Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2012, 00:42   #141
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Heb jij daar gewerkt dan?
neen, maar ik ken er 2 die daar gewerkt hebben (en gevlucht zijn).
Oud 31 mei 2012, 15:25   #142
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Waarom zou je in godsnaam bij 't riziv willen werken?
Dat is saai ze meid.
Denk je?
Oud 31 mei 2012, 15:26   #143
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Hangt ervan af welke functie (los nog van welke interesses je hebt, waarvan ik niet uitsluit dat iemand de mijne als saai beoordeeld ), doch?
Administratief ondersteunend bv versus meewerken aan beleid, overleg plegen met de diverse belangengroepen, ...
Oud 31 mei 2012, 16:35   #144
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik ben ook op zoek naar iets anders. Wat me opvalt is dat er hoe langer hoe meer op netwerken wordt gewezen. Je moet 'netwerken' om jobs te vinden (niet in je job of als job) volgens de meeste boekskes over solliciteren. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dat een dik vet eufemisme is voor wat ze in Griekenland cliëntelisme noemen. Enkel de jobs die niemand wil of kan doen komen nog op de 'vrije' arbeidsmarkt. Al de rest is al weg op de zwarte markt. (die 23% arbeidsplaatsen in Duitsland die nooit de markt halen lijken hier wel 75%)
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 16:45   #145
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Kak, tuinman in de botaniek van Meise gaat blijkbaar al niet. Er los over gelezen dat het diploma secundair van het type land of tuinbouw ofzo moet zijn.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 17:11   #146
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik ben ook op zoek naar iets anders. Wat me opvalt is dat er hoe langer hoe meer op netwerken wordt gewezen. Je moet 'netwerken' om jobs te vinden (niet in je job of als job) volgens de meeste boekskes over solliciteren. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dat een dik vet eufemisme is voor wat ze in Griekenland cliëntelisme noemen. Enkel de jobs die niemand wil of kan doen komen nog op de 'vrije' arbeidsmarkt. Al de rest is al weg op de zwarte markt. (die 23% arbeidsplaatsen in Duitsland die nooit de markt halen lijken hier wel 75%)
ik heb nog nooit een dag in mijn leven gelobbyd.
de truc is ervoor zorgen dat je iets kan wat nodig is op de arbeidsmarkt.

knelpuntberoepen
Oud 31 mei 2012, 17:26   #147
Groentje-18

Standaard

Ik ben er ook pas achter dat:
- interimkantoren er zeker niet voor u goed zijn
- testen niet altijd even logisch verlopen (zelf snel in mekaar geflanst door het bedrijf in kwestie, op basis waarvan men dan wilt differentiëren ... wat niet zo grappig is als je merkt dat die test niet logisch in mekaar zit, inconsistent en incoherent is ...
- vacatures waarin ruimschoots wordt overdreven ... en dingen die men wèl moet vermelden niet vermeld worden
- perfecte drietaligheid wordt vereist. Dat is voor mij (viertalig en er nog twee aan het leren ) geen probleem, maar dat betekent in Brussel zoveel als: iedereen spreekt Frans, we hopen dat je iedereen verstaat. Ze willen dat je Nederlands terugspreekt zodat je hun niet voor het hoofd stoot... Maar dan gaat helaas al het zinnige wat je zegt verloren omdat zij het niet verstaan... Zit dan maar eens je kennis, kunde en motivatie te bewijzen (incluis gebruik vakjargon)...
- 't is een harde wereld
- veel word je voorgehouden: men (interimkantoren) doet alsof je er onmiddellijk en stante pede op gesprek verwacht wordt, en hoort daarna niets meer. Men verpakt het ook zo, dat je moeilijk neen kan zeggen op een voorstel... Ben jij niet 100% flexibel of laat je niet volledig in je kaarten keken, word je dat echter zeker niet in dank afgerekend.
Omgekeerd, verwacht men dat wel maar zoals gezegd: men doet alsof het quasi al voor mekaar is, terwijl dit niet altijd het geval is...
- ik haat het inmiddels al om motivatiebrieven te schrijven. Er hangt zooo veel vanaf ... Om dan telkens te horen dat je niet voldoet aan het juiste diploma (in mijn geval). Ik heb me voorgenomen om standaardbrieven te maken voor gelijkaardige functies, want iedere keer een nieuwe incluis C.V. op maat ... Er kruipt donders veel tijd in.

- Waar ik echter het allermeest ben van verschoten, naast soms belachelijke lage loonvoorstellen (met mijn huidige ac. bachelor had een interimkantoor het over een loon bruto, wat gelijk ligt aan hetgeen ik met mijn master netto zou krijgen... :-/) is dat men inderdaad, een heel groot deel van de jobs niet publiceert!! Ik dacht altijd dat het verplicht was een jobadvertentie bekend te maken aan het publiek ... Dit blijkt absoluut niet zo te zijn!
Een heel deel van de gepubliceerde jobs daarentegen, bestaan dan weer niet of zijn reeds lang en breed ingevuld!!! Of ze bestaan wel, je krijgt te horen dat ze daar al heel lang iemand zoeken... en dan staan er daar 60 kandidaten...
De meeste jobs zijn blijkbaar inderdaad via via ... en je hebt er een "goede kruiwagen" voor nodig ...

Ik heb wel reeds een aantal jobaanbiedingen gekregen. Interessante ook, maar de perfecte is er nog niet bij. (Hoewel het met mijn diploma nog doenbaar is.) Probleem is ook dat ik zeker niet te commerciëel of sales gericht wil zijn en grote gebieden waarin ik inzetbaar zou zijn, dus gewoon uitvallen. En ik vrees voor te saaie en te slecht verdienende jobs (puur administratief ondersteunend).

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 mei 2012 om 17:30.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 17:31   #148
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Kan je niet intern verschuiven binnen de NMBS?

Veel groendiensten van gemeentes hebben volgens mij bemanning nodig.
En regelmatig stoot ik op bediende-vacatures die me interessant lijken, waar een diploma secundair onderwijs voor nodig is. Wil je dat ik ze link?
Oud 31 mei 2012, 17:37   #149
Groentje-18

Standaard

Nog zoiets leuks is dat de functieomschrijvingen vaak iets heel anders suggereren en heel gevarieerd lijken, iets waarvan het HR personeel dat het eerste gesprek doet vaak zelfs niet van op de hoogte is. Deze recruteren dus op basis van het feit dat je overeenkomst met wat er in de vacature geschreven staat ...
Dan kom je in de volgende ronde en blijkt dat de job helemaal niet zo variabel is, je slechts 1% van de tijd bezig zou zijn met al de tof klinkende genoemde activiteiten maar 99% iets oersaai zal doen... de echte jobinhoud komt dus pas aan het licht in de tweede ronde. ... Gevolg is dat je niet weinig tijd verknoeit hebt voor een job die je niet zou willen doen en waar jouw capaciteiten ook niet eens bij aansluiten...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 mei 2012 om 17:39.
Oud 31 mei 2012, 18:52   #150
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
ik heb nog nooit een dag in mijn leven gelobbyd.
de truc is ervoor zorgen dat je iets kan wat nodig is op de arbeidsmarkt.

knelpuntberoepen
Bouw, horeca, logistiek, onderbemande sectors genoeg.
Oud 31 mei 2012, 18:57   #151
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
En ik vrees voor te saaie en te slecht verdienende jobs (puur administratief ondersteunend).
Allez das toch rustig een hele dag leeggoedbonnen sorteren...

Toen ik dees tegen mijn ex zei heeft die letterlijk 4 dagen niks gezegd, maar ook geen woord.
Toen zei ze terug iets en ik repliceerde 'en zijn ze gesorteerd?'
En toen begon ze te roepen..
Oud 31 mei 2012, 20:48   #152
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ge moogt altijd voor mij komen werken. Ik kan wel een secretaresse met pit, verstand en karakter gebruiken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 21:15   #153
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hangt ervan af welke functie (los nog van welke interesses je hebt, waarvan ik niet uitsluit dat iemand de mijne als saai beoordeeld ), doch?
Administratief ondersteunend bv versus meewerken aan beleid, overleg plegen met de diverse belangengroepen, ...
Ik heb er twee jaar gewerkt; eerste job.
Nooit spijt van gehad, veel bijgeleerd zowel op kennisgebied als over werking van een organisatie. Ik ben vertrokken naar de privé voor afwisseling en uitdaging. En meer geld.

Met een bachelor zal je op een B-graad functie terechtkomen, geen A-graad. Wat betekent dat beleid en overleg plegen met belangengroepen niet voor jou zullen zij, maar de administratie en ondersteuning van mensen die dat wel doen. Maar er is de mogelijkheid om door te groeien binnen de overheid naar een A-graad functie.

Daarvoor moet je dan wel een ambtenaren carriere overwegen. Het kan interessant zijn, maar er is een 9-5 mentaliteit en paraplu-cultuur.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 17:54   #154
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ik heb er twee jaar gewerkt; eerste job.
Nooit spijt van gehad, veel bijgeleerd zowel op kennisgebied als over werking van een organisatie. Ik ben vertrokken naar de privé voor afwisseling en uitdaging. En meer geld.

Met een bachelor zal je op een B-graad functie terechtkomen, geen A-graad. Wat betekent dat beleid en overleg plegen met belangengroepen niet voor jou zullen zij, maar de administratie en ondersteuning van mensen die dat wel doen. Maar er is de mogelijkheid om door te groeien binnen de overheid naar een A-graad functie.

Daarvoor moet je dan wel een ambtenaren carriere overwegen. Het kan interessant zijn, maar er is een 9-5 mentaliteit en paraplu-cultuur.
Bedankt! Erg interessant! Ik zou er ook heel graag terecht willen kunnen omdat deze organisatie zeer relevant is voor mijn studies. Met die studies zou ik wel in beleid moeten kunnen terecht komen. Theoretisch... ik ken mensen met manama die terechtkomen in functies waarvoor een diploma secundair onderwijs volstaat.

Betaalt de privé zoveel meer dan de overheid?

Ik wil mijn master wel nog behalen... Maar je post ivm ambtenaren en statuten is wel een eye-opener. Ik had er niet meer bij stilgestaan dat je langs die weg ook via de examens aldaar in een "A"-graad terecht kan komen! Toch zeker iets om te overwegen en waardoor ik best eens grondig nadenk. Tegenwoordig zie ik het zelfs niet meer zitten om een motivatiebrief + CV (template dat ze opstellen) door te mailen en mijn (ac.) bach diploma vanonder het stof te gaan zoeken (moet je ook direct inscannen en opsturen), omdat er volgens mij honderden kandidaten zijn en de jobomschrijving en vereisten zeker niet licht zijn...

Al wil en kan ik zelf gerust meer werken, ik kan ermee leven dat mijn collega's een 9-to-5 mentaliteit hebben. Vooral omdat ik dan (hopelijk) zelf meer groeikansen heb.

Maar een carriëre bij het RIZIV of andere overheidsinstellingen zie ik zeker wel zitten.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 juni 2012 om 17:55.
Oud 1 juni 2012, 18:50   #155
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt! Erg interessant! Ik zou er ook heel graag terecht willen kunnen omdat deze organisatie zeer relevant is voor mijn studies. Met die studies zou ik wel in beleid moeten kunnen terecht komen. Theoretisch... ik ken mensen met manama die terechtkomen in functies waarvoor een diploma secundair onderwijs volstaat.

Betaalt de privé zoveel meer dan de overheid?

Ik wil mijn master wel nog behalen... Maar je post ivm ambtenaren en statuten is wel een eye-opener. Ik had er niet meer bij stilgestaan dat je langs die weg ook via de examens aldaar in een "A"-graad terecht kan komen! Toch zeker iets om te overwegen en waardoor ik best eens grondig nadenk. Tegenwoordig zie ik het zelfs niet meer zitten om een motivatiebrief + CV (template dat ze opstellen) door te mailen en mijn (ac.) bach diploma vanonder het stof te gaan zoeken (moet je ook direct inscannen en opsturen), omdat er volgens mij honderden kandidaten zijn en de jobomschrijving en vereisten zeker niet licht zijn...

Al wil en kan ik zelf gerust meer werken, ik kan ermee leven dat mijn collega's een 9-to-5 mentaliteit hebben. Vooral omdat ik dan (hopelijk) zelf meer groeikansen heb.

Maar een carriëre bij het RIZIV of andere overheidsinstellingen zie ik zeker wel zitten.
Ik zou niet teveel nadenken, maar gewoon doen.
Of je iets leuk vindt of niet weet je toch pas als je het doet. Ik ben ooit met nogal wat tegenzin aan een job begonnen, die uiteindelijk ontzettend leuk bleek te zijn. Helaas slechts een vervanging. En ik ben ooit aan een job begonnen die me héél erg leuk leek, die achteraf toch niet zo fijn bleek te zijn.

En alles hangt ook af van de collega's/oversten waarbij je terecht komt. Dat kan je niet op voorhand weten, tenzij je al close bent met een toekomstige collega. Ik ga nog liever in een gezellig team de hele dag stukken van 1 cent tellen dan een 'toffe job' uit te oefenen in een groep van backstabbing bitches waarin roddel en achterklap de voornaamste bezigheden blijken te zijn.

Ik heb nu veel geluk met m'n job. Ik werk in een KMO van 5 man, waarbij ik de enige werknemer ben, ik word dus omgeven door 4 'bazen'. Dus overal waar ik kom, zijn er bazen, als ik me bougeer is er een baas die het gezien heeft, en ik heb ook niemand waartegen ik kan zeggen 'gvd, de bazen zijn weer bezig zenne'. Maar ik heb nog nooit de behoefte gehad dat te zeggen, de sfeer is uitstekend, de relatie met de bazen is zeer goed, zij zijn content van mij en ik van hen, en ik ben er heel graag. Ik moet wellicht niet uitleggen hoe fout zoiets kan aflopen als de bazen een bende kloothommels zouden geweest zijn eh, dan is dat een nachtmerrie waar je in belandt...
Oud 1 juni 2012, 20:48   #156
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik zou niet teveel nadenken, maar gewoon doen.
Of je iets leuk vindt of niet weet je toch pas als je het doet. Ik ben ooit met nogal wat tegenzin aan een job begonnen, die uiteindelijk ontzettend leuk bleek te zijn. Helaas slechts een vervanging. En ik ben ooit aan een job begonnen die me héél erg leuk leek, die achteraf toch niet zo fijn bleek te zijn.

En alles hangt ook af van de collega's/oversten waarbij je terecht komt. Dat kan je niet op voorhand weten, tenzij je al close bent met een toekomstige collega. Ik ga nog liever in een gezellig team de hele dag stukken van 1 cent tellen dan een 'toffe job' uit te oefenen in een groep van backstabbing bitches waarin roddel en achterklap de voornaamste bezigheden blijken te zijn.

Ik heb nu veel geluk met m'n job. Ik werk in een KMO van 5 man, waarbij ik de enige werknemer ben, ik word dus omgeven door 4 'bazen'. Dus overal waar ik kom, zijn er bazen, als ik me bougeer is er een baas die het gezien heeft, en ik heb ook niemand waartegen ik kan zeggen 'gvd, de bazen zijn weer bezig zenne'. Maar ik heb nog nooit de behoefte gehad dat te zeggen, de sfeer is uitstekend, de relatie met de bazen is zeer goed, zij zijn content van mij en ik van hen, en ik ben er heel graag. Ik moet wellicht niet uitleggen hoe fout zoiets kan aflopen als de bazen een bende kloothommels zouden geweest zijn eh, dan is dat een nachtmerrie waar je in belandt...
Daar zit ook veel waarheid in. Voor mij heb ik gemerkt dat vooral de variatie in een job zeer belangrijk is. Maar je kan daar ook voor een stukje zelf je verantwoordelijkheid in hebben door dingen naar je toe proberen te trekken of initiatief te nemen.
Mijn studentenjob (heel lang gedaan) was jobinhoudelijk eigenlijk afpeigerend en iets wat iedereen kon doen. Het enige wat eraan was, was dat je constant geconcentreerd moest zijn want alles moest juist zijn. Mijn collega's waren echter super zalige en heerlijke mensen die ik nog steeds mis. Ik zou er zo begonnen zijn ... en eerlijk gezegd mochten ze me voor mijn part overal inzetten waar nodig en zelfs de ramen laten lappen. Er werkten zo zalige mensen die stuk voor stuk schatten waren. Het was ook niet ver, etc.
De job was dus eentonig, maar ondanks dat men het niet wou heb ik op den duur gewoon zelf taken overgenomen van mensen die het duidelijk veel te druk hadden en die ik ook kon doen. Dit lukte probleemloos en toen hadden ze wel zoiets van: waarom hebben we haar dat niet eerder laten doen?
Sindsdien was mijn functie gevarieerder.

Nu werk ik in een zeer groot bedrijf, in een sector waar ik wil werken. Landschapskantoor met bijna 50 man. Zeer repetitief werk naar mijn mening. Je voelt je als een robot. Om daarin promotie te maken, erkenning te krijgen of opgemerkt te worden, jawadde. En er zitten mensen met alle profielen (van secundair onderwijs tot manama)...
Heel flexibel qua werktijden enzo, dat wel. Maar zoals gezegd ... je bent eigenlijk toch maar een nummer en voelt heel erg een soort van sfeer van: als er hier iemand doodvalt, no problem. Gewoon snel vervangen. Het loopt er ook vol met interimmers (waaronder ondergetekende (maar er zijn ook veel vaste krachten ook, logisch want er werkt 500 man). Verontrustend is echter dat er ook mensen van rond de 40 bij zijn ...
Je hebt daar overigens precies niemand die zijn job echt graag uitvoert. Men doet het gewoon van de miserie omdat men werk heeft, zijn uren kan doen en klaar. Iedereen wil zo te horen wel opklimmen. Er zijn ook vacatures beschikbaar. Vacatures die me eerst heel aantrekkelijk leken en waar ik gaarne voor wou solliciteren, maar nu ik ook de jobinhoud van deze jobs ken die echt überinteressant klinken en als iets met veel verantwoordelijkheid, ruimte, iets waarbij je echt moet nadenken en dingen tegen mekaar afwegen, ... niets van dat alles. Gewoon achter een pc zitten en klikken. Heel veel daarvan is bandwerk nl copy pasten van gegevens in formulieren en dat soort dingen. En weet dan dat je zoveel dossiers per dag moet afkrijgen bv., terwijl sommige dossiers zeer lijvig zijn ... Ik wou altijd in een gigantische onderneming werken, maar nu ben ik daar toch even van teruggeschrikt ... Je bent een robot, punt.

Ik ken mijn collega's daar natuurlijk nog niet lang maar ik ben bang. De vriendelijkheid en supersympathie van mijn vorige collega's zal ik niet snel meer krijgen denk ik.

Een tijdje terug heb ik overigens gesolliciteerd voor een job, die qua profielomschrijving geweldig leek. Ze vonden mij ook geweldig bij deze functie aansluiten qua profiel. Ze zeiden meteen dat ik door was naar de volgende ronde (maar er moest intern wel nog toestemming voor zijn).
Op die tweede ronde bleek echter, dat het profiel veel minder gevarieerd was als het leek en de job eigenlijk ook helemaal niks voor mij was ... Ik zou ze zelfs niet hebben willen doen. Zo zie je maar ...

Mja soit, in het algemeen had ik me het verloop van enkele dingen zoals je allicht weet, heel anders voorgesteld...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 juni 2012 om 20:58.
Oud 1 juni 2012, 21:35   #157
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens mij zijn je verwachtingen toch wat te hoog...
Oud 1 juni 2012, 22:37   #158
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga een luxe escortbureautje opstarten en ben op zoek naar enkele leuke meisjes die zin voor avontuur hebben ...
Alexandra Coolen staat vast te trappelen van ongeduld om op uw voorstel in te gaan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 23:11   #159
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Volgens mij zijn je verwachtingen toch wat te hoog...
Hoezo?
Oud 2 juni 2012, 10:03   #160
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?
De meeste jobs zijn gewoonweg niet zo ontzettend spannend. Ook de heel erg interessant klinkende jobs draaien na verloop van tijd uit op steeds hetzelfde doen. Of omvatten ook taken die behoorlijk saai zijn.
Er zijn mensen die het geluk hebben om na hun studies meteen in een job te komen die zeer uitdagend is (Tavek lijkt er mij zo eentje) maar er is natuurlijk niet voor iedereen zo'n uitdagende startjob, de meeste mensen doen gewoon een 'doorsnee' job.
Je kan natuurlijk wel groeien naar uitdagendere functies, maar dan ga je toch moeten starten in iets dat niet je droomjob is.
Of je start zelf iets op.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be