Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 december 2010, 13:00   #141
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
U legt de vinger op de wonde.

Duitstaligen in de walen hebben geen recht op een eigen gewest, franstaligen in Vlaanderen wel.

Het zijn deze dubbele maatstaven die de ondergang van belgië versnellen.
Het mag nog gerust een versnelling hoger dan nu.
Wie telefoneert er naar Berlijn dat Merkel haar verloren kinders mag komen ophalen?
poekieJ is offline  
Oud 26 december 2010, 16:18   #142
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wie de zaken een beetje nuchter bekijkt zal wel weten dat de huidige regeringsonderhandelingen niet zullen leiden tot een Vlaamse staat, hoogstens tot meer bevoegdheden (wat onvermijdelijk ook het Brussels gewest zal versterken). Of het zou moeten zijn dat Wallonië het plan B initieert maar dat zie ik niet gebeuren. De kans is zelfs heel groot dat De Wever zich Schiltz-gewijze gaat verbranden aan een staatshervorming die op langere termijn alleen maar meer problemen met zich mee zal brengen, zeker als dat Brussels Gewest in stand blijft. Ik wens hem het niet toe, maar de veerkracht van het Belgisch establishment mag niet onderschat worden.

Op een dag, na de Grote Staatshervorming (die niet zo groot zal zijn) gaan we dus in een nieuwe situatie terecht komen. Een post-N-VA tijdperk. Zoals E.Gidius recent hier al eens zei, de N-VA is slechts een hulpmiddel, als die troef eenmaal is uitgespeeld gaan we op zoek naar het volgende hulpmiddel.

En wie weet moeten we al aan een post-N-VA strategie gaan beginnen denken op vier januari!

Centrale vraag van deze draad is dus: welke strategie moet de Vlaamse beweging gaan volgen na de "zesde staatshervorming"?

ps: De rest is bijzaak, ik stel voor dat we hier niet van afwijken door ons te laten meeslepen met het zinloos geblaat van de Belgicistische systeemdenkers, dat kan je immers in de honderd andere draden doen.

De Belgische staat word bepaald door de wil van het volk om deel uit te maken van die staat, als het volk zegt dat het genoeg is dan is het genoeg. De elite kan van geluk spreken dat Vlamingen zo'n braaf volk zijn.

Belgicisten hebben op het punt van afscheuren ook wel een hypocriete positie (door het feit dat België zelf is afgescheurd van een ander land). Eigenlijk zijn het idioten die zeggen dat het afscheuren van een land automatisch een drama is en dat claimen vanuit een Belgicistisch standpunt, want dan zeggen ze in feite dat België nooit had mogen bestaan!

Post-NVA strategie: Ik geloof er niet in dat de Vlaming opeens minder Vlaams-communautair zal stemmen, Leterme heeft de doos van pandora open gedaan met NVA en een legitieme democratische, niet racistische partij op de voorgrond gebracht. Denk aan het constante machtsblok van het VB sinds haar bestaan en trek dat nu door naar NVA en ik denk dat je een goed beeld van de toekomst hebt (de Vlaming heeft de laatste tientallen jaren altijd al Vlaams gestemd)

Vlaamse stemmers worden niet opeens Belgicistisch, maak je geen illusies: Waarom denk je dat zoveel Belgicistische politici zo gefrustreerd zijn? (open-VLD, spa en nu ook CD&V). De marginale (kleine) partijen van vroeger zijn nu de gewone partijen en de gewone partijen zijn nu de marginale (kleine) partijen geworden.

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 26 december 2010 om 16:23.
Europese Vlaming is offline  
Oud 28 december 2010, 23:39   #143
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Vlaamse democratische meerderheid moet het land besturen van Oostende tot Aarlen, de complete contentieux van twee eeuwen moet rechtgezet worden, en het zgn. Brussels gewest moet afgeschaft worden.
Denk jij nu echt dat iedere stemming in het parlement Vlaamse meerderheid tegen Waalse oppositie zal zijn?
Vito is offline  
Oud 29 december 2010, 09:31   #144
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als BDW daaraan meewerkt, kan hij terug naar de kiesdrempel.

BDW zal het akkoord moeten verwerpen als het gepruts in de marge blijkt.
Inderdaad, de voornaamste, of misschien zelfs enige, functie die de N-VA heeft (en dus BDW) is het aan de kaak stellen van het onwerkbare van het federale niveau, en dus obstructie op dat vlak. De rest heeft geen belang. Als hij dat goed doet, rot het spel vanzelf uit.
Oud 29 december 2010, 09:34   #145
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Denk jij nu echt dat iedere stemming in het parlement Vlaamse meerderheid tegen Waalse oppositie zal zijn?
Nee, dat denk ik niet. Maar op cruciale punten die in het verleden altijd verkeerd liepen (economie en staatssteun, taalbeleid, justitie...) wel.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 29 december 2010 om 09:34.
E. Gidius is offline  
Oud 29 december 2010, 09:43   #146
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vermits vier op de 10 politici Franstalig zijn , betekent dat vijf op de zes Vlaamse politici aan één zeel moeten trekken, hetgeen erg onwaarschijnlijk is.
Kijk gewoon naar de feiten:
Franstaligen treden als één blok op,
net omdat zij een minderheid zijn en hun politieke dominantie niet wensen af te staan.
Kijk gewoon naar de huidige regering, die stoelt op een overgrote meerderheid langs FR kant en een ... minderheid, verdorie, langs VL kant.
Dat meerderheidsflamingantisme is gewoon zo fout als kan zijn en een état Belgo-Flamand in de hoogste mate onrealistisch.
Het antwoord op het Belgisch separatisme van 1830 is Vlaams separatisme, en liefst zo snel mogelijk.
Oud 29 december 2010, 10:37   #147
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat denk ik niet. Maar op cruciale punten die in het verleden altijd verkeerd liepen (economie en staatssteun, taalbeleid, justitie...) wel.
In se is daar niets mis mee natuurlijk. Maar ik denk dat de andere klassieke breuklijnen (links-rechts, katholiek-vrijzinnig) even goed hun werk zullen doen in uw Etat Belgoflamand. De grote fout van België is dat de breuklijn Nederlandstalig-Franstalig nooit vrij heeft mogen spelen. In de eerste eeuw (ruim gemeten) van zijn bestaan doordat een bepaalde taal dominant was op politiek gebied, daarna door de blokkering van elke mogelijke dominantie.

Ik denk dat het vrijuit spelen van deze breuklijn een essentiële voorwaarde is om de Belgische natie niet te laten mislukken. In se bent u dus een belgicist in mijn ogen
Vito is offline  
Oud 29 december 2010, 11:05   #148
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan moeilijk ontkennen dat de Franstaligen steeds als één Waals Blok optreden, ideologische verschillen lijken in Wallonië niet meer te bestaan. Als één Franstalige partij ergens tegen is, blokkeren alle Franstaligen het voorstel. En er zijn altijd wel een paar Vlaamse collaborateurs te vinden die daar mee willen helpen. Het gevolg is dat de klassieke links-rechts tegenstelling niet meer meespeelt, wat gezien de verregaande verrechtsing in Vlaanderen eigenlijk automatisch tot rechtse regeringen en een rechts beleid zou moeten voeren. En dat er in wezen niets meer vooruitgaat in dit land, want blokkeren is gemakkelijk, veel constructieve voorstellen om België terug op poten te zetten komen er niet van de zuidflank.
fonne is offline  
Oud 29 december 2010, 11:22   #149
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In se is daar niets mis mee natuurlijk
Het feit dat iemand de nood voelt om te bevestigen dat er niets mis is met een democratische meerderheidsbeslissing, stemt tot nadenken. Het toont hoe ver we in dit land onder de democratische logica zitten, dat we bereid zijn het normaal te vinden dat democratie niet altijd moet spelen om "hogere belangen te vrijwaren".

België perverteert ons geestelijk landschap.

Citaat:
. Maar ik denk dat de andere klassieke breuklijnen (links-rechts, katholiek-vrijzinnig) even goed hun werk zullen doen in uw Etat Belgoflamand.
"Mijn" état belgo-flamand is niet meer of niet minder dan een klassieke Europese democratie.

Welke breuklijnen daarin zullen spelen is in mijn ogen irrelevant, zolang alle blokkages op meerderheidsbeslissingen maar opgeheven worden.

Citaat:
De grote fout van België is dat de breuklijn Nederlandstalig-Franstalig nooit vrij heeft mogen spelen. In de eerste eeuw (ruim gemeten) van zijn bestaan doordat een bepaalde taal dominant was op politiek gebied, daarna door de blokkering van elke mogelijke dominantie.

Ik denk dat het vrijuit spelen van deze breuklijn een essentiële voorwaarde is om de Belgische natie niet te laten mislukken.
België is opgericht om de Vlaamse meerderheid te neutraliseren en ten dienste te stellen van de Franstalige minderheid. Dat is de essentie van die staat. Neem dat weg, en de Belgische staat bestaat niet meer.

Citaat:
In se bent u dus een belgicist in mijn ogen
Ik ben een onverzoenlijk democraat.
Oud 29 december 2010, 11:37   #150
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het feit dat iemand de nood voelt om te bevestigen dat er niets mis is met een democratische meerderheidsbeslissing, stemt tot nadenken. Het toont hoe ver we in dit land onder de democratische logica zitten, dat we bereid zijn het normaal te vinden dat democratie niet altijd moet spelen om "hogere belangen te vrijwaren".
Waar hebben we dat ooit nog gehoord...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BUB Bekijk bericht
ik verwerp geensinds de grondslag van de democratie, maar soms is het beter, om in het belang van de natie en daarmee gepaard de beveiliging van het volk de demo(nen)cratie even uit de weg te gaan...
Zwartengeel is offline  
Oud 29 december 2010, 12:10   #151
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke breuklijnen daarin zullen spelen is in mijn ogen irrelevant, zolang alle blokkages op meerderheidsbeslissingen maar opgeheven worden.
Ik ben akkoord, maar vele bange Vlamingen én Franstaligen niet vrees ik.

Citaat:
België is opgericht om de Vlaamse meerderheid te neutraliseren en ten dienste te stellen van de Franstalige minderheid. Dat is de essentie van die staat. Neem dat weg, en de Belgische staat bestaat niet meer.
Denk je echt dat de opstandelingen van 1830 met dit idee de straat op kwamen?
Vito is offline  
Oud 7 januari 2011, 10:39   #152
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, de voornaamste, of misschien zelfs enige, functie die de N-VA heeft (en dus BDW) is het aan de kaak stellen van het onwerkbare van het federale niveau, en dus obstructie op dat vlak. De rest heeft geen belang. Als hij dat goed doet, rot het spel vanzelf uit.
mag hij deze intentie (obstructie om het onwerkbare aan te tonen) ook zo communiceren naar de media volgens u ?
jogo is offline  
Oud 7 januari 2011, 13:24   #153
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
mag hij deze intentie (obstructie om het onwerkbare aan te tonen) ook zo communiceren naar de media volgens u ?
Zolang het het obstructieproces zelf niet aan efficientie laat inboeten he. Dus waarschijnlijk (nog) niet, want dat zou een excuus zijn om hem niet meer laten deel te nemen aan de onderhandelingen, wat het obstructieproces minder efficient maakt.
Oud 8 januari 2011, 14:14   #154
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zolang het het obstructieproces zelf niet aan efficientie laat inboeten he. Dus waarschijnlijk (nog) niet, want dat zou een excuus zijn om hem niet meer laten deel te nemen aan de onderhandelingen, wat het obstructieproces minder efficient maakt.
een ander risiko voor het obstructieproces is het leerproces van het kiespubliek.
jogo is offline  
Oud 19 september 2011, 11:31   #155
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De Wever en de N-VA zijn er nog steeds (en even sterk) maar het door mij voorgestelde scenario voltrekt zich wel op een andere manier: een barslechte staatshervorming en regeling voor BHV gaan goedgekeurd worden die onherstelbare schade gaan toebrengen en het ziet er niet naar uit dat er nog voor die schade werd toegebracht verkiezingen zullen zijn die die schade kunnen voorkomen.
De noodzaak om een niet-partijpolitieke strategie uit te werken blijft dus bestaan. En wordt zelfs héél dringend.

Ik herhaal daarom even deze punten:

Citaat:

- de rol van de VVB moet dringend geëvalueerd worden. De VVB is vandaag een schim van wat ze ooit geweest is.
- Gedaan met het kaakslagflamingantisme en het "rol uw matten" gezaag. Voor een volk van zagers en klagers gaat niemand respect opbrengen.
- meer aandacht voor de Nederlandstalige muziek en dit in ALLE muziekgenres. Eigenlijk had de VVB of een andere organisatie al lang zelf concerten en festivals moeten organiseren. De Eisteddfod in Wales vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het moet.
- Werken aan een toenadering tot allochtone gemeenschappen, toch zeker die die de bereidheid tonen in zekere mate te integreren in de Vlaamse maatschappij. Dat is ook meteen de beste manier om radicale islamisten het gras van onder de voeten weg te maaien.
- De Vlaamse Beweging zou zelf het initiatief moeten nemen om het tekort aan onderwijs in het Nederlands op te vangen. Men moet daar geen diploma voor hebben, veel allochtonen zouden al ver geholpen zijn met gewone huis- tuin en keukentaal. Elders is er een draad over een project in Brussel, dat zou moeten uitgebreid worden.
- aanknopingspunten zoeken met het brede middenveld, en niet alleen de zakenwereld zoals vandaag gebeurt.
- Men moet ook eens buiten het kmo-kader durven denken. Waarom zijn er geen Vlaamse landbouwcoöperaties? Waarom is er geen Vlaamsgezind LETS-netwerk? Waarom bestaat er geen Vlaams 'geneeskunde voor het volk'? Een Vlaams kunstenaarscollectief?
Met dat verschil dat ik overal "Vlaams" liever door "Nederlands" vervang uiteraard

Vandaag komen er nog een aantal kritieke problemen bij, zoals het ontstaan van dat Brussels Metropolitaans toekomstig Gewest dat met alle middelen voorkomen moet worden. En andere mogelijke gevaren die nog niet werden vrij gegeven...

Dwars-door-eenofanderprutsrandgemeente-betogingen organiseren zal geen bal helpen. Strategie en tactiek behoren gericht te zijn op het effectief aanpakken van de machtscentra in deze Belgische staat. Ik denk onder andere aan:
- een belasting- of boeteboycott, als honderdduizend of een miljoen Vlamingen weigeren nog één cent te betalen aan de Belgische staat staan de regimeslaven in de politiek letterlijk op straat.
- In plaats van door randgemeenten te marcheren, ga een aantal machtscentra bezetten, zoals bijvoorbeeld de VRT, de wetstraat, het parlement, ... zet daar duizend man binnen en het land ligt plat.
- In extremis, als men dat gedrocht van een Metropolitaanse Regio finaal gaat goedkeuren, is het niet moeilijk om Brussel zelf met weinig middelen en weinig volk totaal lam te gooien. Kijk maar eens op de kaart, waar de toegangswegen en spoorwegverbindingen lopen.
- andere suggesties ook welkom. Wat mij betreft moeten dat geen legale zijn, want de Belgische staat is ook niet legaal.

Ik neem aan dat er na 400 jaar toch nog iéts van Geuzenbloed door de Vlaemsche aderen loopt, of ben ik zo naïef?
Pelgrim is offline  
Oud 19 september 2011, 12:00   #156
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

tja
Oud 19 september 2011, 12:52   #157
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bij momenten komt de Guevara in mij al eens boven, ik kan daar ook niks aan doen.
Maar Vlamingen zijn geen Zuid-Amerikanen, helaas
Pelgrim is offline  
Oud 19 september 2011, 13:17   #158
Zimerman
Burger

Zimerman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- een belasting- of boeteboycott, als honderdduizend of een miljoen Vlamingen weigeren nog één cent te betalen aan de Belgische staat staan de regimeslaven in de politiek letterlijk op straat.
Dat zijn toch wel heel extreme maatregelen...

Een belastingboycot lijkt me heel moeilijk aangezien de meeste belastingen worden ingehouden. Zoals de bedrijfsvoorheffing en de BTW bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Zimerman : 19 september 2011 om 13:17.
Zimerman is offline  
Oud 19 september 2011, 13:21   #159
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zimerman Bekijk bericht
Dat zijn toch wel heel extreme maatregelen...
Te extreem voor de brave Vlaming, ongetwijfeld. Net daarom geloof ik niet meer in de Vlaamse zaak.

Citaat:
Een belastingboycot lijkt me heel moeilijk aangezien de meeste belastingen worden ingehouden. Zoals de bedrijfsvoorheffing en de BTW bijvoorbeeld.
Boetes worden niet ingehouden en niet weinig mensen moeten ook belastingen bijbetalen.
Pelgrim is offline  
Oud 19 september 2011, 13:25   #160
Zimerman
Burger

Zimerman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Boetes worden niet ingehouden en niet weinig mensen moeten ook belastingen bijbetalen.
Uiteindelijk is dat maar een peulschil van wat al ingehouden is.
Zimerman is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be