![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.geertbourgeois.be/nieuws/...er-imams-klaar Ook zijn welkomstbrochure vond ik ook een goede zet: er zijn in Vlaanderen culturele, economische, politieke, ... specificiteiten en het is goed voor Vlaanderen, maar vooral voor de potentiële immigrant dat die zich eerst terdege informeert en bezint alvorens de stap te wagen en een poging te doen om aan de Vlaamse samenleving iets bij te dragen. Dat betekent niet dat ik voor de N-VA zou stemmen, daar zij sociaal-economisch erg rechts zijn: plat op de buik voor de financiële oligarchie, plat op de buik voor de neoliberale dictaten voor de Europese Commissie, klassenoorlog tegen armen en werklozen, slaafse onderwerping aan de kapitalisten van VOKA, enzovoort.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovendien trekt een atheïst juist alles in twijfel in plaats van blindelings een boek te volgen. Er is een reden waarom men hier niet meer gelovig is,... de vele misbruiken door de kerk. Ik zie vandaag hetzelfde bij de Islam. In vele landen probeert men nu in mijn ogen de Islam te misbruiken om de vrijgevochten mensen opnieuw regels op te leggen en aldus hun vrijheid opnieuw te beperken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik las het volgende in een artikel op de site van de standaard,.... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
- dogmatische, onkritische epistemologie - maatschappijkritiek van de authentieke atheïsten wordt vervangen door een heel reactionaire visie - evacuatie van de "spirituele kern" (de mensheid bij Feuerbach, klassenloze maatschappij bij Marx, Uebermensch bij Nietzsche, authenticiteit bij Sartre) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je Marx dan toch wil aanhalen,.... http://www.rkg.be/rkg6/page8/page43/page43.html Citaat:
Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 25 juni 2012 om 00:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() Je moet die laatste uitspraak in de context zien: hij zei dat religie diende als opium voor het volk, wat zeker en vast waar was in die tijden.
Dienen als is niet helemaal hetzelfde als zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan dacht ik bij mezelf, dat kan je toch onmogelijk vrijwillig doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De staten en bourgeoisiën hebben dat natuurlijk proberen kanaliseren met statelijke raden van theologen en rechtsgeleerden in het leven te roepen, maar de principes van de islam zelf geven geen enkele legitimiteit aan dat soort raden. Citaat:
"De religie is het zuchten van het verdrukte schepsel, het hart van een harteloze wereld, zoals ze ook de geest van geesteloze toestanden is. Zij is het opium van het volk. De opheffing van de religie, als denkbeeldig geluk van het volk, is het opeisen van zijn werkelijk geluk. De eis om illusies over zijn toestand op te geven is de eis om een toestand op te geven die illusies nodig heeft." De commentator interpreteert het alsof er stond "opium voor het volk". Marx heeft niets te maken met de burgerlijke religiekritiek. Voor Marx is religie het zuchten van het verdrukte schepsel. De oplossing is dus niet een atheïstische bourgeoisie (Fourrest, de ULB, Reynders, Charles Michel & Co.) die het proletariaat in Molenbeek gaat komen "opvoeden", maar omgekeerd het proletariaat uit Molenbeek dat de Reynders en de Michels van deze wereld ophangt aan elkaars darmen. De kritiek op de religie is enkel dat ze het proletariaat kalm houdt. Marx wil de religie opheffen door haar te verwerkelijken in de maatschappij.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Marx' praktische houding t.o.v. religie was inderdaad sterk beïnvloed door het feit dat de Katholieke Kerk het vuile werk opknapte voor de bourgeoisie. Toch valt zijn religiefilosofie daar helemaal niet toe te herleiden, zoals ik hierboven uitlegde. Marx noemde de religie opium VAN het volk, en niet opium VOOR het volk, zoals je hierboven zei. Hoger heb ik uitgelegd waarom dat onderscheid zo cruciaal is. Marx wil het volk zijn religie helemaal niet afpakken; hij wil de belofte van de religie juist realiseren in de maatschappelijke praktijk.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder heeft NVA kritiek geuit op de redding van de banken,... http://www.n-va.be/citaten/staatssch...an-300-miljard |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nergens hoor je de N-VA pleiten om de banken zonder compensatie te nationaliseren om eindelijk orde op zaken te stellen, een maximale loonspanning van 1 op 4 invoeren, alle bonussen afschaffen, een heel nieuw financieel systeem op basis van solidariteit opbouwen, ....
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hierbij zeg ik niet dat er geen elementen binnen de islam bestaan waarover men niet kritisch kan zijn, integendeel. Ik zou gewoon graag zien dat beide "kampen" elkaar zonder vooroordelen zouden toenaderen. Want vijandig zijn is niet goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is mij de diepte van Marx' visie duidelijk.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hij geeft eerst kritiek op het feit dat de staatsschuld omhoog is,... pas achteraf praat hij over besparingen. De staatsschuld die omhoog is is immers niet anders meer op te lossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, door de banken aan te pakken die de staatsschuld hebben veroorzaakt en er op rentenieren. Maar daarvoor is meer dan vijf minuten politieke moed nodig.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovendien stel jij hier juist een vorm van kapitalisme voor,... namelijk meer macht bij een beperkt aantal mensen leggen (de overheid) |
|
![]() |
![]() |