Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2014, 12:18   #141
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zolang er werk is en er zijn werklozen, dan is er iets mis.
Zou het dan kunnen dat er iets mis is met die werkgevers? Want weer wijst u naar die werklozen, maar ondertussen geeft u de werkgevers vrij spel om te zwaaien met contractjes en ze te laten zeggen dat degene die 't niet aanpakt een lamzak is...
Zo is 't makkelijk natuurlijk...
Zoek maar eens een poetsvrouw met een A2...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 12:24   #142
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zou het dan kunnen dat er iets mis is met die werkgevers?
Worden die ook betaald om niet te produceren ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 12:51   #143
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Worden die ook betaald om niet te produceren ?
Om wat te produceren? Peren? Blijkbaar wel.
Of tv's die stof verzamelen omdat de "made in Taiwan" tv wel voor een kleinere prijs verkoopt zodat de verarmende Vlaming toch iets kan kopen, om auto's te bouwen en te verzamelen op grote parkings waar ze na een tijd vernietigd worden? Moeten ze daarvoor produceren? Dat is afval produceren, afval dat ze dan weer laten recycleren in Azië en daar ginder banen mee creëren, dat is 't geld laten draaien in een neerwaartse spiraal, daar verdien je op de lange duur niets mee. Zo gaat er binnenkort geen geld meer zijn voor de productie en ook niet voor de jobs die er zijn door overproductie ... Enkel de leuke figuren die nu meer en meer winst maken met hun firma's maar toch klagen over loonkosten zijn degenen die winnen, hun geld is veilig (op buitenlandse rekeningen)
Je kan blijven proberen onder die prijzen te gaan, op de duur ga je er toch aan kapot, of je maakt er hier een klein China van, pas dan kan je een poging doen om de prijs te laten zakken tot een competitief niveau... En erg genoeg zijn we richting China aan't gaan, voor de Vlamingen toch...
Stop met die buitenlandse rommel aan te pakken, 't is nog slecht voor 't milieu ook.
Pas als de import daalt zullen de werkgevers nieuwe markten krijgen, markten die hier zijn en niet diegene waarvoor we overbetaalde idioten naar de andere kant van de wereld sturen om daar achter geld te gaan vragen...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 23 november 2014, 13:35   #144
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan wordt het tijd dat de wet op de minimum lonen beter gecontroleerd wordt.
Lijkt mij nuttiger werk voor de vakbnden dan te staken.
Men zou hier net als over de Nederlandse grens alle werven iedere dag opnieuw moeten controleren op geldige papieren.
En wet maken dat al wie hier komt werken zonder uitzondering onder dezelfde loon en loonkost vallen.
Op een maand tijd is alles opgekuist dan.

In Nederland moet je niet proberen op een werf wat te sjoemelen.
Oud 23 november 2014, 13:41   #145
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan wordt het tijd dat de wet op de minimum lonen beter gecontroleerd wordt.
Lijkt mij nuttiger werk voor de vakbnden dan te staken.
Daar zit een ander probleem bij, sommige regeringspartijen willen net dat er gestaakt wordt om aan een soort Europees Vlaanderen te komen dat ze opbouwen op de ruines van de Vlaamse economie...
En da's fout, Vlaanderen kan groeien zonder eerst kapot te zijn, 't is belgië dat uiteen moet, en dat kan zonder economische bloedbaden...
Oud 23 november 2014, 15:25   #146
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of tv's die stof verzamelen omdat de "made in Taiwan" tv wel voor een kleinere prijs verkoopt zodat de verarmende Vlaming toch iets kan kopen, om auto's te bouwen en te verzamelen op grote parkings waar ze na een tijd vernietigd worden? Moeten ze daarvoor produceren? Dat is afval produceren, afval dat ze dan weer laten recycleren in Azië en daar ginder banen mee creëren, dat is 't geld laten draaien in een neerwaartse spiraal, daar verdien je op de lange duur niets mee. Zo gaat er binnenkort geen geld meer zijn voor de productie en ook niet voor de jobs die er zijn door overproductie ... Enkel de leuke figuren die nu meer en meer winst maken met hun firma's maar toch klagen over loonkosten zijn degenen die winnen, hun geld is veilig (op buitenlandse rekeningen)
Je kan blijven proberen onder die prijzen te gaan, op de duur ga je er toch aan kapot, of je maakt er hier een klein China van, pas dan kan je een poging doen om de prijs te laten zakken tot een competitief niveau... En erg genoeg zijn we richting China aan't gaan, voor de Vlamingen toch...
Stop met die buitenlandse rommel aan te pakken, 't is nog slecht voor 't milieu ook.
Pas als de import daalt zullen de werkgevers nieuwe markten krijgen, markten die hier zijn en niet diegene waarvoor we overbetaalde idioten naar de andere kant van de wereld sturen om daar achter geld te gaan vragen...
Daar kaart ge onderdaad het probleem aan.
Wij kopen inderdaad goedkope rommel die we zelf niet aan die prijs kunnen fabriceren.
Oud 23 november 2014, 19:28   #147
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar kaart ge onderdaad het probleem aan.
Wij kopen inderdaad goedkope rommel die we zelf niet aan die prijs kunnen fabriceren.
Zo te zien aan de miljardenwinsten van de bedrijven is er speling genoeg om onze eigen rommel pakken goedkoper in de eigen winkels te leggen.
Maar 't is natuurlijk makkelijker om te wijzen naar die loonkost, zoals ik al in een eerdere post zei...
Het ergste is dan nog dat er nog meer miljardenwinsten verdwijnen via 't buitenland, daar horen we uiteraard heel weinig van, enkel als er eens een verloren gelopen journalist een tipje van de ijsberg bloot legt...
Oud 23 november 2014, 19:38   #148
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo te zien aan de miljardenwinsten van de bedrijven is er speling genoeg om onze eigen rommel pakken goedkoper in de eigen winkels te leggen.
Maar 't is natuurlijk makkelijker om te wijzen naar die loonkost, zoals ik al in een eerdere post zei...
Het ergste is dan nog dat er nog meer miljardenwinsten verdwijnen via 't buitenland, daar horen we uiteraard heel weinig van, enkel als er eens een verloren gelopen journalist een tipje van de ijsberg bloot legt...
Te zien aan de bedrijven die overkop gaan valt dat lelijk tegen.
Oud 23 november 2014, 19:43   #149
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Te zien aan de bedrijven die overkop gaan valt dat lelijk tegen.
Ligt dat dan soms niet een beetje aan de manier waarop die bedrijven hun zaken beheren?
Oud 23 november 2014, 20:19   #150
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als je maar 170€ hebt, moet je wel chinees kopen.
Oud 25 november 2014, 14:45   #151
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah. Je wilt de Vlaamse markt toch niet afschermen van de Aziatische import. Dit zou zinloos zijn.

Back to basics. De loonkosten in Vlaanderen zijn veel te hoog. De werkgever moet te veel aan de overheid betalen, niet de werknemer. Deze laatste is enkel geïnteresseerd in wat zijn loonzakje komt. De overheid roomt te veel af van wat een werkgever verdient. Stel je voor dat een iPhone of iPad in Vlaanderen wordt geproduceerd.

En, de tijd dat de Aziatische auto's rommel waren op een Europese en Amerikaanse markt is al lang voorbij.

Juist, er zijn een pak Aziaten die in hun land marginaal worden betaald voor veel werk. Is dit een reden om altruïstisch hun producten te weigeren ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 15:55   #152
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baba11 Bekijk bericht
Binnenkort zal ik wellicht naar het Ocmw moeten omdat ik niet meer op een werkloosheidsuitkering zal moeten rekenen. M'n familie keert me de rug toe want in hun ogen ben ik een loser die het niet verdient van een menswaardig bestaan te leiden. Kerstmis zal ik alleen moeten vieren, terwijl zij zich tegoed zullen doen, plezier zullen hebben en over me zullen zitten roddelen. O, wat haat ik ze. Ik haat ze evenveel als die kleinburgerlijke N-VA'ers die op de werklozen zitten te kakken, en denken dat mensen zomaar jobs kunnen toveren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht

Binnenkort zal ik wellicht naar het Ocmw moeten omdat ik niet meer op een werkloosheidsuitkering zal moeten rekenen. M'n familie keert me de rug toe want in hun ogen ben ik een loser die het niet verdient van een menswaardig bestaan te leiden. Kerstmis zal ik alleen moeten vieren, terwijl zij zich tegoed zullen doen, plezier zullen hebben en over me zullen zitten roddelen. O, wat haat ik ze. Ik haat ze evenveel als die kleinburgerlijke N-VA'ers die op de werklozen zitten te kakken, en denken dat mensen zomaar jobs kunnen toveren.

Wij zijn zeker allemaal een stelletje sukkels volgens jou?????
waarom er sommige nog reageren na dit bericht is me een raadsel
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 16:11   #153
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
waarom er sommige nog reageren na dit bericht is me een raadsel
hint: test spambot...
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 16:29   #154
fabianen
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Yep, bijna absolute armoede bestaat wel degelijk in België. Ik ben er het ultieme bewijs van. Momenteel moet ik het met 170€ in de maand doen. Over het hoe en waarom ga ik niet uitwijden. Maar ik kan jullie verzekeren dat het niet te doen is om met zo'n klein bedrag fatsoenlijk te eten, zich te verzorgen, zich te kleden etc. etc.

Ik ga het dan ook niet lang meer rekken, de stress alleen al van voortdurend te denken 'hoe zal ik rondkomen?' vergt veel van een mens ... te veel ....

Soms denk ik aan prostitutie, andere keren aan zelfmoord ... en andere keren aan gewoon niets meer ... Ik ben zodanig leeg vanbinnen dat ik van dag tot dag leef en het einde afwacht .....

Zijn dit de mechanismen die achter armoede schuilen i.e. zich berusten in zijn/haar lot, en de dood afwachten ... of is in opstand komen/ervoor vechten een betere optie?

Thanks van hier constructieve antwoorden op te willen geven, geen spot of leedvermaak pls, het is zo al erg genoeg ....
Wel,interim jobs hebben altijd werk voor personen die willen werken,altijd,niet de schoonste jobs aller tijden,maar het zijn jobs.40 jaar geleden zat ik ook in zo'n situatie hoor.Heb allerhande jobs gedaan,eentje waar je zelfs niet durfde gaan kakken omdat de wc gewoonweg overgelopen was van de drek.Heb toen 10 jaar avondschool gevolgd en in de chemie beland,waar ik binnen 2 jaar op pensioen zal gaan.Eigen kot en een appartement gespaard!Als je gezond bent en wilt werken geraak je altijd ergens!
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 18:00   #155
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als je maar 170€ hebt, moet je wel chinees kopen.
Of juist niet, tenzij ge chinees brood en patatten kunt krijgen.
Oud 26 november 2014, 00:43   #156
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
hint: test spambot...
yep
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 00:46   #157
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
Wel,interim jobs hebben altijd werk voor personen die willen werken,altijd,niet de schoonste jobs aller tijden,maar het zijn jobs.40 jaar geleden zat ik ook in zo'n situatie hoor.Heb allerhande jobs gedaan,eentje waar je zelfs niet durfde gaan kakken omdat de wc gewoonweg overgelopen was van de drek.Heb toen 10 jaar avondschool gevolgd en in de chemie beland,waar ik binnen 2 jaar op pensioen zal gaan.Eigen kot en een appartement gespaard!Als je gezond bent en wilt werken geraak je altijd ergens!
ja ik moet mij niet laten gaan en ervoor gaan .... is knap dat je dat allemaal hebt verwezenlijkt .... ik bewonder je .....

Laatst gewijzigd door bembem : 26 november 2014 om 00:48.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 21:31   #158
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zolang er werk is en er zijn werklozen, dan is er iets mis.
Er is in de kapitalistenlogica pas iets mis wanneer er (bijna) geen werklozen meer zijn, zoals het geval was in de jaren zestig.
Dan moet er snel goedkoop werkvolk geïmporteerd en op de arbeidsmarkt gedumpt worden om de lonen onder druk te zetten.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 21:38   #159
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of juist niet, tenzij ge chinees brood en patatten kunt krijgen.
Rijst en kip?
Kippen komen tegenwoordig ook uit China.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be