![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kijk, twee dagen voor die lockdown afgekondigd werd, waren die NIET gesloten. Dus was het geen kwestie van "paniek" he. Die zijn gesloten omdat men dat zo georganiseerd heeft van bovenaf. Waarom zouden brouwers nog aan cafe's leveren bijvoorbeeld ? Die zijn gesloten he. Ja, brouwers mochten nog gaan leveren. Maar hun klant, de cafe, was dicht. Taxi's die mochten waarschijnlijk nog rijden, maar er was niemand om te vervoeren. Reisagentschappen mochten misschien nog dingen doen, maar wie ging er nu een reis boeken ? Verbouwingswerken waren ook waarschijnlijk niet verboden, maar wie doet dat nu als hij in zijn huis opgesloten zit ? Ge moet eens den toer doen van al die "bedrijven" en U afvragen of ze nog klanten hebben. Zomaar eens gegoogled: https://levanto-jobwijzer.be/sectoren ga eens door alle jobs, en vraag U af of die jobs "klanten hadden" tijdens die lockdown. Schoonmakers/sters: denk je dat die nog aan de bak kwamen ? Kappers, kleding: gans de sector lag op zijn gat Technische beroepen: denk je dat garagisten nog veel te doen hadden ? Bouw, electriciens, loodgieters: denk je dat ze veel klanten hadden ? Alle logistiek aan kantoren die nu leeg zijn want iedereen doet aan telewerk. Fast food sector: helemaal op zijn gat Alles wat met vermaak te maken heeft: op zijn gat Het is gewoon schrikwekkend als je door zo een lijst gaat, en beseft wat een broodroof men heeft gepleegd, en vooral, zonder enige hoop op beterschap. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat R0 = 2. Dan is de herd immunity officieel bereikt bij 50%. In een naakte bevolking moet men dus 50% infecteren, maar met een aanvankelijke R0 = 2 gaat dat in het begin vrij snel vooruit. Stel nu dat 30% van de bevolking reeds immuun is. Er is dus nog maar 20% te gaan. Maar de R bij aanvang is nu 2 * 0.7 = 1.4. Wat wil zeggen dat de epidemie maar traag van de grond zal komen en minder snel zal groeien. Maar ze moet maar 20% besmetten alvorens te stoppen. Je zou verkeerdelijk kunnen zeggen: ho nee, van de maagdelijke ga ik eerst naar 30% immuun, en dan ben ik in het tweede geval, dus het tweede geval is enkel de staart, die is uiteraard korter dan gans het verloop. Nee, want in dat geval heb ik vele besmetten wanneer ik aan 30% immuniteit heb: die staart is dan sneller bereikt dan wanneer ik vanaf enkele gevallen nog moet BEGINNEN met te klimmen in het tweede (gevaccineerde) geval. Besluit: de tijdsduur zal min of meer vergelijkbaar zijn voor de "grote" piek zonder vaccinatie, of de "kleine" piek met vaccinatie. Omdat de eerste meer volk moet ziek maken, maar sneller divergeert, en de tweede minder volk moet ziek maken, maar trager van de grond komt. Dat is trouwens de reden waarom we nu na een lockdown niet meer moeten hopen dat de tweede piek kort en krachtig zal zijn: hij zal langzaam zijn en lang duren alvorens op dreef te komen. Citaat:
Citaat:
https://www.santepubliquefrance.fr/d...r-groupe-d-age Het is totaal idioot om vooral ouderen waar het vaccin niet werkt, te vaccineren. Je moet vooral jongeren vaccineren om herd immunity op te bouwen, maar ja, die hebben daar geen specifiek voordeel bij. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 20:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de sterfgevallen zijn +/- 50 % actieven, soms met véél, onbetaalbare ervaring. Als hier in het grootste bedrijf v.d. omgeving met bijna 3000 werknemers, 2 top-ingenieurs, ook "ouderen" maar actieven, sterven dan is dat goed voor het bedrijf ? Familieleden: concreet 1 is er gestorven vorig jaar en 1 in januari van dit jaar. Plezant ? ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Boduo : 8 mei 2020 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Man toch. Heb jij dan helemaal geen gevoelens ? Empathie, ken jij dat woordje ? Neen. Hoe meer doden er vallen én uw eigen privé 'welzijn ????' dat is het enigste wat telt voor u. Zo werkt een samenleving niet zenne. Verre van. Ik zou op Mars gaan wonen moest ik u zijn. ![]()
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bouwfirmas deden soms nog verder. Sommige deden de deur dicht. Installateurs en noem maar op deden verder. Wat echt stil lag was bedrijven die voornamelijk aan winkels of horeca diensten leverde. En dat blijkt nog redelijk veel te zijn. Nu starten we weer op maar ik vermoed dat dit nog meer miserie en faillissement zal veroorzaken. De steun valt weg, de kosten herbeginnen en de omzet zal slecht zijn. Ondertussen heeft de overheid wat geld gegeven, maar via de sociale kas minstens 1/3 terug gepakt. Bijdragen vervallen niet. Het valt nu echt op dat onze economie in grote mate eigenlijk kleinhandel en horeca dus is.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 mei 2020 om 23:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergeet ook niet het segment van de grotere entertainmentbusiness: concertzalen, festivals, theater, bioscoop, grote sportevenementen als voetbal, basket. Daar hangt bovendien een hoop afgeleide horeca en dergelijke aan vast die ook wegvalt.
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar hoe kan je dan nog in Godsnaam een deftige discussie voeren ?
![]() |
#149 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De normale turnover (mensen die weggaan, dood gaan, met pensioen gaan...) is meer dan enkele procenten in een bedrijf. Doe daar een half procentje bij en je ziet dat niet eens. Citaat:
Als uw bedrijf een probleem heeft omdat 2 ingenieurs weggaan, dan is uw bedrijf in elk geval een vogel voor de kat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is dan ook gans mijn punt: die "overbelasting" zou er niet zijn (tenzij voor de ziekenhuizen) en nadien is het voorbij. Dus inderdaad, die lockdown en maatregelen zijn nergens nodig voor. Stel dat we nu terugkijken op deze periode, en dat er inderdaad een berg ligt van 80 000 lijken, maar dat het voorbij is. We kunnen dus, na onze tranen gedroogd te hebben voor die paar extra doden als het toevallig in uw dichte omgeving was, er weer tegenaan, en de pagina keren. Dus eigenlijk "niks gebeurd" en vooruit met de geit. Stel dat die 80 000 doden "belangrijk" waren voor 10 mensen in hun omgeving (dat is veel he !). Dan zijn er nu 800 000 mensen "getraumatiseerd door een sterfgeval". Wel, dat is nog geen 10% van de bevolking, maw, 92% van de bevolking die heeft niet eens een probleem gehad. Ja, we kunnen voort met 92% van de bevolking terwijl 8% nog wat snottert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ZEKER niet als het over dwingelandij betreffende anderen gaat. Want mensen hebben inderdaad hun eigen gevoelens die gij niet kunt inrekenen in uw dwangmatige regeltjes, en die zullen die OP HUN EIGEN MANIER dus inrekenen. Ik vind het - gelukkig maar - niet erg dat mensen sterven, want iedereen sterft. Mocht dat erg zijn, dan is het leven een dikke ramp. Als je niet wil dat mensen sterven, dan moet je geen kinderen hebben, want kinderen maken wil zeggen dat je mensen schept die gaan sterven. Sterven is het andere eindpunt in de tijd van uw leven, het symmetrische punt van uw geboorte. Sterven en geboren worden zijn dus twee equivalente punten, waartussen ge een leven leeft. Het is niet minder erg om "nog niet geboren" te zijn dan "al dood te zijn". Dus nee, dood gaan is normaal en universeel, we gaan daar niet over jammeren he. Wat telt is wat je tussen die twee punten als "goed leven" meemaakt, en of dat nu lang of kort is speelt daar een veel kleinere rol bij. Natuurlijk is het plezanter om nog een lang punt stuk "goed leven" eraan te knopen, maar dat is maar relatief: ooit gaat ge dood. Dus dat willen vermijden is idioot, het is onvermijdelijk. Je wil dus enkel maar die stukken aan uw leven plakken als je kan, die vol fun zitten he. Stukken eraan plakken tussen nu en dood gaan die geen fun zijn, dat is eerder nefast, dan beter dood nu. Dus nee, doden maken niet speciaal een probleem voor mij. Natuurlijk ben ik wel triestig als een naaste dood gaat, maar niet omwille van "het malheur dat hem overkomt", maar wel om het gemis dat ik zal hebben in MIJN leven natuurlijk. Zijn afwezigheid maakt MIJN leven minder fun. En daarom ben ik triest als een naaste dood gaat. Mocht mijn vrouw dood gaan, dan zou ik bijzonder droevig zijn, niet "voor haar" want ze bestaat niet meer, maar voor het gegeven dat zij er niet meer is voor mij ; en vooral omdat ik met een kind zit waar het nu verder zielig mee verder gaat. Maw, niet voor haar, maar voor den ambras die haar afwezigheid meebrengt. Maar mocht zij scheiden, was dat kifkif he. Maar er zijn zo niet enorm veel mensen waar dat voor geldt op een sterke manier. En ik neem aan dat dat voor niemand zo is. Er zijn ENKELE mensen rondom U waar het wreed ambetant zou zijn mochten die dood zijn, en dat is het dan ook he. Natuurlijk moet ge de sociale geplogenheden volgen, en doen alsof elke dode "erg" is en dat ge daar "erg van aangedaan" zijt, maar dat hoort bij de normale sociale comedie he, dat is niet echt. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 06:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, gans onze maatschappij DIENT om die fun-welvaart te produceren. Het is om die fun te hebben dat we leven, anders hoeft het niet he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |||||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat er een werkgever in dat geval akkoord zou zijn gegaan als iemand zou zeggen:"Ik kom twee maanden niet meer werk want ik heb mezelf maatregelen opgelegd." Gaan winkelen in overvolle winkels, bij de dokter in een overvolle wachtzaal zitten, op overvolle bussen en treinen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ten tweede; (nogmaals) waarom ga jij er vanuit dat we onze welvaart, onze vrijheden, onze verworvenheden nu in't riool aan gooien zijn? Iedereen mag zijn eigen voorspelling maken maar die van jou vind ik persoonlijk wel heel erg zwart. En dat is geen probleem. Maar wel als je de gang van zaken in de maatschappij af wil stellen op die voorspellingen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die laatste 600 zijn er extra die we door maatregelen hadden kunnen beperken. Maar dan kom jij weer met je marktprijs en dus kunnen we zo wel eindeloos doorgaan... Citaat:
Citaat:
Waar komt die berekening vandaan? Citaat:
Ook hier kunnen we op deze manier eindeloos doorgaan. Citaat:
Nu zitten we met een tijdelijk fenomeen. Wat overigens in heel de wereld speelt. Niet voornamelijk tussen enkele landen zoals destijds. Citaat:
Op dit moment lukt dat bv nog steeds zonder problemen en ik verwacht in de korte toekomst daar geen verandering in. Citaat:
Citaat:
Dat is de zaken verkeerd voorstellen. Jij verwijt mij al de hele tijd dat ik zou denken dat mensen niet noodzakelijk dood moeten gaan maar ik krijg de indruk dat ik jou moet gaan verwijten dat jij niet inziet dat zowel corona als de maatregelen ertegen slechts een tijdelijk fenomeen zijn.
![]() |
![]() |
#154 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oorzaak van de crisis nu en toen zijn compleet verschillend. Het uitzicht op beterschap is compleet verschillend. De relatie tussen landen onderling is compleet verschillend. De staat van de economie is compleet verschillend. DUs nee, aan doemprediken (" De jaren 30 komen er terug aan!!") doe ik dus echt niet mee. Citaat:
Van 1400 besmettingen naar 300. Dat noem jij niet drastisch? Maak je dan maar geen zorgen over de economie want de beurzen zijn zelfs niet zo sterk gekelderd. Citaat:
Dat is misshien rationeel ja, maar volgens mij compleet onmenselijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 9 mei 2020 om 09:23. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Koen Geens is je enige concurrent. Laatst gewijzigd door Boduo : 9 mei 2020 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
GB gaat NIET het minste probleem hebben als Boris Johnson dood gaat. In tegendeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens dat naar de knoppen, is elke vorm van ondernemerschap pure waanzin. Een derde van onze economie is voor onbepaalde tijd opgeschort, wat wil zeggen: vernietigd. Het was de hoeksteen van onze welvaart. En nee, het is niet omdat er ooit misschien een vaccin komt (dat tot niet veel zal dienen), en deze epidemie achter de rug is, dat die irreversiebele schade weg zou gaan he. Want nu weten we dat ze ons dat elk moment kunnen aandoen. Wie gaat er nu nog een luchtvaartmaatschappij oprichten ? Wie is er zo zot om daar geld in te investeren ? Het volstaat dat er weer eens "iets" gebeurt dat regeringsleiders laat panikeren, en ge zijt alles weer kwijt. Het heeft niks met corona te maken, dat is een fait divers alles bij elkaar. Het gaat hem erover dat er dus een 'buzz' kan ontstaan tussen wereldleiders, voor gelijk welk ander fait divers, en het hen lukt om mensen op te sluiten en economische sectoren buiten de wet te stellen. Dat kan vanaf nu dus voor gelijk welke vliegescheet. Nee, we gaan nu naar een uitzichtloze toekomt, omdat we een maatschappij hebben waarvan de fundamenten irreversiebel kapot zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij hebben op een kleine twee maanden een factor 6 omlaag gedaan. De vrije epidemie had op een goeie week een factor 8 omhoog gedaan. We hebben dus, maw, na bijna 2 maanden, een goeie week gewonnen. Vandaar dat het overeenkomt met "we zijn van 16 maart naar 9 maart gegaan". We zitten nu dus, na 2 maanden lockdown begonnen op de 16de, in de situatie van de 9de maart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er is inderdaad geen tussenweg tussen "epidemie neemt af" of "epidemie neemt toe". Epidemie neemt toe, is rap voorbij, dan is het achter de rug. Epidemie neemt af, moet je BLIJVEN VOLHOUDEN tot er ooit eens iets is, een vaccin of zo. Als ondertussen de kosten oplopen, gaat dat bijzonder duur zijn. |
||
![]() |
![]() |