Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2010, 16:02   #141
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er zijn helemaal geen totaal verschillende realiteiten. Er is wel een zeker verschil in mentaliteit (ook hierin moet men niet overdrijven). De realiteit echter is bij ons in België praktisch overal dezelfde. En men overdrijft die verschillen allemaal met opzet vanuit een bepaalde hoek. Overlaatst had ik Nederlanders op bezoek die in Luik het station van Calatrava waren gaan bekijken en het Curtiushuis. Zij vonden de Luikenaars toch zo aangename mensen en zeer behulpzaam. Ik vind dat dus ook. Maar nu werd het bevestigd uit onverdachte bron.
Eigenlijk kan ik me ook geen slechte ervaringen met Walen herinneren. Alle vijandelijkheden richting Nederland(ers) komen van Vlamingen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 16:06   #142
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Gisteren zag ik toevallig de broers Borlée en Svetlana Bolshakova bij Villa Vanthilt (VRT). Bolshakova, zo'n 4 jaar in Belgie, sprak quasi perfect Nederlands en kende de andere gasten (Will Tura en Goedele Liekens).

De broertjes Borlée moesten met behulp van een tolk(!) het gesprek volgen en kenden de andere gasten van haar noch pluim.

Kom ons dus niet vertellen dat Vlaanderen en WalloBrux geen 'totaal verschillende realiteiten' zijn, want dat zijn het wél. Elk heeft z'n eigen media, taal, cultuur, bekende gezichten,...

België is één grote luchtbel.
Als dat de criteria zijn waarop heel uw ideologie stoelt heb ik eerder de indruk dat U op een zeepbel balanceert.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 16:07   #143
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
echt grappig is pas dat jij Nederlanders 'onverdachte bron' noemt als het je goed uitkomt.
In de gebruikte context was de terminologie nochtans correct.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 4 augustus 2010 om 16:07.
Oud 4 augustus 2010, 16:07   #144
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk kan ik me ook geen slechte ervaringen met Walen herinneren. Alle vijandelijkheden richting Nederland(ers) komen van Vlamingen.
Tuurlijk, je verstaat de Walen immers niet

Wat ik al over 'les hollandais' gehoord heb tijdens mijn trips in Wallonie durf ik je zelfs niet te vertellen. Trouwens, Walen kijken énkel en alleen richting Frankrijk. Nederland is het zelfs niet waard om er een mening over te hebben, het laat ze volkomen koud.

Maar wel zeer vriendelijk als je ergens gaat eten.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 16:07   #145
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als dat de criteria zijn waarop heel uw ideologie stoelt heb ik eerder de indruk dat U op een zeepbel balanceert.
Je snapt het weer niet hé.
Oud 4 augustus 2010, 16:08   #146
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, je verstaat de Walen immers niet

Wat ik al over 'les hollandais' gehoord heb tijdens mijn trips in Wallonie durf ik je zelfs niet te vertellen. Trouwens, Walen kijken énkel en alleen richting Frankrijk. Nederland is het zelfs niet waard om er een mening over te hebben, het laat ze volkomen koud.

Maar wel zeer vriendelijk als je ergens gaat eten.
Dat is pertinent onjuist en zwartmakerij en u weet dat donders goed.
Oud 4 augustus 2010, 16:08   #147
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je snapt het weer niet hé.
Ik heb de indruk dat u er niets van snapt.
Oud 4 augustus 2010, 16:11   #148
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gisteren zag ik toevallig de broers Borlée en Svetlana Bolshakova bij Villa Vanthilt (VRT). Bolshakova, zo'n 4 jaar in Belgie, sprak quasi perfect Nederlands en kende de andere gasten (Will Tura en Goedele Liekens).

De broertjes Borlée moesten met behulp van een tolk(!) het gesprek volgen en kenden de andere gasten van haar noch pluim.

Kom ons dus niet vertellen dat Vlaanderen en WalloBrux geen 'totaal verschillende realiteiten' zijn, want dat zijn het wél. Elk heeft z'n eigen media, taal, cultuur, bekende gezichten,...

België is één grote luchtbel.
Er zijn verschillen in taal. Dat is zo. Dat is ook zo in Zwitserland. Daar zijn 4 talen. Maar elke Zwitser ervaart dezelfde Zwitserse realiteit. En Zwitserland is geen luchtbel. En nog minder is België. Want ik daag u uit om nu een referendum te houden met de vraag of de Vlamingen willen dat België blijft bestaan. Er is geen enkel haar op mijn hoofd dat twijfelt dat een zeer ruime meederheid der Vlamingen zullen stemmen voor het behoud van het land.

Die mensen die nu België willen afbreken en doen uiteenspatten, maken hoogstens een 10% �* 15% uit van de Vlamingen. Zelfs 70% of 80% van de NVA-kiezers wil België behouden volgens een enquête gehouden onder de toenmalige NVA-kiezers. Maar die kleine groep amokmakers van 10% tot 15% hebben hebben wel de grootste mond en maken veel lawaai. En daarmee is alles gezegd.

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2010 om 16:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 16:12   #149
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Het zijn de woorden van Francis Balace, prof. geschiedenis aan de ULg (Université de Liège). Heb hem dat ooit eens horen verkondigen op RTBF.

Maar geen paniek: de Vlamingen deden het al niet veel beter bij de Walen volgens Balace. Zo omschreef hij het vieren van de 14 juillet (Franse feestdag) in Luik (elk jaar weer een groot feest) als volgt: "L'amour qui'il (le liégeois) proclame pour la France est souvent un moyen détourné de dire qu'il n'y en a aucun pour la Flandre".

Laatst gewijzigd door Zeno! : 4 augustus 2010 om 16:13.
Oud 4 augustus 2010, 16:17   #150
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Het zijn de woorden van Francis Balace, prof. geschiedenis aan de ULg (Université de Liège). Heb hem dat ooit eens horen verkondigen op RTBF.

Maar geen paniek: de Vlamingen deden het al niet veel beter bij de Walen volgens Balace. Zo omschreef hij het vieren van de 14 juillet (Franse feestdag) in Luik (elk jaar weer een groot feest) als volgt: "L'amour qui'il (le liégeois) proclame pour la France est souvent un moyen détourné de dire qu'il n'y en a aucun pour la Flandre".
U hebt dat iemand "ooit eens" horen verkondigen op de RTBF.....

Als ik zo'n zin poneer wordt mijn hele betoog direkt getorpedeert.
Maar ik wil U, niet tegenstaande het de uitspraak is van een enkeling de kans geven het te onderbouwen.
Oud 4 augustus 2010, 16:20   #151
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

De hele vraag of België moet blijven bestaan, of moet worden opgeheven is denk ik beantwoord indien er een antwoord is op onderstaande:

Waarom spreken niet alle Vlamingen ook Frans en alle Walen ook Nederlands?

beantwoord dat en jullie zijn al een stap verder met je puzzel.

Beantwoord ook nog even de vraag of dat in de nabije toekomst gaat veranderen, en je weet weer een beetje meer over de toekomst van België.

Laatst gewijzigd door Hollander : 4 augustus 2010 om 16:21.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 16:20   #152
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nuja, "iemand"? Een bekende prof. van de ULg. U kan hem misschien mailen om het te bevestigen?

Citaat:
Dat komt omdat 95% van wat u hier schrijft gewoon op niks slaat.

Citaat:
Maar ik wil U, niet tegenstaande het de uitspraak is van een enkeling de kans geven het te onderbouwen.
Waarom zou �*k dat moeten onderbouwen? Ik ben geen Waal.
Oud 4 augustus 2010, 16:22   #153
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou �*k dat moeten onderbouwen? Ik ben geen Waal.
Neen u bent geen Waal, maar u citeert wel een Waal,
dus onderbouwen en bewijzen is wel aangewezen.
Oud 4 augustus 2010, 16:22   #154
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ziehier het incivieke 14-juli feest dat de Luikenaars sinds mensenheugnis vieren...

Bron

Citaat:
Liège célèbre la Fête Nationale française les 13 et 14 juillet
Rédaction en ligne

lundi 12 juillet 2010, 12:57

Pour la 65e année consécutive, l’ASBL « Les Amitiés françaises de Liège » organise les festivités du 14 juillet �* Liège. Cérémonies officielles et surtout une grande fête populaire gratuite en soirée sur l’esplanade du Palais des Congrès sont au programme.
Après trois concerts « Made In Belgium » (Krystal Blondieau, Kris Willems, Fen) dès 20h00 puis un « plateau années 80 » (Desireless, Partenaire Particulier, Rose Laurens), le célèbre et traditionnel feu d’artifices, l’un des plus beaux du pays, sera tiré �* 22h30.

On attend entre 5.000 et 7.000 personnes �* la soirée, mais près de 35.000 personnes se déplacent chaque année pour assister au feu d’artifices. « Je ne connais pas de ville non-française où le 14 juillet est fêté avec autant de ferveur qu’�* Liège », souligne le Consul général de France �* Liège, Zaïr Kédadouche. Ce dernier organise, c’est une nouveauté, un « Bal du Consul » gratuit le 13 juillet (dès 18h00) sur l’esplanade St-Léonard avec en vedette l’Orchestre National de l’Elysée Montmartre.

Près de 15.000 ressortissants français sont officiellement enregistrés en province de Liège. L’ASBL « Les amitiés françaises de Liège » est née dans l’immédiat après-guerre �* l’initiative de Liégeois et Français pour célébrer l’amitié particulière qui lie la France �* Liège. La Ville de Liège a d’ailleurs reçu la Légion d’Honneur française dès 1919, première ville non-française ainsi honorée.

(Belga)
En die mensen durven dan de Vlamingen verwijten dat ze separatisten zijn...
Oud 4 augustus 2010, 17:27   #155
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Nederlanders kennen "in het algemeen" België beter dan Noord-Fransen, Duitsers of wie dan ook. Dat ze de term Vlaming en/of Belg gebruiken als ze het over hun zuiderburen hebben, daar hoeft niets achter gezocht te worden.
Ik gebruik zelf soms het woord Belg om naar mezelf te verwijzen, inderdaad. Jezelf daarin in druk maken is kleinzielig. Erger vind ik mensen die spreken over Frans- en Vlaamstaligen.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 17:30   #156
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O ja? Bewijs het dan.
Oud 4 augustus 2010, 18:10   #157
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Die mensen die nu België willen afbreken en doen uiteenspatten, maken hoogstens een 10% �* 15% uit van de Vlamingen. Zelfs 70% of 80% van de NVA-kiezers wil België behouden volgens een enquête gehouden onder de toenmalige NVA-kiezers. Maar die kleine groep amokmakers van 10% tot 15% hebben hebben wel de grootste mond en maken veel lawaai. En daarmee is alles gezegd.
Het bekende verhaaltje. Feit is dat partijen die het land willen splitsen (of quasi willen splitsen via 'confederalisme') de verkiezingen hebben gewonnen by a landslide. Je gaat me toch niet vertellen dat belgicisten op deze partijen stemmen, hé?

België bewijst elke dag meer zijn onbestuurbaarheid. Zelfs een discussie over de nummerplaten(!) is communautair. De Vlamingen beginnen dit (eindelijk) in te zien. Ze zien in dat de Belgische constructie niet meer funcioneert. Deze vaststelling zorgt voor een énorme toenname van mensen die een onafhankelijk Vlaanderen een kans willen geven. Vroeger was praten over Vlaamse onafhankelijkheid een taboe, nu is het vanzelfsprekend geworden.

Enkel een handvol belgicisten wil dit blijkbaar niet inzien. Uit nostalgische, voorbijgestreefde redenen klampen ze zich vast aan de non-identiteit 'Belg' die enkel in hun verbeelding bestaat.
Oud 4 augustus 2010, 18:31   #158
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het bekende verhaaltje. Feit is dat partijen die het land willen splitsen (of quasi willen splitsen via 'confederalisme') de verkiezingen hebben gewonnen by a landslide. Je gaat me toch niet vertellen dat belgicisten op deze partijen stemmen, hé?
Dat weet ik niet zozeer, hoor... Er zijn wel allochtonen en Franstaligen die op het VB stemmen...

Citaat:
Enkel een handvol belgicisten wil dit blijkbaar niet inzien. Uit nostalgische, voorbijgestreefde redenen klampen ze zich vast aan de non-identiteit 'Belg' die enkel in hun verbeelding bestaat.
Waarom zouden Belgicisten zonder nostalgie niet op de N-VA gestemd hebben?
Oud 4 augustus 2010, 19:00   #159
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Kan het zijn dat u hier zit om reacties uit te lokken?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 19:02   #160
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Kan het zijn dat u hier zit om reacties uit te lokken?
Het is een Waal die zich als "ollander" voordoet om de Vlaams-Nederlandse samenwerking te saboteren.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be