![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#142 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik beheers vrij goed het Frans en zal in Wallonie altijd Frans spreken, maar in Brussel wil ik Nederlands spreken. In de Ardennen doen ze veel meer moeite om Nederlands te spreken dan in Brussel, triest is het. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Blijkbaar is dat niet zo vanzelfsprekend, neen. Een taal leer je enkel wanneer je op een of andere manier die taal nodig hebt. Blijkbaar hebben de Franstaligen in de Rand geen nut aan kennis van het Nederlands, dus zullen ze het ook niet leren. Ge kunt dat een spijtige zaak vinden, ge kunt dat een absolute schande vinden, ge kunt zelfs moord en brand schreeuwen, de vraag is: wat doet je daaraan? Iig, in Brussel is men blijkbaar bewust beginnen worden dat tweetaligheid een enorme troef is, en begint de situatie langzaam maar zeker te verbeteren. So long voor de "natuurlijke Vlaminghaat en taalracisme" van de Franstaligen.
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die tijd ligt gelukkig ver achter ons.
![]() |
#146 | |
Gouverneur
|
![]() Knuppel, het wordt echt ziekelijk hé. Met aan politiek te doen in het heden zal je nooit de 'reeds verholpen' fouten uit het verleden wegwerken. Jij bent echt wel een 100 tal jaar blijven steken hé
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik vind het vooral triest dat men (u) het weer afdoet als "eigen schuld, dikke bult".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Lokaal Raadslid
|
![]() In Brussel spreek ik helemaal geen Frans uit eigen wil, ik word VERPLICHT om Frans te spreken omdat ze mij anders niet begrijpen of niet willen begrijpen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dan ga je gewoon toch ergens anders?? of blijf je Nederlands spreken!
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik ga al zoveel mogelijk ergens anders, buiten Brussel! Maar als ik 's middags een broodje wil of iets wil drinken met de collega's blijf ik natuurlijk in Brussel, en word ik bijna elke keer opnieuw geconfronteerd met de onwil of onkunde van de Franstaligen om Nederlands te spreken.
Blijven Nederlands spreken? Ze spreken openlijk tegen hun collega's over die lastige 'sale Flamand' en negeren je compleet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer je hoort dat mensen moeite doen om Nederlands te spreken en het hen niet zo goed lukt, schakel ik gewoon over op Frans (zo onderhoud ik die taal ook weer wat).
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Ca coute nonante francs" [toen nog in Belgische frank] "Hoeveel kost het, zegt u? Tachtig frank?" Die man heeft z'n broodje elke dag 10 frank goedkoper, omdat ze niet de moeite willen doen van Nederlands te spreken voor 10 frank. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Op die manier heb ik in de Quick al eens een gratis ijsje gekregen, in de H&M een kledingsbon voor 5 euro en bijna altijd excuses en de verzekering dat het personeelslid een schriftelijke waarschuwing zal krijgen (Kinepolis). Zo zie je maar. Blijf beleefd, vraag om de gerant, en slaag munt uit de situatie. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Zoals ik dus al zei, probeer munt te slaan uit de situatie. Op die manier toon je hen dat het wél loont om Nederlands te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer we een tijdje aan het praten zijn met de man van de broodjeszaak, vraagt hij vanwaar we komen. Ik zeg: "Uit de buurt van Aalst", m'n collega "Uit Gent", waarop de uitbater verbaast staat waarom een Gentenaar in het Frans komt praten in Brussel. En van dat soort Vlaamse mossels (die altijd Frans zullen praten in Brussel) zijn er spijtig genoeg nog veel te veel. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()