![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() Er is nog niemand hier die de risicos van kernafval opslag heeft aangetoond. En toch wordt er maar hysterisch over gedaan.
Dus Jan: wat is het risico van opslag van kernafval in klei- of granietlagen ? PS: Onze aardkorst zit stampvol met radioactieve elementen. Er zonder zouden we hier niet staan, de aardkorst wordt fors opgewarmd door Uranium en Thorium decay. Uranium oxide, licht radioactief, is overigens een van de veelgevonden elementen in onze aardkorst, ongeveer 40 keer zoveel als Zilver en 500 keer zoveel als goud. In de tijd van de bomma draaiden ze dat in glazen en flessen voor de mooie kleur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Djeezes, zelfs de intelligente forumleden laten zich gaan.
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kernenergie-weigeraars zet ik in dezelfde kast als anti-vaxxers. Uw anti-kernenergie houding duwt ons langer in de armen van de fossiele brandstoffen, met alle gevolgen van dien. Mijn kinderen mogen straks ook nog een toekomst hebben. Eentje liefst zonder oorlogen, hongernood, massamigraties. En ja, die risicos zijn erg groot en reeds meetbaar/zichtbaar, itt tot ergens een paar uSv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Niet elke tegenstander tegen kernenergie is een rabiate hysterische groene fundi. Er zijn ook zuivere economische bezwaren. Allé, het feit dat dat artikel in The Economist verschijnt zegt toch al genoeg? Niet bepaald groene fundi die jongens... De kern van mijn kritiek is dubbel: 1. De kapitaalinvestering is dermate groot dat er altijd een sterke overheidsinmenging/indekking noodzakelijk is. Dat vind ik niet gezond. Moeilijk om die verborgen kosten zichtbaar te maken en daar gaat dan de marktwerking (met knock-on effecten op de andere producenten). 2. Het risico-management. Jij weet ook dat de formule R=PxI een beetje "iffy" begint te worden zodra P heel laag is en I heel hoog. Het artikel toont dat ook aan trouwens. Als P laag is, dan ligt het probleem meer in het voorstellingsvermogen van wat er fout zou kunnen gaan dan het beheersen van de gekende risico's. Er is namelijk niet genoeg empirisiche data van serieuze fuck-ups om uit te leren. Citaat:
Ik heb samen met "het nucleaire establishment" geloofd in de absolute veiligheid van kernenergie, maar dat is nu zeker niet meer het geval. En wat meer is, het is ondertussen niet meer juist dat er geen alternatief is met de prijs van solar & wind die blijft zakken. Het balancing-aspect wordt overroepen dus dat is niet het probleem; er zijn nu al marktspelers die balancing services aanbieden. Het duurt ook zo verschrikkelijk lang om zo'n centrale te bouwen, dus is dat nu echt nog een nuttige piste? Als je de strategische keuze nu maakt, dan is er misschien binnen 10j impact. En die R&D spending waar je naar verwijst; stel u eens een 2e (en een 3e, een 4e,...?) IMEC voor, betaald met R&D middelen nu gereserveerd voor ITER wat toch meer en meer op een doodlopende straat begint te lijken. Hebt ge de timeline van ITER al eens gezien? predicted achievement of first plasma: 2025, start of operation in 2035... En dat voor 20Miljard€... Ik pik er nu ITER uit omdat het zo'n frappant voorbeeld is. Ik wil er enkel mee aantonen dat het ook van belang is waar je R&D aan spendeert en niet puur R&D spening as such effe mag afschrijven. Graag ook een toekomst voor mijn kinderen. Ik zie een ander pad. En ik ben niet hysterisch.
![]() |
![]() |
#168 |
Minister-President
|
![]() dubbel
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 13 juni 2017 om 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar bon, wat wel klopt is dat het publiek het beleid verdient dat ze kiezen. Laat ze zichzelf dus maar een energievorm aanmeten die het milieu om zeep helpt, laat ze zichzelf maar een enrgievorm aanmeten die jaar na jaar een grotere hap uit hun budget zal wegnemen. Ze zullen het wel leren, ooit... Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Dat de investering de facto een sterke inmeging en indekking vereist, is jouw stelling, dat is geen gegeven. De realiteit is dat de enige inmenging/indekking die een overheid moet garanderen, een stabiel wetgevend kader is. Easy as that. Wat het geld betreft zijn er ettelijke bedrijven die een betere balans kunnen aanbrengen dan het gros van alle landen, dus dat is geen bezwaar. Citaat:
Je giet er een pseudo-wetenschappelijk sausje over met je R = PI betoog, maar dat verandert niets aan het brute gegeven dat die formule ook bij lage kansen prima werkt. Het enige dat je moet doen is op basis van realiteit werken ipv fantasietjes. Bij die fantasietjes valt P immers terug naar 0; niet omwille van de kernlobby, niet omwille van verborgen belangen, wel omwille van botte fysica. Maar bon, ‘k wil je die kans heus wel geven hoor: welke gigantische I beeld je je zoal in voor Doel of Tihange? Citaat:
Citaat:
Kan er een dergelijke Tsunami in Doel plaatsvinden? Easy, nee. Al staat het je vrij om aan te tonen hoe dat wel zou lukken en hoe de UK dan verschoven gaat worden om uit de weg te gaan van die aanstormende golf... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar geen zorg, er zal heus wel een toekomst zijn voor je kinderen; enkel eentje van stijgende vervuiling, stijgende klimaat-problematiek en meer energie-onzekerheid. Dat is waar je, niet-hysterisch, voor kiest, toch? |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En wat betreft de distributie van energie productie, men zou moeten evolueren naar een gedistribueerd, doch geconnecteerd, netwerk. Dan kan men een single point of failure wel vermijden. Daarenboven, als ik me niet vergis waren er hier de batterijen van Tesla gunstig gezind, maar deze passen eerder in een gedistribueerd systeem dan in een centraal systeem met kerncentrales. Pas op, ik vind zeker dat fossiele brandstoffen slechts een korte termijn oplossing zijn, maar ik ben niet overtuigd van de lange termijn oplossing in kernenergie, ik zou eerder mijn heil in wind en zonne-energie zoeken voor de lange termijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||||||||||
Minister-President
|
![]() Allé vooruit, ik zal hier dan toch maar op antwoorden. Ik moet precies heel erg hysterisch overkomen…
Ik heb het daar echt moeilijk mee hoor, die hooghartige houding. Dat is gewoon niet nodig. Je mag best wat nederiger zijn. Citaat:
Akkoord, een belangrijk element is een stabiel wetgevend kader, bij voorkeur op 50j of meer. Laten we eerlijk zijn, hoe realistisch is dat?... Toegegeven, de druk op de stabiliteit van dat kader is ingegeven door irrationele bezwaren van de bevolking. Want ge hebt gelijk he, er is veel hysterie. Ja, sorry, dan ben ik pragmatisch. Wil je dat gevecht aangaan en een rondje Raad Van State of 3 uitvechten met actiegroepen (zie Oosterweel) en nog eens 5-10 jaar verliezen in procedure’s? Ik stel vast dat investeringen in een technologie als offshore wind met quasi zero OPEX en all CAPEX wél privé gefinancierd worden (dmv veiling bvb.), nu ook zonder enige vorm van subsidie (cfr. laatste veilingen in NL en DK) Je bent ook vertrouwd met het concept “technology lock-in” neem ik aan? Maak de keuze voor kernenergie en je hangt er 50j aan vast. Voor Frankrijk is dat destijds goed uitgedraaid, inderdaad. Maar in de gegeven omstandigheden, met de opkomst van nieuwe productietechnologieën lijkt me het geen goede keuze. De IRR’s voor renewable projects beginnen er steeds beter uit te zien. Dan lijkt het mij beter het schaarse kapitaal daar in te zetten (en als je de recente investeringen ziet, dan vinden de investeerders dat blijkbaar ook…) Citaat:
Da’s wat Philippe Jamet ook zegt (en da’s niet de eerste de beste he). Die geeft zelf toe dat hij vóór Fukushima nooit had gedacht dat het kon gebeuren, zélfs onder die extreme externe omstandigheden. Dit is een fundamenteel probleem. En het is heus niet pseudo-wetenschappelijk hoor. (die arrogantie weer, écht niet nodig). Extreme risk is een “probleem” in vele sectoren https://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_risk Wilt ge uw discussiepartner aub ernstig nemen?... Citaat:
Kunt ge mij nu met uitgestreken gezicht zeggen dat dit 100% uitgesloten is? Na Fukushima? Citaat:
Wat interessanter is, is de vraag of die bestedingen inderdaad wel nodig zijn. Ik ben helemaal akkoord dat opruimacties buiten proportie (kunnen) zijn, omdat de normen hyperstreng zijn. Qua kosten/baten valt er zeker iets voor te zeggen om die clean-up actie wat minder ambitieus te doen en de vrijgekomen middelen in te zetten op -ik zeg maar wat- technologie voor luchtkwaliteit in steden te verbeteren, want dat leidt tot meer doden. Het debat verhuist dan naar wat zijn acceptabele risico’s, wat zijn we bereid als maatschappij te accepteren als risico van kernenergie? Dat debat is dus niet gevoerd he. Het Volk is altijd verteld dat een grote ramp niet kan gebeuren. Ok, Chernobyl, apparatchik en cowboy's in een land in verval, da’s uitzonderijk. Maar dan, Fukushima. Eh? Kan toch gebeuren of wa?! En dan zijt ge nu kwaad op Het Volk omdat ze er hysterisch over doen? Als gans uw maatschappelijk draagvlak stoelt op de geruststelling dat een risico onbestaand is (waardoor discussie over impact irrelevant wordt) en dan blijkt dat het risico er wel degelijk is, ja dan moet ge een nieuw draagvlak creëren op basis van discussies over impact. Citaat:
Ik weet dat dat vervelend is he, want ge kunt daar zo ver in gaan als ge wilt, inderdaad de deur openzetten voor de wildste scenario’s. Punt want ik wil aantonen is dat je door de extreem lage P, sommige risico’s niet kan uitsluiten. De luchtvaart wordt maar veiliger bij elke nieuwe crash… Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik doe al eens wat werk voor EEA & IEA, je hoeft dus heus niet zo kleinerend te doen…
![]() |
![]() |
#175 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
De vraag was om concreet te zijn, dus waar denk je dan concreet aan? Nucleaire explosies? Tsunami’s in Antwerpen of putje Ardennen? Wat doemscenario’s bij elkaar fantaseren kan iedereen. Hey, waarom geen combined Bhopal in Antwerpen en de Kempen; daar impacteer je direct enkele miljoenen mensen mee waardoor je kost eerder in de grootteorde van het Triljoen kan komen. Impressive, isn’t it... Citaat:
Citaat:
Maar bon, doe gerust en vertrouw op zon & wind, maar stap dan af van standaard verwachtingen als netwerkstabiliteit en bevoorradingszekerheid (inclusief de impact die dat heeft op economie, industrie of de doorontwikkeling van zaken zoals elektrische wagens). Easy as that. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||||||||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar los daarvan: nederigheid is niet aan de orde, zeker niet als dat enkel is omdat je iets zegt dat de andere niet graag hoort. Citaat:
Citaat:
Is een stabiel wetgevend kader op 50 jaar of meer per definitie irrealistisch wanneer het over iets fundamenteel als energieopwekking gaat? Als je daarvan uit gaat, installeer je dan niet de facto het gegeven dat welke vorm van beleid dan ook, enkel en alleen kijkt naar de korte termijn? Citaat:
Citaat:
En uiteraard, de IRR is beter; nogal wiedes met een kapitaalsinvestering die een fractie van een centrale (welke dan ook) vertegenwoordigen. Je NPV’s over full life cycle liggen dan weer gigantisch lager, maar ook dat is niet onlogisch. Als je kapitaal voor iets fundamenteel als energievoorziening gaat focussen op korte termijn, zoals jij doet met je IRR, dan ga je de facto op korte termijn gewin uitkomen en dan ga je de technische en fysische concepten die erachter liggen, botweg negeren. Zo’n beleid heeft jullie in België al 1 mooi lijk in de kast gegeven in de vorm van een schuldenberg door GSC voor zonnecellen. Kan je dat rijmen met je wens om je kinderen ook een betere wereld na te laten? Citaat:
De formule werkt wel degelijk, zolang je maar met realistische P en I werkt. Citaat:
Het ergste gevolg van Fukushima is de impact die het gehad heeft op de nucleaire industrie en de impact die dat op zijn beurt gaat hebben op klimaat en energieopwekking. Is dat te definiëren als extreem, of niet? Citaat:
Een reactor breach en meltdown dus in Doel. Hoe ga je die organiseren als ik vragen mag? Zonder dat is het immers nogal onnozel om over de potentiële I te spreken... Puur op basis van wat je zegt is dat immers weinig meer dan een TMI v2.0. Dure grap, daar niet van, maar verder weinig interessant. Citaat:
Citaat:
![]() Maar impact is dus $? Citaat:
Dus opnieuw de vraag: wat is nu de gigantische impact van Fukushima en Chernobyl? Gaat het over gigantische woestenijen, of gaat het puur over $? Citaat:
Citaat:
![]() En uiteraard, je base-load hoeft geen kernenergie te zijn; steenkool, olie of gas gaan net zo goed. Hoe rijm je een gigantische centrale pump-storage trouwens met je kwestbaarheid van centrale voorzieningen in geval van conflicten? Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De sturing van een grid kan wel degelijk gedistribueerd georganiseerd worden, het is eerder een IT probleem dan iets anders. Maar je hebt gelijk, met de nieuwe energie heb je geen bevoorradingszekerheid, maar met nucleaire centrales ook niet echt als ik kijk wat er in de laatste jaren gebeurd is België. Bevoorradingszekerheid geeft ook een vals gevoel van comfort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |||||||||||||||||||
Minister-President
|
![]() En we zijn vertrokken…
Citaat:
Citaat:
Citaat:
We kunnen hierover van mening verschillen, elke stem gelijk wat mij betreft. Bon, dat is een interessante nevendiscussie waar we misschien een topic over kunnen beginnen. Citaat:
Citaat:
Merk op dat ik pleit voor een mix hé. Citaat:
![]() Sunk cost zijn irrelevant voor de uitbating, uiteraard, maar hoogst relevant voor de kapitaalverschaffers. Iémand moet de kost dragen he. Als je halfweg de afschrijving van je investering opteert voor een andere technologie, dan zit er daar iemand met een serieuze financiële kater, en die zal iedereen indirect voelen. Sunk costs nemen de lock-in helemaal niet weg, wel integendeel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.sciencedirect.com/science...62940814000734 Citaat:
15 + 60Mj$. Site clean-up & refugee compensation. Moet ik ook wat opzoeken over Chernobyl of accepter je dat dat jaarlijks ettelijke percenten van het GDP is? Bon, opnieuw, de clean-up lijkt me zeker deels overdreven. Citaat:
Laat de P nu even voor wat ze is, is dit een voorbeeld van hoge I, of valt dit scenario nog mee qua kost? Citaat:
![]() Dat was niet de vraag. Een reactor breach en meltdown met zware besmetting van Antwerpen onder slechte weersomstandigheden. Kan niet gebeuren? Citaat:
Citaat:
Ik denk dat ge hier toch heel makkelijk stapt over de houding van kernenergie in het pre-Fukushima tijdperk. Citaat:
The Chernobyl Forum stated that between 5% and 7% of government spending in Ukraine is still related to Chernobyl, while in Belarus over $13 billion is thought to have been spent between 1991 and 2003, with 22% of national budget having been Chernobyl-related in 1991, falling to 6% by 2002. https://www.iaea.org/sites/default/files/chernobyl.pdf Citaat:
Maar voor u niet zeker?, fysica en zo… Citaat:
Citaat:
Citaat:
Soms vraag ik me af waarom ik soms nog moeite doe…
![]() |
![]() |
#179 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar de andere stilstanden zijn te wijten aan het gebrek aan toekomstperspectief die men electrabel biedt voor de centrales. Een bijna-totale overhaul is nodig, maar men doet die niet, omwille van die idiote wet. En in 2024 komt men tot de conclusie dat het licht uitgaat in BE als men de centrales sluit....en tegen dan wordt het een dure operatie om ze terug up to spec te krijgen. Dankzij onze debiele politici. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |