Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2022, 16:37   #141
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Gij kent dus 's mans standpunten inzake het nazisme...
Wat we wel weten is dat zijn ouders in een concentratiekamp zaten...
Die heeft hij daar, volgens Panda alleszins, zelf gestoken en bewaakt.
Oud 24 september 2022, 16:45   #142
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet veel meer dan pakweg in Leuven. Alleen, voor Brussel golden andere taalwettten omdat het nu eenmaal de hoofdplaats van dit vermaledijde koninkrijk werd, dat nooit had hoeven te bestaan.
En, de al bestaande taalwetten werden er niet toegepast, vroeger niet en nu niet.

1830 vormde inderdaad een belangrijk kantelpunt in de geschiedenis van Brussel.
Meer nog, had het VKN blijven bestaan dan zou Brussel nu aan het oprukken zijn naar anderhalf miljoen.... Nederlandstaligen.
En laat dit voor mij als revanchist nu net een der ankerpunten zijn voor mijn Grootnederlandsime.
Dat is nog maar de vraag. In 1829 zag Willem I zich genoodzaakt zijn 'taaldwang' in Brussel en ook elders in het land op te geven. Dit betekende hier wel dat de taalpolitiek van Willem I al wat vroeger ter ziele was gegaan. De politieke dwang om een taal op te leggen was mislukt. Het pakte niet. Willem liet dan ook taalwetten los en alles werd zo wat zoals het in 1815 was . Ook beet Willem I zijn tanden stuk op de toenmalige taalgrens.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2022 om 17:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 17:59   #143
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zijn er acties tegen verengelsing?

Wat ik eens meemaakte op een bepaalde Vlaamse actie: een oude toeter uit de onderwijswereld verbeterde me toen ik iets zei over mijn t-shirt.
Hij zei dat dat een t-truitje was.
We hebben daar toen zo hard mee gelachen, dat hij dat geen tweede keer meer probeerde.
Neen. Dat bewijst meteen dat Flaminganten er niks op tegen hebben dat de Nederlandse taal langzaam verdwijnt. Hun anti-Frans zijn heeft dus niks met bescherming van de Vlaamse cultuur te maken.

Citaat:
Haha, alsof akties tegen de verengelsing wél op uw sympathie zouden kunnen rekenen.
Dat doet mij idd. niks. Dat de flaminganten, om hun politieke doeleinden te bereiken, alles in het werk stellen om mijn Limburgse moedertaal te doen verdwijnen is het zoveelste bewijs dat de eeuwenoude cultuur van wat zij de Vlaamse regio noemen, hen geen barst kan schelen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 18:09   #144
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kunnen we dat nu ook eens doen met moslims ?
Doe het voorstel aan het schepen college van Knokke hee Patrick.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 18:12   #145
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Mocht die winkel gewoon de taalwetgeving naleven, zou er natuurlijk geen probleem zijn.
Maar ergens bestaat de overtuiging dat wie over wat meer middelen beschikt, daar immuun tegen is.
De taalwet is nu 60 jaar oud, en nog altijd zijn er sukkelaars die het niet begrepen hebben...

Er moet toch écht iets fout gelopen zijn in ons onderwijssysteem...
Oud 24 september 2022, 18:13   #146
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Te laat.
Hij heeft net zijn frigo-box verkocht.
Oud 24 september 2022, 18:19   #147
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is nog maar de vraag. In 1829 zag Willem I zich genoodzaakt zijn 'taaldwang' in Brussel en ook elders in het land op te geven. Dit betekende hier wel dat de taalpolitiek van Willem I al wat vroeger ter ziele was gegaan. De politieke dwang om een taal op te leggen was mislukt. Het pakte niet. Willem liet dan ook taalwetten los en alles werd zo wat zoals het in 1815 was . Ook beet Willem I zijn tanden stuk op de toenmalige taalgrens.
Ik heb het natuurlijk over het gebied ten noorden van de taalgrens. Niet over de taaldwang die Wallonië werd opgelegd.
Wat het noordelijke landsgedeelte betreft kwam - dixit Lode Wils, een voor u toch wel onverdachte bron - de taalpoltiek van Willem II, zelfs in de vermilderde vorm overeen met de taalwetten die ontstonden in de jaren 1930. We verloren dus zomaar eventjes een ganse eeuw !

In Brussel werden bovendien de Nederlandstalige scholen die Willen oprichtte terstond gesloten als een soort van politieke wraak.
En dat is iets wat echt wel kan tellen, want het waren nu net de Franstalige scholen die de grote motor vormden in de verfransingsmachine. Vroeger en ook nu nog !

Dat de oprichting van de Belgische staat 1 der belangrijkste kantelpunten vormde in de verfransingsgeschiedenis van Brussel wordt trouwens gesteld in het Franstalige Wikilemma omtrent de verfransing van Brussel; toch ook wel een onverdachte bron zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2022 om 18:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 18:23   #148
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die aktie deed mij inderdaad een beetje denken aan die van mijn held.
De akties van Flor Grammens waren er op gericht van de taalwetten te doen naleven - niets meer en niets minder - en aldus wist hij enige (morele) legitimiteit af te dwingen.
De vraag is natuurlijk of Lidl de taalwetten overtreedt. Ik vrees dus van niet.
En dat in tegenstelling tot Quebec. We zouden best voorbeeld kunnen nemen aan de Francité !
Zoals meestal bij jou het geval is : klop erop. Uiteraard is dit geen overtreding van de taalwet aangezien die helemaal niet van toepassing is in ons privé leven behalve inzake communicatie tussen burger & zijn overheid en vice-versa...

Als er morgen op de Keyserlei van Aantwaarpe een parfumwinkel wil een zaak openen met enkel franstalig personeel kan dat, is dat legaal, en kan niemand daar iets aan doen. Of het intelligent & gewenst is, is een heel andere vraag. Maar legaal ? Uiteraard is dat legaal. Net zoals een winkel met Poolse specialiteiten gerust een winkel mag openen met personeel dat enkel Pools praat. Of het een goed business model is, is een andere vraag natuurlijk.
Oud 24 september 2022, 18:46   #149
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zoals meestal bij jou het geval is : klop erop. Uiteraard is dit geen overtreding van de taalwet aangezien die helemaal niet van toepassing is in ons privé leven behalve inzake communicatie tussen burger & zijn overheid en vice-versa...
Goed den wel, maar ik had graag meer aandacht gehad voor het laatste gedeelte van mijn post.
Moeten we tevreden zijn met die bestaande taalpolitiek, of zouden we niet beter voorbeeld nemen aan de taalwetgeving van Quebec. Daar krijgen handelaars die opschriften in het Engels gebruiken een boete....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Tijd voor de Vlaamse onafhankelijkheid, een land dat zich als een rechtstaat zal gedragen. Iets wat in dit land duidelijk het geval niet is.
Ooo.... is dat zo ? Toch zou ik met geen ander willekeurig land willen verwisselen als het op het rechtsstaatgehalte aankomt.
Maar terzake:
Onze gewesten hebben al een behoorlijk stuk autonomie !
En wat doet het Vlaamse Gewest met die bevoegdheiden ? Is het Vlaamse gewest niet bevoegd om een taalwetgeving in voege te brengen naar het voorbeeld van Quebec ?
En vooral: wat doet de Vlaamse Gemeenschap voor de hervernederlandsing van Brussel ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2022 om 18:59.
Oud 24 september 2022, 18:51   #150
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als er morgen op de Keyserlei van Aantwaarpe een parfumwinkel wil een zaak openen met enkel franstalig personeel kan dat, is dat legaal, en kan niemand daar iets aan doen. Of het intelligent & gewenst is, is een heel andere vraag. Maar legaal ? Uiteraard is dat legaal. Net zoals een winkel met Poolse specialiteiten gerust een winkel mag openen met personeel dat enkel Pools praat. Of het een goed business model is, is een andere vraag natuurlijk.
Zo'n vrijheid bestaat er in bijvoorbeeld Frankrijk niet. Daar dient de gehele winkel en benaming Frans te zijn. Hoogstens mag men sinds enkele jaren in grensstreken hier en daar wat aanwijzingen in een naburige vreemde taal aanbrengen.
Hier kan een restaurant "Kok sur Mer" heten, volgens een Frans type wetgeving zou dat "Den Haan aan Zee" worden. Ook in Quebec bewandelt men dit zelfde paadje. Maar ja de Vlamingen worden als "Boches du Nord" geboren.
Oud 24 september 2022, 18:57   #151
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het natuurlijk over het gebied ten noorden van de taalgrens. Niet over de taaldwang die Wallonië werd opgelegd.
Wat het noordelijke landsgedeelte betreft kwam - dixit Lode Wils, een voor u toch wel onverdachte bron - de taalpoltiek van Willem II, zelfs in de vermilderde vorm overeen met de taalwetten die ontstonden in de jaren 1930. We verloren dus zomaar eventjes een ganse eeuw !

In Brussel werden bovendien de Nederlandstalige scholen die Willen oprichtte terstond gesloten als een soort van politieke wraak.
En dat is iets wat echt wel kan tellen, want het waren nu net de Franstalige scholen die de grote motor vormden in de verfransingsmachine. Vroeger en ook nu nog !

Dat de oprichting van de Belgische staat 1 der belangrijkste kantelpunten vormde in de verfransingsgeschiedenis van Brussel wordt trouwens gesteld in het Franstalige Wikilemma omtrent de verfransing van Brussel; toch ook wel een onverdachte bron zou ik zeggen.
Het is nogal wiedes dat er ook een taaldwang werd opgelegd in de Noordelijke gebieden van het VKN. Niet alleen in Wallonië. Maar ook in Vlaanderen dus. Er was veel verzet tegen de taalpolitiek hier bij ons. Begrijpelijk: de landstaal was het Nederduits geworden en de elite die Frans sprak weigerde zich hierin te schikken. Ook met het Nederduits hadden vele Vlamingen moeite (zie Jan Frans Willems in dit verband). De vele petities tegen de taalwetten van Willem I de laatste jaren van het VKN, zijn mede de aanleiding geweest voor Willem om zijn taalpolitiek te herzien op het einde van zijn bewind. Willem wilde het tij nog in laatste instantie keren en zijn VKN redden. Edoch, het was te laat. De (algehele) onvrede was te groot geworden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2022 om 19:14.
Oud 24 september 2022, 18:58   #152
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doen handelaars dat ook in pakweg Durbuy ?
Gemakkelijk antwoord : meer dan de helft van de winkels in Durbuy zijn opgekocht door Vlamingen (ook enkele Nederlanders trouwens).
Oud 24 september 2022, 19:03   #153
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...en voor bedrijven in de relatie met hun werknemers meen ik nochtans te weten.
Zeker. En terecht. Een bedrijf moet het taalregime respecteren van zijn regio. Een bedrijf met maatschappelijke zetel in Vlaanderen moet nederlands als taal hanteren in zijn communicatie met werknemers.
Oud 24 september 2022, 19:10   #154
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zijn er acties tegen verengelsing?
Neen. Omdat men de geschiedenis der taalstrijd niet kent en dus een voor de hand liggende parallel niet ontwaart.
Iets dat alleszins zou moeten in de eindtermen vervat zijn. Ik weet niet of dat zo is.

Ik zal net zoals Jef Elbers een eenmansaktie moeten op touw zetten !
https://forum.politics.be/showthread.php?t=173804

Citaat:
't lijkt me wel een Benidorm Bastard te zijn.
Maar waar blijven de Angry Young Men in deze ?

Citaat:
Wat ik eens meemaakte op een bepaalde Vlaamse actie: een oude toeter uit de onderwijswereld verbeterde me toen ik iets zei over mijn t-shirt. Hij zei dat dat een t-truitje was.
We hebben daar toen zo hard mee gelachen, dat hij dat geen tweede keer meer probeerde.
Ik weet niet wat daaraan belachelijk is!
Wat is er trouwens T aan zo een shirt ?
Ik houd het liever bij een onderhemdje.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2022 om 19:35.
Oud 24 september 2022, 19:28   #155
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is gewoonweg niet fair en zeer tendentieus dat ge nu net dat ene uit het ganse artikel pikt en hem daarop dan vastpint.

Hij was ook een VU-er en dat was echt wel een linkse partij.
Nee, dat is onzin. Het is een VMO'er. Wat meer moet je weten ?

Heb je bijkomende informatie nodig om een oordeel te vormen over iemand als men je inlicht dat betrokkene een pedofiel is ? Waarom zou dat anders zijn voor iemand die neo-nazi en racist is ?
Oud 24 september 2022, 19:30   #156
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij kent dus 's mans standpunten inzake het nazisme...
Wat we wel weten is dat zijn ouders in een concentratiekamp zaten...
We gaan toch niet onnozel doen hee ? Een VMO'er...

Hoe meer direct kan de link zijn naar het VNV ?
Oud 24 september 2022, 19:41   #157
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Die heeft hij daar, volgens Panda alleszins, zelf gestoken en bewaakt.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2022, 19:42   #158
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed den wel, maar ik had graag meer aandacht gehad voor het laatste gedeelte van mijn post.
Moeten we tevreden zijn met die bestaande taalpolitiek, of zouden we niet beter voorbeeld nemen aan de taalwetgeving van Quebec. Daar krijgen handelaars die opschriften in het Engels gebruiken een boete....
Ooo.... is dat zo ? Toch zou ik met geen ander willekeurig land will
In ons legistiek systeem is dat onmogelijk, gelukkig maar trouwens.

Citaat:
en verwisselen als het op het rechtsstaatgehalte aankomt.
Maar terzake:
Onze gewesten hebben al een behoorlijk stuk autonomie !
En wat doet het Vlaamse Gewest met die bevoegdheiden ? Is het Vlaamse gewest niet bevoegd om een taalwetgeving in voege te brengen naar het voorbeeld van Quebec ?
Uiteraard niet, aangezien dat federale materie is... De regio's hebben hier geen enkele inspraak in.
Citaat:
En vooral: wat doet de Vlaamse Gemeenschap voor de hervernederlandsing van Brussel ?
Weinig tot niets...

Cry-baby Weyts is minister van onderwijs voor Vlaanderen, maar zijn realisaties inzake capaciteitsuitbreiding van het nederlandstalig onderwijs in de rand zijn ondermaats tot zelfs onbestaand.

En dat terwijl zelfs een mongool moet begrijpen dat onderwijs de ENIGE manier is om een (volgende) generatie te vernederlandsen. Dat verloopt via onderwijs, dus via de kinderen. Lukt men er niet in die in nederlandstalig onderwijs te integreren, zit je gewoon mee te werken aan de verfransing.
Oud 24 september 2022, 19:45   #159
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We gaan toch niet onnozel doen hee ? Een VMO'er...
Hoe meer direct kan de link zijn naar het VNV ?
Ik krijg de indruk, dat u iets hebt tegen mensen, die in anti-nazi nest geboren zijn zoals Jef Elbers en Filip Dewinter en die vlaamsgezind zijn.
Het omgekeerde bestaat ook, mensen die in een pro-nazi nest geboren zijn en zich later doen opmerken door anti-vlaamsheid.
Oud 24 september 2022, 19:47   #160
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hmm... Jef Elbers... Wees maar zeker: een neo-fascistje. Van het zuiverste water. Vaneiges.

En of zijn ouders nu in een concentratiekamp gezeten hebben of niet, doet er niet veel toe.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2022 om 19:50.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be