![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Particratie => de partijen maken de wetten Elitocratie => een ‘elite’ maakt de wetten Monarchie = > een monarch maakt de wetten Theocratie => God (of beter: zijn zelfverklaarde vertegenwoordigers) maken de wetten enz. In een democratie maakt het volk de wetten. Citaat:
Citaat:
Het besluitvormingsproces begint en eindigt bij het individu. Citaat:
Zie terzake mijn artikel in Secessie: http://secessie.nu/pdf/17-3.pdf Citaat:
Citaat:
Citaat:
Integendeel: door mandatering verplicht te maken, en directe besluitvorming te weigeren, maak je de mandatering tot een tirannieke nep-mandatering. Een mandaat dat je verplciht moet geven, is helemaal geen mandaat. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#142 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie of wat had ge graag souverein gehad, Vexille? Gezien uw opvattingen vrees ik het ergste....... Om u te plezieren zal ik nog twee 'cratieën' bijcreëren, waarvan ik zo een ideetje heb dat ze je zouden bevallen: pontifecticratie? dikastocratie? Citaat:
Daarom dat ik die beladen term probeer te vermijden en van burgers of burgermeerderheid i.p.v. volk spreek.
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik spreek dus liever van burgers. Daar hangt iets individualistisch aan en ook iets in de aard van: rechthebbenden binnen een bepaald territorium. Zoals de burgers (poorters) toen de steden opkwamen...........
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De Vexille
Citaat:
Wanneer wij een BROV zouden hebben is de tekst natuurlijk wel juist. In het huidige systeem zijn het de geldschieters van de politieke partijen die bepalen wie er hun mag vertegenwoordigen en dat zijn ook de mensen waaraan zij verantwoording verschuldigd zijn.
![]() |
![]() |
#145 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In mijn tekst heb ik het helemaal niet over het huidige "Belgische systeem", maar over de grondslag van de democratie. En ja, daar is het mandaat dat de burger geeft aan z'n bestuurders per definitie herroepbaar. Ik zeg voor het overige niks over hoe dat dan precies in z'n werk gaat. Nog eens nalezen en dan nog eens een poging doen tot beoordeling. Kleine suggestie.
![]() |
![]() |
#146 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Supe®Staaf
Waarom een vraag stellen om er dan prompt mijn antwoord op te bevestigen ? Nog eens voor alle duidelijkheid: ik ga niet uit van "volkssoevereiniteit", da's voor mij een te gevaarlijke collectivistisch (en te vaak misbruikt) concept. Aan de basis van de democratische gedachte ligt de soevereiniteit van het individu. Al de rest is betutteling en paternalisme. Ik heb de indruk dat jij m'n opvattingen maar wat graag "vreest", mijn beste.
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 6 januari 2005 om 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
De term "overheid" is helemaal niet uitgevonden door particraten... Waar haal je dat vandaan? Citaat:
Citaat:
Citaat:
(ik heb geen zin om mijn thesis hier nog eens dunnetjes over te doen, sorry)
![]() |
![]() |
#148 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovenstaande vind ik een wel heel selectieve redenering. Ondanks het geweldmonopolie van de staat, is het op dit moment in België perfect geoorloofd om uw leven te verdedigen tegen iemand anders (in vele gevallen zelfs uw eigendom ook). Het punt is echter dat het uiteindelijk de rechterlijke macht (een staatsinstantie dus) is die erover oordeelt of uw gebruik van geweld gerechtvaardigd was of niet. Het geweldmonopolie van de staat afgeven zou in tegenstelling willen zeggen dat u tout court, en zonder verantwoording naderhand af te leggen, geweld mag gebruiken als u denkt of zelfs maar vermoedt dat uw leven in gevaar is. Edit: na het lezen van de Vexilles antwoord blijken dit alweer wat nutteloos gegenereerde internetbites te zijn. Soit: alle beetjes helpen, zei de mug, en hij deed een plaske in de zee.
Out of the blue, into the black Laatst gewijzigd door Turkje : 6 januari 2005 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
‘Volkssoevereiniteit’ is gewoon een technische term, die bijvoorbeeld door de Raad van State wordt gebruikt. Zie bv het volgende recente advies: http://www.lachambre.be/FLWB/pdf/51/0281/51K0281004.pdf waarin voor de zoveelste keer iedere vorm, niet enkel van referendum maar zelfs van volksraadpleging, wordt afgewezen met de woorden: “Zowel uit deze bepaling zelf, als uit de overige bepalingen van de Grondwet betreffende de uitoefening van de machten, blijkt dat de Grondwet niet een stelsel gebaseerd op de volkssoevereiniteit heeft ingesteld, doch wel een stelsel gebaseerd op de nationale soevereiniteit waarbij de Natie wordt vertegenwoordigd door de gestelde machten...”” (p.4) Als dit dus de geijkte juridische term is, waarom hem dan veranderen? Alleen maar omdat de pc-hersenspoeling het woord ‘volk’ heeft ‘beladen’? Lijkt mij vergezocht.'Volk' betekent hier gewoon: de verzameling van de burgers. Zij zijn de dragers van de soevereiniteit in een democratie. Citaat:
Citaat:
Zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Obrigkeit Het was de woord waarmee machthebbers als pausen, bisschoppen, vorsten enz werden aangeduid. De uitvinding van de particraten bestaat hierin, dat ze deze term zijn gaan aanwenden om hun staatsapparaat aan te duiden. In een democratie hoort die term, die zowel door zijn geschiedenis en zijn bouw (‘over’) naar onderworpenheid verwijst, helemaal niet thuis. Maar in een particratisch regime als het onze wordt hij graag gebruikt, en vanuit het standpunt van de machthebbers bekeken, niet ten onrechte. Want de particratische staat is, wat zijn machtsverhouding tov het plebs betreft, inderdaad de opvolger van vorsten en pausen. Citaat:
Citaat:
Daar is natuurlijk op het net veel over te vinden bv http://www.magnolia.net/~leonf/sd/pub-choice.html waarvan ik nu even volgend samenvattend citaat pluk: “Analysts of the [public choice] school apply the logic of microeconomics to politics and generally find that whereas self-interest leads to benign results in the marketplace, it produces nothing but pathology in political decisions. These pathological patterns represent different kinds of "free-riding" and "rent-seeking" by voters, bureaucrats, politicians, and recipients of public funds.” Je hebt wel degelijk te doen met een soort kaste, met eigen vormen van rent-seeking. Een fraai voorbeeld is de kwestie van de ‘term limits’, die in de USA door de meeste burgers worden gewild, en die waar mogelijkheid tot referenda bestaat ook vaak worden doorgevoerd, terwijl de politieke kaste zich om begrijpelijke redenen verzet. http://www.termlimits.com/ Het feit dat er binnen de kaste nogal wat rotatie is verandert daar niets aan. De politieke klasse heeft eigen belangen, die niet de belangen zijn van de samenleving in haar geheel. Ze heeft ondermeer belang bij het afblokken van het BROV. Ze heeft ook belang bij het afwijzen van het spreken over ‘politieke klasse’, kwestie van het ideologisch rookgordijn in stand te houden. Citaat:
http://www.usdoj.gov/olc/secondamendment2.htm Recente (augustus 2004) analyse van het tweede amendement door het department of Justice, Office of legal Counsel. Uittreksel a: We first consider the historical context of the right to arms, both (A) in England beginning with the Revolution of 1688-1689 and (B) in America through the American Revolution and the first state constitutions. The right was consistently a personal one. Beginning with the right of individual English subjects to have arms for their defense, it was supplemented in revolutionary America with the notion that a citizen militia, comprising the armed citizenry, was a particularly important means of securing free government. As one judge recently put it, the Americans of the Founding Generation "were the heirs of two revolutions," both of which had impressed upon them the importance of an individual right to have and use arms. (151) This background understanding of the right is inconsistent with either the collective-right or quasi-collective-right views. Next, in Subpart III.C, we turn to (1) the framing and ratification of the Constitution and (2) the framing and ratification of the Second Amendment. This history demonstrates that the background understanding, far from being transformed or curtailed, was incorporated in that Amendment, just as the Bill of Rights incorporated many other traditional rights of individuals. By contrast, separate proposals to amend the Constitution to safeguard powers of the States to establish and maintain organized militias failed. Conclusion *****For the foregoing reasons, we conclude that the Second Amendment secures an individual right to keep and to bear arms. Current case law leaves open and unsettled the question of whose right is secured by the Amendment. Although we do not address the scope of the right, our examination of the original meaning of the Amendment provides extensive reasons to conclude that the Second Amendment secures an individual right, and no persuasive basis for either the collective-right or quasi-collective-right views. The text of the Amendment's operative clause, setting out a "right of the people to keep and bear Arms," is clear and is reinforced by the Constitution's structure. The Amendment's prefatory clause, properly understood, is fully consistent with this interpretation. The broader history of the Anglo-American right of individuals to have and use arms, from England's Revolution of 1688-1689 to the ratification of the Second Amendment a hundred years later, leads to the same conclusion. Finally, the first hundred years of interpretations of the Amendment, and especially the commentaries and case law in the pre-Civil War period closest to the Amendment's ratification, confirm what the text and history of the Second Amendment require. Zie verder ook een interessant stuk dat heel recent is verschenen op het net: http://www.techcentralstation.com/010505H.html Indien met 'geweldmonopolie' bedoeld wordt, dat na verdediging van jezelf of je bezittingen gerechtelijk onderzoek volgt, en eventueel een proces, dan heb ik daar geen moeite mee, integendeel. Maar wanneer verdediging van het eigen bezit verboden wordt, omdat geweld tegen misdadigers zogezegd het monopolie van de staat is (wat vaak wordt gesteld), dan ben ik niet meer mee.
![]() |
![]() |
#150 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Jos Verhulst
Wat die "volkssoevereiniteit" betreft... Je hebt uiteraard gelijk wanneer je erop aandringt om het juridisch jargon te gebruiken. Maar dat jargon is 19de eeuws en houdt geen rekening met meer recente denkrichtingen. Laten we het houden op een verschil in semantiek. (terzake had de RvSt het wel bij het rechte eind in de analyse van onze grondwet... maar dat terzijde; waarmee ik niet wil zeggen dat ik het er filosofisch gezien eens mee ben) "Vrijheid creëren door recht te scheppen" is een gedachte die lijnrecht indruist tegen het liberaal denken dat aan de grondslag ligt van de democratie. Herinner u het beeld van het blanco canvas als uitgangspunt een paar replieken terug. Als je wil, kan ik dat verder expliciteren, maar we gaan hier wel heel erg diep in de filosofische onderbouw van één en ander. Het BROV geeft geen antwoord op de vraag naar een degelijk "dagelijks bestuur" en "beheer" ... ik zou toch graag eens lezen hoe jij die behoeften concreet kan invullen zonder enige vorm van representatieve democratie (annex controle uiteraard). "Rent seeking" en "Free riding" zijn inderdaad schering en inslag in de klassieke parlementaire systemen. De Public Choice theorie reikt daar echter ook een aantal remedies voor aan die niet onvermijdelijk uitkomen op een BROV (hoewel het BROV er natuurlijk wel in past). Ik merk dat we op dit punt op dezelfde golflengte zitten. Toen ik nog tot over mijn oren in die materie zat als student, was Ronald Coase zowat mijn mentor... bezoek ook even de site van het Ronald Coase Institute en dan weet je meteen waar mijn uitgangspunt vandaan komt. Wat je citaat over het second amendment betreft... dit bevestigt mijn analyse (die niet eens de mijne is, maar soit) dat het hier een individueel recht betreft dat voor het overige niet geëxtrapoleerd wordt naar het staatsgezag. Er zijn oudere analyses (ook door het Supreme Court trouwens) die veel "stouter" zijn in dat verband. Maar goed, het is in deze discussie eerder een noot in de marge. Ik zie het niet als een essentieel ingrediënt in de discussie.
![]() |
#151 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De mogelijkheid om vrij te handelen wordt in de wilde, ongeorganiseerde staat sterk ingeperkt door de noodzaak om de materiële behoeften te lenigen, voortdurend de vrijheid te bevechten en te verdedigen enz Het woord vrijheid is dus dubbelzinnig. Je hebt de innerlijke aanleg tot vrijheid, maar ook de vrijheid die de uiterlijke omstandheden je laten. Wanneer ik zeg “Vrijheid creëren door recht te scheppen” dan heb ik het over de tweede betekenis. Door samen met gelijkgezinden regels te maken, kunnen mensen voor elkaar wederzijds vrijheid creëren, niet in de zin dat ze in elkaar de drang tot vrijheid inplanten (dat is onzin) maar wel in de zin dat ze voor elkaar vrijheidsruimte creëren (waarin de individuele vrijheidsdrang zich kan uitleven). Daar moet het recht dan ook op gericht zijn. Ik ben vrijer wanneer ik met mijn buurmannen duidelijke afspraken heb, en niet voortdurend energie moet steken in het individueel uitvechten of uitklaren van onnodige conflicten; ik ben vrijer wanneer ik met mijn medemensen een afsprakenkader kan creëren waarbinnen door arbeidsverdeling productiviteitsstijging kan ontstaan enz Recht dat de vrijheidsruimte van de leden van de rechtsgemeenschap vergroot is goed recht; anders is het slecht recht. Het ‘idee’ dwz de uiteindelijke verantwoording van het recht is de vrijheid. Uiteraard dient het lidmaatschap van een rechtsgemeenschap zelf ook vrij te zijn. Met mensen waarmee ik over fundamentele punten van mening verschil voor wat de inrichting van de rechtsorde betreft, is geen recht te maken. Vandaar het fundamenteel recht op secessie, en ook de noodzaak om het recht minimaal te houden. Het beste is dus een zeer groot aantal kleine staten, wel met intense onderlinge arbeidsdeling en vrij handelsverkeer, maar met separaat rechtsleven. Burgers kunnen aansluiting zoeken bij de rechtsgemeenschappen die het beste bij hun overtuiging passen, en daarmee een authentiek sociaal contract sluiten. Wanneer je vrijheid ‘opoffert’ voor recht, dan sluit je een nep sociaal contract, een contract dat je niet vrij wenst. Dan treedt je noodgedwongen toe, onder druk van de macht, tot een rechtssysteem dat niet bij je past. dan wordt het recht tot onrecht. Geestesleven, denken , vrije Woord => domein van het individu <= Vrijheid Sfeer van het recht => domein van de polis <= gelijkheid Sfeer van de arbeidsverdeling, economie => wereld <= solidariteit ofte broederlijkheid Liberté - Egalité - Fraternité: actueler dan ooit, ieder op zijn eigen schaal en in zijn eigen levensdomein. Uitgebreider op: http://secessie.nu/pdf/17-3.pdf Citaat:
In een democratie functioneren twee besluitvormingskanalen naast elkaar: een indirect en een direct besluitvormingskanaal, waarbij de besluiten die tot stand komen via het direct besluitvormingskanaal prioriteit hebben boven de besluiten genomen via het indirect kanaal. Het direct besluitvormingskanaal is in eerste instantie het BROV (eventueel aangevuld met andere instrumenten zoals recall enz); het indirect besluitvormingskanaal werkt via een periodiek verkozen parlement. Dit parlement maakt wetten over alle aangelegenheden waarover de burgers niet zelf direct wensen te beslissen. Indien de burgers zelf direct willen beslissen, maken ze dit kenbaar door een zeker aantal handtekeningen onder een referendumvoorstel te verzamelen. Dit aantal zelf wordt ook weer per referendum vastgelegd.
![]() |
![]() |
#152 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Geen tijd meer aan verliezen is het advies. Hij verdraait toch alles.
End En Jos dat is de eerste keer dan ik u "en daarmee verbonden belangengroepen" weet gebruiken
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011 Laatst gewijzigd door Bece : 6 januari 2005 om 18:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 6 januari 2005 om 18:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jammer... 8)
![]() |
![]() |
#155 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Jos Verhulst
Sta me toe om die visie op vrijheid even grondig onder de loupe te nemen... We komen ongeveer tot dezelfde conclusies, maar langs een heel andere denkpiste. Boeiend, dat wel... Wat die "representatieve" democratie betreft... Goed verduidelijkt én genuanceerd; ik volg je hier volledig.
![]() |
#156 |
Vreemdeling
|
![]() sorry dat ik al het bovenstaande niet gelezen heb (enkel titel)
maar toch mijn mening over de term democratie. Ik neem hem niet graag in de mond. Bij een conflict kan je die term langs beide kanten gebruiken als tegenargument. Op democratie kan je niet echt een definitie plakken, dus de definitie ombuigen totdat het in jou voordeel speelt is niet moeilijk. Trouwens, als alle kinderen in de klas de regels mogen stemmen is er binnen een paar dagen geen klas meer. Doordat we niet rechstreeks onze wil kunnen doorduwen is een vrijemeningsuiting van groot belang. Al heeft het geen direct effect op hoger niveau, de democratie blijft wel bestaan. Elke politicus is geboren met een mening, net zoals vele andere burgers. Duuus lang leve de democratie, hoe je het ook mag interpreteren...het komt wel goed. dat het woordje op zijn eigen al voor discutie zorgt is al democratie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De betekenis van het woord democratie is zeer eenduidig. Het volk beslist. Al de rest heeft niets met democratie te maken. Citaat:
Citaat:
En de mening van een politicus heeft meestal alleen maar betrekking op zijn eigen zakken. Een wet die hun eigen inkomen moet verhogen word op recordtijd door parlement en senaat aanvaard met een overgrote meerderheid. Zelfs de oppositie stemt, op een enkele uitzondering na, zonder enige vorm van discutie voor.
![]() |
![]() |
#158 |
Europees Commissaris
|
![]() De definitie van "democratie" stond in het ontwerp van de europese grondwet ;
het is nl het principoe dat de meerderheid van het volk de macht uitoefend; of als je wil dat het de wil van de meerderheid is die wet is. Het is dus best mogelijk een meerderheid van volksvertegenwoordigers te kiezen die de verloning van die volksvertegenwoordigers en bij uitbreiding alle ambtenaren,ministers, ambassadeurs, rechters enz.. te verlagen... Men zou zelfs specifiek een partij kunnen oprichten om de invloed van politieke partijen terug te schroeven : nationale concentratie tegen de politieke partijen rassemblement nationale contre les partis politiques Nationalversammlung gegen die Politisch Parteien (NCTPP / RNCPP/ NVGPP) Een one-issue party ? Pff waarom niet er zijn er al meer geweest....
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 23 januari 2005 om 17:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#160 |
Europees Commissaris
|
![]() Ĵij verdedigt steevast de stelling dat de vertegenwoordigende democratie eigenlijk geen democratie is omdat diegenen die men kiest "leiden" ipv. te "volgen". Je stelling is in feite dat grote delen van de bevolking eigenlijk zelf wil "leiden" en bijgevolg zonder
een beroep op vertegenwoordigers te doen het wetgevend werk zelf in handen zou willen nemen. Een groot nevengeschikt probleem is dat men met georganizeerde "politieke partijen" zit die zelf eigenlijk een pyramidestruktuur zijn rond zgn "Leiders" - zodat de gehele "democratische constructie" eigenlijk een soort mistbank zijn die het feit verhult dat de macht in dergelijke particratische democratie slechts in handen is van enkelen. In deze feitelijke omstandigheden kan men aan de toestand alleen maar iets veranderen door binnen het systeem te ageren (het enige voordeel van het systeem) - ofwel door drukkingsgroepen die in alle partijen aktief zijn - ofwel binnen één bepaalde partij - ofwel door het oprichten van een nieuwe partij Anderszijds is het wel interessant oml na te gaan welke partijen en op welke wijzen men zich inspant om aan de verzuchtingen van de "Jan Modaal" tegemoet te komen door hem te bevragen...