![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 8 januari 2021 om 09:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat zij WEL gestraft worden in dat geval. Omdat het een contractuele overeenkomst was.
Laatst gewijzigd door patrickve : 8 januari 2021 om 09:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het verschil met een vrije markt is natuurlijk dat er niet "drie tevreden klanten" kunnen zijn, die anderen dan waarnemen. Je kan niet "klein beginnen" in de politiek, en tevens "bewijzen dat je eerlijk bent" (ttz, goeie waar verkoopt). Oftewel zit je in een proportioneel systeem waar je in een coalitie moet komen, en dat is een coalitie van driewieler-verkopers. Oftewel is het een winner-takes all, en tussen alle bedriegers is de kans heel heel klein dat een meerderheid toevallig voor die "nieuwe eerlijke" zou gaan. Ja, Trump was zo een poging, he. Macron in Frankrijk ook. Maar de kans dat je op een eerlijke zou vallen met een grote meerderheid is piepklein. Het gegeven zelf dat zo een individu die "van nergens" komt, zoveel moeite doet, wil toch wel zeggen dat die veel winst nastreeft he. Als je eerlijk bent, is er niet veel winst te verwachten, en doe je dus ook niet veel moeite. Dan kom je er ook niet. Ik kan mij immers geen "eerlijke en tegelijkertijd ijverige" mensen voorstellen. Als je eerlijk bent, heb je geen grote incentive he. Kijk naar mij ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 8 januari 2021 om 09:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Minister-President
|
![]() laat maar, this is pointless
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Het idee dat mensen uw goed zouden nastreven terwijl ze een vrijgeleide hebben om hun goesting te doen, is bijzonder naief. Als het enige argument is dat ze uw goed zullen doen, omdat ze anders door ANDEREN die hun goesting mogen doen, vervangen zouden kunnen worden, dan zie je toch wel dat het bijzonder zwak is. Als er geen contract is dat afgedwongen kan worden, maar de enige "straf" op boerenbedrog, is dat men gedwongen dezelfde of een andere bedrieger moet aanstellen *volgende keer* volgens keuze, dan zie je toch dat dit systeem nooit veel incentive kan geven om "uw goed" na te streven he. Ik begrijp niet dat mensen dat niet evident zien. Het zou willen zeggen dat zij zelf anderen niet zouden bedotten als ze daar alle mogelijkheden voor hebben en niks voor riskeren. Zo een mensen bestaan niet he. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 januari 2021 om 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat er een 'pardon' gaat komen. Niet van Trump zelf en ook niet van Pence. Trump is blijkbaar veel te ver gegaan en een 'pardon' dekt nu ook niet alles. Ook de kans dat ie in 2024 terug zou kunnen opkomen is nagenoeg nul geworden. Iedereen, één voor één laten Trump vallen of willen er niets meer mee te maken hebben. Ik zie Pence zijn vingers niet verbranden aan Trump.
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Via-via twitter Elon Musk, gisteren de rijkste persoon van de wereld.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar bon, ik heb geen verplichting of zo om u te overtuigen/daarop te wijzen. Lijkt me toch een hopeloze zaak eerlijk gezegd.
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie geen gebrek aan logica. Ik ga ervan uit dat mensen hun eigen winst willen maximaliseren. Als je ze macht geeft om dingen te doen waarbij ze voordeel kunnen halen, zie ik niet in waarom men zou moeten veronderstellen dat ze dat niet doen. "een mandaat binnenhalen" heeft enkel maar de waarde van het voordeel dat je ermee doet he. Het heeft dus geen enkele zin om een mandaat te willen halen als je daar geen enorme voordelen mee kan binnenspelen. Dus "eerlijk zijn, om herverkozen te worden" lijkt mij totaal idioot. Een mandaat heeft geen waarde als men eerlijk is. Dus nu eerlijk willen zijn, om een volgend mandaat binnen te rijven, lijkt mij idioot zelfs al zou het werken. Politiek bedrijven heeft toch enkel maar zin als men van de macht die men heeft, gebruik kan maken om zichzelf voordeel te doen. Anders doet men dat niet he. Ik zie het voordeel niet van een eerlijke politicus willen te zijn, dat is toch veel te slecht betaald en veel te lastig om te bekomen. Ik verkies mijn huidig baantje 100 keer boven "eerlijke politieker" willen te zijn. Daarentegen, ik zou het niet afslaan om "heel corrupte politicus" te zijn. Ik denk dat er daar mogelijkheden zouden zijn. Ik zie dus niet in waarom ik nu "eerlijk" zou zijn, om mijn volgend mandaat te vrijwaren, waar ik niks mee kan doen als ik dan weer eerlijk moet zijn. Je kan zeggen, je kan tenminste bij je laatste mandaat eens goed grabbelen. Ja, maar waarom dan niet direct ?
Laatst gewijzigd door patrickve : 8 januari 2021 om 11:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Minister-President
|
![]() Nee inderdaad, anders zou je het standpunt niet innemen.
Ik heb een (bescheiden) poging gedaan het uit te leggen, maar ik heb er ook niet veel aan te winnen of te verliezen om u te overtuigen, dus ik zal u gewoon laten in uw (in mijn ogen) waanbeeld.
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het gaat inderdaad enkel over federale ‘misdrijven’. De andere heeft hij sowieso aan zijn been.
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik kan natuurlijk fouten maken. Uw argument was een markt equivalent. Maar ik gaf U aan dat het niet werkt zoals een markt. In een markt kan elke speler zijn waar aanbieden, en is elke speler gedwongen om zijn contract te honoreren. Bedrog wordt bestraft, en niet alleen door weg te blijven. Men zal gedwongen worden om terug te betalen. In de politiek kan men zijn waar niet noodzakelijk aanbieden. De meerderheid moet U gekocht hebben, of uw waar wordt niet aan de man gebracht. Je kan dus niet "klein beginnen". Je moet direct winnen, en zolang je niet gewonnen hebt, kent men de waarde van uw waar niet. Dat is helemaal niet zo in een vrije markt, waar je eerst een heel klein stel klanten kan hebben die kunnen getuigen van de tevredenheid van uw waar. In de politiek kan je geen klein aantal kiezers hebben die nadien tevreden zijn over uw bestuursdaden, want die zullen er niet zijn met een klein aantal kiezers. Daar waar je wel gelijk hebt, is dat er ergens een "marktprijs van voldoende corruptie voor een mandaat" is. Wie het te bont maakt, vliegt inderdaad uit de markt, omdat anderen zich tevreden stellen met een kleinere corruptie prijs. Dus ja, er is wel een beetje marktwerking zoals je het voorstelt. Er is een "juiste hoeveelheid corruptie die een mandaat waard is". Dat was mijn punt: beneden die hoeveelheid corruptie is een mandaat de moeite niet waard. Maar wie te gulzig is, zal maar 1 keer een mandaat kunnen hebben. En de vraag is of dat idioot is. Wat is het slimste: 10 mandaten met telkens de marktprijs van corruptie, of 1 mandaat waar je 100 keer meer kan scharrelen, ook al ben je nadien niet meer verkozen ? Ik denk dat het evenwicht tussen "maximale zij het eenmalige corruptie" en de "marktprijs voor een gezapige corruptie die U een ganse politieke carriere kan bezorgen" min of meer de hoeveelheid normale te verwachten politieke corruptie oplevert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga ervan uit dat mensen hun grootste voordeel zoeken op alle mogelijke manieren. Je gaat je toch enkel maar de ambras van door het slijk van verkozen moeten te worden, en van de uitoefening van macht aanvaarden als je daar maximaal kan van profiteren ? Ttz, maximaal uw vrienden en familie aan interessante lucratieve baantjes of dinges helpen, maximaal de wetten naar uw eigen goesting zetten, ervan profiteren om uw rivalen en vijanden een kloot af te trekken, en dergelijke meer ?
Laatst gewijzigd door patrickve : 8 januari 2021 om 11:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Soit Dus, de "bestraffing" zit em dus in het niet herverkiezen. Als ge een auto koopt en ge zijt niet content, dan zit ge nog altijd opgescheept met een slechte auto, niks aan te doen. Ge kunt dan idd schade eisen etc. etc. Naar analogie, als ge merkt dat de kandidaat waar ge op kiest ne bedrieger is, dan hangt ge er wel aan vast voor de termijn, niks aan te doen. Maar ge gaat niet zo idioot zijn om er de volgende keer op te stemmen. Voila, nogal simpel in mijn ogen, maar call me crazy.
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken je vooral als een goede wetenschapper op jouw domein, ik veronderstel dat je dat daar niet doet.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- om verder geen olie meer op het vuur te gieten. - om Trump van het toneel te krijgen. - om de imago schade die de VS geleden heeft tot een minimum te beperken. Heb je dit gelezen ? https://www.standaard.be/cnt/dmf20210107_97968415
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() !!! Dit bericht bevat een scheldpartij aan het adres van een politicus of politieke groeperingen. !!! Om de vrijheid van mening op dit forum zoveel mogelijk intact te laten, verwijderen we dit bericht niet. We raden de auteur echter aan om dergelijke berichten niet te flooden, en ze argumentatief te onderbouwen, dit in het belang van een volwassen discussieklimaat. Citaat:
Ons parlementair systeem beschermt ons gelukkig nog tegen die figuren, ze kunnen niet zo eenvoudig de macht grijpen. In een winner takes all systeem a la UK/VS hadden we het al lang vlaggen. In Duitsland in de jaren 30 heeft de nazi partij zo ook de absolute meerderheid in de reichstag weten verwerven met een minderheid van de stemmen. Met gekende gevolgen. Gelukkig zijn in de VS de instituties wat sterker als toen in de Weimar republiek. Laatst gewijzigd door Pontifex : 8 januari 2021 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |