![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarentegen, dat je taalvaardigheid vooral thuis en in je sociale omgeving opdoet is een feit. Wat naar de kleuterschool gaan, als enige bron van een taal, gaat nooit voldoende zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 februari 2023 om 20:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heet integratie. Het woord aanpassen, courant bij het VB, wil ik niet gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het duurt dan enkele weken totdat ze weer Nederlands gaan spreken. Laatst gewijzigd door NieuwNoors : 25 februari 2023 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kinderen naar de crèche sturen, peuter- en kleuterturnen, thuis zoveel mogelijk Nederlands spreken, ... Er zijn tal van mogelijkheden om een kleuter Nederlands te leren spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van "wat woordjes" naar "niks" wil ik wel aanvaarden. Maar van "vlot spreken" ?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat 'redelijk vloeiend' kunt ge niet vergelijken met hoe een volwassene Nederlands praat! Het Turks meisje zei bv: " Mama kome mijN hale school is gedaan". Dat vind ik voor een 5-jarige kleuter 'redelijk vloeiend' Nederlands spreken want; ik begreep wat ze zei. Dat noem ik dus "redelijk" Nederlands spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie dat toch anders. Mijn kleinkind sprak beter toen ze nog geen drie jaar was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist. Het kan al beginnen met in de vakanties de kleuters een half uurtje per dag naar een Nederlands/ Vlaams kleuterprogramma te laten kijken. ZO blijven ze in contact met onze taal. Het is echt heel belangrijk dat ze buiten school om ook Nederlands horen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, voor een Turks kind dat thuis niks anders hoorde dan Turks vond ik haar behoorlijk Nederlands spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar zit nu net het heel probleem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dochter; 'Neen, dat is geen dino! Dat is een parasaurolopus'! Mocht mijn dochter thuis alleen Turks gesproken hebben zou ze dat nooit kunnen zeggen hebben. Vergelijk dus uw kleinkind niet met kleuters die buiten school om geen enkel woord Nederlands horen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ouders niet wijzen op hun verpletterende verantwoordelijkheid, heeft er voor gezorgd dat het hier zo ver is kunnen komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga er niet veel woorden meer aan vuilmaken.
Leerplicht ( en GEEN schoolplicht zoals hier verkondigd wordt) vanaf 3 jaar gaat niks veranderen aan de taalachterstand van kleuters met onwillige ouders. Ook vind ik het schrijnend mochten 3-jarigen - dus ook de wèl Nederlandstaligen- leerplichtig moeten zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar begint het: die mensen integreren zich niet, en hebben enkel "kennissen" die in hun eigen cultuur zitten. Zij hebben weinig contacten met "autochtonen" en staan daar weigerachtig tegenover, juist omdat ze zich niet echt wensen te integreren, maar gewoon in hun cultuur hier blijven in hun voorpost. Als gij naar Australie emigreert, dan gaat ge misschien nog Nederlands blijven spreken met uw kinderen, maar die kinderen gaan Australische vriendjes hebben waar ze wel Engels moeten mee spreken, ge gaat Australiers leren kennen, en als die op bezoek komen gaan die Engels spreken, en ge gaat meestal naar de Australische radio luisteren en de Australische TV opzetten. Kortom, uw kinderen gaan nog wat Nederlands kunnen, maar gaan essentieel Engels praten met hun nieuwe omgeving, behalve misschien een beetje thuis met hun ouders. Maar zo zien die immigranten bij ons de zaak niet, en daar zit gans het probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |