![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe voelt u zich geografisch gezien | |||
Gemeentenaar (vb. Antwerpenaar, Kortrijkenaar) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 9,30% |
Provincie-bewoner (vb. West-Vlaming, Limburger) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,49% |
Vlaming |
![]() ![]() ![]() |
34 | 39,53% |
Belg |
![]() ![]() ![]() |
11 | 12,79% |
Benelux-bewoner |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,16% |
Groot-Nederlander |
![]() ![]() ![]() |
9 | 10,47% |
Europeaan |
![]() ![]() ![]() |
7 | 8,14% |
Wereldbewoner |
![]() ![]() ![]() |
13 | 15,12% |
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idereen kan op wiki schrijven wat hij wil. En in de contrext van de rest van de alinea waarin dat stuk staat (waar het voor de rest inhoudelijk niets mee te maken heeft), lijkt me die zin eerder toegevoegd door een of andere trol. Kunt u die zin overigens staven met een bewijs of officiële bron, aangezien u er toch blijkbaar een grote waarde aan lijkt te hechten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is die ontwikkeld onder de invloed van Bourgondië. Onze Belgische cultuur is nu eenmaal het resultaat van eeuwenlange invloeden. Ik denk dat de Noord-Nederlanders hun eetcultuur beinvloed werd door de calvinisten. De Walen hebben geen verenigingsleven? Wat bedoel je met "de mannelijkere samenleving van Vlaanderen "? Gelukkig wordt er overal gelachen, maar onze humor is toch niet die van vb. de Brit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben het niet die naar wikipedia verwijst om mijn groot gelijk te halen, maar als ik het moet staven verwijs ik u dan maar blijkbaar beter door naar wikipedia ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Minister-President
|
![]() Ik. Jij gaat toch niet ontkennen dat Antwerpen niet in Vlaanderen ligt?
Jij bent toch naar school geweest, mag ik hopen? Laatst gewijzigd door stropdrager : 17 februari 2008 om 11:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het Nederlands is meer dan het AN op zich. De streektalen vallen ook onder de Nederlands taal. Daarom vind ik zowel de kennis van het AN als de volkstaal d.i. de streektaal van het dorp waar u woont belangrijk. Het AN wordt gebruikt in het geval dat u met iemand praat uit een ander streektaalgebied, met een vreemde binnen het Nederlandse taalgebied of in geschreven/getikte zaken. De streektaal wordt gebruikt als u met een kennis uit uw omgeving praat. Het is een uiting van gezelligheid en van de dorpsgemeenschap. De streektaal is altijd een gesproken taal. Hoewel er op dit forum bv. wel eens een klanknabootsing verschijnt van een of andere streektaal. De kennis van het AN zou op school geleerd (maar dit moet veel beter gebeuren) worden terwijl de kennis van de streektaal thuis door uw ouders wordt bij gebracht. De moeilijkheid bij de laatste is dat sommigen ouders het nut niet meer zien in de kennis van de streektaal. Ook kan het zijn dat de ouders de streektaal weinig of niet beheersen of dat vader en moeder uit twee (wezenlijk) verschillende streektaalgebieden komen. De kennis van de streektaal wekt vandaag de dag minder belangstelling op door de "globalisering". Door de "globalisering" geraken verschillende streektalen, het AN en soms andere talen vermengd met elkaar en dit zien we door het ontstaan van het Verkavelingsvlaams in Vlaanderen en het Poldernederlands in Noord-Nederland, een spijtige ontwikkeling. Als iemand mij in een Brabantse of Limburgse streektaal aanspreekt, zal ik me best doen om hem te verstaan zoals ik me best zal doen om een Waal te verstaan. Maar ik weet al dat ik die Brabants of Limburgs sprekende mens zonder veel moeite zal verstaan (ik spreek uit ervaring). We moeten gewoon een beetje beter ons best doen om iemand die een andere Nederlandse streektaal spreekt te verstaan. De grote verschillen zijn er maar er wordt meestal met die verschillen gelachen. Het zijn geen afstanden die niet te overbruggen zijn zoals u beweert. Ik vind het nogal dwaas om de West-Vlaamssprekenden te verwijten als onverstaanbare wezens want dit is niet zo. Ik begrijp best die Oost-Fluten. Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 17 februari 2008 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://start.vlaanderen.be/index.php?nav=burger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor mij klinkt dat flaminganten gedoe dan ook een beetje als een sekte die zijn zieltjes probeert te winnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Minister-President
|
![]() Dat zijn nochtans de harde feiten.
En als je nog niet overtuigd bent; ga dan eens naar het stadhuis van Antwerpen; de kans is groot dat er verschillende vlaggen zullen wapperen. 1 van die vlaggen is de Vlaamse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Banneling
|
![]() Gij zou beter eens uw geografische kennis bijspijkeren. Antwerpen ligt in Antwerpen en dat ligt dan weer in Belgie. Vlaanderen vindt ge bijna op geen enkele kaart terug en ja ge zult wel van die vlaamse sites weten waar ze vlaanderen der wel op zetten. Maar op het gros van de kaarten is er totaal geen sprake van Vlaanderen. Het is dan ook een waanbeeld dat flaminganten iedereen probeert op te dringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb het niet over papier of zelfs maar identiteit (dat zou ik nog als iets anders dan nationaliteit beschouwen), maar over de plaats waar men woont, werkt, ageert,... Als u zich Vlaming voelt maar in Canada woont, mag u zich nog zoveel Vlaming voelen (wat natuurlijk uw volste recht is), maar dat doet niets af aan het gegeven dat u nu eenmaal op uw wijze participeert aan de Canadese maatschappij (en allicht veel meer dan aan de Vlaamse).
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Banneling
|
![]() Als iedereen de west-vlaamse spreektaal zo goed begrijpt, waarom worden de west-vlamingen dan voortdurend ondertiteld?
Zolang iedereen een gekuiste versie van zijn spreektaal gebruikt, verstaan we mekaar nog tamelijk. Maar als we plat dialect spreken, verstaan we mekaar amper nog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
U bedoelt dat zuinigheid een belangrijk kenmerk is bij de Calvinisten? U hoeft het niet zo zwart-wit te bekijken hoor. De Walen hebben ook een verenigingsleven maar die is minder uitgebreid dan de Vlaamse. Ik heb zelfs eens gelezen dat er vanuit een Angelsaksische hoek wordt bewonderd met het Vlaamse verenigingsleven. Citaat:
Ik dacht toch dat Vlamingen en Walen andere grappen maakten |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Europees Commissaris
|
![]() Gisteren op een programma op Ned1 (Raymann is laat) (reeds gepresenteerd door iemand met een voor ons Vlamingen niet alledaags accent) was er een kandidaat van het (Nederlandse) programma "Boer zoekt vrouw" te gast. Die kerel sprak iets wat men bezwaarlijk AN zou kunnen noemen. Niettemin bleek die voor zowel de presentator als voor mij quasi-perfect verstaanbaar. Zo erg als sommigen het laten toeschijnen zal het dus niet zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Banneling
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=nypSvly-Qf0
En dan durven ze beweren dat niemand er problemen mee heeft. Het is algemeen geweten in Belgie dat die onverstaanbaar zijn. A running gag sinds dat daar wegen liggen. |
![]() |
![]() |