Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2006, 21:16   #141
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik moet geen werk van de bovenlaag. ik eis gewoon de ruimte om mijn eigen werk te kunnen/mogen organiseren. of allee ter compensatie van het ontnemen van die mogelijkheid ben ik nog bereid om een schadevergoeding (dop) te aanvaarden. Dus of mijn natuurlijk erfdeel of anders een compensatie. Zoniet moet de bovenlaag maar zelf gaan werken

Met het VWS zullen de kansarmen er wel komen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 21:24   #142
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
En neen, verplichte tewerkstelling is een noodzaak om ons zorgsysteem leefbaar te houden. Zodat er een sociaal vangnet is, voor de mensen die door ziekte, handicap, familiale omstandigheden, leeftijd, ... niet kunnen gaan werken!
u gaat dus ook nog steeds uit van het dogma als zou dwang ( door het ontzeggen van de basisbehoeften ) een noodzakelijk kwaad zijn om de kapitalistische productiemachine te doen draaien

alleens gehoord van de mensenrechten groentje ? ik denk dat wat jij hier verkondigd de rechten mbt de persoonlijk soevereiniteit danig aantast of maw de slavernij werd al wel een paar honderd jaar geleden afgeschaft

je pleidooi om de slavernij terug in te voeren gaat dus uiteindelijk toch niet zo veel bijval vinden vrees ik.
men zal het hooguit eens proberen misschien maar t zal dan rap terug gedaan zijn.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 11 maart 2006 om 21:35.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 22:26   #143
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u gaat dus ook nog steeds uit van het dogma als zou dwang ( door het ontzeggen van de basisbehoeften ) een noodzakelijk kwaad zijn om de kapitalistische productiemachine te doen draaien
Het is net het creëren van steeds meer basisbehoeften die de kapitalistische productiemachine doet draaien. Hoe hoger het inkomen hoe meer er aan nutteloze zaken gespendeerd kan worden. Dat iemand anders voor uw inkomen werkte maakt daarbij niets uit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 22:31   #144

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het is net het creëren van steeds meer basisbehoeften die de kapitalistische productiemachine doet draaien. Hoe hoger het inkomen hoe meer er aan nutteloze zaken gespendeerd kan worden. Dat iemand anders voor uw inkomen werkte maakt daarbij niets uit.
dat is waar en daarom vind ik het stom om voor een beetje verhoging van je inkomen te gaan werken.

voor een inkomen waarmee je dan net je basisbehoeften kan dekken waardoor je enkel kan blijven werken. het leefloon bvb en de laagste uitkeringen zijn daartoe inmiddels al lang ontoereikend.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 11 maart 2006 om 22:32.
Oud 11 maart 2006, 22:37   #145
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
alleens gehoord van de milieuproblematiek groentje ?
alleens bij stil gestaan dat werken energie kost ? hoeveel naft wordt er per dag bijvoorbeeld niet doorgedraaid door heel dat stelletje werkezels die perse elke morgen op tijd moeten zijn om zich wat te gaan laten uitbuiten - soit werken en dus productie verslind de natuurlijke hulpbronnen aan een hoog tempo.

mensen die niet werken ontlasten daarmee het milieu dus en mogen daar gerust voor beloond en dus gestimuleerd wordenom minder te werken, produceren, consumeren. Kortom wie voor werken is is tegen het milieu.
Maar er is hard gewerkt en vervuild voor dienen dop van u. Dus een beetje consequente mens zweert die dan ook af. Dienen dop is geen geld dat uit het niets is ontstaan, he.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 11 maart 2006 om 22:38.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 23:12   #146

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Maar er is hard gewerkt en vervuild voor dienen dop van u. Dus een beetje consequente mens zweert die dan ook af. Dienen dop is geen geld dat uit het niets is ontstaan, he.
kijk vervuilen doen we allemaal. en degene die werken vervuilen meer dan deigenen die niet werken. ik pleit ook niet om helemaal niet meer te werken he maar wel om minder te werken ( en zeker niet werken niet te bestraffen ) en dus ook minder te vervuilen zowel inzake productie als in consumptie.

ps zelf heb ik een zak restafval per drie maanden ongeveer - dus dat vind ik voor mezelf consequent genoeg.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 11 maart 2006 om 23:13.
Oud 11 maart 2006, 23:22   #147
Groentje-18

Standaard

Citaat:
ik moet geen werk van de bovenlaag. ik eis gewoon de ruimte om mijn eigen werk te kunnen/mogen organiseren. of allee ter compensatie van het ontnemen van die mogelijkheid ben ik nog bereid om een schadevergoeding (dop) te aanvaarden. Dus of mijn natuurlijk erfdeel of anders een compensatie. Zoniet moet de bovenlaag maar zelf gaan werken
Verkeerde plaats en tijd, meneer.
Maar er zijn andere landen waar ze u met open armen zullen ontvangen, ik zeg het: mogelijk wordt u nog gesponserd door de staat hierin. Het is allicht goedkoper om u en uw vrienden een reisje cadeau te doen dan jullie heel jullie leven geld blijven toe te steken.
Oud 11 maart 2006, 23:24   #148
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is waar en daarom vind ik het stom om voor een beetje verhoging van je inkomen te gaan werken.

voor een inkomen waarmee je dan net je basisbehoeften kan dekken waardoor je enkel kan blijven werken. het leefloon bvb en de laagste uitkeringen zijn daartoe inmiddels al lang ontoereikend.
Het is juist door de hoge loonkost, mede veroorzaakt door misbruik van het sociaal systeem en gemeenschapsbanen dat de lonen te laag en de werkdruk te hoog wordt.
De productiviteit van de economie is geweldig gestegen maar draait op steeds minder werkezels. Het aantal luxejobkes en inactieven daarentegen neemt steeds toe. Geen enkel systeem kan dat volhouden. Zeker geen land als België dat over vrijwel geen natuurlijke hulpbronnen beschikt. Als we dan nog mensen moeten invoeren om de arbeid te doen die sommigen weigeren gaat het helemaal fout.
Oud 11 maart 2006, 23:27   #149
Groentje-18

Standaard

Citaat:
alleens gehoord van de milieuproblematiek groentje ?
alleens bij stil gestaan dat werken energie kost ? hoeveel naft wordt er per dag bijvoorbeeld niet doorgedraaid door heel dat stelletje werkezels die perse elke morgen op tijd moeten zijn om zich wat te gaan laten uitbuiten - soit werken en dus productie verslind de natuurlijke hulpbronnen aan een hoog tempo.

mensen die niet werken ontlasten daarmee het milieu dus en mogen daar gerust voor beloond en dus gestimuleerd wordenom minder te werken, produceren, consumeren. Kortom wie voor werken is is tegen het milieu.

Ps was jij geen student ? Werk je zelf in loondienst ?
Grmbl, je kent m'n zwakke punten wel ondertussen hé.
Oké, je hebt een punt, maar ... tja, de maatschappij is nu eenmaal zo georganiseerd. En er zijn mogelijkheden genoeg om naar het werk te gaan, naast de auto.
Trouwens, indien al de mensen die onterecht een uitkering trekken (doordat ze ondanks kansen niet willen werken, zwartwerk doen, ...) zou er zoveel geld vrijkomen voor de staat dat men misschien geld kan steken in een systeem waarbij men op een milieuvriendelijke wijze naar het werk kan?

Ik ben geen student.
En wat met uw redenering als u een job wordt aangeboden als werken in een recyclagecentrum? Afvalverwerkingsbedrijf? Als vuilopruimer in de stad, enzovoort ...?

Indien bovenstaande groep zich daar mee zou bezig houden, vrijwillig afval ruimen, zorgen dat de natuurgebieden proper blijven en in goede toestand behouden worden, boompjes planten enzovoort... zou dat niks zijn?
Oud 11 maart 2006, 23:27   #150

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Verkeerde plaats en tijd, meneer.
Maar er zijn andere landen waar ze u met open armen zullen ontvangen, ik zeg het: mogelijk wordt u nog gesponserd door de staat hierin. Het is allicht goedkoper om u en uw vrienden een reisje cadeau te doen dan jullie heel jullie leven geld blijven toe te steken.
ik dacht dat jij voor open grenzen was ? sorry maar ongelofelijk archetypisch voorbeeld bent u van een PC (op dat vlak past u wel bij de groenen dus ) . Als ik tegen een fascistische rus zeg dat ie em beter kan bollen dan kan dat niet volgens u maar u zegt mij wel dat ik het als autochtoon zou moeten afbollen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 11 maart 2006 om 23:29.
Oud 11 maart 2006, 23:28   #151

Standaard

Citaat:
tja, de maatschappij is nu eenmaal zo georganiseerd.
pff met zo n fatalistische houding komen we nergens
Oud 11 maart 2006, 23:34   #152
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kijk vervuilen doen we allemaal. en degene die werken vervuilen meer dan deigenen die niet werken. ik pleit ook niet om helemaal niet meer te werken he maar wel om minder te werken ( en zeker niet werken niet te bestraffen ) en dus ook minder te vervuilen zowel inzake productie als in consumptie.

ps zelf heb ik een zak restafval per drie maanden ongeveer - dus dat vind ik voor mezelf consequent genoeg.
Degenen die werken zullen niet meer vervuilen dan nodig om aan de vraag te voldoen.
Zij vervuilen dus niet meer dan iemand die niet werkt.
Als jij geen elektriciteit verbruikt zal men die niet produceren. Als jij geen hogere eisen aan uw woning stelt wordt er geen nieuwe gebouwd.
Oud 11 maart 2006, 23:35   #153
Groentje-18

Standaard

Citaat:

alleens gehoord van de mensenrechten groentje ? ik denk dat wat jij hier verkondigd de rechten mbt de persoonlijk soevereiniteit danig aantast of maw de slavernij werd al wel een paar honderd jaar geleden afgeschaft

je pleidooi om de slavernij terug in te voeren gaat dus uiteindelijk toch niet zo veel bijval vinden vrees ik.
men zal het hooguit eens proberen misschien maar t zal dan rap terug gedaan zijn.

Dwang door het ontzeggen van de basisbehoeften?
Je hebt toch lucht (vuile weliswaar), water (idem), electriciteit, voedsel en een dak boven uw hoofd mag ik hopen? Nog wel een computer met internetverbinding voor je neus erbovenop. Allemaal gefinanciëerd door die slechte staat met zijn fout systeem en de domme mensen die gaan werken... Hoe durven ze?
't Is dat wat ik zeg ... je bent afhankelijk van het feit dat deze groep zo goed is om te zeggen van 'kijk, ik ga werken, en ik weet dat er medemensen zijn die niet in de mogelijkheid verkeren om te gaan werken, en ik wil niet dat die mensen in een ravijn worden gegooid of verkommeren, dus wil ik ook dat een deel van mijn loon aan hen wordt afgestaan, zodat zij menswaardig kunnen leven...'
Maar indien er een groep mensen is die vrijwillig werkloos gaat zijn, en deze groep groeit ... kan je wel raden wat er gebeurt hé? De kruik gaat zo lang te water tot ze barst...
De mensen zullen een veel te groot deel van hun inkomen moeten afstaan om die groep betaald te krijgen, waardoor hun levenskwaliteit afneemt en het uiteindelijk ondoenbaar wordt (de druk van de vergrijzing van de bevolking en van de zieken is al groot genoeg) ... waardoor men uiteindelijk kan beslissen het systeem en de menslievendheid op te geven. Heb je gedacht aan deze consequentie? Zo ja, waar zit je dan met je mensenrechten?

Trouwens, ik heb nergens gezegd dat ik pleit voor verplichtingen etcetera.
Ohja, ken je het Franse systeem inzake sociale opvangmogelijkheid? Wat vind je daarvan?
Ook een schending van de mensenrechten zeker.

Kijk hé, het probleem is, dat in deze maatschappijstructuur, als we een groep zoals jullie niet min of meer overhaald krijgen om te gaan werken, de mensenrechten echt geschonden moeten worden, en dat willen we niet (daarom dat we met dit systeem zitten (dat per ongeluk de mogelijkheid geeft om mensen te laten profiteren) in the first place), of wel soms?

Hoe dat aanleiding kan geven tot slavernij moet je mij toch eens uitleggen ...
Oud 11 maart 2006, 23:35   #154

Standaard

Citaat:
Ik ben geen student.
En wat met uw redenering als u een job wordt aangeboden als werken in een recyclagecentrum? Afvalverwerkingsbedrijf? Als vuilopruimer in de stad, enzovoort ...?

Indien bovenstaande groep zich daar mee zou bezig houden, vrijwillig afval ruimen, zorgen dat de natuurgebieden proper blijven en in goede toestand behouden worden, boompjes planten enzovoort... zou dat niks zijn?
ja maar wel voor minimum 1200 euro per maand netto ( voor een fulltimejob). want dat heeft men nodig om toch in ruil voor zijn werken een minimum aan welvaart te kunnen hebben. of anders moeten de huren omlaag in dat geval kunnen we het bedrag van 1200 euro herzien. wat we hier dus doen moet je dus zien in feite als een stakingsoproep. er zijn idd doppers voor wie doppen een impliciete vorm van staken is. en voor je rechten opkomen ( minimum lonneis )daar is niks verkeerd aan.
Oud 11 maart 2006, 23:38   #155
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Ik begrijp uw visie hierin, maar het lijkt wel alsof u niet begrijpt dat door hierover te klagen men waarschijnlijk in de eerste plaats zal beslissen om die leeflonen fors te verlagen!!

Waarom? Men moet nu al enorme inspanningen doen om het zorgstelsel te kunnen betalen. Om dit op te lossen probeert men de vrijwillig werklozen te werk te stellen door de werkgevers nog extra te subsidiëren enzovoort (want dat komt goedkoper uit) + zo hebben die werklozen een extraatje, maar als die vrijwillig werklozen dan nog eens gaan klagen dat het niet goed genoeg is ook ... je kan de gevolgen wel raden...
Oud 11 maart 2006, 23:41   #156
Groentje-18

Standaard

Citaat:
ik dacht dat jij voor open grenzen was ? sorry maar ongelofelijk archetypisch voorbeeld bent u van een PC (op dat vlak past u wel bij de groenen dus ) . Als ik tegen een fascistische rus zeg dat ie em beter kan bollen dan kan dat niet volgens u maar u zegt mij wel dat ik het als autochtoon zou moeten afbollen.
Een PC? Een personal computer?

Ik ben voor open grenzen, ja.
En met een volk als de Chinezen die zelfs bereid zijn om 80 uur te gaan werken tegen een hongerloon weet u wel wat dat betekent.

Serieus: ik ben ook voor menslievendheid. En ik wil niet dat de brave werkende mensen, en nog minder dat de zieken en onvrijwillig verklozen worden gestraft door uw handelen... want het is uiteindelijk deze groep die u zult treffen hé indien uw de verkeerde/juiste mensen van uw plannen bewust maakt!
Of verwacht u nu echt dat men het hele maatschappijsysteem zal aanpassen omdat u en nog enkele anderen dit willen?
Oud 11 maart 2006, 23:43   #157
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Open grenzen wilt natuurlijk zeggen dat ge uw geluk ook elders moogt beproeven.
U bent helemaal niet verplicht om ergens te blijven waar ge onvoldoende kansen krijgt.
Oud 11 maart 2006, 23:43   #158
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja maar wel voor minimum 1200 euro per maand netto ( voor een fulltimejob). want dat heeft men nodig om toch in ruil voor zijn werken een minimum aan welvaart te kunnen hebben. of anders moeten de huren omlaag in dat geval kunnen we het bedrag van 1200 euro herzien. wat we hier dus doen moet je dus zien in feite als een stakingsoproep. er zijn idd doppers voor wie doppen een impliciete vorm van staken is. en voor je rechten opkomen ( minimum lonneis )daar is niks verkeerd aan.
...of anders moeten er sociale woningen voorzien worden voor zulke mensen... Maar ja, wie heeft ooit eens gezegd: de sociale bijdragen zijn wel hoog bij ons, maar ge krijgt er nergers zoveel voor dan bij ons ook. Nu de man heeft dan nog nooit van de enorme wachtlijsten voor sociale woningen gehoord (en andere wachtlijsten) of onze pensioenen nog nooit vergeleken met deze van de ons omliggende landen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 23:43   #159
de limburgse leeuw
Europees Commissaris

de limburgse leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Juist, maar men organiseert het onder de dictatuur van het kapitalisme zodanig dat de kleinste vervuiler het meeste moet betalen, terwijl de multinationals met de cadeau's gaan lopen.

Ik vind het een sterk argument om te zeggen: maatschappelijk relevante arbeid zou beter betaald moeten worden. Dat zou minder relevante zaken ook onaantrekkelijker maken. Nu kiest men vaak voor vervuilende beroepen omdat die goed betalen.

Daarbij moet men weer leren werken om te leven, en niet leven om te werken. Werken is gezond, maar niet als er TE veel voor staat, want dan wordt het stress en een ongezonde bezigheid. Beter is het dan om het werk te herverdelen, zodat meer mensen een baan hebben, maar korter moeten werken. Helaas zijn er - en daar heb je gelijk - veel gefrustreerde werkezels die dat zelf niet willen omdat ze kost wat kost vasthouden aan hun looneisen. Anderzijds kan ik hen ook weer begrijpen dat ze niet braafjes gaan inleveren na een aantal vage beloftes van de winstnemers om in ruil voor inlevering nieuwe banen te creëren. Die beloftes worden immers niet gehouden door de multinationals en andere bedrijven, zelfs niet door de staat. Dus waarom zouden zij inleveren, als er niks tegenoverstaat, zelfs geen werkzekerheid, arbeidstijdverkorting of nieuwe aanwervingen ?

Veel vervuiling wordt ook rechtstreeks veroorzaakt door de opvattingen die er bestaan i.v.m. commercie en verkoop. Waarom zijn al die nodeloze en zinloze verpakkingen nodig, die massale produktie van vlees ed. meer, dat allemaal voorverpakt in de winkels komt te liggen. De vleesconsumptie verminderen zou de meeste Belgen geen kwaad doen, men lijdt steeds meer aan overgewicht. Ook het aantal zinloze verpakkingen zou kunnen verminderd worden. Wat een besparing aan papier, plastics, inkt, enz...

Nee waarlijk, het kapitalisme moet vallen om al deze onverkwikkelijke zaken in rechte banen te krijgen. 8)
Oud 11 maart 2006, 23:48   #160
de limburgse leeuw
Europees Commissaris

de limburgse leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een PC? Een personal computer?
Een politiek-correcte zal hij bedoelen. Wat voor hem de precieze inhoud is van die term laat ik aan hem over om te zeggen.

Citaat:
Ik ben voor open grenzen, ja.
En met een volk als de Chinezen die zelfs bereid zijn om 80 uur te gaan werken tegen een hongerloon weet u wel wat dat betekent.
Moeten wij hun voorbeeld volgen, denk je ?

Citaat:
Of verwacht u nu echt dat men het hele maatschappijsysteem zal aanpassen omdat u en nog enkele anderen dit willen?
Dit systeem zal ten val komen, eerder dan je lief is... Wat dat betreft zijn we visionairen...

Maar eigenlijk hoef je niet echt visionair te zijn om dat te zien. Het westers kapitalisme zal verstikken in zijn eigen kots, in zijn eigen rottigheid.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be