![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dat is zo alles stellen dat indien ge geen bewijs voor het bestaan van god kunt vinden ge maar moet zwijgen, want ge kent er niks van. Vanwaar trouwens die dwang om mensen de mond te snoeren ? Maar laat ons de test doen. Indien ge daar de moed voor hebt. Gij geeft een hanteerbare enge definitie voor overheid, en ik zoek een overheid of vorm van overheid, die niet in die definitie past. Probeer maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Was het onderscheid tussen een bewijs en een definitie echt niet duidelijk? Ik denk dat lagere schoolkinderen dat onderscheid zelfs kunnen maken. Citaat:
Citaat:
Definitie organisatie: een groep mensen die zich op formele manier georganiseerd heeft. Dit sluit bijvoorbeeld een tirannieke vader uit die zijn vrouw/kinderen slaat. Monopolie: dat deze organisatie de enige organisatie is binnen een bepaald gebied. Dit sluit wel niet uit dat deze organisatie andere organisaties kan delegeren. Legaal geweld: het geweld is bij wet goedgekeurd. Dit sluit bijvoorbeeld een moordenaar of dief uit die wel geweld gebruikt, maar zijn geweld is niet bij wet goedgekeurd. Initiatie van geweld: geweld dat geen reactie is op het geweld van anderen. Een moordenaar opsluiten is volgens deze definitie geen initiatie van geweld omdat je reageert op het eerdere geweld van de moordenaar. Laatst gewijzigd door Nunt : 28 januari 2011 om 10:03. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De Belgische overheid voldoet daar niet aan, zij kan overroepen worden door de Europese overheid. De Vlaamse overheid voldoet daar niet aan. De kerkelijke overheid voldoet daar niet aan. De overheid in Irak voldeed daar niet aan, ze werd overroepen door de Amerikanen. In feite voldoet daar geen enkele Europese overheid aan vermits: Citaat:
Een monopolie impliceert absolute soevereiniteit. Waar gaat ge dat nog vinden ? En dan nog; Citaat:
Bovendien zijn er nogal wat overheidsinstellingen (de cia bv) die niet terugschrikken voor een beetje illegaliteit. Laatst gewijzigd door (petitio principii) : 28 januari 2011 om 10:33. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Geen enkele moderne democratische overheid heeft een monopolie op de legale initiatie van geweld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Valabel, bruikbaar als idee, interessant, vol met logische stappen, ... maar volstrekt virtueel.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 28 januari 2011 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
I Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed. Het doet me altijd plezier als iemand mijn posts leest met het vooroordeel: 'dit moet wel fout zijn' en zijn reply dan op deze vooroordelen baseert. De replies zijn altijd zo een grappige onzin. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
|
![]() Citaat:
zelfs kleine. Het is niet omdat in les 1 inleiding tot de economie gezin, bedrijf en overheid gescheiden worden dat ze niet hetzelfde zijn in functioneren. Voor vele liberalen en libertariërs is gezin/bedrijf/overheid hetzelfde als "tja, we zullen daar maar over zwijgen" / leve het bedrijf / "de duivel" Maar het is gewoon organisatieniveau 1 / 2 / 3 met dezelfde problematiek en hierarchie Citaat:
![]() Als alles valt of staat "met de juiste definitie" dan zie ik ons binnenkort toch nog in dictatuur eindigen.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 28 januari 2011 om 10:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Blijkbaar wordt ik in het hoekje van libertarier geduwd en is daarom alles wat ik zeg fout. Ik vind dat niet zo erg. Maar dan ben jij wel degene die dogmatisch is. Nuja, ik probeerde gewoon een overheid te definiëren. Ik zie niet in wat daar zo libertair aan in. Op de definities die ik hier al zag heb ik volgens mij terechte kritiek gegeven. Het enige antwoord dat ik daarop kreeg was van petito die met mijn kritiek op die definitie akkoord was. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||
|
![]() definitie - oorlog =/= de waarheid
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#170 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar het enige wat ik de kruidenier kan aandoen, is hem de dingen die ik hem geef ontzeggen. Ik gaf hem vriendschap en geld en geld en ik onthou het. Als ik hem straf kan ik hem enkel straffen door mijn afwezigheid. Het is alsof ik niet besta. Bij een overheid is het anders. De overheid kan je niet enkel de dingen onthouden die ze je geeft. De overheid kan je ook actief straffen. De overheid kan je beboeten en in de gevangenis stoppen als je niet naar de overheid luistert. Als je niet naar mij luistert, kan ik je negeren. Als je niet naar de overheid luistert, kan je boetes en gevangenisstraffen krijgen. Ik hoop dat je het verschil inziet tussen negeren en een gevangenisstraf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Dat definities gaan heen en weer werpen niet zal leiden tot een akkoord.
Het gaat er hem om: aanvaard ik iets of is de theorie belangrijker? Heb ik gelijk of krijg ik gelijk? Wie uitgaat van een overheid, gaat er altijd van uit dat hij gelijk krijgt. Wie uitgaat van niet-overheid, heeft altijd gelijk. Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 28 januari 2011 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() Dus nergens in de wereld wordt wel eens onder gedoog zwarte ineengeknuppeld omdat ie zwart is? of omdat hij iets deed wat een zwarte niet mag?
Het hoeft geen uiteenzetting dat dit meestal gebeurd buiten het bestaan van een overheid?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 28 januari 2011 om 11:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ten eerste dat zet ons op dezelfde lijn. Als we beiden verschillende definities gebruiken kunnen we tegengestelde dingen zijn, van elkaar vinden dat we fout zijn, en toch allebei juist zijn. Ik had in deze discussie dat gevoel. Daarom dat ik vraag om een duidelijke definitie. Om iets te aanvaarden moet je weten wat het is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
|
![]() Citaat:
Wat mijn punt is uiteraard. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#178 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
-of hij doet dat zonder instemming, en hij wordt niet bestraft, maar dat wil niet zeggen dat het legaal is. Dat wil zeggen dat er geen bestraffing gebeurt van een illegale daad. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Burgemeester
|
![]() Vermits het een discussie is, is het per definitie theoretisch. Tis niet alsof jij praktisch bent en ik theoretisch. Jij vindt dat we theoretisch moeten discussiëren zonder te zeggen waar we het over hebben. Ik vindt dat we theoretisch moeten discussiëren en tegelijk duiden maken over wat we nu aan het praten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Als ik nu op straat ga. En ik rij iemand overhoop. Is dat legaal geweld ? Nee ? En waarom niet ? Omdat de overheid dat zo zegt ? Als ik dan beweer dat ik legaal geweld gebruikte, ben ik dan een overheid ? Grappig. Maar ik ben dus geen organisatie. Wel, dat is snel opgelost. Stel dat ik een zwarte medemens omver rij, en ik vindt genoeg racisten die dat volstrekt legaal vinden. Zijn wij dan een overheid ? Stel dat we een paar straten in Anderlecht als ons territorium afbakenen. Mag een andere overheid ons dan overroepen ? Een organisatie die geweld initieert en dat geweld legaal noemt is dus een overheid. Kan die organisatie geweld legaliseren ? Ja natuurlijk. Want op het moment dat deze organisatie haar geweld legaal noemt is zij per definitie een overheid. Wat een fantastische cirkel redenering. Goe bezig. Daarmee is iedere groep die geweld initieert per definitie een overheid. Wat een fantastische bruikbare definitie. En, zoals ik al eerder aanhaalde, de enige overheid die wel past in deze definitie is die van en groep libertariers. Nu. Ik begrijp wel waar ge mee bezig zijt. Het gaat u niet zo zeer om de definitie. Gij tracht het begrip "overheid" onlosmakelijk te verbinden met het begrip "geweld" ten einde alle demonen over het begrip "overheid" uit te roepen. Alleen is er geen enkele moderne democratische overheid die bestaat dankzij geweld. Geen enkele moderne democratische overheid kan willekeurig geweld initiëren zonder daarin overroepen te worden. Geen enkele moderne democratische overheid kent absolute soevereiniteit, ook niet ten opzichte van haar burgers. |
|
![]() |
![]() |