan niet omhoog helpen hoor.
fox is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:22   #157
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, NVA wil zijn verantwoordelijkheid nemen. Echter, de Walen willen er niet mee spreken. Is dat dan de schuld van de NVA? NVA wil een compromis, het confederalisme, de Franstaligen blijkbaar niet.
Dan kan hetzelfde van CD&V (en VLD) gezegd worden...
Oud 26 mei 2010, 14:23   #158
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Powerke Bekijk bericht
De komende verkiezingen worden mijns inziens een (terechte) afstraffing van de centrum partijen.
Als de peiling gelijk krijgt komt CD&V er met 19,5% wel heel gemakkelijk vanaf.
Je kunt in Vlaanderen blijkbaar 3 jaar lang exact het tegenovergestelde doen als waarmee je je met veel tamtam hebt laten verkiezen, en dan 4% achteruitgaan.

De gemiddelde Vlaming wil blijkbaar heel graag een tweede keer bedrogen worden.
Oud 26 mei 2010, 14:25   #159
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
Dan kan hetzelfde van CD&V (en VLD) gezegd worden...
Hoezo?
fox is offline  
Oud 26 mei 2010, 14:26   #160
Hot Marijke
Staatssecretaris

Hot Marijke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op een politiek forum wordt het geapprecieerd dat u er bij plaatst dat de site waar u naar verwijst niet geschikt is voor op de werkvloer.
Ze worden zot
Je veux de l'amour
In een kano, op het strand
In de lift, op de tram
Op de vloer

Hot Marijke

A Day without Sex is a Day without Sunshine
Hot Marijke is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be