Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2015, 22:41   #161
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Weet je wat jij merkt ?
Just geen kloten, dat merkt gij.

Maar geloven dat ge iets merkt, dat wel !

.
Oei Schoof... Een beetje geagiteerd?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2015, 22:45   #162
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees realist: we zijn de laatste tijd echt teveel uit mekaar gegroeid.
Eerder het tegendeel zou ik stellen.
Welke redenen die de grondslag vormden van de scheiding in 1830 zijn nu nog relevant ....?
Citaat:
Ik beken zelfs: die strekking in de Vlaamse Beweging irriteert me zelfs.
Indien de Nederlanden herenigd gebleven waren, zou er nu geen Vlaamse Beweging zijn omdat er immers geen nood aan zou bestaan hebben.
De Vlaamse Beweging vindt immers haar oorsprong bij de taalminnaars die opkwamen tegen de achteruitstelling van het Nederlands n�* de tweede scheiding der Nederlanden.
Meer nog zelfs, Brussel zou nooit verfranst zijn geworden had het VKN blijven bestaan.
Dat laatste volstaat voor mij reeds ruimschoots om de herenigingsgedachte genegen te zijn.
Ik beken zelfs: Vlaamse onafhankelijkheid irriteert me zelfs.
Citaat:
Over die vraag zal ik, hevige flamingant, me pas buigen als Vlaanderen volledig zelfstandig zal zijn, als lidstaat in de EU.
Een onafhankelijk Vlaanderen nastreven is in zekere zin een vorm van Belgicisme, want afrekenen met het Belgicisme in de meest zuivere en authentieke vorm komt overeen met een terugkeer naar de situatie van voor 1830, het VKN. Het Belgicisme was immers een reaktie daartegen.

Maar goed, het ging hier om de naamgevingsvraag en niet een pro of kontra.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2015 om 23:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2015, 14:50   #163
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Eerder het tegendeel zou ik stellen.
Welke redenen die de grondslag vormden van de scheiding in 1830 zijn nu nog relevant ....?
Indien de Nederlanden herenigd gebleven waren, zou er nu geen Vlaamse Beweging zijn omdat er immers geen nood aan zou bestaan hebben.
De Vlaamse Beweging vindt immers haar oorsprong bij de taalminnaars die opkwamen tegen de achteruitstelling van het Nederlands n�* de tweede scheiding der Nederlanden.
Meer nog zelfs, Brussel zou nooit verfranst zijn geworden had het VKN blijven bestaan.
Dat laatste volstaat voor mij reeds ruimschoots om de herenigingsgedachte genegen te zijn.
Ik beken zelfs: Vlaamse onafhankelijkheid irriteert me zelfs.
Een onafhankelijk Vlaanderen nastreven is in zekere zin een vorm van Belgicisme, want afrekenen met het Belgicisme in de meest zuivere en authentieke vorm komt overeen met een terugkeer naar de situatie van voor 1830, het VKN. Het Belgicisme was immers een reaktie daartegen.
VETTE 2!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2015, 15:01   #164
Another Jack
Banneling

Standaard

Shadowland.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2015, 15:42   #165
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Oei Schoof... Een beetje geagiteerd?
Inderdaad.
Maar waarom herhaalt u mijn woorden ?

Uit mijn post nr 157 hierboven:

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2015, 16:49   #166
rub1615
Schepen

Standaard

Verenigde Nederlanden vind ik wel een mooie naam.
rub1615 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2015, 21:24   #167
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

.
Oud 4 april 2015, 23:21   #168
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

.
De Vlaamse beweging zou beter af zijn met een opsplitsing. Dus in een voortzetting van België met alleen Vlaanderen, daar passen de "Ollanderhaters" dus prima in. En ook in de geest van de Orangisten een Vlaamse beweging die samengaan met het noorden zoekt.
Ik heb begrepen dat de NVU zich nu ook richt op Vlaanderen. Nu is dat niet mijn favoriete partij, dus ik vraag mij af of dit niet uitgebreid kan worden met andere partijen uit het politieke spectrum,die zich aan weerszijden van de grens zich als één partij presenteren als voorstander van een samengaan.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 april 2015 om 23:22.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2015, 23:35   #169
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

---

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 4 april 2015 om 23:36.
Oud 5 april 2015, 09:51   #170
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wat mij ook opvalt is dat de PVV verbonden is met het VB, maar dat het VB zich altijd cryptisch uitlaat over hereniging. Ze zijn zich bewust dat dit een splijtzwam is binnen hun eigen club
Dus waarom zouden niet een aantal Vlamingen ook een PVV in Vlaanderen beginnen?
De PVV is ondubbelzinnig voorstander van hereniging. Hetzelfde zou je ook voor andere partijen kunnen doen. We leven nu toch in Europa? En het is volkomen democratisch. Het volk beslist en niets anders.
Oud 5 april 2015, 13:42   #171
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat mij ook opvalt is dat de PVV verbonden is met het VB, maar dat het VB zich altijd cryptisch uitlaat over hereniging. Ze zijn zich bewust dat dit een splijtzwam is binnen hun eigen club
Dus waarom zouden niet een aantal Vlamingen ook een PVV in Vlaanderen beginnen?
De PVV is ondubbelzinnig voorstander van hereniging. Hetzelfde zou je ook voor andere partijen kunnen doen. We leven nu toch in Europa? En het is volkomen democratisch. Het volk beslist en niets anders.
Dat klopt niet. De PVV heeft zich louter uit opportunistische redenen als Groot-Nederlands geprofileerd toen uit opiniepeilingen bleek dat veel Nederlanders voorstander waren van een vereniging. Vanaf het moment dat België een regering kreeg, heeft de PVV zich niet meer over dat thema uitgelaten. In het partijprogramma is behalve een goede samenwerking met Vlaanderen niks te vinden over een vereniging. De PVV is dan ook een populistische beweging die leeft met de waan van de dag.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2015, 14:09   #172
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Dat klopt niet. De PVV heeft zich louter uit opportunistische redenen als Groot-Nederlands geprofileerd toen uit opiniepeilingen bleek dat veel Nederlanders voorstander waren van een vereniging. Vanaf het moment dat België een regering kreeg, heeft de PVV zich niet meer over dat thema uitgelaten. In het partijprogramma is behalve een goede samenwerking met Vlaanderen niks te vinden over een vereniging. De PVV is dan ook een populistische beweging die leeft met de waan van de dag.
Misschien maar vragen aan Wilders of hij nog verder wil met zijn plannen tot hereniging.

Ik zou het als een overwinning zien van Europa wanneer partijen grensoverschrijdend zouden worden of zijn.

De NVU is duidelijk niet mijn favoriete partij, maar zij zijn wel dadelijk de eerste met een kieslijst in twee landen. Dus wie volgt?!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 april 2015 om 14:13.
Oud 5 april 2015, 14:56   #173
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vernederdië
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2015, 16:07   #174
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
nja dat denk ik ook.

Niettegenstaande dat dit wel de kant is van het politieke spectrum waar je dit kan verwachten.

al is PVV nauwelijks klassiek te classificeren.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2015, 20:45   #175
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Shadowland.
sorry Jaak, ik heb geen megalomane gedachten
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2015, 21:30   #176
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Hoe kan men nu twee gebieden herenigen die as such nooit één staat gevormd hebben?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2015, 23:06   #177
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoe kan men nu twee gebieden herenigen die as such nooit één staat gevormd hebben?
Dit is geheel juist, de Nederlanden als "nationale staat" bestond inderdaad niet echt, want dit is iets van de 19e eeuw.
Maar eeuwen daarvoor hoorde de Nederlanden toch echt wel bij elkaar, het Merovinische rij, het Frankische rijk, het Heilige Roomse rijk, de Bourgondische Nederlanden en nu weer de EU.
Dus niet lang samen? Aan mijn hoela!
Oud 8 april 2015, 01:03   #178
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dit is geheel juist, de Nederlanden als "nationale staat" bestond inderdaad niet echt, want dit is iets van de 19e eeuw.
Maar eeuwen daarvoor hoorde de Nederlanden toch echt wel bij elkaar, het Merovinische rij, het Frankische rijk, het Heilige Roomse rijk, de Bourgondische Nederlanden en nu weer de EU.
Dus niet lang samen? Aan mijn hoela!
Ze hoorden bij elkaar in het Bourgondische Rijk (behoudens het prinsbisdom Luik), maar dan wel met inbegrip van de Romaanstalige streken.

In de andere periodes die jij beschreef, hoorden ze hetzij bij elkaar in een zeer groot staatsverband (Merovingische rijk, het Frankische rijk), maar hadden de vorstendommen niets met méér met elkaar te maken dan met andere delen van het Rijk.

Idem in het Heilig Roomse Rijk, waar de Nederlanden pas een apart statuut verwierven toen de Bourgondiers er een bondsstaat van maakten. Niet te vergeten dat bovendien het graafschap Vlaanderen een lange tijd - m.n. tot in de 14de eeuw - een leengebied was van Frankrijk.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:25   #179
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hereniging 'as such' vindt plaats en Wallonië en Luxemburg worden beschouwd als anachronistisch zich separatistisch te hebben afgescheiden. Het Koninkrijk Wallonië sinds 1839 en het Groothertogdom Luxemburg sinds 1867.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 17:54   #180
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze hoorden bij elkaar in het Bourgondische Rijk (behoudens het prinsbisdom Luik), maar dan wel met inbegrip van de Romaanstalige streken.

In de andere periodes die jij beschreef, hoorden ze hetzij bij elkaar in een zeer groot staatsverband (Merovingische rijk, het Frankische rijk), maar hadden de vorstendommen niets met méér met elkaar te maken dan met andere delen van het Rijk.

Idem in het Heilig Roomse Rijk, waar de Nederlanden pas een apart statuut verwierven toen de Bourgondiers er een bondsstaat van maakten. Niet te vergeten dat bovendien het graafschap Vlaanderen een lange tijd - m.n. tot in de 14de eeuw - een leengebied was van Frankrijk.
Het zal u niet ontgaan zijn dat vanwege familiare adellijke relaties de vorstendommen altijd een innige band hebben gehad, vooral Hertogdom Brabant, Graafschap Holland, Graafschap Vlaanderen en Graafschap Henegouwen. Ze zijn moeilijk los van elkaar te zien in de dagen van het HRR, daarom ook een soort van unitair verband toendertijd. Alleen een staatsverband in de moderne betekenis bestond toen nog niet.
Je zou het verband van toen kunnen vergelijken met de EU van nu.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 april 2015 om 17:57.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be