![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat het stadsgewest groter is dan het gewest zelf wordt al lang gezegd, en zelfs door nogal heel radicaal-separatistische flaminganten:
http://www.landdag.org/cahiers/cahier2.pdf Wat t'serclaes er niet bij zegt is natuurlijk dat er buiten de franskiljonse elite niemand een annexatie van de Vlaamse gemeenten wil en dat Vlaanderen dat zelf nooit zal toelaten. Wat t'serclaes waarschijnlijk wel zal dwars zitten eens hij het beseft is dat deze studie eigenlijk het beste argument is om het gewest Brussel af te schaffen en door Vlaanderen en eventueel Wallonië bestuurd te laten worden. En wat t'serclaes ook eventjes overleest is dit: Professor Van Hecke benadrukt dat de studie absoluut geen pleidooi is voor een uitbreiding van het Brussels Gewest, zoals La Libre Belgique vanmorgen tussen de lijnen door liet verstaan. "Er is nu eenmaal een groot verschil tussen een gebied met eenzelfde invloedssfeer en een politiek afgelijnd gewest," aldus Van Hecke. Verder doet deze studie niks af aan het nuchtere feit dat de stad Brussel zelf maar 140 000 inwoners heeft en dat deze draad over Belgische federale kieskring gaat, waar dus van "brussel" niet eens sprake is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Voor de rest : Voorzitter Roland Duchâtelet (Vivant, Open VLD), wil dat er wordt nagedacht over een uitbreiding van Brussel. De senator denkt aan een uitbreiding van het hoofdstedelijk gebied met Vlaams- en Waals-Brabant. http://www.knack.be/nieuws/belgie/du...icle11320.html Pascal Smet droomt hardop over toekomst van Brussel. Brussel - In een artikel dat nog moet verschijnen (in Samenleving en Politiek) breekt minister Pascal Smet (SP.A) een lans voor 'metropolitan governance' in de Brusselse stedelijke regio. De Brusselse stadsregio zou uit 36 tot 62 gemeenten moeten bestaan, en bovendien zouden stad en gewest samengevoegd moeten worden tot één bestuursniveau. Volgens Smet is het gebrek aan samenwerking tussen de verschillende overheden in het stedelijk gebied een handicap tegenover andere steden en regio's. "Metropolitan governance betekent niet dat er bevoegdheden worden afgestaan aan een nieuw bestuursniveau. De focus ligt op overleg en kennisuitwisseling, op het opstellen van een gemeenschappelijk meerjarenprogramma, " zo schrijft Smet. Concreet gaat het om een gemeenschappelijk ruimtelijk structuurplan, een mobiliteitsplan, uitwisseling van werkzoekenden en vacatures, en ook het op elkaar afstemmen van het aanbod van culturele centra. In verband met het samenvoegen van Brussel en het Brussels Gewest vindt Smet dat het huidige beleid te versnipperd is om doeltreffend te zijn. Enerzijds zou Brussel uitgebreid worden tot het hele Hoofdstedelijk Gewest. De lokale bestuurslaag zou gevormd worden door deelgemeenten of stadsdelen met lokale bevoegdheden en een relatieve autonomie. "We moeten over Brussel durven dromen en deze dromen ook trachten te realiseren. Daar zijn stedelijke politici voor nodig, en geen dorpspolitici," besluit Smet. http://www.brusselnieuws.be/artikels...st-van-brussel Bruno De Wever, professor geschiedenis aan de Universiteit Gent en broer van N-VA-voorzitter Bart De Wever, pleit voor het opgeven van het taboe dat de Brusselse rand Vlaanderen is. Volgens hem moet het Brussels gewest worden uitgebreid. Dat verklaarde hij in het debatprogramma "Open Kaart" op de zakenzender Kanaal Z. In de Vlaamse gemeenten in de Brusselse rand wonen tot 80 procent Franstaligen. "Je kunt geen staatsstructuur tegen de mensen in uitwerken. Brussel moet uitgebreid worden als pasmunt voor een grotere sociaal-economische autonomie voor Vlaanderen en de splitsing van de sociale zekerheid", verklaarde de historicus. Het pleidooi sluit aan bij wat verschillende Franstalige politici vragen, maar is voor heel wat Vlaamse partijen onbespreekbaar. Bruno De Wever is zich bewust van de kritiek waaraan hij zich blootstelt. "Als academicus kan ik het mij veroorloven om me met pek en veren te laten overladen. Ik hang niet af van de kiezer voor mijn broodwinning", repliceerde hij op Kanaal Z. http://columns.skynetblogs.be/post/5...lese-rand-niet Alsjeblieft, mijnheer Desmet. Waarom wordt Brussel in de Vlaamse pers en in de Vlaamse politiek steeds beschouwd als Franstalig grondgebied? Brussel is tweetalig, waar nederlandstaligen en franstaligen als nergens anders in België samenleven. In het bedrijfsleven, zeer zeker ook de culturele sector en zelfs in de politiek zijn wij elkaar liever rijk dan kwijt. Akkoord, nog niet iedereen is het Nederlands machtig. Maar Nederlands als derde taal, na de moedertaal en het Frans: dat is niet voor iedereen even gemakkelijk! Desondanks lijkt het Nederlands meer en meer begrepen. 1 op 4 kinderen in Brussel gaat naar een Nederlandstalige school! Het juiste antwoord vanuit de politiek is om deze trend te ondersteunen en aan te moedigen. Niet om Brussel te vernederlandsen, maar om het te "vertweetaligen". Tenslotte, ik ben een Vlaamse Brusselaar en sta niet weigerachtig tegenover het voorstel om Brussel uit te breiden met de faciliteitengemeenten. Dan kan Vlaanderen monolinguïstisch worden (blijkbaar willen zij dat) en kunnen de huidige franstaligen + nederlandstaligen in de faciliteitengemeenten hun eigen taal verder gebruiken. Ik heb nooit goed begrepen wat een Vlaming erbij wint wanneer zijn buurman niet meer in het Frans terechtkan op het gemeentehuis. Dat is toch puur om hem te 'ambeteren'? Terwijl er onder urbanisten een grote eensgezindheid bestaat over de werkelijke sociaal-economische entiteit Brussel. Een uitbreiding staat daar zeker niet haaks op, maar vooral: samenwerking is nodig. En wanneer beginnen de Vlamingen eens eisen te stellen over Brussel? Het lijkt hen niet te schelen wat er met de hoofdstad gebeurt. Dat is een grove vergissing. Vlaamse onderhandelaars zouden moeten eisen dat Brussel beter gestructureerd wordt. Met bv. minder gemeentebevoegdheden en meer gewestbevoegdheden. Dat is niet "zich bemoeien met de interne keuken". Dat is tonen dat Brussel er wel toe doet voor hen!Eendracht fait la force! http://www.lesoir.be/actualite/belgi...7-557782.shtml De communautaire onderhandelingen starten vanop een wit blad, met een open agenda, zonder taboes. Brussel uitbreiden? Daar moeten ze in elk geval over praten. Als bewoner van de Noordrand wil ik een uitbreiding van de hoofdstad aanvaarden. De belangrijkste voorwaarde is dat Brussel eerst orde op zaken stelt. De 19 gemeenten worden 1 stad, de 19 baronieën kunnen de rol van district spelen zoals in Antwerpen. Eén groot eenheids-politiekorps vangt boeven in héél Brussel. En de ketten kiezen een machtige burgemeester met het prestige van Ken Livingstone, Bertrand Delanoë, Job Cohen, of Jan Piers, Guido De Padt en Walter De Donder. Uiteraard moet Brussel overtuigen met eerlijke argumenten. Het is niet zo dat Vlaanderen Brussel verstikt of opsluit, of wil opslokken, of snode plannen koestert in die richting. Olivier Maingain hoort niet thuis op de onderhandelingen omdat hij in de waan verkeert dat Brussel een Franstalige stad is. Geen dwang of chantage of arrogantie, maar een verleidingsdans, een sluitende geloofwaardige uitleg waar die uitbreiding nou eigenlijk nodig voor is en een uitnodiging om deel te nemen aan een begeesterend project. En dan referenda…Misschien zeggen de randgemeenten wel ja… Stel je voor dat een half miljoen Vlamingen de vrije ruimte in Brussel, en in de facilliteitengemeenten, gaat bevolken… Zoals in sommige oude café’s op stichtelijke wandversieringen prijkt: ‘niet zagen maar pinten vragen’. http://multiblog.vrt.be/lucasvancloo...-pourquoi-pas/ Vasthouden aan een systeem dat niet meer werkt en eigenlijk nooit goed geïmplementeerd werd geeft alleen maar roest en zal uiteindelijk tot niets leiden. Of erger, tot het wegdeemsteren van de vlaamstalige randgemeentes die uiteindelijk volledig in franstalige handen zijn. Kijk maar naar Rode en andere faciliteiten gemeentes. Ik ben dan ook voorstander van een open discussie tussen brussel en zijn randgemeenten en tussen de randgemeenten onderling. Is inderdaad de uitbreiding van Brussel een mogelijke oplossing waardoor we onze vlaamstaligheid kunnen bewaren, dan moet die besproken worden. Ik heb 5 jaar in Brussel gewoond, en ik dacht vroeger dat men in Brussel enkel Frans sprak - dit is echter totaal verkeerd. Men spreekt er Frans, Vlaams, Engels, Marrokaans en alles wat je maar kan horen. Ik groet winkeliers in het Brusselse bijna steeds in twee talen, en laat duidelijk merken dat ik van origine vlaamstalig ben. Meer dan eens word ik vervolgens geholpen in het Nederlands, en wie maalt erom dat dit niet perfect is ? En als het niet verstaanbaar is, dan schakel ik wel over in het Frans, het moet vooruit gaan. Mischien moeten we wel doen wat we geleerd krijgen in school : tweetaligheid troef overal, en deze consequent doortrekken ? Iedere randgemeente tweetalig, personeel verplicht twee- of drietalig met minimale testen om het te bewijzen ? Of tenminste ervoor zorgen dat er van beide taalgroepen voldoende personen aanwezig zijn om te kunnen helpen ? Maar ja, das veelal naïef in een politieke wereld. Vooral het consequent doortrekken en controleren is iets dat in onze Belgische Politiek niet bestaat - die moet liefst zo krom mogelijk zijn, met compromissen die niemand dienen (maar zo wint tenminste de andere niet). Zeggen dat ik vroeger vree idealistisch was… http://southofbrussels.wordpress.com...el-uitbreiden/ Ik vroeg me even af wat jullie hiervan dachten? Vermits hier mensen toch zelf iets proberen te organiseren in hun stad. Deze “schijnen” dat toch ook. http://www.manifestobru.be/; http://www.bruxsel.org/. Ik heb het niet allemaal gelezen. Ik heb nu geen tijd, zal het later doen. Mijn eerste impressie is toch positief, mensen die samen voor hun stad willen opkomen met respect voor ieders cultuur en taal(op bruxsel vooral met het bijhorende forum).Maar nog niet deftig genoeg gelezen.Nu ik kan jullie alleszins de sites geven. Informatie verschaffen kan nooit kwaad. http://www.brusselblogt.be/2007/05/2...ods-plein.html Ik heb er nog ![]() Uiteindelijk ... de federale kieskring voorstel bestaat door BHV probleem en dus betreft wel Brussel ! Laatst gewijzigd door T'serclaes : 12 augustus 2009 om 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() het zijn nu andere tijden T'serclaes.
smijt dat maar mooi in de vuilbak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() jaja fantastisch land.
hoogste belastingen en de laagste pensioenen, een federale regering die niet meer werkt, vriendjespolitiek, corruptie, gevangenen die om de haverklap ontsnappen, ... idd fantastisch ... in je dromen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ook als de federale kieskring er niet zal komen zal er geen sprake zijn van een groot-brusselse kieskring. Grondwettelijk mag dat niet en de splitsing van BHV zal gewoon eenzijdig gestemd worden door de Vlamingen wanneer alle vertragingsmanoeuvres zijn afgerond. De Brusselse kieskring zal zich netjes beperken tot de negentien bestaande gemeenten van het gewest. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Een groot kieskring met Brussel, Vlaams en Waalse gemeenten is wel grondwettelijk en zeker geen slecht idee ! Voor Brussel, Vlaanderen en Wallonie zou een stadsgewest Brussel positief zijn ! BHV zal niet eenzijdig gestemd worden ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat lijkt me de logica zelve. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Minister-President
|
![]() U heeft nochtans gelijk. Laat ons Brussel uitbreiden tot het hele Vlaams Gewest. Met behoud van de taalgrens, welteverstaan.
![]() |
#174 |
Minister-President
|
![]() Dus binnenkort knopen jullie weer Hollanders op op de Oude Markt in Leuven?
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Andere oplossing ? Breid Brussel uit met alle Vlaamse gemeenten !
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 13 augustus 2009 om 09:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Samenvatting : gewesten afschaffen ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() direct resultaat: er zal maar 1 taal nog mogen worden gesproken: het Frans.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() OK maar wel op volgende voorwaarden: slechts één taal wordt de officiële landstaal, namelijk die van de meerderheid, Nederlands. En Brussel krijgt daarin slechts het gewicht dat het heeft: een bevolking van 140 000.
|
![]() |
![]() |