Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2006, 06:19   #141
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
pfff, die tekst was veel te lang om overgeschreven te worden ...
Je bedoelt dat je dit het belangrijkste vond om op te reageren?

Citaat:
Ik woon reeds meer dan 10 jaar in Brussel, spreek vrij goed Frans en vindt dat vanzelfsprekend.
Vindt je het ook zo vanzelfsprekend dat de Franstaligen die tien jaar in de rand wonen Nederlands spreken?
Oud 11 augustus 2006, 06:32   #142
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Vindt je het ook zo vanzelfsprekend dat de Franstaligen die tien jaar in de rand wonen Nederlands spreken?
Zij vinden het vooral vanzelfsprekend dat zij zelfs na 10 jaar wonen in Brussel geen woord Nederlands kunnen en hun Franse taal aan iedereen kunnen opdringen.

Ik beheers vrij goed het Frans en zal in Wallonie altijd Frans spreken, maar in Brussel wil ik Nederlands spreken. In de Ardennen doen ze veel meer moeite om Nederlands te spreken dan in Brussel, triest is het.
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 07:20   #143
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tu serais pas un peu beaucoup de mauvaise foi aujourd'hui?

Citaat:

Blijkbaar is dat niet zo vanzelfsprekend, neen. Een taal leer je enkel wanneer je op een of andere manier die taal nodig hebt. Blijkbaar hebben de Franstaligen in de Rand geen nut aan kennis van het Nederlands, dus zullen ze het ook niet leren. Ge kunt dat een spijtige zaak vinden, ge kunt dat een absolute schande vinden, ge kunt zelfs moord en brand schreeuwen, de vraag is: wat doet je daaraan?

Iig, in Brussel is men blijkbaar bewust beginnen worden dat tweetaligheid een enorme troef is, en begint de situatie langzaam maar zeker te verbeteren. So long voor de "natuurlijke Vlaminghaat en taalracisme" van de Franstaligen.
Oud 11 augustus 2006, 07:26   #144
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is dat niet zo vanzelfsprekend, neen. Een taal leer je enkel wanneer je op een of andere manier die taal nodig hebt. Blijkbaar hebben de Franstaligen in de Rand geen nut aan kennis van het Nederlands, dus zullen ze het ook niet leren.
Er was een tijd dat het in heel Belgique 'geen nut had' Nederlands te kennen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 07:47   #145
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Die tijd ligt gelukkig ver achter ons.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 09:28   #146
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Knuppel, het wordt echt ziekelijk hé. Met aan politiek te doen in het heden zal je nooit de 'reeds verholpen' fouten uit het verleden wegwerken. Jij bent echt wel een 100 tal jaar blijven steken hé
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 09:33   #147
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontus Bekijk bericht
Zij vinden het vooral vanzelfsprekend dat zij zelfs na 10 jaar wonen in Brussel geen woord Nederlands kunnen en hun Franse taal aan iedereen kunnen opdringen.

Ik beheers vrij goed het Frans en zal in Wallonie altijd Frans spreken, maar in Brussel wil ik Nederlands spreken. In de Ardennen doen ze veel meer moeite om Nederlands te spreken dan in Brussel, triest is het.
Triest is het misschien wel maar het feit blijft dat je het persoonlijke recht behoudt om Nederlands te spreken. Niemand verplicht je Frans te spreken, doe je het wel is het uit eigen wil. Iemands anders verwijten om wat je uit eigen wil doet is ook triest.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 09:43   #148
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
ver zou ik niet durven stellen. Pas de laatste jaren merk ik een kentering bij de hogeropgeleide brusselse franstaligen. Too little, too late?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 09:45   #149
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Triest is het misschien wel maar het feit blijft dat je het persoonlijke recht behoudt om Nederlands te spreken. Niemand verplicht je Frans te spreken, doe je het wel is het uit eigen wil. Iemands anders verwijten om wat je uit eigen wil doet is ook triest.
ik vind het vooral triest dat men (u) het weer afdoet als "eigen schuld, dikke bult".
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 09:51   #150
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
In Brussel spreek ik helemaal geen Frans uit eigen wil, ik word VERPLICHT om Frans te spreken omdat ze mij anders niet begrijpen of niet willen begrijpen!
Oud 11 augustus 2006, 09:52   #151
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Brussel spreek ik helemaal geen Frans uit eigen wil, ik word VERPLICHT om Frans te spreken omdat ze mij anders niet begrijpen of niet willen begrijpen!
dan ga je gewoon toch ergens anders?? of blijf je Nederlands spreken!
Oud 11 augustus 2006, 10:09   #152
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik ga al zoveel mogelijk ergens anders, buiten Brussel! Maar als ik 's middags een broodje wil of iets wil drinken met de collega's blijf ik natuurlijk in Brussel, en word ik bijna elke keer opnieuw geconfronteerd met de onwil of onkunde van de Franstaligen om Nederlands te spreken.

Blijven Nederlands spreken? Ze spreken openlijk tegen hun collega's over die lastige 'sale Flamand' en negeren je compleet.
Oud 11 augustus 2006, 10:10   #153
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga al zoveel mogelijk ergens anders, buiten Brussel! Maar als ik 's middags een broodje wil of iets wil drinken met de collega's blijf ik natuurlijk in Brussel, en word ik bijna elke keer opnieuw geconfronteerd met de onwil of onkunde van de Franstaligen om Nederlands te spreken.

Blijven Nederlands spreken? Ze spreken openlijk tegen hun collega's over die lastige 'sale Flamand' en negeren je compleet.
waar is dat? ik ga deze middag er dan eens naar toe.
Oud 11 augustus 2006, 10:12   #154
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:

Hm, als ik in Brussel iets ga eten, bedient men mij altijd netjes in beide talen ("Goededag - Bonjour") en dan kan ik gewoon in het Nederlands bestellen.

Wanneer je hoort dat mensen moeite doen om Nederlands te spreken en het hen niet zo goed lukt, schakel ik gewoon over op Frans (zo onderhoud ik die taal ook weer wat).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 10:56   #155
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Ik heb vroeger nog eens geopperd op het ter ziele gegaan Vlaams-nationalistische forum om een lijst samen te stellen met bedrijven en zaken die anti-Vlaams zijn, die te publiceren online en gewoon boycotten tot ze zich aanpassen. Er waren mensen die vonden dat dit de Nazi´s nabootsen was (Duitsers, verdedig uzelf, koop niet bij Joden), maar persoonlijk vind ik dit meer een actie �* la Gandhi, een soort geweldloos protest.
Eens gehoord van iemand die elke dag z'n broodje gaat kopen in dezelfde broodjeszaak. Elke dag hetzelfde scenario:
"Ca coute nonante francs" [toen nog in Belgische frank]
"Hoeveel kost het, zegt u? Tachtig frank?"

Die man heeft z'n broodje elke dag 10 frank goedkoper, omdat ze niet de moeite willen doen van Nederlands te spreken voor 10 frank.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 11:09   #156
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet zo erg hoor. Op zo een moment vraag ik steeds in het Frans of ik de gerant zou mogen spreken, en doe ik daarbij mijn beklag over de onbeleefdheid en de onkunde om Nederlands te spreken van zijn personeel.

Op die manier heb ik in de Quick al eens een gratis ijsje gekregen, in de H&M een kledingsbon voor 5 euro en bijna altijd excuses en de verzekering dat het personeelslid een schriftelijke waarschuwing zal krijgen (Kinepolis).

Zo zie je maar. Blijf beleefd, vraag om de gerant, en slaag munt uit de situatie.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 11:10   #157
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Eens gehoord van iemand die elke dag z'n broodje gaat kopen in dezelfde broodjeszaak. Elke dag hetzelfde scenario:
"Ca coute nonante francs" [toen nog in Belgische frank]
"Hoeveel kost het, zegt u? Tachtig frank?"

Die man heeft z'n broodje elke dag 10 frank goedkoper, omdat ze niet de moeite willen doen van Nederlands te spreken voor 10 frank.
Dat heb ik ook eens iemand gelapt. Uiteindelijk geven ze het inderdaad op, en dat kan je een mooie korting opleveren

Zoals ik dus al zei, probeer munt te slaan uit de situatie. Op die manier toon je hen dat het wél loont om Nederlands te leren.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 11:32   #158
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hm, als ik in Brussel iets ga eten, bedient men mij altijd netjes in beide talen ("Goededag - Bonjour") en dan kan ik gewoon in het Nederlands bestellen.
Tiens, ik heb andere ervaringen op dit gebied.
Citaat:
Wanneer je hoort dat mensen moeite doen om Nederlands te spreken en het hen niet zo goed lukt, schakel ik gewoon over op Frans (zo onderhoud ik die taal ook weer wat).
Spijtig genoeg is dit de houding die de meeste Vlamingen in Brussel aannemen. Op die manier komen we er nooit. Beter is de m/v die zijn best doet je in het Nederlands te bedienen te feliciteren, ook al is zijn/haar Nederlands zeer gebrekkig en zeker niet overschakelen op het Frans. We zijn, een tijdje geleden, gaan eten in de Dansaertstraat in een Marokkaans restaurant. Wel de patroon maakt er een erezaak van dat hijzelf en zijn volledige staf correct Nederlands praten, zijn cliënten zijn overwegend Nederlandstalig, dat wel. Die man is een goed voorbeeld voor iedere restauranthouder in Brussel, omdat hij zijn cliënten respectvol behandelt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 11:44   #159
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Spijtig genoeg is dit de houding die de meeste Vlamingen in Brussel aannemen. Op die manier komen we er nooit. Beter is de m/v die zijn best doet je in het Nederlands te bedienen te feliciteren, ook al is zijn/haar Nederlands zeer gebrekkig en zeker niet overschakelen op het Frans.
Was een tijdje geleden ook samen met twee andere Vlamingen een broodje gaan eten in Brussel (ik denk dat het in Sint-Gillis was). Die twee andere bestellen in het Frans. Wanneer ik in het Nederlands bestel, vind één van m'n collega's me een aansteller. Maar ik wordt wel bediend in het Nederlands (geen vlekkeloos Nederlands, maar de man -van Arabische afkomst- deed wel goed z'n best, en kon zich voldoende uitdrukken in het Nederlands).
Wanneer we een tijdje aan het praten zijn met de man van de broodjeszaak, vraagt hij vanwaar we komen. Ik zeg: "Uit de buurt van Aalst", m'n collega "Uit Gent", waarop de uitbater verbaast staat waarom een Gentenaar in het Frans komt praten in Brussel.
En van dat soort Vlaamse mossels (die altijd Frans zullen praten in Brussel) zijn er spijtig genoeg nog veel te veel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
We zijn, een tijdje geleden, gaan eten in de Dansaertstraat in een Marokkaans restaurant. Wel de patroon maakt er een erezaak van dat hijzelf en zijn volledige staf correct Nederlands praten, zijn cliënten zijn overwegend Nederlandstalig, dat wel. Die man is een goed voorbeeld voor iedere restauranthouder in Brussel, omdat hij zijn cliënten respectvol behandelt.
De Dansaertstraat is nu ook niet de gemiddelde Brusselse straat, maar de buurt van de welgestelde Vlamingen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 11:46   #160
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet in Brussel.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be