Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2003, 13:16   #141
rechtuit
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Iedereen weet dat zowel Frankrijk, Rusland als China handelden uit strategische overwegingen. Maar dat Washington oorlog voerde uit ideologische principes geloof ik niet. Als ze dat wel deden, zouden ze van mij nog minder respect krijgen daar het irrationeel is. Zeker omdat het duidelijk is dat ze evenveel verstand hebben van de opbouw van Irak als hun nieuwe overbuur Arafat. Dat hun weggejaagde bondgenoten dat wel kunnen, hadden ze moeten voorzien. Het wijst op een gebrek aan voorzienigheid.
Uiteraard handelden de VS niet uit idealisme, je zou moeten idioot zijn om dat te geloven. Bij elke oorlog die ze gestart hebben over de laatste 60 jaar, waren er belangengroepen bij het witte huis die bij de oorlog interesse hadden.
Dat neemt echter niet weg dat de controle van het Amerikaanse volk eist dat er een goede reden is om te gaan. Vroeger was het min of meer wereldweid geaccepteerde dogma van het communisme er, nu het veel minder geaccepteerde WMD en terrorisme.
De val van Saddam heeft echter veel humane aspecten mogelijk gemaakt die anders niet konden. Zo kon er een embargo opgeheven worden op de olie en krijgt het land kans op een democratisch leiderschap. Hoe democratisch dat gaat zijn weten we op het ogenblik niet, maar slechter als Saddam kan het moeilijk.
De heropbouw van Irak is een moeizaam process. Dat de VS het niet perfect doet ben ik het met u eens over. Ik had ook liever een totale controle van Iraqis gezien. Als dat echter onmiddellijk gebeurt komt er practisch gegarandeerd een burgeroorlog. Om dit te vermijden had ik graag een aanzienlijke VN troepenmacht in de regio gezien.
Tomb, vaak ga ik akkoord maar jij schrijft blijkbaar enkel in belang van het neoconservatief blok in VSA en dat is je goed recht maar ga ja dan ook plat op de buik voor Israels belangen, zoals deze stroming blijkbaar doet want zeer sterk onder druk en bevolkt door joodse Amerikanen.

Wat gaan de VS doen tegen het schenden van VN-resoluties door Israel?
Dat de VS opkomt voor eigenbelang ok maar waarom ook voor de joodse belangen, of wordt Israel de zoveelste ster op uw clag, dat zou heel wat duidelijker zijn.

PS ik denk dat er in de VS meer moslims dan joden wonen, toch wordt steeds de kaart pro-Israel getrokken.
rechtuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 13:55   #142
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rechtuit
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Iedereen weet dat zowel Frankrijk, Rusland als China handelden uit strategische overwegingen. Maar dat Washington oorlog voerde uit ideologische principes geloof ik niet. Als ze dat wel deden, zouden ze van mij nog minder respect krijgen daar het irrationeel is. Zeker omdat het duidelijk is dat ze evenveel verstand hebben van de opbouw van Irak als hun nieuwe overbuur Arafat. Dat hun weggejaagde bondgenoten dat wel kunnen, hadden ze moeten voorzien. Het wijst op een gebrek aan voorzienigheid.
Uiteraard handelden de VS niet uit idealisme, je zou moeten idioot zijn om dat te geloven. Bij elke oorlog die ze gestart hebben over de laatste 60 jaar, waren er belangengroepen bij het witte huis die bij de oorlog interesse hadden.
Dat neemt echter niet weg dat de controle van het Amerikaanse volk eist dat er een goede reden is om te gaan. Vroeger was het min of meer wereldweid geaccepteerde dogma van het communisme er, nu het veel minder geaccepteerde WMD en terrorisme.
De val van Saddam heeft echter veel humane aspecten mogelijk gemaakt die anders niet konden. Zo kon er een embargo opgeheven worden op de olie en krijgt het land kans op een democratisch leiderschap. Hoe democratisch dat gaat zijn weten we op het ogenblik niet, maar slechter als Saddam kan het moeilijk.
De heropbouw van Irak is een moeizaam process. Dat de VS het niet perfect doet ben ik het met u eens over. Ik had ook liever een totale controle van Iraqis gezien. Als dat echter onmiddellijk gebeurt komt er practisch gegarandeerd een burgeroorlog. Om dit te vermijden had ik graag een aanzienlijke VN troepenmacht in de regio gezien.
Tomb, vaak ga ik akkoord maar jij schrijft blijkbaar enkel in belang van het neoconservatief blok in VSA en dat is je goed recht maar ga ja dan ook plat op de buik voor Israels belangen, zoals deze stroming blijkbaar doet want zeer sterk onder druk en bevolkt door joodse Amerikanen.

Wat gaan de VS doen tegen het schenden van VN-resoluties door Israel?
Dat de VS opkomt voor eigenbelang ok maar waarom ook voor de joodse belangen, of wordt Israel de zoveelste ster op uw clag, dat zou heel wat duidelijker zijn.

PS ik denk dat er in de VS meer moslims dan joden wonen, toch wordt steeds de kaart pro-Israel getrokken.
Israel is de facto de 51 ste Amerikaanse Staat, het heeft alleen nog geen sterretje op de Amerikaanse vlag, omdat de Israeli's liever hun eigen vlag behouden.

Economisch is Israel trouwens veel nauwer verbonden met Europa dan elk ander niet Europees land ter wereld.

En dat is in feite allemaal logisch, want Israel maakt op alle gebied (sociaal/economisch/politiek/cultureel/etc.....) volwaardig deel uit de Westerse Wereld, vrij, democratisch en modern.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 14:00   #143
rechtuit
Schepen

Standaard

En moeten we dan steeds op de buik gaan voor Israel, waarom twee maten en gewichten?
Oud 4 juli 2003, 14:12   #144
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En moeten we dan steeds op de buik gaan voor Israel, waarom twee maten en gewichten?
Schreef jij niet in een andere topic dat jij ook liever eerst voor jezelf opkwam? Wel, de Amerikanen en Israel doen dat, en wij zouden ook moeten meedoen, in plaats van steeds principieel 'contrair' te zijn.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 14:19   #145
rechtuit
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Schreef jij niet in een andere topic dat jij ook liever eerst voor jezelf opkwam? Wel, de Amerikanen en Israel doen dat, en wij zouden ook moeten meedoen, in plaats van steeds principieel 'contrair' te zijn.
Jazeker ik vind dat de VS mag opkomen voor zijn eigen belangen opkomen maar de belangen van de VS zijn toch niet dezelfde als van Israel of is meer dan 50% van de Amerikanen joods?
I don't think so.
Er leven meer moslims dan joden in de VS maar er is een sterke joodse lobby tot in het witte huis en hun streven is vooral pro-israel, zonder dat hen de belangen van hispanics, joden, ieren of andere groepen in de VS zijn.
Er zijn veel meer Europese nazaten in de VS dan joden toch zal de VS de laatse tijd zeker europese landen schofferen maar israel met staatsterreur en schenden van VN-resoluties wordt een hand boven het hoofd gehouden.
Het is erg dat niemand kritisch mag zijn over die zionistische kliek en dat dit in de pers niet wordt vermeld.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be