Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2004, 21:51   #161
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ik stel het anders: ik ben een Benelux niet ongenegen, maar zie zoveel praktische problemen in de vereniging van incompatibele staatsstructuren, dat tegen de tijd dat ze opgelost zouden zijn, de idee allang voorbijgestreefd zou zijn door dat van een Europese Unie.
Ah, de staatsstructuren van drie landen zijn 'incompatibel', maar die van 25 landen niet?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 12:20   #162
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Veel "Belgen" zouden ons Hollanders haten. Ik ben ervan overtuigd dat het waar is. Daarnaast heb ik ook de indruk, dat Belgen/Vlamingen zich zeer veel meer met Nederlanders bezighouden dan Nederlanders met Vlamingen. Een Nederlander kent geen haat ten opzichte van de Belg, hooguit een mild superieuriteitsgevoel, zoniet een volkomen onverschilligheid.

Belgen schrijven negatieve eigenschappen toe aan Hollanders -grote bek, arrogant, succesvol-, eigenschappen die Hollanders op hun beurt weer de Duitsers toeschrijven. Deze perceptie vloeit voort uit een mengeling van minderwaardigheidsgevoelens en onkunde over de ander. Ze doet geen uitspraak over eventuele "natieverschillen."

Friesen en Hollanders zijn ook volkomen verschillend, zijn er echter in de loop der eeuwen wel degelijk in staat geweest naar elkander toe te groeien. Beiden volkeren voelen zich "Nederlands."

Misschien zouden Hollanders en Vlamingen, beiden voortspruitend uit de Nederfrankische stam, elkaar wellicht meer moeten zoeken naar wat bindt, de Nederfrankische gemeenschappelijkheid, in plaats van blind te staren op de (kleine) verschillen.

Immers, een inwoner uit Leer en een bewoner van München zijn nog altijd meer verschillend dan een Hagenaar en een Antwerpenaar....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 12:29   #163
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen enkel probleem met Nederlanders, integendeel.

En zo zijn er zeer veel hoor.

Enkel de racisten van de BUB hoeven jullie misschien niet, maar dat zijn dan ook maar 5 marginalen en een bejaarde.
Oud 26 augustus 2004, 12:59   #164
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Veel "Belgen" zouden ons Hollanders haten. Ik ben ervan overtuigd dat het waar is. Daarnaast heb ik ook de indruk, dat Belgen/Vlamingen zich zeer veel meer met Nederlanders bezighouden dan Nederlanders met Vlamingen. Een Nederlander kent geen haat ten opzichte van de Belg, hooguit een mild superieuriteitsgevoel, zoniet een volkomen onverschilligheid.

Belgen schrijven negatieve eigenschappen toe aan Hollanders -grote bek, arrogant, succesvol-, eigenschappen die Hollanders op hun beurt weer de Duitsers toeschrijven. Deze perceptie vloeit voort uit een mengeling van minderwaardigheidsgevoelens en onkunde over de ander. Ze doet geen uitspraak over eventuele "natieverschillen."

Friesen en Hollanders zijn ook volkomen verschillend, zijn er echter in de loop der eeuwen wel degelijk in staat geweest naar elkander toe te groeien. Beiden volkeren voelen zich "Nederlands."

Misschien zouden Hollanders en Vlamingen, beiden voortspruitend uit de Nederfrankische stam, elkaar wellicht meer moeten zoeken naar wat bindt, de Nederfrankische gemeenschappelijkheid, in plaats van blind te staren op de (kleine) verschillen.

Immers, een inwoner uit Leer en een bewoner van München zijn nog altijd meer verschillend dan een Hagenaar en een Antwerpenaar....
Ik heb helemaal niets tegen Nederland en de Nederlanders, integendeel zelf. Nederland is tenminste een land dat goed gaat, dat open is voor de andere culturen en waarop men fier kan zijn. Neem die Olympische Spelen bijvoorbeeld : 17 medailles. Voor een klein land als Nederland is het fantastisch. Natuurlijk kunnen we geen vergelijkingen maken met grote landen als de VS, Australië, Rusland, China, Frankrijk of Duitsland. Maar we kunnen wel vergelijkingen maken met "België". En wat zien we? 17 medailles voor Nederland, 3 voor "België". Tja, we zien dus wel waar het beter gaat.

Hetzelfde geldt voor voetbal. Bon, ok, het is misschien niet meer de grootste ploeg maar Nederland heeft nog een heel goeie ploeg die nog goed bij europese kampioenschappen scoort. "België" integendeel.............

Ander voorbeeld : ik ben al naar Amsterdam geweest. Daar is er helemaal geen probleem om nog een bus of een tram na middernacht te nemen. Tijdens de hele nacht rijden trams of bussen. In "België"? Na middernacht is het gedaan. Geen trams, geen bussen, geen metros. En dat in Brussel, de hoofstad van Europa. Vindt u dat normaal? Ik niet in elk geval.

En dat zijn maar voorbeelden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 13:06   #165
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De vlamingen die negatieve eigenschappen toe schrijven aan Hollanders doen dit, omdat ze van jongs af aan het door de Belgicistische propaganda er dit soort racisme ingepompt krijgen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 13:26   #166
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik heb helemaal niets tegen Nederland en de Nederlanders, integendeel zelf. Nederland is tenminste een land dat goed gaat, dat open is voor de andere culturen en waarop men fier kan zijn. Neem die Olympische Spelen bijvoorbeeld : 17 medailles. Voor een klein land als Nederland is het fantastisch. Natuurlijk kunnen we geen vergelijkingen maken met grote landen als de VS, Australië, Rusland, China, Frankrijk of Duitsland. Maar we kunnen wel vergelijkingen maken met "België". En wat zien we? 17 medailles voor Nederland, 3 voor "België". Tja, we zien dus wel waar het beter gaat.

Hetzelfde geldt voor voetbal. Bon, ok, het is misschien niet meer de grootste ploeg maar Nederland heeft nog een heel goeie ploeg die nog goed bij europese kampioenschappen scoort. "België" integendeel.............

Ander voorbeeld : ik ben al naar Amsterdam geweest. Daar is er helemaal geen probleem om nog een bus of een tram na middernacht te nemen. Tijdens de hele nacht rijden trams of bussen. In "België"? Na middernacht is het gedaan. Geen trams, geen bussen, geen metros. En dat in Brussel, de hoofstad van Europa. Vindt u dat normaal? Ik niet in elk geval.

En dat zijn maar voorbeelden.
* aantal medailles
* behoorlijke voetballers
* bussen na middernacht

voorwaar, dit moeten wel de ultieme criteria zijn om 2 landen te vergelijken
en ik maar denken dat wachtlijsten van een >1 jaar in de nederlandse ziekenhuizen of een BNP/inwoner dat lager is in NL ook wel enige belang hadden
hoe lichtzinnig ben ik toch geweest
Oud 26 augustus 2004, 13:26   #167
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
De vlamingen die negatieve eigenschappen toe schrijven aan Hollanders doen dit, omdat ze van jongs af aan het door de Belgicistische propaganda er dit soort racisme ingepompt krijgen.
en op wat baseer je je om deze uitspraak te maken?
Oud 26 augustus 2004, 13:28   #168
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Betweter
Ik heb geen enkel probleem met Nederlanders, integendeel.

En zo zijn er zeer veel hoor.

Enkel de racisten van de BUB hoeven jullie misschien niet, maar dat zijn dan ook maar 5 marginalen en een bejaarde.
de meeste vlamingen die ik ken stemmen VLD of CD&V, en hebben een gloeiende hekel aan de "ollanders"

jullie leven echt in een droomwereld
niet moeilijk dan dat de vlaamsche republiek nooit realiteit zal worden
Oud 26 augustus 2004, 13:51   #169
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
de meeste vlamingen die ik ken stemmen VLD of CD&V, en hebben een gloeiende hekel aan de "ollanders" jullie leven echt in een droomwereld niet moeilijk dan dat de vlaamsche republiek nooit realiteit zal worden
Gelukkig zijn er andere Vlamingen die weer andere Vlamingen kennen dan die jij kent, dus heel veel zeggingskracht heeft deze uitspraak bepaald niet. Stel dat bovengenoemde stelling juist is: waarom hebben deze Vlamingen dan een gloeiende hekel aan "ollanders". En als die hekel voortkomt uit kortzichtigheid, waarom zou je daar respect voor moeten hebben?

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 26 augustus 2004 om 14:28.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 14:01   #170
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en op wat baseer je je om deze uitspraak te maken?
Op mijn eigen ervaring
Oud 26 augustus 2004, 14:25   #171
Dimitri

Standaard

Citaat:
* aantal medailles
* behoorlijke voetballers
* bussen na middernacht

voorwaar, dit moeten wel de ultieme criteria zijn om 2 landen te vergelijken
en ik maar denken dat wachtlijsten van een >1 jaar in de nederlandse ziekenhuizen of een BNP/inwoner dat lager is in NL ook wel enige belang hadden
hoe lichtzinnig ben ik toch geweest
Dat blijken echter evenmin "ultieme criteria" te zijn. Het BNP per inwoner in Vlaanderen is ongeveer even hoog als in Nederland, dat in Wallonië is veel lager. Enkel Brussel steekt overal bovenuit.
Het verhaal over de wachtlijsten klopt al evenmin: de wachtlijsten zelf zijn ondertussen al sterk teruggelopen, maar bovendien bleek enkele maanden geleden uit onderzoek dat 'maar' 20% van de mensen op een wachtlijst niet op tijd geholpen k�*n worden door capaciteitsproblemen. Nog altijd te veel natuurlijk, maar 80% blijkt zelf te kiezen om langer te wachten dan de normale termijn vanwege andere bezigheden (vakantie, zwangerschap), omdat ze nog niet aan behandeling toe zijn (mensen die voor de zekerheid alvast op een wachtlijst gaan staan) of omdat ze op een wachtlijst staan terwijl ze ergens anders al wel geholpen (kunnen) worden.
Oud 26 augustus 2004, 15:42   #172
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op mijn eigen ervaring
ai ai ai
Oud 26 augustus 2004, 15:43   #173
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat blijken echter evenmin "ultieme criteria" te zijn. Het BNP per inwoner in Vlaanderen is ongeveer even hoog als in Nederland, dat in Wallonië is veel lager. Enkel Brussel steekt overal bovenuit.
Het verhaal over de wachtlijsten klopt al evenmin: de wachtlijsten zelf zijn ondertussen al sterk teruggelopen, maar bovendien bleek enkele maanden geleden uit onderzoek dat 'maar' 20% van de mensen op een wachtlijst niet op tijd geholpen k�*n worden door capaciteitsproblemen. Nog altijd te veel natuurlijk, maar 80% blijkt zelf te kiezen om langer te wachten dan de normale termijn vanwege andere bezigheden (vakantie, zwangerschap), omdat ze nog niet aan behandeling toe zijn (mensen die voor de zekerheid alvast op een wachtlijst gaan staan) of omdat ze op een wachtlijst staan terwijl ze ergens anders al wel geholpen (kunnen) worden.
maw je wordt nog altijd beter ziek in belgie
of nog beter, je eet beter belgisch dan nederlands, dan blijf je vanzelf langer leven
Oud 26 augustus 2004, 15:46   #174
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig zijn er andere Vlamingen die weer andere Vlamingen kennen dan die jij kent, dus heel veel zeggingskracht heeft deze uitspraak bepaald niet. Stel dat bovengenoemde stelling juist is: waarom hebben deze Vlamingen dan een gloeiende hekel aan "ollanders". En als die hekel voortkomt uit kortzichtigheid, waarom zou je daar respect voor moeten hebben?
ik ontkracht enkel de idiote stelling dat hollander-haters bub'ers/belgicisten zijn

waarom de belgen een hekel hebben aan de hollanders? niet zeker, maar over het algemeen denk ik dat belgen een hekel aan mensen die graag proberen de baas te spelen terwijl de nederlanders graag de baas spelen
Oud 26 augustus 2004, 16:13   #175
Dimitri

Standaard

Citaat:
maw je wordt nog altijd beter ziek in belgie
Je kunt beter helemaal niet ziek worden.
Citaat:
of nog beter, je eet beter belgisch dan nederlands, dan blijf je vanzelf langer leven
Dat overvloedig bourgondisch eten en drinken lijkt me nu niet bepaald gezonder dan de oerhollandse boerenkool met worst en een goed glas melk.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 26 augustus 2004 om 16:13.
Oud 26 augustus 2004, 16:17   #176
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ontkracht enkel de idiote stelling dat hollander-haters bub'ers/belgicisten zijn

waarom de belgen een hekel hebben aan de hollanders? niet zeker, maar over het algemeen denk ik dat belgen een hekel aan mensen die graag proberen de baas te spelen terwijl de nederlanders graag de baas spelen
U doet er zelf aan mee door te zeggen dat nederlanders graag de baas spelen. Ik kan u verzekeren dat niet alle nederlanders zo zijn.
Oud 26 augustus 2004, 16:19   #177
Dimitri

Standaard

Citaat:
In welk opzicht dan? Of gaat dit nog over 174 jaar geleden?
Oud 26 augustus 2004, 16:19   #178
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Je kunt beter helemaal niet ziek worden.
Dat overvloedig bourgondisch eten en drinken lijkt me nu niet bepaald gezonder dan de oerhollandse boerenkool met worst en een goed glas melk.
Trouwens niet alle belgen eten op z´n bourgondisch elke dag. Frieten (patat ), ja, dat wordt veel gegeten en ook daar door is België een van de landen met het grootste aantal hartaanvallen.
Oud 26 augustus 2004, 16:22   #179
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U doet er zelf aan mee door te zeggen dat nederlanders graag de baas spelen. Ik kan u verzekeren dat niet alle nederlanders zo zijn.
kunnen jullie nu nooit eens de mieren met rust laten? wanneer ik schrijf "de belgen" heb ik het over een neiging die bij een meerderheid bestaat
idem voor de hollanders
Oud 26 augustus 2004, 16:23   #180
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens niet alle belgen eten op z´n bourgondisch elke dag. Frieten (patat ), ja, dat wordt veel gegeten en ook daar door is België een van de landen met het grootste aantal hartaanvallen.
oesje
dan zouden ze ook beter de pensen verbieden op de vb feestjes

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be