![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eddy, misschien kan ook jij even zeggen wat je van de samenvatting van Tom vindt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zeg ik meermalen aan mijn leerlingen dat ze fier op hun taal moeten zijn en dat die fierheid erin bestaat dat men zijn taal complexloos liefheeft, de standaardvorm zo goed mogelijk onder de knie krijgt en in eigen land de voorrang geeft aan de moedertaal. Waar u dan het conflictmodel ziet, is me absoluut niet duidelijk. Waar u al de rest ontwaart, is me echt niet duidelijk. Nergens spreek ik over godsdienst, afkomst (ikzelf heb aan moederskant niet-Vlaamse voorvaderen), en nog veel minder van "ras". Nu wil het toeval dat ik eergisteren een tekst las waarin een groot deel van een toespraak van dr. Zamenhof staat waarin hij het over nationalisme heeft. Ik citeer even en geef nadien een vertaling: Citaat:
Citaat:
Niet de liefde voor het eigen volk of de eigen taal wordt hierin afgekeurd, wel het chauvinisme dat neerkijkt op andere volkeren en eigen volk, taal en cultuur als hogerstaand beschouwt. Juist dat klaagt dr. Zamenhof terecht aan. Niet de liefde voor wat eigen is (U hebt toch ook uw eigen gezin lief? Of gaat u die exclusieve liefde ook beschouwen als iets gevaarlijks dat de broederband tussen alle mensen dreigt te verstoren?), wel de haat voor wie tot een ander volk behoort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, ik stel grote vraagtekens bij dat cijfer. Waar is het op gebaseerd? In ieder geval niet op publicaties van disciplines als taalwetenschap en geschiedenis waar de verschillende Europese talen nog altijd dominant zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, de door u aangehaalde tekst is een propagandatekst. Liever verwijs ikzelf naar wat de British Council hierover zegt, een heel wat gezaghebbender instituut. En hun cijfers zijn heel wat lager en men heeft er tevens een zekere schroom niet te goochelen met cijfermateriaal. "... around 750 million people are believed to speak English as a foreign language ..." staat er bijvoorbeeld. "... are believed ..." Interessant is ook te zien hoe de British Council zelf aangeeft hoe de verbreiding van het Engels ongelooflijke economische voordelen heeft voor het VK. Volgens de inleidende tekst zouden de jaarlijkse inkomsten aan taalcursussen alleen al 700 miljoen pond bedragen. En het bedrag verdubbelt nog eens als men daarbij de verkoop van studiematerialen bij telt. M.a.w. de dominantie van het Engels heeft allerlei neveneffecten, waardoor de groten alleen nog maar gesterkt worden in het blijven doordrijven van hun taal als wereldmedium. Ongetwijfeld moeten de inkomsten op dit vlak voor de VS nog veel groter zijn. http://www.britishcouncil.org/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||||
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Citaat:
Citaat:
omdat... dat zo gevraagd wordt. Ook ik prefereer Engelse vakliteratuur, manuals, datasheets... met de originele Engelstalige terminologie omdat ik door halfsclachtige vertalingen naar het Nederlands in de war geraak of soms niet weet wat men eigenlijk bedoelt. Citaat:
Wat iemand anders schrijft is onjuist of tenminste twijfelachtig. Ik heb de bron van deze informatie vermeld en je kan deze organisatie steeds schrijven om te vragen hoe ze aan die cijfers komen. Citaat:
Waarom zou alles wat jij zegt trouwens geloofwaardig zijn? Ik stel maar vast dat , in de reele wereld, het beeld van zowel Esperanto als Engels totaal tegengesteld is van hoe jij het hier voorstelt. Ik ben echt eens benieuwd hoe ver jij het gaat schoppen met je totalitaire ingesteldheid wanneer je mensen gaat proberen te overtuigen Esperanto in te voeren. Opdringerige verkopers: ik koop er niks van.... En dus is en blijft Engels de wereldtaal. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat het cijfermateriaal betreft, iedereen zal het met me eens zijn dat het lijstje dat u geeft niet afkomstig is van een betrouwbare bron. Tevens zal iedereen die een beetje weet waarvoor de British Council staat met me instemmen dat dit wel om een betrouwbaar instituut gaat. In een discussie hanteer ik dan ook liever hun cijfermateriaal dan van een of ander Amerikaans "taalinstituut". Daarenboven is de British Council zo eerlijk om haar cijfermateriaal te duiden en naar de desbetreffende publicaties te verwijzen. Daar mijn Engels niet zo schitterend is, wil ik u verzoeken een berichtje naar die organisatie en hun antwoord dan op dit discussieforum te plaatsen. Met dank alvast voor de moeite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook uw laatste repliek was weer op de pianist schieten... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Citaat:
Maar ik ben wel blij dat jij zelf naar het instituut "the British council" verwijst.En daar ben je weer Jan zoals we hem kennen: enkel de kleine pietluttigheden uit een zeer groot document halen die jou aanbelangen en van de rest zwijgen. Ik raad dan ook iedereen aan op volgende URL het volledige document eens door te nemen. http://www.britishcouncil.org/english/pdf/future.pdf Het gaat over de rol van het Engels als wereldtaal in deze eeuw en dit wordt hier uitvoerig beargumenteerd. Echt de moeite waard, want het maakt brandhout van de grootheidswaanzin die de Esperantisten aan de dag leggen wanneer ze het hebben over de wereldwijde ambities en allures van hun kunsttaaltje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er werd trouwens gesteld dat een groot deel van de WETENSCHAPPELIJKE uitgaven in het Engels zou gebeuren. Nu is wetenschap een heel wat ruimere term, waar ook taalkunde en geschiedenis bijvoorbeeld bij thuishoren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een andere zaak die wel nog voor de nodige onenigheid zorgt is de eigenlijke verspreiding zowel in de breedte als diepte van dat Engels. Uit eigen ervaring weet ik dat van een grote verspreiding niet overal sprake is en dat het niveau van het geleerde Engels vaak bijzonder erbarmelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allures? Daar tuft het treintje van de vooroordelen weer voorbij. Esperanto is een volwaardige taal waarmee men alles kan uitdrukken wat in het intermenselijk verkeer aan bod kan komen. Honderd jaar onafgebroken praktijk heeft dit al wel duidelijk gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Burger
|
![]() Hier alvast de zeer summiere samenvatting die in het document over de rol van het Engels in de 21 e eeuw staat:
Wereldwijd wonen er 1400 miljoen mensen in landen waar het Engels statutair een officiele taal is. 1 op 5 van de wereldbevolking spreekt Engels op een behoorlijk niveau. De vraag naar beheersing van het Engels bij de andere 4/5 wordt als maar groter. Verwacht wordt dat in het jaar 2000 meer dan een miljard mensen het Engels aan het leren zullen zijn. Engels is de meest gebruikte taal in boeken, kranten en tijdschriften, luchtverkeer en luchtvaartcommunicatie, internationale zakelijke en academische conferenties, wetenschap (en aanverwant techniek), diplomatie, sport, internationale wedstrijden, pop muziek en advertenties. Dit is al een mooi begin, alvast veel leesgenot met de rest van dit document. En ook Jan heeft het gezegd: The British council is dus WEL betrouwbaar. Toch iets waar we het over eens zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Citaat:
Ik vind dat de mensen hier recht hebben op de waarheid en op een correcte voorstelling van wat de wereldtaal is en waarom en in welke quantiteit. Hoe kan ik dat beter toelichten dan met een bron die zelfs jij betrouwbaar acht? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, e-mail in het Engels heb ik ook nauwelijks. Ik kan me wel voorstellen dat 75% van de e-mail in het Engels is, maar dat komt dan waarschijnlijk door de spam die allemaal ongevraagd in het Engels wordt rondgestuurd... |
|
![]() |
![]() |