Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2010, 22:46   #161
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
En wat is de link tussen mozes die 40 jaar rondliep in de woestijnen (een slechtere kaartlezer kan je jezelf niet bedenken, was wsl te verlegen de weg te vragen ) en noah die vele eeuwen daarvooor leefde?
Familie he jongen, gewoon familie.

Citaat:
Ik zal niet ontkennen dat er daarvoor een mondelinge overdracht was van de verhalen, maar ik ga er vanuit dat de bijbel ontstond toen men wat verhaaltjes bij elkaar smeet en voor het eerst op papier zette (wat kan verklaren waarom de bijbel zich zo regelmatig tegenspreekt), en dit moet dus zijn NADAT het schrift is uitgevonden, dus NA 3.200 VC.
Die verhaaltjes waren al "bijeengesmeten", dat is niet iets dat diegene gedaan heeft die het op schrift heeft gezet. Hij zou anders niet lang geleefd hebben (godslastering betekende steniging tot de dood).

Citaat:
Een eenvoudig teken is nog geen schrift, anders kan men zeggen dat de grotschilderingen in bv. Lascaux een waar roman is....
Wie zegt dat er toen nog geen stripverhalen bestonden?

Citaat:
Kan best zijn, maar wat maakt je zo zeker dat de verhaaltjes, afkomstig van een klein volkje dat enkel schapen hoedde, het belangrijkste verhaal uit de hele geschiedenis van Mesopotamië zou beïnvloeden. Mij lijkt het logischer dat verhalen uit een cultureel veel sterkere civilisatie (Ur en compagnie) eerder de zwakke beschavingen (waartoe onze besneden knakkers uit Palestina horen) zou beïnvloeden.
De schriftelijke bron is wel degelijk ouder.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 22:48   #162
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Een geloofwaardiger versie is dat Mozes van elke soort huisdieren en vee twee of meer dieren meenam tijdens een overstroming.
de ark van Mozes. Een nieuwe sensationele herinterpretatie van de bijbel.

Citaat:
De andere diersoorten hebben het gewoon overleefd op plaatsen die droog bleven.
Het 'redden van de dieren' was gewoon een redden van de eigen veestapel, wat in die tijd hun grootste rijkdom was.

Overlevering heeft het door de jaren heen aangedikt tot het fantastische verhaal dat het nu is
Toch nog iemand hier die een minimum van logisch denken aan de dag kan leggen.
Oud 5 februari 2010, 22:56   #163
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En mede dankzij de mensenrechten, de democratie en burgerrechten die hun wortels in de verlichting vinden, kunt u vrij uw geloof rondstrooien zonder opgesloten te worden.
Dat doen we al 2000 jaar hoor, daar hadden we echt geen verlichting voor nodig. Alleen de kracht van het geloof.
Oud 5 februari 2010, 23:03   #164
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kant

U bent duidelijk een grote tegenstander van de verlichting en een spreekbuis van het dogmatisch geloof dat het gebruik van verstand verwerpt.

De aartsvijand van het menselijke wezen, de essentie van de onderdrukker, namelijk het geloof. U bent niet meer als de speelpop van enkele geestelijken die hun leugens gebruiken als machtsmiddel om domme mensen zoals u onder de knoet te houden.
't ja wat heeft die verlichting ons gebracht? Het begin van het einde van de westerse beschaving, denk ik zo. De verdwazing van een maatschappij zonder God, leidend tot excessen als sociaal-darwinisme, eugenetica, marxisme, communisme, nazisme, de grote wereldoorlogen met massale slachtingen, kinderslachthuizen, de onderwerping van de mens aan het consumentisme en de gemanipuleerde massa-media. Voor mij hadden ze die zogezegde "verlichting" mogen houden hoor. Ze heeft in realiteit het licht van de christelijk-europese beschaving uitgedaan.
Oud 5 februari 2010, 23:05   #165
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik gok op: "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk"
Daarmee kan je met alles weg.
Ik zou toch maar niet te veel gokken als ik jou was. Je bent een geboren verliezer.
Oud 5 februari 2010, 23:15   #166
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.d...l/i002078.html

Grosso modo 1.320.000 verschillende diersoorten (dus x 2 komen we uit aan 2.640.000 dieren) konden allemaal op die ene boot + nog eens voldoende voedsel voor 150 dagen voor die 2 miljoen beesten??????

Te gek om los te lopen...

Men schat zelfs dat er 10.000.000 diersoorten zijn, dus 20.000.000 dieren + voedsel voor die beesten voor 150 dagen lang (en zelfs langer aangezien de zondvloed alles heeft vernietigd en het jaren zou duren voordat de vegetatie zich zou herstellen) en u blijft geloven dat die nog steeds op dat ene, gammele bootje (aangezien men 4.000 jaar geleden nog geen houten schepen maakten maar ronddobberden in schepen van samengebuldeld riet of papyrus) zouden verblijven?
Ja en van de koeien, geiten, schapen en kippen nam hij er zelfs zeven mee, kwestie van niet het risico te lopen dat er een paar zouden doodgaan onderweg. 't was trouwens best een mooi bootje hoor, 150 m * 25 m * 15 m.
Alleen waar hij die brontosaurussen gelaten heeft is mij toch een klein beetje een raadsel

Maar wat betreft die bootjes ben je echt wel mis hoor. Zelfs in Europe verschenen de eerste boten (uitgeholde boomstammen) al 9000 jaar geleden.
Was Atlantis trouwens toen al geen scheepvarende natie?

De Uruk kultuur in Mesopotamie kende wel degelijk al scheepvaart op de Eufraat tussen 6000 en 5000 voor Christus, en ze begonnen zelfs al kanalen aan te leggen. Het gebruik van hout en bitumen was bekend.
De uitvinding van de zeilboot wordt meestal toegeschreven aan de Sumeriers en verschijnt pas 3500 voor Christus bij de Egyptenaren. Maar er is ook op andere plaatsen al veel vroeger sprake van. H3, As-Sabiyah (Kuwait)

De boot van Noah was trouwens eerder een groot vlot (de deur stond aan de zijkant, nogal een stom idee voor een schip).
Oud 5 februari 2010, 23:22   #167
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
dus na genesis moeten we ook het arkverhaal symbolisch nemen. zeg eens welke stukken we niet symbolisch maar letterlijk moeten nemen.

dat helpt misschien
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 23:51   #168
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't ja wat heeft die verlichting ons gebracht? Het begin van het einde van de westerse beschaving, denk ik zo. De verdwazing van een maatschappij zonder God, leidend tot excessen als sociaal-darwinisme, eugenetica, marxisme, communisme, nazisme, de grote wereldoorlogen met massale slachtingen, kinderslachthuizen, de onderwerping van de mens aan het consumentisme en de gemanipuleerde massa-media. Voor mij hadden ze die zogezegde "verlichting" mogen houden hoor. Ze heeft in realiteit het licht van de christelijk-europese beschaving uitgedaan.
Het beste van de verlichting is de medische vooruitgang. Stel je voor dat je tegenwoordig nog zou geopereerd moeten worden zonder verdoving.
Verder is inderdaad tijdens de verlichting de val ingezet van de west-europese beschaving. De val is helaas nog niet gestopt. Natuurlijk is dat een manier om naar de samenleving te kijken.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 00:18   #169
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze heeft in realiteit het licht van de christelijk-europese beschaving uitgedaan.
de donkere middeleeuwen met heksenvervolgingen en brandstapels was veel toffer?
btw het nazisme was zuiver christelijk. dat men de joden vervolgde was geen toeval en heel het nazisme was doordrongen met christelijke symboliek. ze hadden zelfs steun vh vaticaan.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 08:56   #170
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kaïn = 3950 jaar voor christus, niet 6000. Het verhaal van de Bijbel begint ergens rond de overgang van de Ubaid kultuur naar de Uruk kultuur.
Het ogenblik dat definitief de overgang was gemaakt naar een sedentaire landbouwers-maatschappij met de eerste stedelijke centra en georganiseerd religieus leven. In zekere zin vat Genesis deze ommekeer samen: Adam die als boer gedwongen is het land te bewerken in plaats van vrijelijk rond te zwerven, de nood aan nieuwe morele grondslag voor een complexer maar ook rijker geworden samenleving, Kaïn die verbannen wordt (rechtspraak!) en een stad sticht, ...
Tot zover ik mij kan herrineren werd de mens op de 6de dag "gemaakt". Dus op 6 januari 6000 VC. Plots zou adam 2000 jaar oud zijn voor hij zijn eerste kind kreeg? Chapeau van die oude knakker.

Oh, en van die schepen. men probeerde inderdaad al schepen van hout te maken, maar vrijwel alle schepen toenertijd van Noa (veel vroeger dan de Mesopotamische en Egyptische beschavingen de kop op staken), kan ik niet anders dan concluderen dat dat schip gemaakt moet zijn van rietbundels. Oh, en dan zitten we nog altijd met dat logistiek probleem van voedsel voor 20.000.000 dieren voor meerdere jaren...
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 09:37   #171
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
En welke magische krachten schrijf jij mij wel toe dat ik dat allemaal zou kunnen uitleggen?
Als je gelooft dat een gezin 2 van alle ontelbare dieren ter wereld op een boot krijgt + de voedselvoorraad,... verwacht ik toch een degelijke uitleg.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 12:16   #172
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze heeft de dark ages verjaagd, en plek gemaakt voor rede. En was dat nu net een tijd dat jullie companen de plak zwaaiden : onderdrukking van het volk door adel en clerus, weinig tot geen wetenschappelijke vooruitgang, geen democratie, geen normen en waarden (of denkt u dat de priesters, bisschoppen en pausen deugdelijke mensen waren ? Ze neukten er op los en hadden hun handen in allerlij vuile wereldse zaken...)

In de plaats hebben we een gigantische vooruitgang gekend op het gebied van de wetenschap, geneeskunde en filofosie.

Weet u dat de waarden van de verlichting de echte europese waarden zijn ? Dat van u is import uit het midden oosten Wij hebben gewoon die import buitengeflikkerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 12:18   #173
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot zover ik mij kan herrineren werd de mens op de 6de dag "gemaakt". Dus op 6 januari 6000 VC. Plots zou adam 2000 jaar oud zijn voor hij zijn eerste kind kreeg? Chapeau van die oude knakker.

Oh, en van die schepen. men probeerde inderdaad al schepen van hout te maken, maar vrijwel alle schepen toenertijd van Noa (veel vroeger dan de Mesopotamische en Egyptische beschavingen de kop op staken), kan ik niet anders dan concluderen dat dat schip gemaakt moet zijn van rietbundels. Oh, en dan zitten we nog altijd met dat logistiek probleem van voedsel voor 20.000.000 dieren voor meerdere jaren...
Een vlot van 150 meter lang puur uit hout redt het niet. Bij de eerste storm breekt dat doormidden. Er zijn redenen waarom men holle rompen is beginnen te gebruiken : drijfkracht, hydrodynamica en de enorm toegenomen buigweerstand van dit profiel.

Nu fonne gaat het weer menen beter te weten natuurlijk.
Oud 6 februari 2010, 12:20   #174
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Het beste van de verlichting is de medische vooruitgang. Stel je voor dat je tegenwoordig nog zou geopereerd moeten worden zonder verdoving.
Verder is inderdaad tijdens de verlichting de val ingezet van de west-europese beschaving. De val is helaas nog niet gestopt. Natuurlijk is dat een manier om naar de samenleving te kijken.
Maar mijn beste, de verlichting is net het hoogtepunt van onze beschaving. De mensenrechten, de grondwetten, de wetenschappelijke vooruitgang, dat zijn dingen waarop we trots kunnen zijn.

De verlichting is het begin van alles wat we de dag van vandaag hebben kwa techologie. De wiskunde, fysica etc....kortom de basiswetenschappen hebben daarin grote stappen genomen. Als je wiskunde had gestudeerd was je overigens een paar van die grote franse verlichtingsdenkers al eerder tegengekomen.
Oud 6 februari 2010, 13:55   #175
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet al langer dat de bijbel niet letterlijk moet worden geinterpreteerd.

Een priester vertelde het verhaal van de vissen en broden ook heel mooi.

Sommigen hadden niets en anderen hadden genoeg eten mee, dus wanneer de apostelen rond gingen met de twee vissen en 10 broden, namen sommigen iets uit de mand en legden anderen er iets bij.
Het eten werd verdeeld onder de aanwezigen.
Het wonder was niet dat van de wonderbaarlijke vermenigvuldiging, maar van de solidariteit van de aanwezigen.

En zo kan je aan alles in de bijbel een perfect logische uitleg geven.

En ik lees in je posts dat jij dat ook beseft.

Ik vermoed dan ook dat jij ook wel lacht met de 'wetenschappelijke' hersenspinselen van de creationisten die toch de bijbel letterlijk willen nemen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 6 februari 2010 om 13:57.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 15:07   #176
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doen we al 2000 jaar hoor, daar hadden we echt geen verlichting voor nodig. Alleen de kracht van het geloof.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Ages

'nuff said

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 6 februari 2010 om 15:07.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 15:33   #177
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet al langer dat de bijbel niet letterlijk moet worden geinterpreteerd.

Een priester vertelde het verhaal van de vissen en broden ook heel mooi.

Sommigen hadden niets en anderen hadden genoeg eten mee, dus wanneer de apostelen rond gingen met de twee vissen en 10 broden, namen sommigen iets uit de mand en legden anderen er iets bij.
Het eten werd verdeeld onder de aanwezigen.
Het wonder was niet dat van de wonderbaarlijke vermenigvuldiging, maar van de solidariteit van de aanwezigen.

En zo kan je aan alles in de bijbel een perfect logische uitleg geven.

En ik lees in je posts dat jij dat ook beseft.

Ik vermoed dan ook dat jij ook wel lacht met de 'wetenschappelijke' hersenspinselen van de creationisten die toch de bijbel letterlijk willen nemen.
Kortom hij is serieus aan het kronkelen.
Oud 6 februari 2010, 17:53   #178
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom hij is serieus aan het kronkelen.
Nee, hij is met ons een spelletje aan het spelen.
Hij weet wel beter dan de bijbel letterlijk te interpreteren, en is geen creationist.

Hij speelt gewoon advocaat van de duivel voor de creationisten (pun intended).

Bottom line is dat hij gewoon aan het trollen is en wij zijn trollbait.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 6 februari 2010 om 17:53.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 19:18   #179
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, hij is met ons een spelletje aan het spelen.
Hij weet wel beter dan de bijbel letterlijk te interpreteren, en is geen creationist.

Hij speelt gewoon advocaat van de duivel voor de creationisten (pun intended).

Bottom line is dat hij gewoon aan het trollen is en wij zijn trollbait.
²
Oud 6 februari 2010, 19:47   #180
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Bleit maar lekker verder, de katholieke ruïne brokkelt verder af.

En ik vind dat prima.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be